Cevap: Atauzem 3. Sınıf Bahar Dönemi 2015 Final Soru ve cevapları islam hukuku 1
1. İslam hukukunda delil olması bakımından sünnetle ilgili olarak verilen aşağıdaki ifadelerden hangileri doğrudur?
I- Sünnet Kur’an’dan ayrı olarak tek başına müstakil hüküm koyma kaynağıdır.
II- Haberi vahidler İslam hukukunda asla hüküm kaynağı olamazlar.
III- Ramazan orucunun kasten bozulması sonucunda kefaret gerektirmesi Kur’an ile değil sünnetle sabittir.
IV- Sünnetin kitaplaştırılması hicri 1. Asır ile başlamaktadır.
V- Fıkıh hükümlerine esas teşkil eden hadislerin sayısı İbn Teymiyye’ye göre beşyüz civarındadır.
A) I ve III
B) III ve IV
C) II ve V
D) I ve V
E) I, IV ve V
2. “El kesme cezasından sonra mesruk mal helak edilmediği müddetçe, malik onu geriye talep edebilir. El kesme cezasından sonra helak edilirse, mal sahibinin ayrıca tazminat talep hakkı yoktur.” görüşü hangi imama ait olabilir?
A) Malik
B) Ebu Hanife
C) Şafiî
D) İbn Teymiye
E) Sevri
3. “Sadece yol kesen, yolun emniyetini ortadan kaldıran fakat soygun yapmamış ve adam öldürmemiş kimse sürgün ile cezalandırılır.” görüşü aşağıdaki imamlardan hangisine ait olabilir?
A) Ebu Yusuf
B) Evzaî
C) Muhammed
D) Malik
E) Taberî
4. Kasten adam öldürmelerde diyet kime göre taksitle ödenebilir?
A) İmam Ebu Hanife
B) İmam Şafii
C) İmam Malik
D) İmam Ahmed b. Hanbel
E) İmam Şafii ve İmam Malik
5. İslam aile hukuku ile ilgili aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
A) İslam aile hukuku kural olarak tek eşliliği esas almıştır.
B) Aile hukuku konularıyla ilgili Kur’an-ı Kerim’de yüzden fazla ayet bulunmaktadır.
C) Ebu Yusuf devrinden itibaren her mezhebin fıkıh kitaplarındaki ilgili bölümler kanun mesabesinde tutulmuştur.
D) Nikah akdinde mehir bir sıhhat şartı değil, akdin bir neticesidir.
E) Neslin devamını sağlamak üzere toplum olarak evlenmenin hükmü farz-ı ayndır.
6. Nişanlanma ile ilgili aşağıdakilerden hangisi doğrudur?
A) Kocasının ölümü yüzünden iddet beklemekte olan kadına sarih-açık bir şekilde evlilik teklifi yapılabilir.
B) Ric’î talakla boşanmış olan kadına iddet süresi içinde üstü kapalı bir şekilde evlenme teklifi yapılabilir.
C) Ebu Zehra’ya göre nişanın bozulması durumunda zarar gören taraf tazminat talebinde bulunabilir.
D) Başkasının nişanlısı olan bir kadına evlilik teklifi yapmak caizdir.
E) Nişanın bozulması durumunda erkek kadına önceden mehir olarak birşeyler verdiyse bunları geri alamaz.
7. Evlenme ehliyeti ile ilgili aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
A) İmam Şafii’ye göre akıl hastası kadını babası veya dedesi evlendirebilir.
B) Fukahanın çoğunluğuna göre mümeyyiz olmayan küçükler velileri tarafından evlendirilemezler.
C) Mümeyyiz olmayan küçüklerin nikah akdi yapma ehliyetleri yoktur.
D) Mümeyyiz küçükler Hanefi mezhebine göre nikah akdine bizzat iştirak edebilirler.
E) Hukuk-ı Aile Kararnamesi’ne göre kız çocuğunun evlendirilebilmesi için dokuz yaşını tamamlaması gerekir.
8. Evlenme engelleri ile ilgili aşağıdakilerden hangisi doğrudur?
A) Müslüman bir kadın ehli kitap bir erkekle evlenebilir.
