28 Aralık 2014, 18:24
|
Mesaj No:7 |
Durumu: Medine No : 38944 Üyelik T.:
09 Şubat 2014 Arkadaşları:60 Cinsiyet:Bayan | Cevap: Günümüz fıkıh problemleri soru-cevap (NURŞEN35) 7.ÜNİTE 1. İslam fıkhında kolay bir ticari hayatı benimseyen ilke hangisidir?
a. İlgili ticaret mali ibahadır. b. Bir malın ticaretinin yasaklandığına dair açık bir nass bulunmadığında onun ticaretinin mübah olması esastır. c. Li aynihi mallardan uzak durmak
2. İslam fıkhına göre eşya hak ve menfaatten oluşan ticaret malının özellikleri hangisidir?
a. Satış ya da kira sözleşmesine konu olan malın dinen yasaklanmış olması
b. Ticaret malının miktarı ve nitelikleri müşteri tarafından bilinmeli , fiyatı belli olmalı
c. Alışveriş vadeli yapılacaksa vade , bedel ödemenin nerede ve nasıl gerçekleştirileceği belli olmalıdır
d. Satıcı sattığı malın özellikleri ve fiyatı hakkında müşteriye doğru bilgi vermeli e. Hepsi 3. İslam alimlerinin bir kısmı vadeli satıştaki fiyat farkının caiz olmadığını savunmaları hangi delile dayanmıştır?
a. Veresiye satışta peşin ve veresiye fiyatların farklı belirlenmesinde yapılan sözleşme yasak olmalı
b. Veresiye satıştaki vade farkı da bir nevi faiz işlemindeki karşılıksız paraya benzer
c. Veresiye satışta bir belirsizlik bulunduğundan veresiye satış caiz olmamalıdır
d. Harama götüren helal yolları kapatma ( sedd-i zeria ) ilkesi gereğince bu tür işlemi yasaklamak gerektiği için peşin fiyatına veresiye taksitle mal satılmalı ve peşin alış-veriş imkanı olmayanlar için faizsiz borç para ( karz-ı hasen ) veren müesseseler oluşturulmalı e. Hepsi. 4. İslam alimlerinin çoğunluğuna göre vadeli satıştaki vade farkının caiz olduğu görüşlerini hangi delille ispatlamaya çalışmışlardır ?
a. Hadis alimleri şartlı satışı yasaklayan hadisin sahih olmadığını senedinde ravilerin bulunduğunu tesbit etmemişler , ayrıca peşin ve veresiye fiyat belirlendikten sonra satışın yapılması halinde vade farkının caiz olduğu benimsenmiştir.
b. Veresiye satıştaki vade farkı faiz olmadığını para karşılığında para olmayan bir mal peşin veya veresiye olarak satıldığında fiyat farkı faiz sayılmayacağını savunmuşlardır.
c. Malını peşin olarak satan satıcı parasını hemen alarak alışverişi bitirir. Veresiye satan esnaf alacağını yazmak, takip etmek, tahsil etmek gibi külfetlerle karşı karşıyadır. Bu durumda fiyatın peşin fiyatından fazla olması gerekir.
d. Veresiye verilen malın parası tahsil edilmemesi ve enflasyona uğrayarak değerini kaybetmesi de sebep teşkil ettiğinden taraflar veresiye satışta malın fiyatını ödeme hususunda anlaşmaları '' meçhulün satışı '' anlamına gelmez
e. Peşin ödenen para karşılığında malın veresiye satışı (selem satışı ) gibi alışverişlerde ziraat ile meşgul olanlar hasat zamanından önce para almaları sünnetle caiz olduğundan benimsenmiştir
f. Malını peşin satan tüccar bu mala ihtiyacı olan fakat parası olmayan kişi borç para hatta faizle borç bulmaya çalışacağı için bu haram yolu tıkamak için veresiye satışı helal görmüşlerdir g. Hepsi 5. Taksitli satışta vade farkının yasaklanması İslam fıkhının hangi temel ilkesiyle çelişir ?
a. Alışverişlerde peşin satış şartının olması b. Hayatı kolaylaştırmak ve sıkıntıları gidermek c. Hiçbiri.
