HADİS METİNLERİ I
1. “Hadis eğitim ve öğretim merkezleri
kurulmuştur. Fıkhi ve kelam ekolleri
sistemleşmiştir. Şerh edebiyatının ilk
örneklerinin verildiği; haçlı seferleri ve
Moğol istilası gibi büyük olayların
meydana geldiği ve bunun akabinde
hummalı bir yazın faaliyetinin başladığı bir
dönemdir. Hanbelilik bu döneme
damgasını vurmuştur.”
Yukarıdaki parçada hadis tarihinin hangi
döneminden bahsedilmektedir ?
A. Dönüşüm Dönemi
B. Daralma dönemi
C. Açılım Dönemi
D. Oluşum Dönemi
E. Gelişim Dönemi
2. Sahabi kavramını Hz.Peygamber ile
uzun süre sohbeti olan ve ona tabi olma
ve ondan hadis alma bakımından
birlikteliği çok olan” şeklinde tanımlayan
alim hangisidir?
A. Ahmed b. Hanbel
B. el-Mazeri
C. İbnu’s-Salah
D. İbn Hacer
E. es-Suyuti
3. Ahmed b. Hanbel’in eserinin özellikleri
konusunda aşağıdakilerden hangisi
yanlıştır?
A. 700 bin hadis içinden seçilmiş
mükerrerler hariç 30 bin hadis
bulunmaktadır.
B. Eserini müsvedde halinde
bırakmıştır.
C. İbn Teymiyye, İbnu’l-Cevzi, İbn
Kesir gibi alimler onun eserinde uydurma
hadislerin var olduğunu söylemişlerdir.
D. Onun eserine Ebu Talip el-Mekki
bazı ilavelerde bulunmuştur.
E. Merv, askalan ve Humus vb
şehirlerle ilgili hadislerin uydurma olduğu
söylenmiştir.
4. Aşağıdakilerden hangisi hadis
edebiyatına etki eden temel faktörlerden
değildir?
A. Mihne süreci ve Kur’an’ın
yaratılmış olup olmadığına dair
münakaşalar
B. Kelam ilminin doğuşu ve inanç
konularında ortaya çıkan tartışmalar
C. İsrailiyyat-mesihiyyata dair
nakiller
D. Ehl-i Hadis ve Ehl-i Re’y
kamplaşması
E. Halife Me’mun’un bazı Mutezili
fikirleri benimsemesi
5. Zayıf bir ravinin güvenilir ravinin
hadislerine aykırı olması durumunda
alacağı isim aşağıdakilerden hangisidir?
A. Mudrec
B. Muallak
C. Munker
D. Mursel
E. Muzdarib
6. Hadis kitabında çok muallak hadis
kullanmakla meşhur olmuş hadis imamı
hangisidir?
A. Muslim
B. Buhari
C. Tirmizi
D. Beyhaki
E. Darakutni
7. İslam alimlerinin çoğunluğuna göre
yakini bilgi ifade eden, onunla amel
etmek vacib olan ve inkarı durumunda
kişiyi dinden çıkma riskine sokan hadis
hangisidir?
A. Ahad hadis
B. Meşhur hadis
C. mütevatir hadis
D. Aziz hadis
E. Mudrec hadis
8. Hadislerin terceme ve yorumlanması
ile ilgili aşağıdaki cümlelerden hangisi
doğruyu yansıtmamaktadır?
A. Hadislerin terceme edilmesi faaliyeti,
manen rivayet kapsamında
değerlendirilir.
B. Hadisleri tercüme ederken ve
yorumlarken hadiste geçen
kelimelerin farklı anlamları
gözetilmelidir.
C. Hadislerin sebeb-i vürudunun
bilinmesinin, hadisleri yorumlamada
önemli bir yeri vardır.
D. Hadisleri anlamada önemli olan
terceme edenin anlayışıdır.
E. Hadis tercüme ve yorumlarında en
önemli şart, ihlası ve iyi niyeti elden
bırakmamaktır.
D.Ü. İLAHİYAT FAKÜLTESİ - İLİTAM FİNAL SINAVI
7
HADİS METİNLERİ I
9. Hadislerin şerh edilmesi ile ilgili
aşağıdakilerden hangisi doğru bir bilgiyi
içermemektedir?
A. Genelde şerhlerde ilk önce lafzî kelime
tahlillerine yer verilir.
B. Hadisi nakleden ravilerin durum
değerlendirilmesi yapılır.
C. Hadisin farklı tariklerine değinilmez.
Sadece ilgili hadis üzerinde yorum
yapılır.
D. Bazı şerhlerde hadise dair nükte,
hikmet ve faideli bilgilere de yer verilir.
E. Şerhlerde muhteva tahlillerinin yanısıra
fıkhî hükümlere de yer verilir.
10. Aşağıdaki kavramlardan hangisi
Sünnet’e bilinçli olarak bağlılığı ifade
etmek için kullanılmaz?
