Alıntı:
Gönderen Ecrin - Dün 19:13:13 PM
Soruları cevapladığınız için teşekkürler.
Karşımda kurani kavramları araştıran biri olunca müteşabih ayetleri nasıl yorumladığınızı bu konuda ne düşündüğünüzü merak ediyorum açıkçası...
|
Tefsir usülünde tartışmaları konulardan birisidir muteşabih konusu.
İnsanların müteşabihe yüklediği anlam farklılığından dolayı ihtilaflı olmaktan kurtulunmaştır.Kur'an ayetlerinde bu konuda kendini tanımlarken kimi yerde "Kur'an muhkemdir" ifadesini kullanırken kimi ayette mesela;39/Zümer-23.ayette Kur'an'ın muteşabih olduğunu belirtiyor.Ali İmran suresi 7.ayette ise "Kur'an'ın bir kısmının meteşabih,bir kısmının muhkem olduğunu" belirtiyor.Metaşabihin kelime anlamı "benzeşen,benzeyen" demektir.Alimlerin ihtilaf sebebi Ali İmran 7.ayetteki" Müteşabihleri Allah bilir" cümlesinden sonra gelen "ve" bağlacı tartışmaların odağını oluşturuyor.Kimileri İlimde ileri gidenler(Rasihun) müteşabihleri bilirler demişler,kimileri de Allah'tan başka kimse bilemez demişlerdir.
Bu tartışmalar boyutuna girmeden;şu vardır ki bu Kur'an anlaşılması,yaşanılması için indirilmiş bir kitabtır.Biz bu kitabtan sorumlu tutulacağız.Anlamadığımız kitaptan sorumlu tutulmamız Allahın adil olma sıfatına ters gelir.Kur'an anlamaya çalışmalıyız,bu açıdan baktığımızda Kur'an bütünüyle muhkemdir diyebiliriz.
Kur'an'da anlamı açık olmayan veya başka ayetlerde açıklanan,mücmel olan ayetler de vardır,bu ayetlerin yorumunda farklılıklar vardır,yani ayetler arasında benzeşmeler,ayetlerin farklı anlatım şekilleri vardır ki bu Kur'anın özelliklerinden birisidir.Bu açıdan baktığımızda Kur'an muteşabihtir diyebiliriz.
Allah, ayetleri birbirine benzeyen/müteşabih ve yer yer tekrar eden Kitap'ı sözlerin en güzeli olarak indirmiştir. Rablerinden korkanların, bu Kitap'tan tüyleri ürperir, sonra hem derileri ve hem de kalbleri Allah'ın zikrine yumuşar ve yatışır. İşte bu Kitap, Allah'ın doğruluk rehberidir, onunla istediğini doğru yola eriştirir. Allah kimi de saptırırsa artık ona yol gösteren bulunmaz.39/Zümer-23
Ali İmran 7.ayeti dikkate aldığımzda ise Kur'anın bazı gaybi haberleri(cennet,cehennem,kıyamet halleri) vardır ki bunların yorumunu yaparken dikkatli olmak gerekir,yorumu mutlaklaştırmak,illa bu yorum doğru dememem gerekir.Bu gibi konularda Allah en iyisini bilir demek en güzelidir.
Müteşabih konusunda iki taraftan birisini seçmek değil de iki tarafı uzlaştırmak belki de tartışmaları asgariye indirmeye yarayabilir.