DÝYANET ÝÞLERÝ BAÞKANLIÐI MBSTS 2014
1 / 16 KUR’AN-I KERÝM – TEFSÝR
Soru Adedi 15
1. “Câmiu’l-beyân an te’vili’l-Kur’ân” adlý eser aþaðýdaki müelliflerden hangisine
aittir?
A) Fahruddin er-Râzi
B)
Zemahþeri إِذْ قَال لِأ بِيهِ يَا أَبَتِ لِمَ تَعْبُدُ مَا لا يَسْمَعُ وَلا يُبْصِرُ وَلا يُغْنِي عَنكَ شَيْئًا
. 2
“Bir gün babasýna þöyle demiþti: Babacýðým! Duymayan, görmeyen ve sana hiçbir
fayda saðlamayan bir þeye niçin taparsýn?” ayetinde Hz. Ýbrahim’i, babasýna bu
þ
ekilde hitap etmeye sevk eden amil aþaðýdakilerden hangisidir?
ýrakma B) Nefret
C) Sevgi
D) Tahrik
3. Kur’an-
ý Kerim’de “cehennem”, “nâr”, “hutame”, “cahîm” gibi ayný manayý ifade
eden lafýzlara ne ad verilir?
A) Nezâir
B) Vücûh
C) Mübeyyen
D) Müþkil
أَوَلَيْسَ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالأرْ ض بِقَادِرٍ عَلَى أَنْ يَخْلُقَ مِثْلَهُم
. 4
Ayetinin meali aþaðýdakilerin hangisinde tam ve doðru olarak verilmiþtir?
A) Gökleri ve yeri yaratan Allah onlar
ýn huyunu da yaratmaya kadir deðil midir? B) Onlarýn benzerini yaratan Allah gökleri ve yeri de yaratmaz mý?
C) Allah ki, gökleri ve yeri yaratmýþtýr. Yeni bir milleti yaratamaz mý?
D) Gökleri ve yeri yaratan Allah onlarýn benzerini yaratmaya kadir deðil mi?
يَا اَيُّهَا الَّذينَ اٰمَنُوا لا يَسْخَرْ قَوْمٌ مِنْ قَوْمٍ عَسٰى اَنْ يَكُونُوا خَيْرًا مِنْهُمْ وَلا نِسَاءٌ مِنْ نِسَاءٍ عَسٰى اَنْ
. 5
يَكُنَّ خَيْرًا مِنْهُنَّ وَلا تَلْمِزُوا اَنْفُسَكُمْ وَلا تَنَابَزُوا بِالألْقَابِ بِئْسَ الاِسْمُ الْفُسُوقُ بَعْدَ الإيمَانِ وَمَنْ لَمْ
يَتُبْ فَاُ و لئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ
Ayetinde a
þaðýdaki hususlardan hangisine deðinilmemiþtir?
A) Birbirini karalamak
B) Ýftira etmek
C) Kötü ad takmak
D) Alay etmek
DÝYANET ÝÞLERÝ BAÞKANLIÐI MBSTS 2014
Sayfa
2 / 16 6. “Biz insanýn önceden yapýp ettiklerine bakacaðý, inkarcýnýn da “Keþke toprak
olsaydým.” diyerek dövüneceði gün gerçekleþecek olan yakýn bir azaba karþý sizi
uyardýk.” ayet-i kerimesinde esas vurgulanmak istenen husus aþaðýdakilerden
hangisidir?
A)
Ýnsanýn yapýp ettikleriyle övünmesi B) Azabýn dünyada da gelebileceði
C) Bütün canlýlarýn toprak olacaðý
D) Kâfirin pi
I- فَلْيَعْبُدُوا رَبَّ هٰذَا الْب يْتِ (Þu evin Rabbine kulluk ediniz.) II- وَلا يَحُضُّ عَل ى طَعَامِ الْمِ سْكينِ (Yoksula yedirmeyi özendirmez.)
III- لا اَعْبُدُ مَا تَعْبُدُونَ (Ben sizin tapmakta olduðunuz þeylere tapmam.)
IV- مَا اَغْنٰى عَنْهُ مَالُهُ وَمَا كَ سَبَ (Ona ne malý fayda verdi ne de kazandýðý þeyler.)
Yukar
ýda sýrasýyla “Kurayþ, Mâûn, Kafirun ve Tebbet” surelerinden ayetler ve bu
ayetlerin anlamlarý verilmiþtir. Bu ayetlerden hangisinin anlamý yanlýþ verilmiþtir?
A) I
B) II
C) III
D) IV
8. A
þaðýdakilerden hangisi “Duhâ” suresinde peygamberimiz için doðrudan zikredilen
nimetlerden biri deðildir?
A) Cenab-
ý Hakk’ýn onu terk etmemesi B) Fakirken zengin kýlýnmasý
C) Yetim iken korunmas
þerrinden emin kýlýnmasý 9. A
þaðýdaki surelerin hangisinde “insanýn en güzel bir þekilde yaratýldýðýna”
Ýnþirah B) Beyyine
C) Tîn
D) Zilzal
10. Kur’an-
ý Kerim’i okuyuþ þekillerinden biri olan “hadr” ile ilgili aþaðýdaki
ifadelerden hangisi yanlýþtýr?
A) Hadr okuyu
þunda medd-i munfasýl bir elif miktarý uzatýlýr. B) Hadr okuyuþunda medd-i muttasýl bir elif miktarý uzatýlýr.
C) Vasl ile okuyuþ tercih edilir.
D) Harekelerin “hazf” yapýlmaksýzýn okunmasýna dikkat edilir.
