Tekil Mesaj gösterimi
Alt 28 Ocak 2015, 17:42   Mesaj No:2

küskün

Medineweb Üyesi
küskün - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Durumu:küskün isimli Üye şimdilik offline konumundadır
Medine No : 45598
Üyelik T.: 20 Ekim 2014
Arkadaşları:0
Cinsiyet:
Mesaj: 108
Konular: 52
Beğenildi:46
Beğendi:0
Takdirleri:11
Takdir Et:
Konu Bu  Üyemize Aittir!
Standart Cevap: Ankara üniversitesi 2012-2013 eğitim-öğretim yılı güz yarıyılı ara sınavı

HADİS METİNLERİ -I
A
8 Diğer Sayfaya Geçiniz.
7. Hadislerin tedvini ve tasnifi ile ilgili
olarak aşağıdakilerden hangisi
doğrudur
A) Hadislerin tasnifi, tedvinden önce
yapılmıştır.
?
B) Hadislerin konularına göre
düzenlenmesine “tedvin” denir.
C) Konularına göre tasnif edilen ilk eser
Hemmâm b. Munebbih’in
“Sahîfe”sidir.
D) Resmî tedvin faaliyeti halife Ömer b.
Abdulaziz’in emri ile başlamıştır.
E) Tasnif döneminde hadisler sadece
konularına göre düzenlenmiştir.
8. Görünüş itibariyle iki hadis arasında
birbirlerine aykırı/zıt manaların
bulunması durumunda bunların arasını
birleştirmeyi veya birleşmesi mümkün
olmayanlardan birini tercih etmeyi konu
edinen hadis ilmi nedir
A) Esbâbu vurûdi’l-hadis
?
B) Ğarîbu’l-hadis
C) Muhtelifu’l-hadis
D) Usûlu’l-hadis
E) Fıkhu’l-hadis
9. Aşağıdakilerden hangisi metin tenkidi
konusunda başvurulan yaygın
kriterlerden değildir
A) Kur’ân’a arz
?
B) Tefsire arz
C) Tarihe arz
D) Sünnete arz
E) Akl-ı selime arz
10. Aşağıdakilerden hangisi hadis ve
sünnetin anlaşılmasında gözetilen genel
ilkelerden sayılmaz
A) Hadis ve sünnet günümüzdeki
bilimsel ve teknolojik gelişmeler
ışığında anlaşılmalıdır.
?
B) Hadis ve sünnet, Kur’an ayetleri
ışığında anlaşılmalıdır.
C) Hadis lafızlarının delalet ettiği
anlamlar iyi tespit edilmelidir.
D) Hadisin, sünnet ve sîret
bütünlüğüne uygunluğu
gözetilmelidir.
E) Hadisteki değişken vasıta ile sabit
hedef birbirinden ayırt edilmelidir.
11. Aşağıdakilerden hangisi Mâlik b. Enes’in
bir hadisle amel etmek için dikkate aldığı
kriterler arasında sayılamaz
A) Kur’ân ve Sünnet’e uygun olması
?
B) Medine’de bilinen uygulamaya
aykırı olmaması
C) Ravinin Medine ehlinden olması
D) Maslahata uygun olması
E) Sedd-i zerâi‘ prensibine aykırı
olmaması
12. İmam Mâlik’in el-Muvatta’ isimli
eserinin değişik birçok nüshası vardır ve
bu nüshalar arasında çeşitli boyutlarda
farklılıklar söz konusudur.
Aşağıdakilerden hangisi bu durumun
nedenlerinden biri olarak gösterilemez
A) Uzunca bir süre Mâlik tarafından
ders halkalarında okutulması
?
B) Muvatta’ın asıl nüshasının
kaybolması ve bize ulaşmaması
C) Mâlik’in kendi eserine ekleme ve
çıkarmalarda bulunması
D) Değişik birçok talebesi tarafında
nakledilmesi
E) Bir defada yazılmış ve tamamlanmış
bir eser olmaması
A
9 Diğer Sayfaya Geçiniz.
13. Abdurrâzzâk’ın el-Musannef’ini
oluştururken en çok istifade ettiği
A) Mâlik b. Enes
hocalarından biri aşağıdakilerden
hangisidir?
