www.medineweb.net
12
imkansız olduğunu söylemek doğru değildir. Nüzul sebepleri Kur'an ayetlerinin 500 kadarına tekabul
eder. Bu rivayetlerin bir kısmı zayıf rivayetler kategorisindedir. Nüzul sebeplerini Kur'anı anlamada
yardımcı unsur olarak görülmelidir.
2. Ayetlerin iniş sırasını bilmek , Kur'anın nüzul tarihini tesbit etmek açısından önemli ise de Kur'anın
bir kitap olduğu ve dinin kemale erdiği gözönüne alındığında tilavet tertibine göre okunması arasında
çok fazla fark yoktur.
3. Nüzul sebepleri her ne kadar özel olsa da bunların hükümlerinin genel olduğu unutulmamalıdır.
4. Nüzul sebebiyle ilgili rivayetlerde oldukça abartılı ve hatta asılsız bilgilerede yer verilmiştir.
5. Nüzul sebepleri Kur'anın iniş süresince vuku bulmuş olaylarla ilgili bir kavramdır.
6. Nüzul sebeplerinde aynı ayetle ilgili birbirinden farklı rivayetler nakledilir.
Nüzul sebepleri sadece Hz. Peygamber (sav) döneminde olan hadiselerle ilgilidir. Peygamberlik (sav)
öncesi ya da Peygamberin (sav) vefatından sonra meydana gelen olaylar nüzul sebebi olamazlar.
Nasih-Mensuh ; Kelime anlamı nesh , yok etmek , gidermek bir şeyi bir yerden başka yere nakletmek
ve yazmaktır.
Dini terim olarak nesh , herhangi şer'i hükmün yerine başka bir şer'i hüküm gelerek öncekinin
hükmünü ortadan kaldırmasıdır.
Hükmü kaldırılmış olan ayete '' mensuh''
Hükmü ortadan kaldıran ayete de '' nasih'' denir.
Nesh Türleri ;
1. Kur'anın Kur'anı neshi
2. Kur'anın sünneti neshi
3. Sünnetin sünneti neshi
4. Sünnetin Kur'anı neshi
Kur'an'da Neshin Varlığını Kabul Edenlerle Etmeyenlerin Delilleri
1. Bazı ayetlere vardır ki neshi kabul edenlere göre Kur'an'da hükmü kaldırılan ayetler bulunduğuna
delildir.
2. Kur'an ayetleri arasında neshin vuku bulduğu görüşünde olanlar bu konuda alimlerin icma ettiğini
ileri sürmektedir.
3. Kur'an ayetleri arasında neshin vuku bulduğunu söyleyenler bu konuda rivayet edilen haberleri
delil gösterirler. Kur'an'da neshin olduğunu ispat etmek için daha güçlü delillere ihtiyaç vardır. Zira
hükmünü ortadan kaldırdığınız metin ilahi kelamdır.
4. Neshi kabul edenler aklen de neshin vuku bulabileceğini söylemektedirler.
5. Neshi kabul edenler nasih ve mensuh ayetlerin anlam itibarıyle birbiriyle uzlaştırılamayacak kadar
çelişkili olması gerektiğini düşünür. Nesh ilişkisi olduğu söylenen ayetlerde tahsis , takyid , tedricilik
gibi hususların mevcut olduğu öne sürülür.
6. Kur'an'da neshin var olduğunu söyleyenler nasih ayetin , mensuh ayetten sonra gelmiş olması
gerektiğini ileri sürerler.
7. Kur'an'da neshi kabul edenlere göre hem nasih , hem de mensuh dini bir hükümle ilgili olmalıdır. |