Cevap: kelama giriş notlarımız 6. Ünite YENİ İLM-İ KELAM
1. Hangisi klasik kelam argümanlarıyla çağın pozitivist , materyalist akımlarına karşı konulamayacağını düşünen alimlerden değildir? a. Ebu's-Suud Efendi b. Muhammed Abduh
c. Seyyid Ahmed Han
d. Filibeli Ahmed Hilmi
e. Şibli Nu'mani
2. Metafiziğin bilmeye çalıştığı şeyleri bilmenin imkanı yoktur. Zira metafizik bilginin dayandığı aklın tabiat olaylarını , kainatın dayandığı aslı amaç ve planını bilme imkanı yoktur. Ona göre bir duyu algısının olması zorunludur.
Bu görüş hangisine aittir? a. David Hume b. İmanuel Kant
c. Francis Bacon
d. Descartes
e. Kepler
3. Sisteminin gereği olarak bütün dinleri inkar etmesine rağmen kültürel boşluğu doldurmak amacıyla yeni bir din ortaya koyma ihtiyacı hissetmiş ve insanlık dini adını verdiği bir din ortaya koyduğunu iddia etmişti. Bu dinin esası bilim, temel hedefi düzen ve ilerleme idi.
Bu bilgiler hangisi hakkında verilmiştir ve insanlık tarihini dini, metafizik, ve pozitif olmak üzere üç evreye ayıran kimdir?
a. Charles Darwin
b. Bergson
c. Marx d. Auguste Comte e. Pascal
4. Hangisi her alanda kullanılan tümden gelim yöntemini eleştirerek bilimde takip edilmesi gereken yöntemin gözlem ve tecrübe olması gerektiğini savunan düşünürdür? a. Bacon b. Kopernik
c. Newton
d. Galile
e. Kepler
5. İnsan sadece bilen bir varlık değildir, aynı zamanda yapıp eden bir varlıktır. İnsana ne yapması gerektiğini bildiren şey de pratik akıldır. Dünyada mutlak iyinin var olması ancak ahlaka uygun bir gücün varlığı ile mümkündür. Bu varlık da Tanrı'dır..
Bu görüş kime aittir? a. Imanuel Kant b. David Hume
c. Francis Bacon
d. Descartes
e. Kepler
6. Hangisi Hint alt kıtasında son dönemde yetişen Müslüman bilginler arasında yer almaz?
a. Seyyid Ahmed Han
b. Şibli Nu'mani
c. Emir Ali
d. Muhammed İkbal e. Reşid Rıza 7. Tarih-i İlm-i Kelam ve Tenkihu'l-Kelam fi Akadi Ehl'il -İslam isimli eserlerin müellifi ayrıca Kelam ilminde Mütekaddimin ve Müteahhirin döneminden sonra üçüncü dönemi kendisinin başlattığını iddia eden Müslüman düşünür kimdir?
a. Şibli Nu'mani
b. Muhammed Abduh
c. Filibeli Ahmed Hilmi d. Abdüllatif el-Harputi e. İzmirli İsmail Hakkı
8. Yeni kelam hareketinin Hindistan kıtasındaki asıl teorisyeni olarak bilinir. Kelam tarihi alanında yazdığı İlmu'l Kelam adlı kitabının önsözünde eski kelamın faydasız ve yetersiz olduğunu ifade etmiş ve yeni bir kelama duyulan ihtiyacı dile getirmiştir. İlmi-Kela-ı Cedid adlı eseriyle ihtiyaç duyulan kelamı yazmıştır.
Hangisi hakkında bilgi verilmiştir?
a. Seyyid Ahmed Han
b. Reşid Rıza c. Şibli Nu'mani d. Emir Ali
e. Muhammed İkbal
9. Son dönem düşünürlerinden hangisi geleneksel Kelam anlayışından farklı olarak peygamberliği Allah vergisi değil, çalışıp kazanma ile gerçekleşen bir şey olarak görmüştür ayrıca tabiatçı kelam anlayışına sahiptir görüşünü savunandır? a. Seyyid Ahmed Han b. Filibeli Ahmed Hilmi
c. Muhammed Abduh
d. Reşid Rıza
e. İzmirli İsmail Hakkı
10. Düşünürlerden hangisi duyuların ötesindeki alana '' numen'' tecrübe ile bilinen dış dünyaya da '' fenomen'' adını vermiştir?
a. Darwin
b. Newton c. Kant d. Bacon
e. Marx
11. Muhammed Abduh Allah'ın varlığını ispat etmek amacı ile aşağıdaki delillerden hangisine başvurmuştur? a. İmkan b. Hudus
c. Temanu
d. Kemal
e. Gaye
12. Hangisi maddeyi değişmez, aktif ve dinamik bir prensip olarak kabul eden , ruh ve düşünce gibi cevherlerin bu maddenin bir tezahürü olduğunu iddia eden düşünce akımıdır?
a. Darwinizm
b. Pozitivizm
c. Kapitalizm d. Materyalizm e. Sosyalizm.
Alıntı...
__________________ O (cc)’NA SIĞINMAK AYRICALIKTIR |