DÝYANET ÝÞLERÝ BAÞKANLIÐI MBSTS 2014
Sayfa
3 / 16 11. Aslî med üzerine ziyadeyi gerektiren bir sebebe mebni meydana gelen medde “fer’î
med” denir. Aþaðýdaki kelimelerden hangisi “fer’î med”e örnek teþkil etmez?
A)
الرَّحِيمِ (vakýf hali dikkate alýndýðýnda) D) إِيَّاكَ (vasl hali dikkate alýndýðýnda)
فَمَا زَا لَتْ تِلْكَ
. 12 cümlesindeki altý çizili kelimelerde hangi tecvid kuralý uygulanýr?
Ýdðam misleyn B) Ýdðam bilâðunne
C) Ýdðam mütekaribeyn
D) Ýdðam mütecaniseyn
وَاسْتَغْفِ ر لِذَنبِكَ
. 13 cümlesindeki altý çizili kýsým nasýl okunur?
Ýdðam mütekaribeyn ile B) Ýdðam mütecaniseyn ile
C) Ýdðam uygulanmadan
D) Ýdðam bila ðunne ile
كهيعص
. 14 ayetinde sýrasýyla hangi tecvid kurallarý uygulanýr?
ým, medd-i tabîî, medd-i tabîî, medd-i lazým, ihfa, medd-i lazým B) medd-i lazým, medd-i lazým, medd-i lazým, medd-i lazým, ihfa, medd-i lazým
C) medd-i lazým, medd-i tabîî, medd-i lazým, medd-i lîn, ihfa, medd-i lazým
D) medd-i lazým, medd-i tabîî, medd-i tabîî, medd-i lîn, ihfa, medd-i lazým
15. “Kim iyi bir uygulamaya öncülük ederse, kendisine hem o davran
ýþýn hem de
kýyamete kadar onu örnek alan kimselerin sevabý verilir. Yine kim kötü bir
uygulamaya öncülük ederse, kendisine hem o davranýþýn hem de kýyamete kadar onu
örnek alan kimselerin günahý yüklenir.” hadis-i þerifi aþaðýdaki ayetlerin hangisiyle
doðrudan alakalýdýr?
A)
وَنَكْتُبُ مَا قَدَّمُوا وَآثَارَهُمْ
B)
وَإِن كُلٌّ لَمَّا جمَِيعٌ ل دَيْنَا مُحْضَ رُونَ
C)
لِيَغْفِرَ لَكَ اﻟﻠﻪَُّ مَا تَقَدَّمَ مِن ذَنبِكَ وَمَا تَأَخَّرَ
D)
وَأَسِرُّوا قَوْلَكُمْ أَوِ اجْهَرُوا بِهِ
DÝYANET ÝÞLERÝ BAÞKANLIÐI MBSTS 2014
Sayfa
4 / 16 AKAÝD
Soru Adedi 10
16. “Gözle görülen ve varlýðý kabul edilen canlý cansýz bütün kâinatýn kendi kendine var
olamayacaðý ve mevcudiyetini sürdüremeyeceði” önermesinden hareketle yapýlan
isbat-ý vacip delili aþaðýdakilerden hangisidir?
A) Hareket
B) Nizam
C) Hudus
D) Ýhtira‛
17. A
þaðýdakilerden hangisi Eþ‛ari ve Maturidi ekolleri arasýnda ihtilaf edilen
konulardan biri deðildir?
A) Dini tebli
ð olmasa da kiþinin, Allah’a iman ile sorumlu olup olmadýðý B) Tekvin s
ýfatýnýn müstakil bir sýfat olup olmadýðý C)
Ýyi ve kötü, güzel ve çirkinin akýl ile bilinip bilinemeyeceði D) Maktulün kendi eceli ile ölüp ölmediði
18. Osmanl
ý medreselerinde akaid ile ilgili ders kitabý olarak okutulan Teftâzânî’nin
erh ettiði metin aþaðýdaki alimlerden hangisine aittir?
A) Ömer en-Nesefî
B) Sirâceddin el-Ûþî
C) Nureddin Sâbûnî
D) Ýbnu’l-Humâm
19. A
þaðýdakilerden hangisi “Selefiyye”nin görüþlerinden biri deðildir?
ýnda akla rol vermemek B) Haberi sýfatlarý zatý-ý ilahiyeye yakýþtýðý þekliyle tevil etmek
C) Müteþâbih kabilinden ayet ve hadislerinden ne kastedildiðini Allah’a havale etmek
D) Akaid ile ilgili hükümlerde ayet ve hadislerle yetinmek
20. Müstakil manalar diye bilinen “meâni s
ýfatlar”dan zat-ý ilahiyyeyi tecrit etmek
anlamýna gelen kelamî kavram aþaðýdakilerden hangisidir?
A) Tenzîh
B) Takdîs
C) Ta‛tîl
D) Teb‛îd
21. A
þaðýdakilerden hangisi Allah’ýn fiili sýfatlarý arasýnda yer almaz?
A) Var olma
B) Rýzýklandýrma
C) Yaratma
D) Hidayet etme
22. A
þaðýdakilerden hangisi peygamberlerin gönderiliþ amaçlarýndan biri deðildir?
A) Yüce Allah’a ait bir tak
ým isim ve sýfatlarý açýklama B) Ýmanýn pratik yansýmasý olan ibadetleri öðretme
C) Ahirette insanlarýn “Bilmiyorduk.” þeklindeki mazeretlerinin önünü alma
D) Kýyamete kadar insanlarýn karþýlaþacaðý tüm problemlerin hükmünü açýklama
DÝYANET ÝÞLERÝ BAÞKANLIÐI MBSTS 2014
Sayfa
5 / 16 23. “Allah’a iman, Allah’ýn var ve bir olduðuna bütün üstünlük sýfatlarýyla nitelenmiþ,
noksan sýfatlardan uzak ve yüce olduðuna inanmaktýr. Bir baþka deyiþle Allah
hakkýnda vacip, caiz ve imkânsýz sýfatlarý bilip öylece kabul etmektir.” Bu bilgilere
göre aþaðýdakilerden hangisi Yüce Allah için caiz sýfatlar kategorisinde
deðerlendirilemez?
