RE: Osmanli Mûsikîsi
18.yy. başlarından itibaren imparatorluğun askerî gücü zayıflamaya başlıyor ama Türk askerî müziği tarzında (alla turca) opera senfoni ve konçertolar besteleme modası—19. yy.ın hemen bütün büyük ressamlarının odalık tablosu yapma yarışına benzer şekilde salgın halini alıyordu. Handel'in 1724 ve 1743 tarihli Timurlenk ve Bayezid operaları ile başlayan "Türk operası" akımı Gluck ve Haydn'dan sonra moda olmuş Mozart ve Beethoven'le zirveye çıkmış Avusturyalı operet bestecisi Leo Fall'ın İstanbul Gülü (1916) ile yüzyılımız başlarına kadar gelmiştir.
Mehterhâne 1828'de II. Mahmud tarafından kapatılmış bunun yerine III. Selim'in yakın dostu Napolyon'un emekli bando subayı Giuseppe Donizetti'ye Mızıka-i Hümâyun adlı Batı kopyası saray bando okulu(22) kurdurulmuştur. Sadece mezar ve mezar taşlarıyla değil askerî olan ve olmayan müzik türlerinde yüzlerce eserlik repertuarıyla birlikte yok edilen Orta Asya kökenli Türk askerî mûsikîsinin ihyası için Enver Paşa ile Ahmet Muhtar Paşa'nın gayretleri daha sonra 1935'in savunma bakanı Zekai Apaydın tarafından engellenmiş Mehter Takımı şef Hasan Tahsin Parsadan'ın çabası ile 1952'de önce 3 sonra 6 en sonra da 9 katlı olmak üzere yeniden kurulmuştur. Bugün yapısındaki Batı sazlarıyla safiyeti bozulmuş olarak periyodik konserler veren sembolik değerde bir turistik topluluk niteliğinde devam etmektedir.(23)
|