B) Din farkı geçici bir evlenme engelidir.
C) Evlenmeden doğan hısımlık geçici bir evlenme engelidir.
D) Kadının başkası ile evli olması devamlı evlenme engellerindendir.
E) Karısını üç kez boşayan erkek artık onunla ebediyyen evlenemez.
9. Evlendirme velayeti ile ilgili aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
A) İcbar velayeti veliye, velayeti altındaki kişiyi rızasını almaksızın evlendirme yetkisi veren velayet çeşididir.
B) Şafiilere göre baba veya dede küçük veya büyük bakire kızı rızasını almaksızın evlendirebilir.
C) Hanefilere göre nikah akdinde velinin bulunması sıhhat şartı değildir.
D) Hukuk-ı Aile Kararnamesi’ne göre on yedi yaşını tamamlamış olan kız, velisi itiraz etmediği takdirde kendi başına evlenebilir.
E) İmam Muhammed’e göre akıllı ve ergin bir kız velisinin rızası olmaksızın kendi başına evlenebilir.
10. Süt hısımlığı ile ilgili aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
A) Fakihlerin çoğunluğuna göre, süt hısımlığının oluşmasında çocuğun emdiği süt miktarının bir önemi yoktur.
B) İmam Şafii’ye göre süt hısımlığının oluşmasında esas alınacak olan miktar, beş kez doyuracak kadar emmekle oluşur.
C) Süt hısımlığının oluşması için Ebu Hanife’ye göre çocuğun ilk 30 ayı içerisinde iken emmesi gerekir.
D) Süt emmekle meydana gelen akrabalık, nafaka ve miras gibi mükellefiyetler de doğurur.
E) Süt hısımlığı devamlı bir evlenme engelidir.
11. Mehirle ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
A) Ödenmesi sonraya bırakılan mehre mehr-i mu’accel denilir.
B) Mehir tayin edilmeden evvel kadın cinsel ilişkiden sonra boşanırsa ona müt’a verilmesi gerekir.
C) Nikâhtan sonra zifaf veya sahih halvetten önce ayrılık vuku bulur ve bu ayrılığa koca sebep olursa kadın mehrin yarısına hak kazanır.
D) Akit esnasında mehir hiç zikredilmez veya usulüne uygun meşru bir şekilde takdir edilmezse mehir müeccel olur.
E) Mehrin Lüzumu Nisa süresinde bahsedilmektedir.
12. Evlenme akdinin sonuçları ile ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi doğrudur?
A) Mehir, nikahın şartlarından biridir.
B) Şafii ve Hanbelilere göre mehrin asgari bir miktarı yoktur.
C) Hanefilere göre kadına verilen mehirle kadının çeyiz yapması istenebilir.
D) İslam’da evli eşler arasında mal birliği esası benimsenmiştir.
E) Evlilik süresince veya boşanma durumunda Ebu Hanife, İmam Şafii ve Hanbelilere göre, ev eşyasını ayırırken önce eşlerin delille ispat ettikleri eşya kendilerinin olur.
13. Evlilik akdinin sonuçlarıyla ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
A) Kadın, kocasının hısımlarıyla birlikte oturmaya zorlanamaz
B) Koca, bir başka evliliğinden olan ergenlik çağına ulaşmamış bulunan küçük çocuklarını karısı ile birlikte aynı evde oturtmak hakkına sahiptir.
C) Kocanın karısına karşı nafaka borcunun doğması için kocanın zengin olması gerekmez.
D) Hukuk-ı Aile Kararnamesi, kocasının izniyle bir işte çalışan kadının nafakasının koca tarafından karşılanması gerekmediğini ifade etmiştir.
E) Nafakanın koca tarafından ödenmemesi durumunda Şafiilere göre kadın mahkemeye müracaat ederek boşanmayı isteyebilir.
14. I. Şafiilere göre, ölüm hastası olan kocanın eşini mirastan mahrum bırakma gayesiyle boşaması halinde eşi kendisine mirasçı olur.