A) Peygamber göndermesi
B) Ýnsanlarý rýzýklandýrmasý
C) Kâinattaki her
þeyi bilmesi D) Melekleri var etmesi
24. “Zihnen varl
ýðý kabul edilen, kalben kendisine baðlanýlan yüce kudrete karþý bazý
ýþlarý yapma yükümlülüðüdür.” ifadesiyle dinin hangi unsuru açýklanmýþtýr?
A) Zihnî
B) Hissî
C) Ýctimâî
D) Taabbudî
25. “Kalben inanan ve inanc
ýný diliyle söyleyen, fakat çeþitli sebeplerle ameli terk eden,
dolayýsýyla þirk ve küfür dýþýnda büyük günahlardan birini iþleyen (fâsýk, fâcir)
kimse, günahý helal saymýyorsa mümindir. Fakat büyük günah iþlediði için ceza
görecektir. Ancak bu kimse için tövbe kapýsý açýktýr. Yüce Allah böyle bir kimseyi
dilerse affeder, kendisine þefaat edilmesine izin verir. Dilerse günahý ölçüsünde
cezalandýrýr. Neticede kalbinde iman bulunduðu için cennete girer.” ifadelerinden
aþaðýdakilerden hangisi çýkartýlamaz?
A) Fas
ýk kimse iþlediði günahýn cezasýný mutlaka görecektir. B) Ýþlediði günahý helal sayan, mümin deðildir.
C) Günahkarlar için ahirette þefaat edilmesi mümkündür.
D) Kalbinde iman olan kimse cehennemde ebedi kalmayacaktýr.
DÝYANET ÝÞLERÝ BAÞKANLIÐI MBSTS 2014
Sayfa
6 / 16 FIKIH
Soru Adedi 25
26. Aþaðýdaki fýkýh kitaplarýndan hangisi dört mezhebin görüþlerini ihtiva etmesi
bakýmýndan diðerlerinden farklýdýr?
A) el-
Ýhtiyâr li ta‛lîli’l-muhtâr B) Bidâyetü’l-müctehid
C) Muðni’l-muhtâc
D) el-Hidâye þerhu bidâyeti’l-mübtedî
27. “Kumarhane i
þletmecisine iþyeri kiralamak caiz deðildir.” görüþünde olanlarýn
dayandýðý þer’i delil aþaðýdakilerden hangisidir?
A)
Ýstishâb B) Þer’u men kablena
C) Seddi zerâi‛
D) Örf
28. “Celbu’l-menfaa” ve “defu’l-mefsede”
þeklinde özetlenen þer’i delil aþaðýdakilerden
Ýstislâh B) Kýyas
C) Ýcma
D) Kavlü’s-sahabi
29. Abdest ald
ýðýný kesin olarak bilen ancak abdestini bozduðu konusunda tereddüt
eden kimsenin abdestli olduðunu söylemek, öncelikle aþaðýdaki þer’i delilerden
hangisine dayanýr?
A) K
ýyas B) Örf
C) Kitap
D) Ýstishâb
30. Küçük abdest bozduktan sonra idrar yolunda kalabilecek idrar damla ve
sýzýntýlarýnýn tamamen kesilmesi için bir süre bekleyip, bundan sonra vücuttaki
idrar sýzýntýlarýný temizleme iþlemine fýkýh dilinde ne ad verilir?
A)
Ýstinþak B) Ýstinca
C) Ýstibra
D) Ýstiska
31. Abdestin farzlar
ýnýn ayette sayýlan sýraya uygun yapýlmasý anlamýna gelen “tertîb”in
farz olduðu mezhepler aþaðýdakilerden hangisinde birlikte ve doðru olarak
verilmiþtir?
A) Mâlikî ve Hanbelîler
B) Þâfiî ve Hanbelîler
C) Þâfiî ve Hanefîler
D) Hanefî ve Malikîler
DÝYANET ÝÞLERÝ BAÞKANLIÐI MBSTS 2014
Sayfa
7 / 16 32. Vakit namazlarýnýn öncesi veya sonrasýnda düzenli olarak kýlýnan sünnet namazlara
ne ad verilir?
A) Revâtib
B) Regaib
C) Fedâil
D) Gayr-i müekked
33. Hanefî mezhebine göre a
þaðýdaki vakitlerin hangisinde nafile namaz kýlmak mekruh
ýný kýldýktan sonra güneþ doðuncaya kadar B) Ýkindi namazýný kýldýktan sonra güneþ batýncaya kadar
C) Yatsý namazýný kýldýktan sonra imsak vaktine kadar
D) Akþam namazýnýn farzýndan önce
34. Hanefilere göre a
þaðýdakilerden hangisi namazýn vaciplerinden biri deðildir?
ýrasýna riayet etmek B) Ýftitah tekbirini alýrken elleri yukarý kaldýrmak
C) Secdede alýn ile birlikte burnu da yere koymak
D)
Namazlarýn gerek ilk, gerekse son oturuþunda teþehhütte bulunmak yani Tahiyyât'ý okumak
35. A
þaðýdakilerden hangisi Hanefîler’e göre hutbenin sahih olmasýnýn þartlarýndan
deðildir?
A) Vakit içinde okunmas
ý C) Cemaatin huzurunda irad edilmesi
D) Arapça olmasý
36. Cenazenin tabuta konulup namaz
ýn kýlýnacaðý yere ve namazdan sonra kabristana
götürülürken eþlik edilmesine ne ad verilir?
