Cvp: TEFSİRDE İSRAİLİYAT İsrailiyat kaynağı olarak gösterilen şahıslar:
1-Abdullah B.Selam:İlimsahibi bir sahabi. Hz.Peygamberimizin vefatından 2 sene önce Müslümanolmutur.Yahudi iken Müslüman olan bu sahabi fazlaeleştirtilmemiş,güvenilir biri olarak kabul edilir.
2-Ka’bu’l Ahbar:YemenYahudilerinden olup,İslamı Hz.Ebu Bekir veya Hz.Ömer zamanında seçtiğirivayet edilir.İsrailiyat rivayetlerin çoğu bundan gelir. En çokeleştirilen birisidir Hz.Ömer ,Ka’b’ın konuşmasını yasaklamıştır.Onusürgün etmekle tehdit etmiştir.Yahudiliği tam olarak bırakmadığırivayet edilir.
3-Vehb B.Münebbih: Tabiinden olup israiliyat rivayetleri çoktur.
4-Abdulmelik B.Abdulaziz B.Cureyc(Ölümü-H.150):AslıBizanslı olan bu kişi,Mekke alimlerinden olup vemuhaddislerindendir.Hicazda ilk kitap tasnif eden kişi sayılır.Taberibundan çok rivayet eder.Hristiyanlık ile ilgili rivayetler bu kişidenkaynaklanır.Bir çok zayıf hadis rivayet etmiştir.
5-Temim ed-Darimi:Bu kişi de Hristiyan menkibelerini İslam dünyasına duyurdu.
Tarihte de israiliyat haberlerini ilk defa tenkide tabi tutan,onları eleştiren kişi :Abdulhak İbn Atiye (H.546)dir.
Bizler Müslüman olarak tefsirlerimizin içerisine girmiş olan israiliyat rivayetleri karşısında ne yapmalıyız?.
Tutumumuz ne olmalıdır?.gibi soruların cevabını bulmaya çalışmalıyız?.
Bunucevaplarken Peygamberin ve ashabının bu gibi durumlarda tavrının neolabileceğini tefekkür etmeliyiz.İnsanların bu sorulara farklı farklıcevapları olabilir.Her zaman olduğu gibi bu konuda da MüslümanınKur’an’a bakışı etrafında dönüp dolaşıyor.İnsanlar kendileriniilgilendirmeyen,amelini olumlu yönde etkilemeyen ayrıntılarlauğraşmasının kazandıracağı bilgi yığınından başka bir şey olmayacaktır. FECR/KURANNESLİ |