B) Ahmed b. Hanbel
C) Ali İbnu’l-Medînî
D) Zuheyr b. Harb
E) İbn Cureyc
14. Aşağıdakilerden hangisi İbn Ebî
Şeybe’nin el-Musannef adlı eserinin
özelliklerinden biri
A) Daha çok fıkıh konularına göre tertip
edilmiştir.
değildir?
B) Tarih, akâid ve meğâzi ile ilgili
rivayetler de içerir.
C) Merfû rivayetlerin yanı sıra Sahabe
sözlerine de yer verilir.
D) Her zaman önce merfû daha sonra
mevkûf rivayetler sıralanmıştır.
E) Mursel, munkatı’ rivayetler de esere
alınmıştır.
15. Aşağıdakilerden Hangisi Ahmed b.
Hanbel’in el-Musned isimli eserinin
özelliklerinden biridir
A) Önce en çok hadis rivayet eden
sahabenin hadisleri verilmiştir.
?
B) Musned’deki tüm rivayetler sahihtir.
C) İsmi müphem olan sahabenin
rivayetlerine yer verilme-miştir.
D) Rivayetler konularına göre
sıralanmıştır.
E) İlk hadis sahifelerinin bazıları eserde
nakledilmiştir.
16. Dârimî ve es-Sunen’i hakkında verilen
bilgilerden hangisi yanlıştır
A) Dârimî’nin Sunen’i el-Mukaddime ile
başlar.
?
B) Buhârî ve Muslim gibi muhaddisler
Dârimî’den rivayette
bulunmuşlardır.
C) Eser, fıkıh konularına göre tertip
edilmiştir.
D) Dârimî eserinde kendi görüşlerine
hiç yer vermez.
E) Eser, sahih hadislerin yanı sıra zayıf
rivayetler de barındırır.
17. Kutub-i Sitte ile ilgili olarak
aşağıdakilerden hangisi söylenemez
A) Kutub-i Sitte terimi tarihî süreç
içinde kademeli olarak oluşmuş ve
şekillenmiştir.
?
B) Kutub-i Sitte yazarları eserlerine
aldıkları hadisleri hangi şartlara göre
seçtiklerini genellikle
belirtmemişlerdir.
C) Kutub-i Sitte yazarları hicrî üçüncü
asırda yaşamışlardır.
D) İbn Mâce’nin es-Sunen’inin Kutub-i
Sitte içinde sayılmasında görüş
ayrılığı vardır.
E) Kutub-i Sitte’yi oluşturan eserlerde
sadece sahih ve güvenilir hadisler
yer almaktadır.
A
10 Diğer Sayfaya Geçiniz.
18. Buhârî ve Muslim’in el-Câmi‘u’sSahîh’leri ile ilgili olarak aşağıdakilerden
hangisi yanlıştır
A) Buhârî ve Muslim, el-Câmi‘u’s-
Sahîh’lerinde bütün sahîh hadisleri
toplamıştır.
?
B) Buhârî el-Câmi‘u’s-Sahîh’inin bâb
başlıklarında bazen mu‘allak
rivayetlere yer vermiştir.
C) Buhârî hadislerin muttasıl
sayılabilmesi için mulâkatı, Muslim
ise mu‘asâratı şart koşmuştur.
D) Buhârî ve Muslim’in el-Câmi‘u’s-
Sahîh’leri câmi‘ türü eserlerdir.
E) Muslim’in el-Câmi‘u’s-Sahîh’i
mukaddime ile başlar.
19. Bir hadisin hem Buhârî’nin hem de
Muslim’in el-Câmi‘u’s-Sahîh’inde yer
alması durumunda, bu hadisin Buhârî ve
Muslim tarafından birlikte nakledildiğini
belirtmek üzere hangi terim
A) Muşterekun fih
kullanılır?
B) Muhtelefun fih
C) Muttefakun aleyh
D) Muctema‘un aleyh
E) Merviyyun anh
20. Muslim ve Sahîh-i Muslim için
aşağıdakilerden hangisi söylenemez
A) Muslim, hadisleri derli toplu ve
muhtasar bir şekilde öğrenmek
isteyenlerin talepleri üzerine eserini
tasnif etmiştir.
