Tekil Mesaj gösterimi
Alt 14 Nisan 2009, 10:31   Mesaj No:2

Emekdar Üye

Medineweb Emekdarı
Emekdar Üye - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Durumu:Emekdar Üye isimli Üye şimdilik offline konumundadır
Medine No : 16627
Üyelik T.: 11 Şubat 2012
Arkadaşları:2
Cinsiyet:
Yaş:47
Mesaj: 4.081
Konular: 315
Beğenildi:48
Beğendi:0
Takdirleri:149
Takdir Et:
Standart Gençlerin ana-babalarından habersiz olarak nikah kıydırmaları

VELİSİZ NİKAH

Soru- Gençler ana-babalarından habersiz olarak nikah kıydırıyorlar Düzenli bir aile hayatı yaşamıyor, çoğu zaman gerdeğe girmeden ayrılıyorlar Bu olayı fı-kıh ve toplumsal açılardan nasıl değerlendiriyorsunuz?

Cevap- Hz Aişe radıyallahu anha’nın bildirdiğine göre Hz Peygamber sal-lal-lahu aleyhi ve sellem üç kere “Hangi kadın velisinin onayı olmadan nikahla-nırsa nikahı batıldır” buyurdu[1]

Ebu Musa radıyallahu anh’ın bildirdiğine göre Hz Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem, “Velisiz nikah olmaz” buyurmuştur[2]

Hz Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem şöyle buyurduğu rivayet edilmiş-tir: “Veli ve iki güvenilir şahit olmadan nikah olmaz Bu şekilde kıyılmayan ni-kah ba-tıldır Anlaşamaz-larsa sultan velisi olmayanın velisidir”[3]

Sultan bölgenin yetkili amiri demektir

Bugün bildiğimiz kadarıyla velisiz nikah kıyılmamaktadır Nikahı onay-lama yetkisine sahip makam ister Türkiye Cumhuriyetinde olduğu gibi belediye başkan-ları, ister Hıristiyan dünyasında olduğu gibi kilise olsun onların böyle bir yetkiye sahip olmaları velilik yetkisini kullanmaları demektir Nikah memuru-nun gerekli incelemeleri yaptıktan ve tarafların onayını aldıktan sonra “Belediye başkanının verdiği yetkiyle sizleri karı koca ilan ediyorum” diyerek evliliği onaylaması bun-dandır Bugün anne-babanın onayı, reşit olmayanların evlenme-sinde aranmaktadır

Evlenmek için Hz Peygamber sallallahu aleyhi ve sellemin koyduğu veli şartı nikahın, eşler dışında yetkili biri tarafından onaylanması şartı demektir Eğer veli bulunmaz veya görevini yapmazsa o zaman velilik bölgenin yetkili amirine geçer

İslâm’da veli yalnızca, bakire kız için aranır Peygamber sallallahu aleyhi ve sel-lem şöyle buyurmuştur: “Dulun, kendisiyle ilgili olarak velisinden önceliği vardır Bakirenin de onayı istenir Susması kabul demektir” [4]

Dul olan Hansa’yı babası Hizam evlendirmiş ama o bundan hoşlanmamıştı Peygamber sal-lallahu aleyhi ve selleme başvurunca Hz Peygamber babasının kıy-dığı nikahı reddetmişti”[5]

Evlilik ciddiyet isteyen bir iştir Rahatça gezip tozmak için nikah kıyılmaz Ni-kah kıyılınca evlilik gerçekleşmiş, karşılıklı hak ve sorumluluklar başlamış olur

Bugün toplum olarak evlenmenin önüne yığdığımız engeller ve gençleri geç evlendirme alışkanlığı yukarıdaki sıkıntılara sebep olmaktadır Onları erken ev-lendirme ve üniversite tahsillerini evli olarak tamamlamaları için ortam ha-zır-lama zorunluluğu vardır



--------------------------------------------------------------------------------
Kaynak: suleymaniyevakfi
[1] Ebu Davud, Nikah 20,(2083); Tirmizi Nikah 14 (1102)
[2] Ebu Davud, Nikah 20,(2085); Tirmizi Nikah 14 (1101)
[3] Abdullah b Yusuf ez-Zeyla’î, Nasb’ur-raâye li ehâdis’il-Hidâye, Nikah, l hadis Kahire, c III, s 167
[4] Müslim, Nikah bab 9, HNo 66-(1421)
[5] Buharî, Nikah, bab 42
Alıntı ile Cevapla