A. Temessük
B. Teessî
C. İttibâ
D. Teşebbüh
E. İktidâ
11. Aşağıdaki cümlelerden hangisi
yanlıştır?
A. Ömer b. Abdülaziz, “Sünnete
sarılmak, Allah’ın Kitabı’nı tasdîk ve
ona tam itaat sayılır” demiştir.
B. Sünnet kavramının zıddı bid’attir.
C. Peygamber Efendimiz’in adı ilk
anıldığında salat u selam getirmek
vacip; tekrar ettiğinde salat u selam
getirmek ise müstehaptır.
D. Sünnetin önemini en iyi bilen
insanlar, ashab-ı kiramdır.
E. Kur’an’da Kitab ile hikmetin birlikte
geçtiği yerlerde hikmet “bilgi”
manasınadır.
12. Mestlerin üzerine mesh edilmesi
konusunda dinin aşkın yönüne
dikkatimizi çeken ve sünnete
bağlanmanın önemini belirten sahabi
kimdir?
A. Hz. Ömer
B. Hz. Osman
C. Hz. Ali
D. Hz. Ebu Hureyre
E. Hz. Ebu Bekir
13. Aşağıda birbirine yakın manalı
kelimeler verilmiştir. Hangi şıktaki
kelimeler yakın manada değildir?
A. Birr-Yakîn
B. İttiba-İktidâ
C. Maruf-Hayr
D. Takvâ-Verâ’
E. Şerr-Seyyie
14. “Resûl size ne verdiyse onu alın, sizi
neden nehyettiyse ondan kaçının” ayeti
ile ilgili aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
A. Sahâbîler, bu âyetin sünneti kapsadığı
inancındadır.
B. Sahâbîlerin âyetteki “size neyi
verdiyse” kelimesini, “Hz.
Peygamber’in sünnetiyle getirdiği”
diye yorumladıkları anlaşılmaktadır.
C. Bu ayet, sadece Hz. Peygamber
zamanındaki bir olayı çözmektedir.
D. İbn Mes’ud ve O’nun talebesi bu
ayete dayanarak sünnetin teşrîdeki
yerine vurgu yapmışlardır.
E. Mevdûdî’ye göre âyetteki hüküm
umûmîdir ve sadece fe’y taksimiyle
alâkalı değildir.
15. Aşağıdaki hadis metninin tercümesi
hangi şıkta doğru verilmiştir?
ان من شرِّ الناس مَنْ اتقاه النس لشره
A. İnsanların şerleri çoktur.
B. İnsanlar şer işlerler ama korkarlar.
C. İnsanların en şerlileri insanların
şerrinden korktukları kimsedir.
D. İnsanlar şerlerinden korkarsa şer
sayılır.
E. En büyük şer korkulan şerdir.
16. Aşağıdaki hadis metninde altı çizili
cümlenin anlamı hangisidir?
انما ورثوا العلم فمن اخذ به اخذ بحظ وافر
A. Çok lezzet almıştır.
B. Bol bol tat alır.
C. Çok büyük belaya düşmüştür.
D. Çok büyük bir pay/hisse almıştır.
E. Onu zevkle almıştır.
17. Aşağıdaki hadis metninin tercümesi
hangi şıkta doğru verilmiştir?
و من بطَّا به عمله لم ىسرع به نسبه
A. Kendi ameliyle geri kalan kişiyi soyu
(nesebi) ileri geçirmez.
B. Kim ağır davranırsa geri kalır.
C. Ağırdan alanın hızı olmaz.
D. Kim ağır olursa geç kalır.
E. Kim nesebini bilmezse geride kalır.
18. Aşağıdaki hadis metninin tercümesi
hangi şıkta doğru verilmiştir?
انكم تدعون يوم القيامة باسماءكم و اسماء
اباءكم فاحسنوا اسمءكم
A. Şüphesiz siz kıyamet günü
babalarınızla beraber dirileceksiniz.
B. Hepiniz kıyamet gününde
babalarınızın ismini alacaksınız.
C. Kıyamet günü hepinize babalarınızın
ismi verilecektir.
D. Şüphesiz isimleriniz iyi olursa kıyamet
günü babalarınız hoşnut olur.
E. Şüphesiz kıyamet günü sizin ve
babalarınızın ismiyle çağrılacaksınız.
O halde isimlerinizi güzel koyunuz.
19. Aşağıdaki hadis metninde altı çizili
kısmın anlamı hangisidir?
الكلمة الحكمة ضالة المؤن فحيث وجدها
فهو احق بها
A. Müminin yitiğidir.
B. Müminin sapıklığıdır.
C. Müminin sapmasındandır.
D. Mümin kaybolur.
E. Mümin sapmamalıdır.
"مهْ ، عَلَيْكُمْ مبَِا تُ م طيقُونَ ، فَواللهم لاَ يَمَلُّ اللهُ . 20
حَتَّى تَمَلُّوا."
Hadiste altı çizili ifadenin anlamı
aşağıdakilerden hangisidir?
A. Gücünüzü aşan şeylerle Allah’a
yanaşmadıkça onun vaddettiği
mükafatı alamazsınız.