?
B) Muslim, Buhârî’den sonra hadisleri
konularına göre tasnif eden ikinci
muhaddistir.
C) Muslim, eserini büyük ölçüde
kendisinden önceki yazılı
kaynaklardan seçme yaparak
meydana getirmiştir.
D) Muslim’in tasnif tarzı, bir hadisin
çeşitli tariklerini/rivayetlerini ilgili
olduğu konu altında bir araya
getirmek şeklindedir.
E) Batı İslam bölgesi (Mağrib)
muhaddislerinden kimileri Sahîh-i
Muslim’i Sahîh-i Buhârî’den üstün
tutmuşlardır.
21. Aşağıdaki metinde Buharî’nin “kâle
ba‘du’n-nâs” (bazı insanlar şöyle der...)
ibaresiyle görüşlerini nakledip eleştirdiği
kişilerin hangi gruptan
أَْو أَْكَثَر َ، حَّتى
ٍم
ْن َو َه َب ِهَبًة، أَْل َف ِدْر َه
ِإ
:
ِ
َوَقالَ َبْع ُض َّالناس
َمَك َث ِعْنَدهُ ِسنِ َين َ، و ْاحَتالَ فِ َي ذلِ َك ُ، ثَّم َر َج َع َالو ِاه ُب
فِ َيه َا فلاَ َزَك َاة َعلَ َى و ِاحٍد ِمْن ُهَما. َف َخالَ َف َّالر ُسولَ َصلَّى
. ُالله َعلَْي ِه َو َسلََّم فِ ِي الهَب ِة َ، وأَ ْسَق َط َّالزَك َاة
A) İbn Hanbel ve taraftarları
B) Ebû Hanîfe ve taraftarları
C) Murcie ve taraftarları
D) Mu‘tezile ve taraftarları
E) Ehl-i Sünnet ve taraftarları
A
11 Diğer Sayfaya Geçiniz.
لََّم َا بَع َث َّالنبِ ُّي َصلَّى اللهُ َعلَْي ِه َو َسلََّم ُمَع َاذ ْب َن َجَبٍل إِلَى .22
َقالَ َل ُه
ِن
َاليَم
ِل
أَ ْه
ِو
َن ْح :
ِل
ِم ْن أَ ْه
ٍم
إَِّن َك َتْقَدُم َعلَ َى قْو
ِالكَت ِاب َ، فْلَيُك ْن أََّولَ َم َا تْد ُع ُوهْم إِلَى أَ ْن ُيَو ِّحُد َّوا اللهَ
َتَعالَ َى، فإَِذ َا عَرفُ َوا ذلِ َك َ، فأَ ْخبِْر ُهْم أَ َّن َّاللهَ َقْد َفَر َض
َذ َا صَّلْوا،
ِإ
َعلَْي ِهْم َخ ْم َس َصَلَو ٍات فِ َي يْوِم ِهْم َولَْيلَتِ ِهْم، فَ
َفأَ ْخبِْر ُهْم أَ َّن َّاللهَ ْافَتَر َض َعلَْي ِهْم َزَك ًاة فِي أَْمَوالِ ِهْم،
َذلِ َك
ِ
َذا أََقُّروا ب
ِإ
ِهْم، فَ
ِ
ُتْؤ َخُذ ِم ْن َغنِِّي ِهْم َفُتَرُّد َعلَ َى فقِير
فَ
ِ
َّالناس
ِ
. ُخْذ ِمْن ُهْم َ، وَتَو َّق َكَرائَِم أَ ْمَوال
Yukarıdaki metinden hangi sonuç
çıkarılabilir?
A) İnsanları İslam’a davet ederken
öncelikle beş vakit namazı
emretmek gerekir.
B) İnsanların zekat verirken mallarının
en iyisini seçmeleri gerekir.
C) Beş vakit namaz kılan herkesin zekat
da vermesi gerekir.
D) Zenginlerin, zekatlarını gösteriş
yapmadan fakirlere bolca vermeleri
gerekir.
