Re: Bir ayet bir yorum
وَمَثَلُ الَّذِينَ كَفَرُوا كَمَثَلِ الَّذِي يَنْعِقُ بِمَا لَا يَسْمَعُ إِلَّا دُعَاءً وَنِدَاءً ۚ صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لَا يَعْقِلُونَ
Ve meselullezine keferu ke meselillezi yen’ıku bi ma la yesmeu illa duaen ve nidaa(nidaen), summun bukmun umyun fe hum la ya’kılun(ya’kılune)
1 ve meselu : ve örneği, misali, durumu, hali
2 ellezine : o kimseler, onlar
3 keferu : inkar ettiler, kafir oldular
4 ke : gibi
5 meseli : örneği, misali, durumu, hali
6 ellezi : o kimse, ki o
7 yen'ıku : bağırır, haykırır
8 bi ma : bu yüzden, bu sebeple
9 la yesmeu : işitmez
10 illa : den başka
11 duaen ve nidaen : çağırarak ve bağırarak
12 summun : sağır
13 bukmun : dilsiz
14 umyun : ama, kör
15 fe : artık, bu yüzden
16 hum : onlar
17 la ya'kılune : akıl etmezler
Onlar o kadar apaçık deliller, inmesine rağmen hala biz nasıl görmüş isek öyle devam ederiz, mantığına sahip ikazlara rağmen ,koyun sürüleri gibi hangi tarafa sürülürse o yöne giden bir topluluk misali. Sağır dilsiz kör insanlar kendilerine verilmiş olan akıl nimetini kullanmadan ,şartsız itaati tercih edenler misali Allah'ın bu kadar apaçık ikazlarını akledip düşünmezler.
Akletmenin insan yaşamındaki önemi malumdur. Kişi ancak sağlıklı düşündüğü sürece insandır.Lakin insanın hayvanlardan en önemli farkı düşünebilmesidir. Düşünmek yani akletmek ise, eşya ve olaylar hakkında zihinsel hüküm vermektir. İşte, kişi bu hükümlerine göre hareket ettiği sürece hayvanlardan farklı olmaktadır. Aksi halde o hayvanlar gibi sadece duygularının, arzularının peşinde koşar. İnsanların ekserisi de bu duruma düşmektedir. Yani genelde aklederek değil de arzu ve duygularının tatmini peşinde koşarak yaşamaktadır.
Bu,Ayeti kerime genel olarak insan için düşüncenin önemini göstermektedir.Müslüman için önemine gelince, Müslüman herhangi bir insan değildir. O düşüncesinde, davranışlarında, arzu ve duygularında Allah'ın terbiye ve disiplinine teslim olabilmiş kişidir.Bu terbiye ve akletme ilede Allah'ın bizden istemiş olduğu müminlik vasfı kazanılabilir...............
|