Alıntı:
karolin Üyemizden Alıntı
evelem yerav?
Görmediler mi,demek de..
evelem nedir? ''e +ve+ lem'' gibi mi?
Bu üç ekin kattığı mana ne olur? |
Elem yerav kem ehlekna kablehüm minel kuruni ennehüm ileyhim la yarciun
"Görmediler mi ki, kendilerinden önce nice kuşakları helak etmişiz. Onlar artık kendilerine dönüp gelmiyorlar."(Yasin-31)
. Evelem yeral insanü enna halaknahü min nutfetin fe iza hüve hasıymün mübın
"İnsan, kendisini bir damla sudan yarattığımızı görmedi mi de, şimdi apaçık bir hasım kesildi? "(Yasin-77)
Elem yerav ve evelem yerav ikisi de kullanılıyor Kur'anda. Vav zaid olarak da kullanılmış ya da vurgu amacıyla kullanılmış ya da muhatab ve gaib müfred olanlarda kullanılmış olabilir
Alıntı:
karolin Üyemizden Alıntı
Kem ehlekna kablehüm minel kuruni..yasin 31
Kem burada cümlenin başına gelmiş ve soru edatı değil..Hem kendinden sonra fiil gelmiş,bu nasıl oluyor?
Burada nice manasına geliyor.. |
"kem" bir çok anlama gelir.Nice, nasıl,kaç anlamlarına gelir. Ayette de "nice "anlamına gelmiştir. İlla soru anlamında gelmez.
Alıntı:
karolin Üyemizden Alıntı
1)كَمْ مِنْ فِئَةٍ قَلٖيلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً كَثٖيرَةً بِاِذْنِ اللّٰهِ kem min fietin kaliletin ğalebet kem min fietin kesiratin.
Nice az topluluk nice çok topluluğa galip geldi..ama kem min fietin kaliletin ğalebet İLA kem min fietin kesiratin ..nice çok topluluĞA burada İLA eki niye yok?İLA manadaki bütünlüğü sağlamaz mı?
2)ve ma muhammedün illa rasulün..burada ve muhammedün rasulün
demek daha kolay değil mi?Niye ,Muhammed bir rasulden başkası değildir,diyip uzatılıyor?
3)haşa;iki türlü kullanılıyor anladığım kadarıyla..birinci olarak;Allahı tenzih etmek,ikinci olarak illa manası ,öyle mi?
4)kaide:ilke,esas vs. demek..Ama kaade:oturmak..Acaba ilke,esas vs. 'nin manası da oturmaktan mı geliyor?Yani lke ve esaslar belirli şeylerin üzerine otururlar..Hatta Türkçede de Şu esasları zihnimde oturtamadım gibi cümleler mevcuttur..Yani oturmak,burada zihne yerleştirmek,ilke haline getirmek gibi bir mana taşıyor zannımca..Ne dersiniz? |
1-Harfi cerler her yerde kullanılacak diye bir kural/kaide yoktur. Cümle içinde gerekiyorsa kullanılır. Mef'ul her zaman harfi cer almaz. Cümledeki fiil hafri cer almaya müsaitse alır. Çünkü fiil ile harfi cerin kullanımı anlam değişikliğine sebep olabiliyor. "İla" harfi ceriyle bir anlama geline fiil, "ala" harfi, ceriyle başka bir anlama gelebiliyor. Bu durumlarda harfi cer alır.
2-Bu ifade uzatmak değildir. Muhammedun Rasulun (Muhammed peygamberdir) .Ma muhammedun illa rasulun" ifadesi ise "Muhammed ancak bir Peygamberden başkası değildir" Bu ifade ile ilk ifade arasında fark vardır. Tekid var, vurgu var, destek var.
Başka bir örnek veriyim:
"Ahmet öğretmendir." "Ahmet öğretmenden başka bir bir şey değildir"
İlk cümlede Ahmet öğretmendir ama başka işleri de yapabilir. Pazarda pazarcılık yapabilir, limon satabilir, emlak işi yapabilir, hafta sonları ek işler yapabilir, ticaret yapabilir.
İkinci cümle de ise Ahmet sadece öğretmendir. Geçimini öğretmenlikle sağlar, başka işlere yeltenmez, başkasının işlerine göz dikmez, alavere-dalavere işlerine girmez. Meseleği öğretmenliktir. Mesaisini öğretmenliğe adamıştır. İşi gücü eğitimdir.
Ayette geçen ifade geçersek;
Muhammed sadece bir rasulden başkası değildir. Muhammed a.s'ın görevi , yaptığı işler peygamberlik ile ilgilidir. Peygamberliği haricinde ticaret yapmaz, emlakçılık yapmaz, peygamberliğini rant kapısına çevirmez. Peygamberliğin esas görevi tebliğ ve tebliğ ettiği şeyleri hayatına aktarmak ve örnek bir şahsiyet olmasıdır.
3-Haşa:Haşa tenzih edatı,haşa hariç tutmak,ayrı tutmak,saynamak,olmaya,müstesna,bizden uzak,Allah göstermesin anlamında kullanılır
4-Arapçada aynı kökten kelimeler birbirleri ile ilintilidir. Anlamları aynı kökten gelir.Dediğiniz gibi ilintilidir