E) İnsanları İslam’a davet ederken
tedrîcî/aşamalı bir yol izlemek
gerekir.
َقالَ َر ُسولُ َّاللهِ َصلَّى اللهُ َعلَْي ِه َو َسلََّم: َوالَِّذ َي نْف ِسي .23
ِ
َّن َها لََتْعِدلُ ُثلُ َث القُْرآن
ِ
َيِدِه، إ
ِب
Yukarıdaki hadiste İhlâs suresinin hangi
yönüne vurgu yapılmaktadır?
A) İhlâs suresinin namazlarda
okunmasının faziletine
B) İhlâs suresinin namazlarda
okunmasının faziletine
C) İhlâs suresini okuyanın Kur’anı üç
kez hatmetmiş olacağına
D) İhlâs suresinin Kur’an’ın üçte birine
denk olduğuna
E) Kur’an’ı hatmettikten sonra üç İhlâs
okumanın gereğine
َع ْن أَبِ َّي الدْرَد ِاء َر ِض َي َّاللهُ َعْن ُه َقالَ: َما لِي أََرى .24
ُعلََم َاءُكْم َيْذ َهُب َون َو ُج َّهالَُكْم َلا َيَتَعلَّ ُم َون؟ تعلَّ َموا قْبلَ أَ ْن
َذ َه ُاب ْالُعَلَم ِاء
ِم
َّن َرْف َع ْالِعلْ
ِإ
.ُيْرَف َع ْالِعْلُم، فَ
Ebu’d-Derdâ’ya ait bu metinden anlam
olarak aşağıdakilerden hangisi
çıkarılamaz?
A) Cehâletin ve cahillerin artması
Kıyâmet’in en büyük
alâmetlerindendir.
B) Âlimlerin azaldığı ve bilgiye değer
verilmeyen yerde cehâlet artar.
C) İlmin yok olması âlimlerin azalıp
ölmesiyle gerçekleşir.
D) Bir konuda cahillere değil bilgi sahibi
olanlara danışılmalıdır.
E) Âlimlere hayatta iken değer
verilmeli ve onlardan istifade
edilmelidir.
ُّي .25
ِر
، أَ ْخَبَرَن َّا الثْو
ِ
أَ ْخَبَرَن َا عْبُد َّالرَّزاق , َع ْن ُعَم َارَة , َع ْن
ٍر
ُظ َهْي
ِن
ُحَرْي ِث ْب , َقالَ: َقالَ َعْبُد َّاللهِ: َلا َت ْسأَلُوا أَ ْهلَ
ْالِكَت ِاب َع ْن َش ْيٍء , َفإَِّن ُهْم لَ ْن َي ْهُد ُوكْم َوَقْد أَ َضلُّوا
َح ٍّق
ِ
أَْنفُ َس ُهْم َفُتَكِّذُب َون ب , أَْو ُت َصِّدقُ َون بَِب ِاطٍل , َوإَِّن ُه
لَى
ِ
ِه َتالَِيٌة َتْد ُع ُوه إ
ِب
لَْي َس أَ َحٌد ِم ْن أَ ْهِل ْالِكَت ِاب إَِّلا فِ َي قلْ
ِه َق َال
ِ
َّاللهِ َوِكَتاب : َوَز َاد َمْع ٌن , َعْبِد
ِن
ْب
ِم
ْالَق ِاس
ِن
َع
ِن
َّالر ْحَم , َع ْن َعْبِد َّاللهِ فِ َي هَذ ْا ال َحِد ِيث , أََّن ُه َقالَ: إِ ْن
ُكْنُتْم َسائِلِ ُيهْم َلا َم َح َالةَ , َف ْان ُظُر َوا م َا ق َض ِى كَت ُاب َّاللهِ
.َف ُخُذ ُوه , َوَم َا خالَ َف ِكَت َاب َّاللهِ َفَد ُع ُوه
Bu metinde Abdurrazzâk’ın dikkat
çektiği “metin ziyadesi” aşağıdakilerden
hangisinde doğru olarak verilmiştir?
