56: VÂKIA SURESİ/ 96 AYET
*Sure Mekkidir.
*"Ebubekir dediki :"Saçların ağarmış Ya Rasûlullah! "
Nebi şöyle cevap verdi: "Saçlarımı, Hud,Vakıa, Mürselat, Amme yetesâelûn, İze'ş-şemsu kuvvirat, (gibi surelerdeki hakikatler) ağarttı " Tirmizi
* Sure konu itibariyle Kuran'ın Fihristi niteliğindedir. Surenin Fazileti ile ilgili sahih-sakim rivayetlerde, esasen Vakıa suresinin bu müstesna özelliğinden kaynaklanmaktadır.
*Suresinin bu özelliğini ikinci neslin ünlü zahidi Mesruk'tan şu ifadeler çok güzel özetler:
" Kim öncekilerin ve sonrakilerin, cennetliklerin ve cehennemliklerin, dünya ehlinin ve ahiret ehlinin haberini (bir arada) okumak isterse Vakıa suresini okusun (ibn-i Aşur)"
*Faziletlerine ermek için sureyi tilavet etmek yetmez. Sureyi anlamak, fehmetmek şarttır.
*Sure son saat uyarısıyla başlar.
*Dünyevileşme tehlikesine dikkat çeker. (1-6)
*Hayat iyiler ve kötüler arasında bir yarıştır (7-14)
*Bu yarış bir gün bitecek ve tercihine göre herkes öbür alemde ya ödül ya da ceza alacaktır. (15-56)
*İnkarın nankörlük olduğunu söyler, inkarın temelinde şükürsüzlüğün, onunda temelinde değer bilmezliğin yattığını dile getirir (57-74)
*Surede insanlık üçe ayrılır: İyiler, kötüler, aktif iyiler. Bu tasnif bizim klasik iyi- kötü tasnifimizi yerle bir etmektedir. Çünki iyilerde kötüleşebilir. İyilerin iyi kalması aktif iyilerin çabaları sayesindedir. Tüm peygamberler aktif iyi sınıfına girerler. (8-17)
* Aktif iyiler yarışta öne geçenlerdir. Onlar Allah'a yakın olanlar yani Mukarrabun'dur
* Sonsuz mutluluğun üretildiği merkez olan cennet tasvirleri devam eder gider (18-26)
* Dünya'da koşarak ağartttıkları saçları, ahirette ölümsüz gençlik olup onları beklemektedir. Dünyada iyilik çoğalsın diye kendilerini mahrum ettikleri birçok mübah, ahirette onlara ebedi ve mutlak güzellik olarak dönmüştür. Dünyada koşturacağım diye oturmadıkları koltuklar ahirette onlara "ebedi huzur tahtları" olarak dönmüştür.Dünyada aktif İyi olmak için vazgeçtikleri konfor ve lüks ahirette onlara Cennet hayatını tamamlayan sonsuz ikram olarak sunulacaktır.
* Ardından sadece iyi olanların ödülleri sıralanır (27-40) Onlara verilecek ödüller arasında iyilere verilecek ödüller sayılmaz. Onların ödülleri aktif iyilerin ki ile aynı değildir belliki..
* Sıra kötülerin mahrumiyetinine gelir. Dünyada boğazlarından geçen her haram lokma ve zulüm ekmeği, her haram içecek ve gıda ahirette onlara içe işleyen yakıcı bir ateş olarak yürek dağlayan bir umutsuzluk olarak dönecektir. Her kötülükleri iç karartan boğucu bir gölge olarak kendilerini takip edecektir. (41-44)
* Vahyin indiriliş amacı insana nimet'in sahibini hatırlatmaktır. İşte bu yüzden vahyi yalanlamak inkardan beslenmektir. " Böylece siz hakikati yalanlamayı gıda haline getireceksiniz"(82)
*Tam burada bir ayet grubu gelir bu ayet grubunda Kur'an da ender rastlanan bir ölüm anı tasviri yer alır (82-95)
*Surenin sonunda insanoğlu bütün bir varlıkta dile gelen bu hakikati, kabul etmeye çağrılır:
"Öyleyse sen (ey insan), azamet sahibi Rabbin adına hareket et" (96)
__________________
~~~ Bilmediklerimi Ayaklarımın Altına Alsam Başım Göğe Ererdi ✒~ |