RE: 28 haftanın misafiri fecr abimiz 1: Kul hakkı Hurafesi , Kültleştirilen kul hakkı meselesi ve hurafeleştirilen ''İki Elim Yakanda'' konusu hakkındaki görüş ve düşünceleriniz nelerdir ?
Bu konu baktığımız açıya göre cevap farklılaşılabilir.Kul hakkı tabiri Kur'an'da somut bir ifade/kavram olarak geçmez.Ama ayetlerin satır aralarında geçer.İşte bu satır aralarını kavrayamazsak yeri geldiğinde insanların karşısına kalkan olarak da kullanılabilmektedir.Mesela;Musab B.Ümeyr İslamı seçitiği zaman annesi onu dininden vazgeçirmek için çok uğraştı,bir çok alternatifler sundu,maddi zenginliğini kalkan olarak kullandı.Ama Musab B.Ümeyr ise annesinin tekliflerini kabul etmedi yani inancından taviz vermedi.Bunun üzerine Musab'ın annesi kendince son kozunu da kullandı.Bu koz da analık hakkı idi.Yani "Eğer dininden dönmezsen,eki Mus'ab olmazsan sana analık hakkımı etmem " dedi.Ama Musab B.Ümeyr(Allah ondan razı olsun) inancından vazgeçmedi,evini terketti.Burda şu ortaya çıkıyor kul hakkı konusunda belirleyici olan nedir?
Allah'ın insanlara gönderdiği ayetler,inanan insanlara görevler/vazifeler verir.Allahın verdiği görevlere baktığımız zaman;insanın iki temel görevi vardır:
1-İnsanın/kulun Allaha karşı görevleri
2-İnsanın yaratılmışlara karşı görevleri
Allah'a karşı görevlerini ayetlerde açık olarak bulabiliriz:İman,ibadet ve muamelat
Yaratılmışlardan olan insanlara karşı görevleri"kul hakları" olarak isimlendirilir.
Allah hesapta, kulların kullar üzerindeki hak taleplerinde, tövbe kapısını kapatır.
Kulların kullara karşı yaptığı hak gasplarında, insanın tevbesi Allah'a değil, hakkını gasbettiği insana, doğaya, hayvanlara karşıdır.
O nedenle klasik kültürümüz insanlar arasında sürekli helalleşmeyi öne çıkarmıştır.
Musab B.Ümeyr'e annesi İslamdan dönmezsen "analık hakkını helal etmem" demişti.Bu durum nasıl olacak?
Hak talebi doğru olması gerekir..
Allah gönderdiği din ile, kulların kullar üzerindeki hakları belirler
İnsanlar kendilerine göre insanlar üzerinde benim hakkım var diyemez.
bu konuda hakları belirleyici makam Allah'tır...
Zaten din onun için gönderilmektedir.
Ben kendime göre senin üzerinde şu haklarım var diyebilirim.Bunu demem yeterli değildir.
Hakkımın delinini beyan etmem gerekir.
Allah'a göre hakkın delilini ancak Allah kendisi vahiyle bildirir.
Vahiy dışında insanların örfen, aklen, vicdanen belirlediği tüm haklar Allah katında geçersizdir
biz müslümanlar bu konularda bilinçli olmak zorundayız.
öyle her kafadan hak belirleyici olacak olsaydı, peygamberin, vahyin ne işi vardı dünyada...
resüllerin seçilip insanlara gönderilmesi, onlarla vahiy gönderilmesi,
Allah ile kul, kul ile kullar, kul ile yaratılmışlar arasındaki hakların yaratıcı tarafından belirlenmesi içindir.
zaten din budur.
din, hakların ve sorumlulukların tesbitinden ibarettir.
Bu tesbitleri ve belirlemeleri yapma yetkili sadece Allah'tadır.
zira Allah'ın ilahlık kavramı budur.
Her kim Allah'tan başka ilah yoktur ifadesine inanıyorsa,
haklarımı ve sorumluluklarımı ben veya insanlar değil, sadece Allah belirler diye inanır.
.................................................. .....................diye inanıyordur.
.................................................. .....................diye inanmalıdır.
.................................................. .......................diye inanacaktır
aksi halde dini inancında sıkıntı vardır.
|