Cvp: kurban derileri Kurbanın eti ve
derisine yapılacak muamele Peygamber Efendimiz Sallallahu Aleyhi ve Sellem, ilk zamanlarda, "Sizden hiç kimse kurbanın etinden üç günden fazla yemesin." (5) hadis–i şerifi ile kurban etinin üç günden fazla saklanılmasını yasaklamıştır. Ancak daha sonra "Zenginlerin fakirlere genişlik sağlaması için kurbanın etinden üç günden fazla yemelerini yasaklamıştım. Bundan sonra yiyin, yedirin ve saklayın." (6) buyurarak üç günden fazla saklanılmasına da müsaade etmiştir. Hanefî fukahası, "Kurban kesen mükellef, kurban etinden kendisi yer misafirlere ve fakirlere ikram eder ve kavurma yapıp saklayabilir. Kurban etinin üçte birinden eksik olmamak şartı ile fakirlere tasadduk edilmesi müstehaptır." hükmünde ittifak etmiştir. (7) Resûl–i Ekrem Sallallahu Aleyhi ve Sellem Efendimizin Hz. Ali Radıyallahu Anh'a, kurbanlığın derisini, yularını ve çulunu fakirlere tasadduk etmesini emrettiği bilinmektedir. (8) Yine başka bir hadis–i şerifte, "Kim kurban derisini satar ise, kurbanı makbul değildir." (9) buyurmuştur. Hanefî fukahası, "Mükellef kurbanın derisini ya tasadduk eder veya kendisi ev eşyası olarak kullanır." hükmünde müttefiktir. (10) Dolayısıyla bu hususta titizlik göstermek şarttır. İslâmî esaslara göre kurulmamış olan veya toplanan deri parasıyla şampanya içirilen müesseselere kurban derilerini vermek kesinlikle caiz olmaz. Kurban Bayramı’nın yaklaştığı şu günlerde hayvan kesimiyle ilgili konularda neler yapılır? Hayvan kesimi boğazın başlangıcı ile göğsün başlangıcı arasındaki yemek borusunu, nefes borusunu ve boynun iki tarafında bulunan iki büyük damarı kesmekle olur. Bu dördünden üçünü kesmek de yeterlidir. Çünkü tümünün hükmü çoğunluğunun hükmü için de geçerli olur. Buna göre, iki damarla birlikte nefes veya yemek borusunu kesmek ya da yemek ve nefes borusuyla birlikte iki damardan birisini kesmek zorunludur. Bazıları da iki damardan biriyle beraber yemek ve nefes borusunun kesilmesini zorunlu görmüşlerdir. Kesim bu şekilde gerçekleşince seri olur. Kesilen etini yemek de helâl olur. Kesimin boğazdaki düğmen altından veya üstünden yapılması arasında hiçbir fark yoktur. 5– Müslim, c2, s1560
6– İbni Mâce, c2, s1055
7– "Lübab", c3, s236
8– "Fethu'l–kadir", c2, s325
9– "et–Tergib ve't–terhib", el–Münzirî, c1, s156
10– "el–Mebsut", c12, s14 |