B. Aşırı ibadet etmek suretiyle Allah’ın
vaat ettiği mükafatı eksiksiz
alabilirsiniz.
C. İbadet bıkkınlığa yol açmaz.
D. Gücünüzü aşan ibadet bıkkınlığa yol
açacağı için mükafatı olmaz.
E. Siz ne kadar ibadet ederseniz edin,
Allah hepsinin mükafatını verir
dolayısıyla siz onu bıktıramazsınız
ama siz bıka bilirsiniz.
"إنَّ لِرَبِّكَ عَلَيْكَ حَقّاً ، وَإِنَّ لِنَ فْسِكَ عَلَيكَ . 21
حَقّاً ، وَلأَهْلِكَ عَلَيكَ حَقّاً ، فَأعْطِ كُلَّ ذِي حَقٍّ
حَقَّه " Selman’ın Ebu’d-Derdâ’ya söylediği
ve Hz. Peygamber’in de (s.a.v.) tasdik
ettiği bu sözün ışığında dindarlık nasıl
ifade edilebilir?
A. Dindarlık, kulun Allah’ın hakkına
riayet etmesidir.
B. Dindarlık, bir hak meselesidir.
C. Dindarlık, kulun Allah’a, nefsine ve
çevresindekilere karşı
sorumluluklarının gereğini yerine
getirmesidir.
D. Dindarlık, kulun ve ahiret dengesine
dikkat ederek yaşamasıdır.
E. Dindarlık, kulun nefsinin ve ailesinin
haklarına öncelik vermesidir.
قَالَ :"فَصُمْ يَوماً وَأفْ م طرْ يَوماً فَذلمكَ م صيَامُ دَاوُد . 22
صلى الله عليه وسلم ، وَهُوَ أعْدَلُ الصيامم ." فَ قُلْتُ :
فَمإ ي نِّ أُطيقُ أفْضَلَ ممنْ ذلمكَ ، فَ قَالَ رسولُ الله صلى الله
عليه وسلم:
"لا أفضَلَ مِنْ ذلِكَ "
Altı çizili ifade ile ilgili aşağıdakilerden
hangisi söylenemez?
A. En faziletli oruç Hz. Davud’un tuttuğu
oruçtur.
B. Her gün oruç tutmak doğru değildir.
C. İbadet kişinin kafasına göre
düzenleyebileceği bir şey değildir.
D. Gücün yetiyorsa her gün oruç
tutabilirsin.
E. İbadetin fazileti Hz. Peygamber’in
sünettine uygunluğuna bağlıdır.
" دَعْ مَا ي مريبُكَ إملََ مَا لاَ يَمريبُكَ ؛ فإنَّ ال ي صدقَ " . 23
طُمَأنمينَةٌ ، وَالكَ م ذبَ مريبَة Yukarıdaki hadisin anlamı hangi şıkta
doğru olarak verilmiştir?
A. Helal olup olmadığından şüphe
ettiğin şeyi bırak helal olduğundan
emin olduğunu şeyi al.
B. Şüphe harama götürür. Bu sebeple
terk edilmelidir.
C. Doğruluk şüpheyle
karıştırılmamalıdır.
D. Yalan, kişiyi kötülüğe, kötülükte ateşe
götürür.
E. Şüpheli şeyleri bırakırsan doğruyu
seçmiş ve emin olmuş olursun.
D.Ü. İLAHİYAT FAKÜLTESİ - İLİTAM FİNAL SINAVI
10
HADİS METİNLERİ I
"اللهُ أفْ رَحُ بمتَ وْبَمة عَبْ م دهم ممنْ أَحَ م دكُمْ سَقَطَ عَلَى بَعميرهم وقد أضلَّهُ . 24
في أرضٍ فَلاة Hadiste geçen altı çizili kelimenin anlamı
nedir?
A. Düşmek
B. Kaybetmek
C. Koşturmak
D. Bulmak
E. Yolculuk etmek
" وتَ . 25
َ
لا ي تََمَنَّ يَََّ أَحَدُكُمُ الم ...... أَصَابَهُ، فَإمنْ
كَانَ لا بُدَّ فاعلاً ، فَليَ قُلْ : اللَّهُمَّ ....... مَا كَانَ م ت
الحَيَاةُ خَيراً ملِ، وَتَوفّمنِ إمذَا كَانَ م ت الوَفَاةُ خَيراً لِ."
A. الحَيَاةُ / الوَفَاةُ
B. لضُ ر / أحْينِ
C. لبلاء/ أحْينِ
D. لضُ ر / ادْمركنِ
E. لضُ CEVAPLAR:
1. C
2. B
3. D
4. E
5. C
6. B
7. C
8. D
9. C
10. D
11. E
12. C
13. A
14. C
15. C
16. D
17. A
18. E
19. A
20. E
21. C
22. D
23. A
24. D
25. B
__________________
~~~ Bilmediklerimi Ayaklarımın Altına Alsam Başım Göğe Ererdi ✒~ |