II. Muaccel olan mehir müeccel hale dönüşür.
III. İddetin bitiminden sonra 3 ay 10 gün nafakaları kendilerini boşayan kocaları tarafından temin edilir.
IV. Beynunet-i suğrada yeni bir mehir ve nikah akdiyle karı koca tekrar evlenebilir. Bain Talak ile ilgili olarak yukarıdakilerden hangisi yada hangileri yanlıştır?
A) I ve II
B) I, II ve III
C) II ve III
D) II, III ve IV
E) I ve IV
15. Ric’i ve bain talak ile ilgili aşağıdakilerden
hangisi doğrudur?
A) Bain talakta kocanın boşama niyeti aranmaz çünkü zaten lafızlar kinayidir.
B) Ric’i talakta İmam Şafii ye göre kişi karısına döndüğünü gösteren herhangi bir fiilde bulunursa ric’i talak sona erer.
C) Bain talâk nedeniyle beklenilen iddet süresi içinde eşlerden birinin vefat etmesi halinde diğeri ölene mirasçı olur.
D) Bain talakın her çeşidinde koca karısıyla ancak başka hülle şartının gerçekleşmesiyle evlenebilir.
E) Ric’i talakta ölüm veya talâk olayına bağlanan müeccel mehir, ric’i talâkla muacceliyet kesbetmez.
16. I. Kadının muhâlea yoluyla eşinden ayrılma talebi sebepsiz olabilir.
II. Geçimsizlik kocadan kaynaklanıyor ve hanımını boşamıyor kadın da ondan muhâlea yoluyla ayrılma talebinde bulunuyorsa Malikilere göre kocanın bedel alması mekruhtur.
III. Cumhur alimlere göre muhalaa bedeli olarak kocanın hanımına verdiği mehir miktarından fazla bedel alması caiz değildir.
IV. Ahmed b. Hanbel’in bir görüşüne göre Muhala yoluyla ayrılma talak değil fesih olarak görülür. Muhalea ile ilgili olarak yukarıdakilerden hangisi yada hangileri yanlıştır?
A) I ve II
B) II ve III
C) III ve IV
D) I ve IV
E) I, III ve IV
17. Tefrik hükmünün meşruiyeti hangi ayetle sabittir?
A) Ahzab, 28-29
B) Nisa, 35
C) Bakara, 231
D) Nisa, 19
E) Bakara, 224
18. ”Gerek ric’at ve gerek fırkat vukuu zamanında iki mü’min, sözüne itimat edilen şahit bulunmalıdır ki: Bir inkara, bir münazaaya meydan kalmamış olsun.”
Sözü hangi alime aittir?
A) Ömer Nasuhi Bilmen
B) Hamdi Yazır
C) Muhammed Ebû Zehra
D) Abdurrahman es-Sâbûnî
E) M. Yûsuf Mûsâ
19. Osmanlı Aile Hukuk Kararnamesinin 106. maddesinde “ Talâkın şarta ta’liki sahihtir “ sözünden ne anlaşılır?
A) Talâk şarta bağlanabilir.
B) Talâk şarta bağlı olamaz.
C) Talâkın şarta bağlı olması geçerlidir.
D) Ta’lik talâka aittir.
E) Ta’lik bağlı olma anlamınadır.
20. Aşağıdakilerden hangisi doğrudur?
A) Sıhhat şartı bakımından borçlar hukuku akitlerinde şeklilik ile birlikte rızailik de esastır.
B) Aralarında evlilik engeli bulunmayan bir bay-bayanın toplumdan gizlenen bir nikâhla olan birliktelikleri meşrudur.
C) Şirk, Müslümanlar açısından hem erkek hem de kadın için ebedi bir evlenme engelidir.
D) Sıhhat şartı bakımından nikâh, şekli bir akittir.
E) Kur’an-ı Kerim’de birçok hukuki konularda olduğu gibi aile hukuku konularında da temel ilkelerle yetinilmiştir cevap anahtarı=
1. A
2. B
3. iptal
4. A
5. E
6. C
7. B
8. B
9. E
10.D
11.iptal
12.B
13.D
14.B
15.E
16.B
17.C
18.A
19.C
20.D
alıntıdır |