A) Telkîn
B) Tekfîn
C) Teþyî
D) Teçhîz
37.
Þafiî mezhebine göre aþaðýdaki oruçlardan hangisine imsak vaktine kadar niyet
edilmesi ve tutulacak orucun belirlenmesi gerekmez?
A) Nafile oruçlar
B) Ramazan orucu
C) Adak orucu
D) Kaza orucu
38. A
þaðýdakilerden hangisi zekatýn geçerlilik þartlarýndan biridir?
A) Nisab
B) Havelânü'l-havl
C) Nemâ
D) Niyet
DÝYANET ÝÞLERÝ BAÞKANLIÐI MBSTS 2014
Sayfa
8 / 16 39. 160 koyun için ödenecek zekat aþaðýdakilerden hangisinde doðru olarak verilmiþtir?
A) 1 koyun
B) 2 koyun
C) 3 koyun
D) 4 koyun
40. A
þaðýdakilerden hangisi bir kimsenin kurban kesmekle mükellef olabilmesi için
aranan þartlardan biri deðildir?
A) Müslüman olmak
B) Büluða ermiþ olmak
C) Hasta olmamak
D) Yolcu olmamak
41. A
þaðýdaki keffâret türlerinin hangisinde iki ay peþ peþe oruç tutulmasý bir seçenek
olarak yer almaz?
A) Oruç bozma kefareti
B) Yemin kefareti
C) Zýhar kefareti
D)
Adam öldürme kefareti 42. Hanefilere göre a
þaðýdakilerden hangisi geçerli bir adak deðildir?
ý adamak B) Namaz kýlmayý adamak
C) Kurban kesmeyi adamak
D) Sadaka vermeyi adamak
43. A
þaðýdakilerden hangisi Ýslam aile hukukunda evlilik engellerinden biri deðildir?
ýhriyet C) Süt hýsýmlýðý
D)
ý belirlenmeyen mehre ne ad verilir?
A) Mehr-i müsemma
B) Mehr-i misil
C) Mehr-i muaccel
D) Mehr-i müeccel
45.
Ýslam hukukunda cenine karþý bir cinayet iþlenmesi halinde ödenmesi gereken cezai
tazminata ne ad verilir?
A) Diyet
B) Fidye
C) Gurre
D) Erþ
DÝYANET ÝÞLERÝ BAÞKANLIÐI MBSTS 2014
Sayfa
9 / 16 HAC VE UMRE
Soru Adedi 10
46. Þeytan taþlama esnasýnda cemreler arasýnda tertibe uymayan bir kimse hakkýnda
aþaðýdaki hükümlerden hangisi doðrudur?
A) Hanefilere göre tertip sünnet oldu
ðundan herhangi bir þey gerekmez. B) Þafilere göre tertip sünnet olsa da taþlarý yeniden atmasý gerekir.
C) Hanefilere göre tertip vacip olduðundan dem gerekir.
D) Þafilere göre tertip vacip olduðundan taþlarý yeniden atsa da dem gerekir.
47. Arafat vakfesi ile ilgili a
þaðýdaki hükümlerden hangisi doðrudur?
ýnda vakfeye niyet etmeyen bir kimsenin vakfesi geçersizdir. B) Vakfe yapabilmek için kiþide guslü gerektiren bir durum olmamalýdýr.
C) Vakfe yapan kiþinin bilincinin açýk olmasý gerekir.
D) Cebel-i Rahme üzerinden helikopter ile geçen kiþinin vakfesi geçerlidir.
48. Temettu hacc
ý yapmak üzere umre ihramýna girdikten sonra umreyi yapamadan
âdet gören ve Arafat’ta vakfe zamanýnda da âdeti devam eden bir kadýn hakkýnda,
aþaðýdaki hükümlerden hangisi doðrudur?
A) Hanefilere göre, umre yapmadan Arafat’a gider, hacdan sonra umresini kaza eder ve
dem kesmesine gerek yoktur.
B) Hanefilere göre umresini iptal eder, hac ihramýna girer ve Arafat’a gider.
C) Þafilere göre haccý ifrada dönüþür, doðrudan Arafat’a çýkar, daha sonra da umre
yapmasý gerekmez.
D) Þafilere göre kýran haccýna niyet eder, Arafat dönüþünde hac ve umre niyetiyle iki
tavaf ve iki sa’y yapar.
49. Dört mezhebe göre hacda saçlar
ýn týraþ edilmesi ile ilgili aþaðýdaki hükümlerden
hangisi yanlýþtýr?
A) Saçlar
ýn týraþ edilmesi veya kýsaltýlmasýnýn miktarý hakkýnda görüþ birliði vardýr. B) Kadýnlarýn saçlarýný týraþ etmeyip kýsaltmalarý konusunda görüþ birliði vardýr.
C) Saçlarýn asgari týraþ edilme miktarý, abdestte baþý mesh etmedeki asgari miktar ile
aynýdýr.
D) Saçlarýn tamamýnýn týraþ edilmesi Hanefi ve Þafilere göre sünnet, Maliki ve
Hanbelilere göre vaciptir.
50. Hac ve umrede kurallara ayk
ýrý davranýþlardan kaynaklanan cezalarla ilgili
aþaðýdaki hükümlerden hangisi doðrudur?
A)
Doðrudan Medine'ye gitmek üzere Cidde'ye gelen ancak her hangi bir sebeple Mekke'ye gitmek durumunda kalan kimse, mikat mahallini ihramsýz geçtiðinden
dolayý dem gerekir.
B)
Bir kimse, avret yerleri açýk olarak tavaf etse ittifakla tavafý geçersiz olur, yeniden tavaf etmesi gerekir.
