RE: Osmanli Mûsikîsi
6) Türklerin koro halinde şarkı söylemeyi sevmediklerini folklor derlemesi amacıyla Adnan Saygun'la birlikte Anadolu'yu gezen Bela Bartok da belirtmiştir (Türkiye'de Halk Türküleri Derlemeleri Filarmoni. S. 13. Ank. 1949).
7) Tanzimattan bu yana içine düşülen Batı taklitçiliği hastalığına bağlı olarak kilise veya opera korolarına özenen 40-50 kişilik ünison korolarla bunlara eşlik eden 20-30 kişilik saz heyetleri (her bir saz türünden 6-7'şer adeti) ve orkestra şeflerine özenip bu kaçınılmaz kakofoni korolarının önünde el'kol sallayan şefler Türk mûsikîsinin başına 1940'lardan itibaren musallat olmuşlardır.
8) Sadece iki misalle yetindim: klâsik Türk tanbur ekolunun kurucusu büyük Bestekâr Isak Fresco Romano'nun Musevi oluşu birçok usta Tanbûrînin bulunduğu III. Selim sarayında padişahı hocalık etmesi için mahzur teşkil etmiyordu. Yine III. Selim'in Osmanlı mûsikîsi için en pratik nota yazışı araştırması teşvikinin birincisi -padişah gibi Mevlevi olan Nasır Abdülbaki Dede'nin rekabetine rağmen- Hampartsum Limoncuyan yani bir Ermeni olmuştu.
9) Zaharya İsak Nikoğos Andon Vasil Tatyos Bimen Yorgo Nubar gibi büyük besteci ve icracılarla Uzunyan Baron Manol Onnik gibi büyük saz yapımcıları bir tarafa Türk müziği bugün elde mevcut klâsik eser notalarının hemen tamamım Ali Ufki Kantemir Hampartsum Mandoli ve Hancıyan gibi Osmanlı kültürünün hayranı yabancı ve azınlık mûsikîcilerinin himmetine borçludur.
|