RE: Osmanli Mûsikîsi
Bu tür özellikler göz önüne alındığında gerçekçi olabilecek tek yol; Tarentum'lu Aristoxenes'ten (M.Ö.4.yy.) itibaren söylendiği gibi mûsikînin —ses çalgı ve notadan önce— bir de metafizik yönü olduğunu bunun en başta müzik kelimesinin kökü olan Yunanca'daki "perilerin dili" anlamından geldiğini insan duygu ve kulak zevkinin sadece fizik verileriyle çözümlenemeyeceğini anlamak ve nazariyatın birtakım sayı ve oranları uygulamaya empoze etmek yerine açıklayamadığı noktalarda geri çekilmesi gerektiğini açık yüreklilikle kabul edebilmektir. Esasen modern bir bilim dalı olan Etnomüzikoloji'de takib edilen ana ilke de budur.
Osmanlı mûsikîsinde 600 yıl boyunca ilk yazılı kaynak(olan Hızır b. Abdullah'tan R. Yekta Bey'e kadar irili-ufaklı önemli-önemsiz pek çok eser (nazariyat kitapları bunların tercüme ve şerhleri güfte antolojileri nota mecmuaları mûsikî-kozmoloji ilişkileri çalgı yapımı vs.) yazılmıştır. Büyük bir kısmı yabancı kütüphânelerde mikrofilmlerde veya şahsî arşivlerde bulunan ve maalesef hemen hiçbiri bugünkü Türk alfabesine çevrilmemiş olan bu eserlerin sadece en önemlilerini almaya çalışacak bir bibliyografya listesi dahi bu makâlenin tümüne yakın yer tutar.
|