C)
Ýlk tehallülden sonra henüz ziyaret tavafýný yapmadan önce cinsel iliþkide bulunan kimsenin Hanefi ve Þafii mezheplerine göre haccý bozulmaz, ancak dem gerekir.
D)
Kýna, koku cinsinden sayýlmadýðý için ittifakla ceza gerektirmez. DÝYANET ÝÞLERÝ BAÞKANLIÐI MBSTS 2014
Sayfa
10 / 16 HADÝS
Soru Adedi 10
إنَّما الأَعمالُ بالنِّيَّات، وإِنَّمَا لِكُلِّ امرئٍ مَا نَوَى ، فمنْ كانَتْ هجْرَتُهُ إِلَى لله ورَسُولِهِ فهجرتُه
إلى لله . 51
ورسُولِهِ، ومنْ كاَنْت هجْرَتُه لدُنْيَا يُصيبُها أَو امرَأَةٍ يَنْكحُها فهْجْرَتُهُ إلى ما هَاجَر إليْهِ
hadis-i
erifinde anlatýlan hususlarla, aþaðýdaki ayetlerin hangisi doðrudan iliþkili deðildir?
وَمَا أُمِرُوا إِلاَّ لِيَعْبُدُوا اﻟﻠﻪََّ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ حُنَفَاءَ وَيُقِيمُوا الصَّ لاةَ وَيؤُْتُوا الزَّكَاةَ وَذَلِكَ دِينُ الْقَيِّمَةِ
B)
وَلْتَكُنْ مِ نكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الخَْيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَي نْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وأُ ولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ
C)
لَنْ ينََالَ اﻟﻠﻪََّ لحُُومُهَا وَلا دِمَاؤُهَا وَلَكِنْ ينََالُهُ التَّقْوَى مِنْكُ مْ
D)
قُلْ إِنْ تُخْفُوا مَا فِي صُدُورِكُمْ أَوْ تبُْدُوه يعَْلَمْهُ ا ﻟﻠﻪُ
52. Rasûlullah (s.a.s.)
þöyle buyurmuþtur: “Ýnsanoðlunun bir vadi dolusu altýný olsa, bir
vadi daha ister. Onun gözünü topraktan baþka bir þey doyurmaz. Ama Allah, tövbe
edenin tövbesini kabul eder.”
Yukarýdaki hadisten aþaðýdaki hükümlerden hangisi çýkarýlamaz?
A) Günahlar insan
ýn mânevî dünyasýný periþan ettiði gibi, dünya malýna duyulan aþýrý h
ýrs da insanýn geleceðini periþan eder. B) Çok kazanma duygusu insaný yaratýlýþ gayesinden uzaklaþtýrmadýðý sürece faydalý
olabilir.
C) Açgözlülük hastalýðýndan kurtulmanýn çaresi; Allah’a yalvarmak, günahlarýný
ba
ðýþlamasý için ona yönelmektir. D) Ýnsanýn yaratýlýþý icabý, ölünceye kadar dünya malý için çalýþmasý bir gerekliliktir.
لا يتَمنينَّ أَحدُكُمُ الْمَوْتَ لِضُرٍّ أَصَابَهُ، فَإِنْ كَانَ لا بُدَّ فاعلا فليقُل
: ال لَّهُمَّ أَحْيني ما كَانَت الحْيا ةُ خَير اً لي . 53
وتوفَّني إِذَا كَانَتِ الْوفاَةُ خَيْراً لِي
hadis-i þerifindeki altý çizili yerlerin hangisinin manasý
þaðýdaki seçeneklerde bulunmamaktadýr?
þey yapacaksa B) Temenni etmesin
C) Baþýna bir musibet geldi diye
D) Yaþamak hayýrlý olduðu sürece
إِنَّ الصِّ دْقَ يَهْدِي إِلَى الْبِرِّ وَإِنَّ الْبِرَّ يَهْدِي إِلَى الجَنَّةِ، وَإِنَّ الرَّجُلَ ليصْ دُقُ حَتَّى يُكتَبَ عِنْدَ اﻟﻠﻪَِّ صِدِّيق اً، إِنَّ
. 54
الْكَذِبَ يَهْدِي إِلَى الفجُورِ وَإِنَّ الفجُورَ يَهْدِي إِلَى النَّارِ، وَإِنَّ الرَّجُلَ لَيَكْذِ بُ حَتَّى يُكتَبَ عِنْدَ اﻟﻠﻪَِّ كَذَّاب اً
Yukar
ýdaki hadisle ilgili olarak aþaðýdakilerden hangisi söylenemez?
ðruluk teþvik edilmekte, yalandan uzak kalýnmasý istenmektedir. B) Doðrularla beraber olan bir insan, hiçbir zaman yanlýþ yapmaz.
C) Dürüstlük insaný Allah katýnda çok yüksek bir mertebeye yükseltir.
D) Mükâfat ve cezâ, kulun yaptýðý iyi ve kötü amellere göre söz konusu olur.
