Cevap: atauzem fıkıh usulü değerlendirme soruları 4.ÜNİTE DEĞERLENDİRME SORULARI
1- Aşağıdaki cümlelerden hangisi yanlıştır?
a- Sahabe icması kesin hüküm ifade eder.
b- Bir konudaki icmanın kesinlik ifade edebilmesi için o konuda görüş beyan eden müçtehitlerin hepsinin ölmüş
olması gerekir.
c- Bir konudaki fikir birliğinin icma sayılabilmesi için sağlanan görüş birliğinin şeri ameli bir konuda olması gerekir.
d- İmam şafii’ye göre sarih icmâ da sükutî icmâ da birer şer’i hüccettir.
e- Bir konudaki fikir birliğinin icma sayılabilmesi için görüş beyan edenlerin müçtehit olması zorunludur.
2- Aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
a- İcma müsbit bir şer’î delildir
b- Kıyasın icmaya senet olup olmayacağı tartışmalıdır.
c- Masalih-i mürselenin icmaya senet olup olmayacağı tartışmalıdır.
d- İcmanın senedi icmâ olabilir.
e- İcma asli delillerdendir.
3- Aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
a- Hz. Peygamber (s.a.s) zamanında icmaya gerek yoktur.
b- Her ittifak icmâ değildir.
c- İcma edilecek konuda ayet ve hadis bulunmamalıdır.
d- İcma ile nesih olmaz.
e- İcma tali bir delil değildir.
4- Şer’i hükümlerin dayandırıldığı vasıf akılla kavranamıyorsa, bu konulara ……………………. konular denilir.
5- Kıyas şer’i konulardan ………….. konularda yapılabilir.
6- Aşağıdaki cümlelerden hangisi yanlıştır?
a- İmam Şafii’ye göre kıyas mürsel hadise tercih edilir.
b- Keffaretlerle ilgili konularda kıyas yapılamaz.
c- Kıyas talî/ferî bir şer’î delildir.
d- Sebep ve hitmetle talil yapılmaz, talil işleminde esas olan illettir.
e- Aslın hükmünün dayandığı illetin müteaddi/geçişli olup olmaması kıyasın sıhhatini etkilemez
7- Aşağıdaki ifadelerden hangisi doğrudur?
a- Kıyas ittifak edilmiş şer’î bir delildir.
b- Kıyas müsbit bir delildir.
c- Kıyasla ulaşılan şer’î hüküm kesinlik ifade eder.
d- Kıyas işleminde aslın şartları değil, illetin şartları önemlidir.
e- Aslın hükmünün dayandığı illet kasir illet ise kıyas muteber olmaz.
8- Aşağıdaki ifadelerden hangisi doğrudur?
a- Kıyas işleminde fer’in şartları değil, illetin şartlarının tam olması önemlidir.
b- Kıyas işleminde illet belirlenemezse hikmet esas alınarak kıyas yapılır.
c- İcma olan bir konuda kıyas yapılabilir
d- İllet kavramı sebep kavramından daha geniş kapsamlıdır.
e- İmam ahmet b. hanbel kiyasi şer’i bir delil olarak kabul etmemiştir. CEVAP ANAHTARI
1-D
2-D
3-C
4- TAABBUDÎ
5- TA’LİLİ
6-E
7-E
8-E
alıntıdır |