Medineweb Baş Editörü Durumu: Medine No : 14593 Üyelik T.:
15 Kasım 2011 Arkadaşları:15 Cinsiyet:Anne Memleket:MEDİNEWEB Yaş:44 Mesaj:
12.707 Konular:
1315 Beğenildi:12524 Beğendi:9253 Takdirleri:28524 Takdir Et:
Konu Bu
Üyemize Aittir! |
1. Aşağıdakilerden hangisi Kelam İlminin
kapsam ve yöntemini tam olarak ifade
eder?
A) Müslümanın zihniyet sorunlarını ele
alan ve bunları vahye dayanarak
temellendirmeye çalışan bir disiplindir.
B) Allah’ın varlığı, birliği ve sıfatlarını
konu edinen, yöntem ve gerekçelerini
Kur’ân’dan alan bir bilimdir.
C) Dinin temel esaslarını Kur’ân’dan
hareketle belirleyen, bunları akıl ile
temellendiren ve karşıt fikirlere karşı
savunan bir bilimdir.
D) Dinin temel öğelerini vahiyden
bağımsız olarak ele alan ve bunları
akılda temellendiren bir disiplindir.
E) Müslümanların Kur’ân’dan
kaynaklanan sorunlarıyla ilgilenen ve
bunları ayet ve hadislerle açıklamaya
çalışan bir bilimdir.
2. İbn Haldun, Kelam ile Fıkıh arasındaki
ilişkiyi alanları ve yöntemleri açısından
aşağıdaki seçeneklerden hangisiyle
açıklamıştır?
A) Kelam, kalbî yükümlülükleri akıl
yöntemiyle ele alırken; Fıkıh, amelî
yükümlülükleri kıyas yöntemiyle ele
alır.
B) Kelam, aslî hükümleri salt akla
dayanarak ele alırken; Fıkıh fer’î
hükümleri salt vahye dayanarak ele
alır.
C) Kelam ilmi, ele aldığı konularda icmâ
yöntemini, fıkıh ise kıyas yöntemini
kullanır.
D) Kelam, âyet, hadîs ve sahabe kavline
yer veren bir bilim; Fıkıh ise sadece
Kur’ân, İcma ve Sünnet’e dayanan bir
bilimdir.
E) Kelam, inançla ilgili konuları nazar ve
istidlâl metoduyla ele alırken; Fıkıh ise
bu konuları kıyas yöntemiyle ele alır.
3. Kelam’ın, içinde bulunulan koşullara ve
ihtiyaçlara göre şekillenmiş olması,
onun hangi niteliğini öne çıkarır?
A) Vahye dayanmayan bir bilim olduğunu
B) Sosyal bilim olduğunu
C) Pozitif bir bilim olduğunu
D) Eşref-i Ulûm oluşunu
E) Dinî nasslara dayanan bir bilim
olduğunu
4. Erken dönemde sosyo-politik
koşullarda ortaya çıkan imamet
tartışmalarında siyaseti dinin temel
unsuru olarak belirleyen teori aşağıdaki
kelam sistemlerinden hangisine aittir?
A) Maturidiye B) Mutezile
C) Eş’ârîye D) Selefiyye
E) Şia
5. İslam geleneğinde ortaya çıkan
özgürlükçü söyleme dayalı siyaset
yapma isteği doğrudan hangi kelam
sorunu ile ilgilidir?
A) İman B) Vahiy C) Kader
D) Marifetullah E) Adalet
6. Kelamcılar, Müslüman filozofların “illetmalul”
kavramlarına karşılık aşağıdaki
kavramlardan hangisini kullanmışlardır?
A) Kadîm-Muhdes
B) Fail-Fiil
C) Vacibu’l-Vucud-Mümkünü’l-Vucûd
D) Vacibun bi’z-Zât-Vacibun bi’l-Ğayr
E) Cevher-Araz
7. Kur’ân’da geçen “Göklerde ve yerde,
Allah’tan başka tanrılar olsaydı, gökler de
2007-2008 Yil Sonu 2.oturum 1.SINIF
A
Diğer sayfaya geçiniz.
2
yer de bozulurdu.” anlamındaki ayet,
Kelam’da kullanılan delillerden
hangisine kaynaklık etmiştir?
A) Gaye B) İhtira
C) İnayet D) Temânü
E) Hudus
8. Aşağıdakilerden hangisi Allah’ın
yetkinliğini gösteren zatî isimleri
arasında yer almaz?
A) Bakî B) Kadîr C) Adil
D) Evvel E) Hayy
9. Bedihî bilgiyi nazarî bilgiden ayıran en
temel özellik aşağıdakilerden
hangisidir?
A) Zorunlu olması
B) Delil getirilerek elde edilmiş olması
C) İktisabî olması
D) Tecrübeye dayanması
E) Sebep-sonuç ilişkisine dayanması
10. Aşağıdaki düşünce okullarından
hangisi ihtilaflı sonuçlara kaynaklık
ettiği gerekçesiyle kıyasın dinde
kullanımını reddetmiştir?