D
ÝYANET ÝÞLERÝ BAÞKANLIÐI MBSTS 2014
11 / 16 يقولُ اﻟﻠﻪَُّ عزَّ وجَلّ
: مَنْ جاءَ بِالحَسَنَةِ ، فَلَهُ عَشْرُ أَمْثَالِها أَوْ أَزْيَدُ ، ومَ نْ جاءَ بِالسَّيِّئَةِ ، فَجَزَاءُ سَيِّئَةٍ . 55
سَيِّئَةٌ مِثْلُهَا أَوْ أَغْفِرُ
. وَمَنْ تَقَرَّبَ مِنِّي شِبْراً ، تَقَرَّبْتُ مِنْهُ ذِرَاع اً ، ومنْ تَقَرَّبَ مِنِّي ذرَاعاً، تَقَرَّبْتُ مِ نهُ
باعاً، وَمَنْ أَتاني يمشي ، أَتَيْتُهُ هَرْولَةً ، وَمَنْ لَقِيَني بِقُرَابِ الأَرْضِ خَطِ يئَةً لاَ يُشْرِكُ بِي شَيْئاً، لَقِيتُه بمثْلِها
مغْفِرَة
Bu hadisle ilgili olarak aþaðýdakilerden hangisi söylenebilir? A) Allah kullar
ýn yaptýðý iyilikleri karþýlýksýz býrakmaz. B) Allah yapýlan iyiliklere misliyle karþýlýk verir.
C) Allah yapýlan kötülüklere iki katýyla karþýlýk verir.
D) Allah kendisine þirk koþaný tevbe etmese de affeder.
سَبْعَةٌ يُظِلُّهُمُ اﻟﻠﻪَُّ في ظِلِّهِ يَوْمَ لا ظِلَّ إلاَّ ظِلُّهُ
: إِمامٌ عادِلٌ وشابٌّ نَشَأَ في عِبَادَةِ اﻟﻠﻪَّ تَعالى وَرَجُلٌ ق لْبُهُ . 56
مُعَلَّق بالمسََاجِدِ وَرَجُلانِ تَحَابَّا في اﻟﻠﻪَّ اجتَمَعا عَلَيهِ وتَفَرَّقَا عَلَيهِ وَرَجَلٌ دَعَتْهُ امْرَأَةٌ ذَاتُ مَنْصِبٍ وَجمَالٍ
فَقَالَ
: إِنيّ أَخافُ اﻟﻠﻪَّ ورَجُلٌ تَصَدَّقَ بِصَدَقَةَ فأَخْفاها حتَّى لاَ تَعْلَمَ شِم الهُ ما تُنْفِقُ يَمِينهُ ورَجُلٌ ذكََرَ اﻟﻠﻪَّ
«
خالِياً فَفَاضَتْ عَيْنَاه hadisinde haber verildiði üzere; kýyamet gününde Allah Teâlâ,
baþka bir gölgenin bulunmadýðý bir günde yedi sýnýf insaný arþýnýn gölgesinde
barýndýracaktýr. Aþaðýdakilerden hangisi bu yedi sýnýftan biri deðildir?
A)
Allah’a ibadet ederek yetiþen genç
Gönlü mescidlere baðlý olan kiþi
Allah rýzasýna uygun ortaklýk yapan iki tâcir
Tenhâda Allah’ý anýp gözyaþý döken kiþi
þaðýdakilerden hangisi râvinin adaletine taalluk eden ta'n sebeplerinden biridir?
Bid'atu'r-râvi
Muhalefetu'r-râvi
Vehmu'r-râvi
Fuhþ-ý galatý'r-râvi
þaðýdaki müelliflerden hangisinin “musannef” türü hadis eseri vardýr?
A) Ahmed b. Hanbel
B) Ýbn Ebî Þeybe
C) Ebu Dâvûd
D) Beyhâkî
DÝYANET ÝÞLERÝ BAÞKANLIÐI MBSTS 2014
Sayfa
12 / 16
59. Hadislerin tedvin ve tasnif edilmesi ile ilgili aþaðýdaki ifadelerden hangisi doðrudur?
A) Hadisler ilk önceleri sadece musannef tarz
ýnda tasnif edilmiþtir. Müsned tarzýndaki
tasnif ise hicrî 400’den sonra olmuþtur.
B) Kütüb-i sitte hicrî II. asýrda tasnif edilmiþtir.
C) Hadisleri toplama faaliyetlerinde kullanýlan kitabet, tedvin ve tasnif kelimeleri eþ
anlaml
ýdýr.
Hadis alimlerine göre hadisleri ilk tedvin etmeye baþlayan kiþi Ýbn Þihâb ez-Zührî,
onun faaliyetlerine resmi hüviyet kazandýran da Ömer b. Abdulaziz olmuþtur.
60. Buhârî'nin “Sahîh”ine hâs bir özellik olan ve daha ziyade bab ba
þlarýnda yer verdiði
ta'lîkin sebebi kesin olarak bilinmezse de, bazý hadis alimleri, bunun için bir takým
sebepler zikretmiþlerdir. Aþaðýdakilerden hangisi bu sebepler arasýnda yer alýr?
A) Buhârî’nin ta'lîk yoluyla zikretti
ði hadîs, sika râvilerin muttasýl rivayetlerine muhalif
ise, þazz duruma düþmemek için bu hadisi muallak olarak zikretmiþtir.
B) Eðer bir hadîs, fýkhî konularýn iþlendiði bir babda nakledilmiþse, Buhârî, ayný hadîsi
bâb baþýnda vermek istediðinde, o hadisin isnadýný tekrar vermek lüzumunu
duymamýþtýr.
C) Buhârî, rivayet ettiði hadisin senedindeki bir inkitaý gizlemek için, bu hadisin
isnâdýný tamamen hazfetmiþtir.
D) Buhari, muallak hadîslerin senedindeki ravilerde bulunan adalet yönüyle kusuru
gizlemek için bu hadisleri talikan zikretmiþtir.
DÝYANET ÝÞLERÝ BAÞKANLIÐI MBSTS 2014
Sayfa
13 / 16
SÝYER-AHLAK
Soru Adedi 10
61. Aþaðýdakilerden hangisi en eski sîret müelliflerindendir?
A) Mevlâna
Þiblî
B) Mubârekfûrî
C) Ýbn Hiþâm
D) Muhammed Hamidullah
62.
