RE: Sünnet Ve Hadis
Bağlayıcı sünnet:Namazın rekat sayısı ve kılınma biçiminde olduğu gibi. Bu yönü ile Peygamber(sav) ve sünneti bizim için bağlayıcı olup, onsuz İslam'ı yaşamamız mümkün değildir.
Ayrıca peygamber (sav)'ın kendi içtihadı ile hayata geçirdiği ve yaşanarak sürdürülen fiilleri de sünnet kapsamındadır.
Bu fiiller sözle (hadisle) bize intikal etmiş de olsa pratiğe geçirildiği için sünnet sayılmaktadır. Bu tanımın dışında kalan fiil ve sözleri sünnetin kapsamı içinde görmüyoruz.
Hadis
Hadis;Pratiği olmayan ve yaşama geçirilmemiş, rivayet olarak bize intikal etmiş "Peygamberin söylediği söylenen sözlerdir"
Söz (hadis), sünnet gibi değildir. Zira, söz bir konu ile ilgili bir kez söylenmiştir. Sünnet ise, sürekli ve defalarca tekrar edilerek (yaşanarak) bize kesin bir bilgi (mütevatir) olarak ulaşmış ve sabitleşmiştir.
alıntı
--------------------------------
benim karşı çıktığım nokta hadisin bu kadar basite indirgenmesi, kapsamının daraltılmasıdır..ben yazılanlardan şunu anladım:Ahkam , kendisi ile amel edilen hadisler dışındakilere uyma zorunluluğumuz yoktur.Dinde huccet değildirler gibi...Bu yüzden yazıyı yadırdadım.İster hadis olsun, ister sünnet olsun her ikisi de İslam ın ruhunu, Kur'an ın özünü taşır.Örneğin'' ettebessümü sadegatün'' hadis-i şerifi şu veya bu şekilde İslam ın ahlakını , peygamber efendimiizn sünnetini yansıtır.Sünnetlere uyma zorunluluğumuz olduğu gibi onların teorik ifadesi olan hadislere de uyma zorunluluğumuz vardır.Sünnetin kısımlarını da aydınlatıcı olması için ben ilave edeyim.Sünnet 3 kısımdır :
1- fiili sünnet(peygamber efendimizin bizzat yaptığı, bizlerede emrettiği davranışları, size göre bağlayıcı olan sünnet)
2- kavli sünnet(peygamber efendimizin müslümanlara öğütlediği sözler ki bunlar islam ahlakının oluşmasında yegane verilerimizdir)
3 - takirir sünnet(peygamber efendimizin hakkında bir beyanda bulunmadığı, sessiz kaldığı sünnet çeşidi, bu da hayatın çeşitli şartlarında bizlerin başvuracağı bir sünettir.)
Üç sünnet çeşidi de farklı olmasına rağmen üçüne de uyarım.İşin ilmi boyutunda, hüküm vaaz etmede, fıkıhta kullanılan sünnet çeşidi ilk nev'i dir.Ama müslümanların sünnet deyince yalnız bu kısmı anlamamaları gerekir.
Eleştirel, objektif bakış açısı yakalayacağım, böylece gerçek tevhidi gerçekleştireceğim gibi düşünüyorsanız bu metod yanlıştır.Bizim savaşımız hurafelere, bidatlara, sapık düşüncelere olmalıdır.Sünnete, hadise değil.
Bunları yazma nedenim de Allah ın Kur'an da buyurduğu emridir:
Andolsun, sizin için, Allah'ı ve ahiret gününü umanlar ve Allah'ı çokça zikredenler için Allah'ın Resûlü’nde güzel bir örnek vardır.Ahzab 33
Çölde kum tanesi de olsa öğrendiklerimin zekatıdır, Veda hutbesinde Allah rasülünün Kur'an dan sonra yapışmamızı emrettiği iki şeyden biridir.
kimse de kimsenin avukatı değildir.
__________________ EN GÜZEL AŞK: ALLAH! |