A) Şafiîlik B) Hanefilik
C) Şia D) Zahirilik
E) Eş’âriye
11. Akıl-Vahiy ilişkisi ile ilgili aşağıda
verilen ifadelerden hangisi Kur’ân’ın
genel yaklaşımıyla bağdaşmaz?
A) Akıl, vahiy gibi bir bilgi kaynağıdır.
B) Akıl hidayet-i amme; vahiy ise hidayeti
hasse’dir.
C) Sorumluluk, ilkesel olarak akla, fiilî
olarak şeriata dayanır.
D) Vahyi anlamak ve yorumlamak aklın
görevleri içerisinde yer alır.
E) Vahiy, ortaya koyduğu ilkelerle insan
aklının yerine geçer.
12. Aşağıdaki kelam okullarından hangisi
imanın eylemle olan ilişkisini reddetmiş
ve imanı salt bilgi olarak tanımlamıştır?
A) Cehmiye B) Mutezile
C) Hariciye D) Eş’âriye
E) Şia
13. Aşağıdakilerden hangisi Kur’ân-ı
Kerîm’de doğrudan iman edilmesi
istenen hususlar içerisinde yer
almamasına rağmen Temel İnanç
İlkeleri içerisinde yer almaktadır?
A) Allah’a İman
B) Peygamberlere İman
C) Kaza ve Kadere İman
D) Meleklere İman
E) Ahirete İman
14. Kur’ân’a göre,
- İlk üfürüşle birlikte dünya için belirlenen
süre dolduğunda dünyanın düzeni
bozulacaktır.
- İkinci üfürüşle birlikte ise insanlar diriltilip
hesaba çekilecektir.
A
Diğer sayfaya geçiniz.
3
Kur’ân’da bu iki olay sırasıyla
aşağıdaki kavramlardan hangisiyle
ifade edilmiştir?
A) Yevmu’l-Kıyâme-Ahiret
B) Yevmu’t-Teğâbun-es-Sa’at
C) Yevmu’t-Talâk-Yevmu’d-Dîn
D) es-Sa’at-Yevmu’l-Kıyâmet
E) Yevmu’l-Kıyamet-Yevmu’t-Teğabûn
15. “Elçilik vazifesi ile görevlendirilenlere itaat
etmek gerekir. Çünkü onlar, Allah’ın
ayetlerini insanlara bildirmekle
görevlendirilmiştir. Dolayısıyla onlara itaat
Allah’a itaattir.”
Buna göre peygambere itaatin temel
gerekçesi aşağıdakilerden hangisidir?
A) Masum olması
B) Allah’ın elçisi olması
C) Güvenilir olması
D) Doğru olması
E) Allah’tan vahiy alması
16. Kelâm’daki mucize kategorisiyle ilgili
olarak aşağıda verilen bilgilerden
hangisi yanlıştır?
A) Mucize, benzerini yapmaktan aciz
kalma durumudur.
B) Olağanüstü olay olarak mucizenin
tekrarı mümkündür.
C) Mucize peygamberlere özgüdür.
D) Mucize, peygamberin meydan
okuduğu iddiasına uygun olmalıdır.
E) Her bir peygamber farklı mucizeler
göstermiştir.
17. Aşağıdakilerden hangisi vahyin
Kur’ân’daki kullanımları arasında yer
almaz?
A) Allah’ın bal arısıyla olan ilişkisi
B) Allah’ın meleklerle olan iletişimi
C) Şeytanların birbiriyle olan
fısıldaşmaları
D) Allah’ın elçi olarak seçtiği kişilerle olan
iletişimi
E) Allah’ın velî kulları ile olan iletişimi
18. Kur’ân’daki Müteşabih ayetler üzerinde
durmak ve onları te’vîl etmek yerine,
keyfiyetlerinin meçhul olduğu tezinden
hareketle onlara olduğu şekilde iman
etmeyi tercih eden düşünce sistemi
aşağıdakilerden hangisidir?
A) Ashâbu’l-Hadîs B) Şia
C) Mutezile D) Zeydiye
E) Maturidiye
19. Aşağıdaki kavramlardan hangisi
Kur’ân’da, insanın sorumluluk
üstlenecek niteliklere sahip olarak
yaratıldığını göstermek üzere
kullanılmıştır?
A) Ulû’l-Emr B) Halîfe C) Biat
D) Velî E) Emânet
20. İnsan fiilleri konusunda geliştirilen
“Kesb” teorisiyle ilgili olarak
aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
A) Kesb, insandan sorumluluğu
kaldırmamıştır.
B) Kesb, kavram olarak Eş’ârî’den önce
de kullanılmıştır.
C) Kesb teorisine göre, Allah’ın insan
fiillerinde doğrudan bir etkisi yoktur.
D) Kesb, yaratma ve irade etme fiilleri
açısından iki failli bir teoridir.
E) Kesb teorisi insana sınırlı da olsa
sorumluluk vermiştir.
21. Aşağıdakilerden hangisi Eş’ârî kelam
sisteminin savunduğu görüşlerden biri
değildir?
A) Kudret sadece Allah için kullanılabilir.