Ýslam’a ilk davet ve ilk Müslümanlarla ilgili aþaðýdaki ifadelerden hangisi yanlýþtýr?
Ýlk Müslümanlar arasýnda zengin ailelerin çocuklarý yoktu.
B) Hz. Peygamber’e ilk inanan kimse Hz. Hatice idi.
C) Ýlk Müslümanlardan bazýlarý Hz. Ebû Bekir’in daveti ile Ýslam’ý kabul etmiþlerdi.
D) Ýlk Müslümanlar genellikle genç kimselerden oluþuyordu.
63. Habe
þistan’a hicretler ile ilgili aþaðýdaki ifadelerden hangisi yanlýþtýr?
Ýlk hicret peygamberliðin 5’inci yýlýnda gerçekleþmiþtir.
B) Ýkinci hicret, Cafer b Ebi Talib’in baþkanlýðýnda olmuþtur.
C) Amr b. Âs ve Abdullah b. Ebû Rebîa’nýn, Müslümanlarýn buradan çýkarýlmalarýný
sa
ðlamakla görevli elçiler olarak gönderilmesi ikinci hicretten sonradýr.
D) Medine’ye hicretten hemen sonra Habeþistan’a gidenlerin hepsi Medine’ye
dönmüþlerdir.
64. Hz. Peygamber'in Mekke dönemindeki mesaj
ý ile ilgili aþaðýdaki ifadelerden hangisi
yanlýþtýr?
A) Tevhid inanc
ý üzerinde yoðunlaþmýþtýr.
B) Ahlakla ilgili temel esaslar konulmuþtur.
C) Aðýrlýklý olarak muamelata dair konular iþlenmiþtir.
D) Geçmiþ peygamberlerin kýssalarýna yer verilmiþtir.
65. Bedir Gazvesi ile ilgili a
þaðýdaki ifadelerden hangisi doðrudur?
þ esirlerinin tamamý karþýlýksýz serbest býrakýlmýþtýr.
B) Hz. Peygamber, Müslümanlarý savaþ alanýna ashabýn görüþü doðrultusunda
yerleþtirmiþtir.
C) Kur’an-ý Kerim’de bu savaþtan “yevmü’t-teðâbün” þeklinde bahsedilmektedir.
D) Bedir Gazvesi’nde Müslümanlarýn sayýsý yedi yüzdür.
66. Hz. Peygamberin Veda Hacc
ý ile ilgili aþaðýdaki ifadelerden hangisi doðrudur?
ýlýnda yapýlmýþtýr.
B) Hz. Peygamber hayatta iken Müslümanlarýn yaptýðý ilk hacdýr.
C) Arafat’ta, akþam ve yatsý namazlarýný birleþtirerek kýlmýþtýr.
D) Hz. Peygamber’in ilk haccýdýr.
67. Hz. Peygamber’in Medine’ye hicreti ile ilgili a
þaðýdaki ifadelerden hangisi yanlýþtýr?
ýzlarý ve eþlerinin hepsi kendisinden önce Medine’ye hicret
etmiþtir.
B) Hicretten sonra Medine’de yaþayan Müslümanlarýn nüfus sayýmý yapýlmýþtýr.
C) Hicretten sonra Müslümanlar arasýnda kardeþleþtirme akdi yapýlmýþtýr.
D) Hz. Peygamber, ilk Cuma namazýný yolculuk esnasýnda Medine’ye gelmeden önce
kýldýrmýþtýr.
D
ÝYANET ÝÞLERÝ BAÞKANLIÐI MBSTS 2014
14 / 16
68. Aþaðýdakilerden hangisi Medine’ye hicretten önce gerçekleþmiþtir?
A) Necran Hristiyanlar
ý ile mübahele
B) Orucun farz kýlýnmasý
C)
Ýsrâ ve Mirâc
D) Recî Olayý
69. Sadece “k
ýrýcý, üzücü ve dargýnlýða sebebiyet veren sözleri birinden diðerine
taþýmayý” ifade eden en uygun kavram aþaðýdakilerden hangisidir?
A) G
ýybet
B) Nemîme
C) Ýftira
D) Kizb
70. Ahlak konusundaki hadisler ile ilgili a
þaðýdaki ifadelerden hangisi yanlýþtýr?
ýnda “kitabu’l-birr” isimli bölümler özellikle ahlak konulu hadisleri
içerir.
B) “Kýrk hadis” külliyatýnýn baþta gelen konularý genelde ahlakla ilgilidir.
C) Buhari’nin Edebü’l-müfred’i, ahlaka dair hadisleri ihtiva etmektedir.
D) Tirmîzî’de ahlak hadislerini içeren bölüm yoktur.
DÝYANET ÝÞLERÝ BAÞKANLIÐI MBSTS 2014
Sayfa
15 / 16
GENEL KÜLTÜR-BAÞKANLIÐIN HÝZMET ALANI
Soru Adedi 10
71. Hýristiyanlýkta Ortodoks Kilisesinde din adamlarýnýn en yüksek rütbesi ve temsil
makamý aþaðýdakilerden hangisidir?
A) Kardinallik
B) Papalýk
C) Patriklik
D) Rahiplik
72.
Ýngiliz Kraliyet Hanedanýnýn desteðiyle geliþen ve özellikle Ýngilizlerin mensup
olduðu Hýristiyanlýk mezhebi aþaðýdakilerden hangisidir?
A) Anglikanizm
B) Kalvinizm
C) Metodistler
D) Yehova Þahitleri
73. XVI. as
ýrda reform ve felsefi reaksiyon hareketlerini yaþayan Avrupa’da Katolikliðe
yeni bir dinamizm kazandýrmak için oluþturulan ve yeni ülkelerde baþka toplumlarý
H
ýristiyanlýða davet etmek için dýþa dönük bir çalýþma yöntemi izleyecek þekilde
örgütlenen Hýristiyan tarikatý aþaðýdakilerden hangisidir?
