RE: Soru:Allahın isimleri neden erkeklere konuluyor açıklarmısınız
Allah (C.C.) ve isimleri hakkında erkeklik ve dişilik söz konusu değildir Ancak Kur'ân-ı Kerîm'de bu isimlere isnad ettirilen fiiller genellikle tezkîr biçiminde kullanılmıştır. Zaten fiiller ya dişi, ya da erkek için kullanılır. Bu ikisi dışında bir üçüncü kullanma şekli yok-tur. Erkeklik ve dişilik sıfatlarını taşımıyan eşyaya daha çok erkek-lik ifade edilen fiiller isnad edilir. Bu, o eşyanın erkek olduğu için değil kullanma yöntemi bulunduğu içindir.
İşte bu kurala göre Allah (C.C.) isim ve sıfatlarından herhangi öirine bir fiil isnad edilince müzekker fiillerden seçilir. Kur'ân'da bil-has hep bu ölçüde kullanılmıştır.
O halde namazda kıraati yerine getirirken isnad eden fiili mü-zekker biçiminde değil, müennesle ilgili olarak teleffuz ederse na-maz bozulur mu? Fıkıhçılar bu konuda farklı hüküm getirmişlerdir: Muhammed bin Ali bin Muhammed El-Edîb'e göre namaz bozulur.
Çünkü lem yelid velem yuled dahil her yerde fiil müzekker getirilmiştir. Şeyh Ebûbekir Muhammed bin Fadl'e göre namaz bozulmaz. Sahih olan da budur.
Buna bir örnek verelim :
hel yenzurune illa en yetiyehumullahu fi zulelin'-deki yetîyehüm'ü te'tiyehüm şeklinde okumak bu cümledendir.
El-Fevaid kitabında deniliyor ki : «Namazda kıraatte fahiş hata yaptıktan sonra dönüp onu doğru okuyan kimsenin namazı bozul-maz. İ'rablarda da hatâ yapıp sonra bunu düzeltenin de namazı caiz-dir.»
SİE
|