6. Alışverişi teberru (hibe), ödünç , borç ve emanet gibi işlemlerden ayıran en önemli özelliği nedir?
a. Bilinmezlik satış akdinde sözleşmenin sıhhatini etkileyen bir durumdur.
b. Bir satış akdinde satılan mal ya da fiyattaki bilinmezlik akdi kusurlu yapar, ifsad eder c. Alışverişte satılacak mal için bir fiyatın belirlenmesi ve bu fiyat üzerinden tarafların anlaşmasıdır. 7. '' Vehbe Zuhayli '' adlı günümüz fıkıh alimi hangi görüşü tercih etmiştir ? a. Gelecekte belirlenecek bir fiyatla yapılacak satışın uygun olmadığı görüşünü tercih etmiştir. b. Müşteri borcunu ödeyeceği zaman aldığı malın parasal karşılığında anlaşarak esnafa nakit ödeme yaparken tarafların anlaşması halinde malın mislini ya da parasal karşılığını ödemek caizdir.
c. Hiçbiri
8. Ahmet b. Hanbel, İbn Teymiyye ve İbnü'l - Kayyım hangi görüşü benimsemişlerdir? a. Fiyat belirtilmeden veresiye olarak satılan malın fiyatının müşterinin ödemede bulunacağı günün fiyatından hesaplanması caizdir. b. Malın bir kısmının fiyatını belirleyerek yapılan alışveriş
c. Veresiye satış caiz olduğu gibi veresiye satışda makul bir miktar vade farkı da caizdir.
9. Modern iletişim araçlarıyla yapılan alışverişin İslam fıkhı açısından hükmü nedir ?
a. Akitlerde asolan mübah olmaktır
b. Elektronik cihazlarda karşılıklı akit olmadığı için mübah değil. c. Sahih bir sözleşme için tarafların aynı mekanda hazır bulunmalarının şart olmadığı ve birbirinden uzakta bulunan kimselerinde elektronik cihazlarla ticari akitlerin yapılması mümkündür. 10. Kaparonun satıcıya helal olmayacağı görüşü hangi şıkta doğru verilmiştir ?
a. Hanbeli - Eş'ari - Mutezile b. Hanefi - Maliki - Şafii c. İbrahim Kafi Dönmez
11. '' Bir konu hakkında onun helal hem de haram olduğuna dair nass bulunuyorsa, haram kılan nass helal kılan nassa tercih edilir '' görüşü kime aittir ? a. Şevkani b. İbnü'l - Kayyım
c. Hanefi
12. İslam Fıkıh Akademisi kaparolu satışın caiz olduğu görüşü nerede ele alınmıştır?
a. Mezhepler döneminde
b. Şevkani döneminde c. 1994 yılında - Bruney 13. Karşılıklı rıza bulunmasına rağmen kaparonun meşruiyetinin tartışılması mali akitlerdeki hangi önemli ilkeyle ilgilidir?
a. Kaparolu satış muhayyerlik süresinin sınırlandırılması şartıyla ilke olarak caizdir b. Haksız kaancın batıl mal elde etme yolu olarak görülmesi ve haram kılınması ilkesiyle ilgilidir c. Hiçbiri
14. Kira müddeti sona erdiği halde kiracı kiraladığı dükkanı boşalmayarak mal sahibinden hava parası alması caiz midir? a. Kira sözleşmesi son bulduğuna göre kiracı kiraladığı yeri boşaltmakla yükümlü olup mal sahibinden hava parası alması caiz değildir. b. Günümüz fıkıhçılara göre caiz olması olasılığı kuvvetlidir
c. Hiçbiri
15. Bir gayrimenkulü şartsız olarak kiralayan kiracı kiraladığı gayrimenkulü kira müddeti içinde istediği bedel karşılığı bir başkasına kiralaması hakkında Hanefi mezhebinin görüşü nedir? a. Kiracının kiraladığı yeri bir başkasına fazla bedelle kiraya verebilmesi için o gayrimenkule bakım, onarım gibi bir masraf olmasını gerekli görmüştür.