A) Sabatayc
ýlýk
B) Cizvitler
C) Kabalacýlar
D) Zwinglianizm
74. Mirza Gulam Ahmed taraf
ýndan XIX. yüzyýlýn sonlarýna doðru Hindistan'da
kurulan ve günümüzde de müntesibi bulunan dini akým aþaðýdakilerden hangisidir?
A) Süryânîlik
B) Bahailik
C) Babilik
D) Kadiyânîlik
75. “
Þiiliðin Ýsmailiyye kolundan doðmuþtur. Esaslarý, Fatýmî halifelerinden el-Hâkim
Bi-emrillah’ýn veziri Hamza b. Ali tarafýndan ortaya konulmuþtur. Bunlara göre
cennet, cehennem, ceza, mükâfat vb. hususlar sadece bu dünyadadýr. Kýyamet ve
hesap günü, Hamza b. Ali’nin kendisine inanmayanlar aleyhine kýyamýdýr.
Mensuplarý, aðýrlýklý olarak Lübnan, Suriye, Filistin ve Ürdün’de yaþamaktadýr.”
Yukarýdaki bilgiler aþaðýdaki akýmlardan hangisini anlatmaktadýr?
A) Nusayrilik
B) Dürzîlik
C) Yezidilik
D) Hurûfîlik
76. Diyanet
Ýþleri Baþkanlýðýnca 2013 yýlý “Kutlu Doðum Haftasý” için belirlenen ana
tema aþaðýdakilerden hangisidir?
A) Hz. Peygamber ve
Ýnsan Onuru
B) Hz. Peygamber Din ve Samimiyet
C) Hz. Peygamber ve Merhamet Eðitimi
D) Kardeþlik Ahlaký ve Hukuku
D
ÝYANET ÝÞLERÝ BAÞKANLIÐI MBSTS 2014
16 / 16
77. Türkiye Cumhuriyeti Anayasasý’nýn 136 ncý maddesinde, Diyanet Ýþleri
Baþkanlýðýyla ilgili olarak “Genel idare içinde yer alan Diyanet Ýþleri Baþkanlýðý,
laiklik ilkesi doðrultusunda, bütün siyasi görüþ ve düþünüþlerin dýþýnda kalarak ve
milletçe dayanýþma ve bütünleþmeyi amaç edinerek, özel kanununda gösterilen
görevleri yerine getirir.” ifadesi yer almaktadýr. Anayasanýn bu maddesine göre
aþaðýdakilerden hangisi söylenemez?
A) Ba
þkanlýðýn görevlerini yerine getirirken uymasý gereken kýstaslar belirlenmiþtir.
B) Baþkanlýk, anayasal bir kurum olarak düzenlenmiþtir.
C) Baþkanlýðýn özel kanununda gösterilen görevleri yerine getireceði belirtilmiþtir.
D) Baþkanlýk, özerk bir kurum olarak tanýmlanmýþtýr.
78. Diyanet
Ýþleri Baþkanlýðý personel iþlemlerinin elektronik ortamda yürütüldüðü
program aþaðýdakilerden hangisidir?
A)
Ýnsan Kaynaklarý Bilgi Yönetimi (ÝKBY)
Ýnsan Kaynaklarý Bilgi Programý (ÝKBP)
Ýnsan Kaynaklarý Yönetim Sistemi (ÝKYS)
Ýnsan Kaynaklarý Bilgi Sistemi (ÝKBS)
79. Kurban hizmetleri, Ba
þkanlýðýmýz tarafýndan “Bakanlýklararasý Kurban Hizmetleri
Kurulu”nda temsilcileri bulunan kurum veya kuruluþlarla iþbirliði içerisinde
yürütülmektedir. Aþaðýdakilerden hangisinin bu Kurul’da temsilcisi bulunmaz?
A) Gümrük ve Ticaret Bakanl
ýðý
Ýçiþleri Bakanlýðý
ðlýk Bakanlýðý
ý
Ýþleri Baþkanlýðýnýn prestij eseri olarak kabul edilen, iki bin ilim adamýnýn
otuz yýl süren çalýþmalarýyla nihayete eren ‘Ýslam Ansiklopedisi’ adlý dev eserin
hazýrlanmasý görevini üstlenen, “Türkiye Diyanet Vakfý”na baðlý birim
aþaðýdakilerden hangisidir?
A) Bilge Adamlar Stratejik Ara
þtýrmalar Merkezi
B) Ýslam Araþtýrmalarý Merkezi
C) Ýslam Tarih, Sanat ve Kültür Araþtýrma Merkezi
D) Dini Ýlimleri Araþtýrma Merkezi DÝYANET ÝÞLERÝ BAÞKANLIÐI 2014 MBSTS CEVAP ANAHTARI 1 B 17 D 33 C 49 A 65 B
2 C 18 A 34 B 50 C 66 D
3 A 19 B 35 D 51 B 67 A
4 D 20 C 36 C 52 D 68 C
5 B 21 A 37 A 53 C 69 B
6 D 22 D 38 D 54 B 70 D
7 A 23 C 39 B 55 A 71 C
8 D 24 D 40 C 56 C 72 A
9 C 25 A 41 B 57 A 73 B
10 B 26 B 42 A 58 B 74 D
11 D 27 C 43 D 59 D 75 B
12 A 28 A 44 B 60 B 76 A
13 C 29 D 45 C 61 C 77 D
14 D 30 C 46 A 62 A 78 C
15 A 31 B 47 D 63 D 79 A
16 C 32 A 48 B 64 C 80 B