ْن ُكْنُتْم َس ِائلِ ْيهُم َلا َم َح َالَة َف ْان ُظ َرُوا م َا ق َضى (A
ِإ
. ِكَت َِّابُ الله َف ُخُذو هُ, َوَم َا خ َال َف ِكَت َاب َِّالله َفدَعُو هُ
َّن ْهُم َل ْن َلا َت ْسأَلُوا أَ ْه َل ْالِكَت ِاب َع ْن َش ْيٍء, (B
ِإ
فَ
َي ْهُد ُوكْم َوَقْد أَ َضلُّوا أَْنفُ َس ْهُم
َح ٍّق (C
ِ
َفُتَكِّذ َبُون ب , أَْو ُت َصِّدقُ َون ِبَب ِاط ٍل
ِه َتالَِيٌة (D
ِب
َّلا ِف َي قلْ
ِ
ْالِكَت ِاب إ
ِل
َّن َهُ لْي َس أَ َحٌد ِم ْن أَ ْه
ِإ
َو
َلى
ِ
َتْدعُو هُ إ ِه
ِ
َِّالله َوِكَتاب
َّن ْهُم لَ ْن َي ْهُد ُوكْم َوَقْد أَ َضلُّوا (E
ِإ
أَْنفُ َس ْهُم َفُتَكِّذ َبُون فَ
َح ٍّق
ِب
, أَْو ُت َصِّدقُ َون ِبَب ِاط ٍل
A
12 Diğer Sayfaya Geçiniz.
َحَّدَثَنا أَُب َو خالٍِد ْالأَ ْحَمُر َ، ع ْن ُم َجالٍِد َ، ع ِن َّالشْعبِ ِّي َ، قالَ: .26
َم َا ك َان أَ َحٌد ِم ْن أَ ْص َح ِاب َّالنبِ ِّي َصلَّى اللهُ َعلَْي ِه َو َسلََّم
ُب
ِر
َولِ ٍّي ِم ْن َعلِ ٍّي َحَّت َى ك َان َي ْض
ِر
َغْي
ِ
ب
ِ
أَ َشَّد فِ ِّي النَكاح
.فِ ِيه
Bu hadisin isnad ve metni ile birlikte en
doğru çevirisi aşağıdakilerden
hangisinde verilmiştir?
A) Bize Ebu Hâlid el-Ahmer haber
verdi. O, Mucâlid’den naklettiğine
göre eş-Şa‘bî Rasulullah’tan şöyle
dediğini işitmiştir: “Ashabım
arasında ‘velîsiz nikaha’ karşı
çıkmada Ali’den (ra) daha katı
davranan kimse yoktu.
B) Bize Ebu Hâlid el-Ahmed haber
verdi. O,Mucâhid’den naklettiğine
göre eş-Şa‘bî şöyle demiştir:
Rasulullah’ın ashabı arasında ‘velîsiz
nikaha’ karşı çıkmada Ali’den (ra)
daha katı davranan kimse yoktu. O
kadar ki bunu yapanları
kırbaçlıyordu.
C) Bize Ebu Hâlid el-Ahmer haber
verdi. O, Mucâlid’den naklettiğine
göre eş-Şa‘bî şöyle demiştir:
“Rasulullah’ın ashabı arasında
‘velîsiz nikaha’ karşı çıkmada Ali’den
(ra) daha katı davranan kimse yoktu.
O kadar ki bunun aksini yapanları
dövüyordu.
D) Bize Ebu Hâlid el-Ahmer haber
verdi. O, Mucâlid’den naklettiğine
göre el-A’meş şöyle demiştir:
“Rasulullah’ın ashabı arasında
‘velîsiz nikaha’ karşı çıkmada Ali’den
(ra) daha katı davranan kimse yoktu.
O kadar ki bunu yapanlar
dövülüyordu.
E) Bize Ebu Hâlid el-Ahmer haber
verdi. O, Mucâhid’den naklettiğine
göre o, şöyle demiştir:
“Rasulullah’ın ashabı arasında
‘velîsiz nikaha’ karşı çıkmada Ali’den
(ra) daha katı davranan kimse yoktu.
O kadar ki bunu yapanları
dövüyordu.
__________________
Bazen Sesini Duyurmak İçin Susmak Gerekir!
Alıntı ile Cevapla