RE: Kur'an-ı Kerim Dersi için Pratik Öğretim Teknikleri
KURAN TİLAVETİNDE İSTİAZE VE BESMELE
Bu derste ilk planda İstiaze ve Besmele lafızlarının doğru biçimde telaffuz edilmesi üzerinde durulur.
Kursiyerler tek tek kontrol edilerek varsa hatalı okuyuşlar düzeltilir.
İkinci etapta sure başında, ortasında, iki sure arasında ve tevbe suresinin başında veya Enfal suresinden Tevbe suresine geçişte dikkat edilmesi gereken hususlar uygulama ile gösterilir ve hatalı okuma ihtimalleri üzerine dikkat çekilir.
YÜZÜNDEN OKUMAYA GEÇİŞ
Kur’an-ı Kerimi yüzünden tilavet ederken dikkat edilmesi gereken öncelikli husus tilavete tertil usulüyle başlamaktır.
Bu usulde tilavet en küçük hataların dahi bariz bir şekilde ortaya çıkacağı düşünülerek harflerin mahreçlerindeki ve kelimelerin telaffuzlarındaki hataların düzeltilmesine çalışmaktır.
İkinci etapta harfler arasındaki ses uyumunun sağlanması amaçlanır.
Daha sonra medlerin kendi aralarında ölçülü icrasının nasıl yapılacağı üzerinde durulur.
Buradaki ölçüler ve yapılan hatalar uygulamalı olarak hoca tarafından gösterilir.
Daha sonra kursiyerlerden bir tanesinin okuması sağlanarak diğer kursiyerlerden bu okuyuştaki hataların bulunması istenir.
Dersin devamında hatalar öğretmen tarafından tashih edilerek hatalı okunan kelime koru halinde düzeltilmiş şekliyle okunur.
Gerekirse aynı kelime her kursiyere okutturulur.
Yüzünden okumaya kursiyerlerin aşina olduğu ve telaffuzu daha kolay olan surelerden başlanır.
Tedrici olarak kolaydan zora doğru sureler okutularak kursiyerlerin ağzının Kur’an kelimelerine alışması sağlanır.
Her derste kısa da olsa kursiyerlerin tamamına mutlaka okuma fırsatı verilmelidir.
Bu tilavet esnasında okuyucunun hatalarına tek tek işaret edilirken düzeltme yolları gösterilmelidir.
Okuyucunun doğru ve güzel okuduğu kelimeler de ifade edilerek kursiyer taltif edilmeli ve motivasyonu mutlaka sağlanmalıdır.
__________________ EN GÜZEL AŞK: ALLAH! |