www.medineweb.net
14
doldurulmaktadır.
Kur'an Tefsirinde İsrailiyat
İsrailiyye kelimesinin çoğulu olan İsrailiyat , Yahudi , Hıristiyan ve diğer kültürlerden İslamiyete giren
rivayetler bütünüdür. İbn Haldun, ilk müslümanların özellikle güneş , yıldızlar, ay , kainatın yaratılması
gibi kevniyat konularını Ehli kitap mensuplarına sorduğunu nakletmektedir. Kabul Ahbar gibi Kitab-
Mukaddes bilgisine sahip kişilerin rivayyetleri tefsir kitaplarını doldurmuştur.
Taberi'nin ''Camiul- Beyan'ında bir çok israili rivayetin bulunması kesinlikle o tefsirin değerini
düşürmez. İsrailiyatın aktarılması ne o rivayetin doğru, ne de o müfessirlerin güvenilmezolduğunu
gösterir. Kur'an'dan herhangi bir ayeti anlamakta zorluk çeken inananların Ehli kitap bilgisine
başvurmaları tamamen iyi niyetlerden Kur'anı anlamaya yönelik çabalardan kaynaklanmaktaydı.
İsrailiyatın Kur'an Tefsirine Giriş Yolları
1. Önceki kültüründen kendisini kurtaramayan mühtedilerden gelen nakiller
2. israili rivayetleri tashih etmek için İsrailiyata müracaat edenler
3. Ehli kitap hanımlarıyla evlenme izninin doğurduğu mevcut ortamda yetişen yorumcular
4. İslam düşmanlarının İslam2ın ruhunu kirletmek için uydurulmuş rivayetler
5. Bazı hikayecilerin hoşa gitmesi için uydurdukları rivayetler
6. Ehli sünnete karşı olan fırkaların uydurdukları rivayetler
7. İsrailiyatın bir kısmı da bir şeyi izah etmek için karıştırmıştır.
İsraili Haberlerin Çeşitleri ;
1. Senedi sahih olup Kur'an'a ve sünnete makbul olan haberler.
2. Yalan olduğu bilindiği halde bazı müfessirler tarafından nakledilmiş, bazıları kabul etmemiş,
3. Sıhhati tam olarak bilemediğimiz ne kabul ne de rededebileceğimiz rivayetler
Sahabe de İsrailiyata müracaat etmiş ve titizlikle değerlendirmiştir. Müracaat ettikleri konular ;
a. İtikadi konular
b. Hz. Peygamberin (sav) izah ettiği meseleler
c. İlgilenilmesinde hiç bir faydası olmayan polemikler
d. Fıkhı hükümler
İsraili haberleri nakleden bazı isimler şunlardır ;
Kabul Ahbar , Abdullah b. Sellam el-Ensari , Vehb b. Münebbih ve Abdülmelik b. Abdilaziz b. Cüreyc
Ünite 10
Kur’an’ı anlama ve yorumlamada yeni yönelişler dendiğinde Hindistan Malezya Endonezya Mısır Fas
Suudi Arabistan ile Avrupa ve Amerika bölgelerde yeni gelişmeler olmuştur.
Ömer Nasuhi Bilmen tefsirinin genel özelliği Zaman bakımından yeni ancak yöntem ve içerik açısından
eski bir çalışma olması
Kur’an’ı anlama ve yorumlamada yeni yönelişlerin doğuşunu hazırlayan sebeplerin başında
Müslüman entellektüellerin batı dünyasındaki gelişmelerden etkilenmiş olmaları gelir.
Müslüman entellektüellerin batı dünyasındaki gelişmelerden etkilenmeleri Bazen doğrudan batı
karşısında tavır almakbazen de Müslüman toplumların batı karşısında bugün içine düştüğü duruma
bağlı olarak şekillenen bir pozisyon almak şeklinde tezahür etmiştir. |