Cvp: 10.Haftanın Konuğu Kebuter
mevlut bey ve yagmur sancaka bir baslikta cevap vereyim.
hac-umre alaninda evet turizmden kasit o sektorler.
isimlerini zikrettiginiz muvahid-sehid alimler ve ehlibeyt imamlarina gelince...
turkiyede kimi ilim adamlarinin topluma dayattigi yonde tanimadim asla, bir baskalarindan ogrenmektense kendim eserlerini okuyup tanimaya calistim ve olaylara ikra! (allah adina anlamak ve anlamlandirmak) acisindan bakis kazandirdilar bana.
olaya sunni-sii ulemasi acisindan bakmayi dogru da islami de bulmuyorum. nitekim imam humeyni rahmetullah devrimi gerceklestirdiginde mevdudi hemen akabinden fetva yayimladi ve devrimin islami olduguna ve biat edilmesi gerektigine dair idi fetvasi da. halbuki disaridan bakildiginda sunni ve sii dunyasinin marjinal iki ulemasi gibi gorunmekteydiler. ehlibeyt imamlari konusunda, masumiyet ve gunahdan arinmislik fikrine sahsi kanaatim geregi katilmamakla beraber (cunku ismat peygamberlerin sifatidir sadece) gunahsiz bir hayati yasamis olabileceklerine de ilmi kisilik ve yuksek sahsiyetleri nedeniyle ihtimal vermemek elde degil. fakat bizde yansitilan daha cok sanki gunah islemekten muaf bir kisilige sahiptiler seklindedir. hayir, efendimiz bile boyle bir riskten yoksun degil idi. yoksun degil idi ancak ilahi ikazlar dogrultusunda yasayarak o risklere dusmekten kendisini beri tutabildi.
sia konusunda kesinlikle sahih mezhep degildir diyenlerle ayni zemini paylasmiyorum. eger sunnete sadik kalma noktasindan bakarak degerlendirme yapacak olursak sunnilerden daha cok sunnete sadik kalmislar bile denile bilir ancak meseleye dedigim gibi sunni-sii acisindan bakmiyorum. veya ters mantikla degerlendirirsek, sunnilik sunneti seniyye uzere gidenlere deniliyor, sia sunni akim olmadigina gore sunneti ve peygamberi toptan red mi ediyorlar? hayir. iste bu noktada, zaten iki kavramin zit goruntu sergiledigi ilk cikis noktalarina bakarsak, bu iki kavram kesinlikle dini degil siyasi akimdir. bu benim cikarimim. dolayisiyla sunneti sunniler yasatiyor, sia ise sunneti takip etmiyor gibi bir anlam cikarilmamali, ki turkiyede bu sanki boyle imis gibi anlatildi ve anlatiliyor da.
aslinda ehlibeyt imamlarina karsi bu onyargili ve tekfir edici fikirleri savunanlarin sunnilik denilen sanal ideolojinin de tarihini bildiklerine inanmiyorum. cunki caferiligin kurucusu kabul edilen imam cafer, sunni islamin en buyuk imamlarindan ebu hanife ile dava arkadasi ve kendisinin de davasini destekledigi bir imam idi. bu nokta kendilerine hatirlatilinca ya cevap veremiyorlar ya da bu tarihi gercegi reddediyorlar.
ali seriati ise benim icin apayri yeri olan bir mutefekkir. bir insan 44 yillik omre bu kadar ilmi nasil sigdirir halen hafsalam alabilmis degil inanin bunu. kendisinin cezayir bagimsizlik savasinda bizzat savasmis olmasi da sii-sunni ayrimciligini korukleyenlerin onune surulecek ayri bir hikmet. veya muhammed ve muhammed kimdir kitaplarini hazirlarken onsozunde belirttigi gibi ben sirf sunni-sii catismasini durdurmaya yardimci olmak icin bu eserleri sunni kaynaklardan yararlanarak olusturdum demesi... kultur ve emperyalizm adli derleme eserinde osmanlinin bir kahraman islam medeniyeti oldugundan bahsetmesi de... lakin gel gor ki bunlari kati fikirli milliyetci-musluman diye kendisini tanimlayanlara anlativer. imam humeyninin hacca gittiginde sunni imamlar arkasinda namaz kiliniz diyerek bu konunun ciddiyetini bildigi ve bunu fetvanin konusu etmesi de ayri bir guzellik.
sii ulemanin gunumuzde ictihad noktasinda, hayatin yeni meselelerine guncel cozumler getirmek konusunda suni ulemadan daha aktif oldugunu, ve sii ictihadinin bu baglamda daha guvenilir oldugnu dusunuyorum. ben sahsen sii ulema tarafindan dunya muslumanlarina deklare edilen bildiri ve fetvalarin tum muslumanlar icin baglayi oldugu dusuncesindeyim.
ne sunniyim ne sii, sadece muslumanim.
ibni teymiyyenin dusunce dunyamdaki yeri de baskadir. her okumamda sanki bugunu o gunlerden gormus de ona gore ictihad etmis demekten kendimi alamiyorum.
seyyid kutup ise, kendisinin okunulmadan gunumuz islam anlayisina ve kavramlari tanimaya vakif olunulamayacak islam onderlerindendir. kani ile kendisini islama feda etmis sehid kutubun eserleri okunmali ve tevhid bilinci bu yonde gelistirilmelidir bence.
bu alimler insallah hayatimizin her alanindadirlar diyecegim ancak bugun meseleler karsisindaki tavirlarimiza ve pasifligimize bakarsak pek de hakkiyla hayatimiza koyamamisiz.
fadlallah ve nasrallah dusunce ve askeri kanadin islam adina yetsmis en buyuk onderlerindendir. bugun israil belasi tam anlamiyla yayilamiyorsa bu iki alimin muslumanlardan aldigi destek ile mucadele edebiliyor olmasindandir.
|