B) Acz, kudretin değil istitaatın zıddıdır.
C) Kudret, kadîm ve hadîs olarak ikiye
ayrılır.
D) İstitaat, bir fiili yapabilme imkanıdır.
A
Diğer sayfaya geçiniz.
4
E) İstitaat, fiille birlikte değil fiilden önce
vardır.
22. Din, Birey ve Toplum ilişkisiyle ilgili
olarak aşağıda verilenlerden hangisi
İslam’ın dayandığı ilkeler arasında yer
almaz?
A) İnanma ihtiyacı doğuştandır.
B) Sorumluluk bireyseldir.
C) Din, bireysel deneyimleri önceler.
D) Din, ahlakî ilkelerini kolektif anlayıştan
alır.
E) Dinin muhatabı tek tek bireylerdir.
23. Aşağıdakilerden hangisi Müslüman
siyaset kültüründe otoriteye itaat’in ana
gerekçeleri arasında yer almaz?
A) Devletin bütünlüğünün korunması
B) Yoksunluk, anarşi ve karışıklığın
engellenmesi
C) Yasaların etkili ve verimli şekilde
uygulanması
D) Siyasetçiler de alanlarında uzman
olduklarından onlara itaatin
emredilmesi
E) Halkın siyasal muhalefet yapma
hakkının korunması
24. “İmamet ve hilafet Kureyşliliğe
dayandırılamayacağı gibi nass ve tayin
yoluyla da temellendirilemez. O, bütün
bunların ötesinde topluma ve onun ortaya
koyacağı iradeye dayandırılmalıdır.”
Bu görüş aşağıdaki siyaset
teorilerinden hangisi tarafından
savunulmuştur?
A) Mutezilî Siyaset öğretisi
B) Sünnî siyaset teorisi
C) Şiî Siyaset öğretisi
D) Haricî siyaset öğretisi
E) Mürciî siyaset teorisi
25. Haricî siyaset öğretisinin ortaya çıkış
gerekçesi aşağıdaki etmenlerden
hangisidir?
A) Dinî nasslarda yönetim işinin emanet
ehline bırakılması
B) Hilafet konusuna ayet ve hadislerde
değinilmemiş olması
C) Bilinç altında Kureyş kabilesine karşı
oluşan tepki
D) Bireyin karizmasına dayanan siyaset
anlayışını benimsemeleri
E) Bu konuda açık bir nassın
bulunmaması
26. Kelam’da kader sorununun
açıklanamayışının temel nedeni
aşağıdakilerden hangisidir?
A) İlahî bilgiden ve mutlaklıktan hareket
edilmesi
B) Sorumluluk ilkesinden hareket
edilmesi
C) İnsan özgürlüğünden hareket edilmesi
D) İnsan iradesinin esas alınması
E) Varlık yasalarından hareket edilmesi
27. Ehl-i Sünnet kelamcıları, genel anlamda
“ölüm” için aşağıdaki kavramlardan
hangisini kullanmış-lardır?
A) Ecel-i kaza B) Ecel-i müsemma
C) Ecel-i karîb D) Ecel-i muallak
E) Ecel-i mevkûf
A
Diğer sayfaya geçiniz.
5
28. Aşağıdakilerden hangisi insanın
ömrünü uzatan faktörlerden biri
değildir?
A) Sağlık imkanları B) Maddî koşullar
C) Beslenme D) Çevre koşulları
E) İlahî takdîr
29. Aşağıdakilerden hangisi Kur’ân’ın ölüm
olgusuna yüklediği anlamlar arasında
yer almaz?
A) Bir varoluş alanından diğer bir varoluş
alanına geçiştir.
B) Her canlının kendisinden kaçamadığı
ilahî bir kanundur.
C) Ümitsizlik duygusuna karşı insana
ümit vermektir.
D) Ölümle mutlak bir yokluk aşamasına
geçilmektedir.
E) Denenme sürecinin tamamlanması
için ikinci bir varoluşa geçiştir.
30. Kur’ân’ın kıyametin kopması, sura
üfleme, yeniden dirilme, haşredilme ve
hesaba çekilme süreçlerinden söz
etmesi aşağıdakilerden hangisini
imkânsız kılmaktadır?
A) Üçüncü bir varoluşu
B) Dünya-Ahiret bütünlüğünü
C) Ölümden sonra başlayan Ahiret
gününü
D) Dünya hayatının geçiciliğini
E) İnsanın denenme ve sorumluluğunu
SİSTEMATİK KELAM TESTİ BİTTİ.
2007–2008 İLİTAM YILSONU SINAVI
SİSTEMATİK KELAM- A KİTAPÇIĞI YANIT ANAHTARI
1) C
2) A
3) B
4) E
5) C
6) B
7) D
8) C
9) A
10) D
11) E
12) A
13) C
14) D
15) B
16) B
17) E
18) A
19) B
20) C
21) E
22) D
23) E
24) D
25) C
26) A
27) B
28) E
29) D
30) A
__________________
~~~ Bilmediklerimi Ayaklarımın Altına Alsam Başım Göğe Ererdi ✒~ |