b. Gayrimenkulü boşaltması için gerek mal sahibinden ve gerekse ikinci kiracıdan hava parası istemesi caiz değildir. c. Hepsi 16. '' Cana veya mala karşı oluşma ihtimali bulunan risklerin zararlarını tazmin etmeye'' ne denir? a. Sigorta b. Hava parası
c. Kaparo
17. Ticari sigortaların unsurları hangi şıkta doğru verilmiştir?
a. Sigortacı - sigortalı
b. Sigortalanan tehlike , riziko, sigortanın ödediği sigorta primi
c. Sigortacının ödemeyi taahhüt ettiği sigorta tazminatı d. Hepsi 18. Günümüz alimlerinin bir kısmının ticari sigortaların bütün türlerinin caiz olduğu görüşü hangi şıkta doğru olarak verilmiştir?
a. Ticari sigorta sözleşmesi klasik dönem İslam fıkhında kabul edilmiş sözleşmelere benzemesi ve sosyal sigortaların meşruiyetinin meşru olması yönünde bir delil olacaktır.
b. İslam hukukunda '' Akitler asıl olan hüküm mübahlıktır'' ilkesiyle günümüz dünyasında sigortacılık zaruret haline gelmiştir. Teberru sözleşmesine yardım niteliği olduğundan caizdir
c. Sigortalının her prim ödediğinde sigorta güvencesini elde ettiği için iç huzura kavuştuğunu savunmuşlar, sigortacı ve sigortalı taraflar verdiklerinin karşılığını aldıklarından caizdir. d. Hepsi 19. Ticari sigortanın caiz olmayacağını bildiren kuruluşlardan hangisi yanlıştır?
a. Dünya İslam Birliğine bağlı fıkıh akademisi
b. İslam Konferansı Teşkilatına bağlı İslam fıkıh akademisi c. I. Uluslararası İslam Ticaret hukukunun günümüzdeki meseleleri kongresi 20. Din İşleri Başkanlığı Din İşleri Yüksek Kurulu ticari sigortanın caiz olmasına karar vermesine rağmen hangi konuda caiz olmadığına karar vermiştir ?
a. Kar payı esasına dayalı olan sigorta
b. Bireysel emeklilik sigortası c. Konusu din tarafından yasaklanmış olan sigorta 21. İslam dünyasında hükmü tartışılan sigorta çeşitlerinden biri hangisidir ? a. Sabit primli sigorta b. Zorunlu sigorta
c. Değişken primli sigorta
22. Bireylerin özel menfaatlerinin çeşitli rizikolara karşı teminat altına alınması için serbest iradeleriyle bir riziko teminatı olan sigorta hangisidir ?
a. Sosyal sigorta b. Hususi sigorta c. Hiçbiri
23. Hususi sigortalar sigortanın ödeyecekleri prim açısından hangi şık yanlış verilmiştir? a. Özel primli sigorta b. Sabit primli sigorta
c. Değişken primli sigorta
24. Ticari sigortaların hiçbir türünün caiz olmadığı görüş hangisidir?
a. Sigortalı kısa süre içinde birkaç defa sigorta primi ödemesi sonrasında sigortalanan risk gerçekleşince, sigorta şirketinden astronomik bir sigorta tazminatının alınması
b. Nakitlerin para cinsinden olması sebebiyle sigorta primi kadar sigorta tazminatı alınması halinde aralarındaki gecikme nedeniyle gecikme faizi ( ribe'n - nesie) ve fazlalık faizi 8 ribe'l- fadl ) gerçekleşmektedir.
c. Aşırı garar (aldanma ) içeren alışverişin bir nevi kumar sayılması gerektiği düşüncesi ve sigortacının bir risk oluşmaması halinde sigortalıya tazminat ödememesi sebebiyle sigortalıdan aldığı primler karşılıksız bir kazanç olacağından '' batıl yollardan başkasının malına el koyma '' şekli olacağından dolayı.
d. Alimler sigortalığa değil, sigortanın '' yardımlaşma '' amacının dışına çıkılarak ticari kazanç elde etmek sigorta güvencesinin bir meta gibi satılması, mürsel maslahat , örf ve zaruret gibi gerekçelere sığınılması e. Hepsi.. [Linkler Ziyaretçilere Kapalıdır.Giriş Yap Veya Üye Olmak için TIKLAYIN...]
hazırlayan nurşen35 |
| |