RE: 12. Haftanın Konusu (EHLİBEYT)
TATHİR AYETİ
Ey Ehli-i Beyt! Allah sizden her çeşit pisliği,suçu gidermek ve sizi tertemiz bir hale getirmek diler.(Ahzab, 33)
Şüphesiz ki Allah"ın tertemiz kıldığı ve her türlü pisliği giderdiği şahıslardan maksat, beş zat yani Ali Aba dır. Bu da bu beş zatın mahlukatın en üstünü ve yeryüzündeki tüm insanların faziletlisi olduklarının en büyük delillerindendir. Bu beş değerli zat ise Resulullah (s.a.a) Hz. Ali ki Kuranda Resulullahın nefsi olarak vasıflandırılmıştır, Peygamberin bir parçası ve aynı zamanda rızası, Peygamberin rızası: gazabı da peygamberin gazabı olan Hz. Fatıma (a.s) ile nübüvvet bahçesinin iki gülü ve cennet gençlerinin efendisi ve şehid olan Hz. Hasan ve Hüseyin"den ibarettir.
Kesin deliller ve apaçık burhanlar da cübbe (aba) altında toplananların ve haklarında bahsedilen ayetin nazil olduğu kimselerin bu beş mukaddes zattan ibaret olduğunu ispatlamaktadır. [1]
Bunlardan başka hiç kimse bu önemli işe katılmamış ve bahsedilen Abanın altında bunlardan başka hiç kimse girmiştir.
Celaluddini Suyuti Ed Durrul Mensur adlı kitabında[2] mezkur ayetin tefsirinde muhtelif senetlerle ayetteki Ehli Beyt ten maksadın bu beş mukaddes zat olduğuna delalet eden yirmi rivayet nakletmektedir.
Bu babda Peygamber"den nakledilen rivayetlerden birini zikretmek yeterlidir. Peygamber bir hadisinde şöyle buyurmaktadır.[3]
Bu ayet, beş kişi hakkında nazil olmuştur.Yani ben,Ali,Hasan,Hüseyin, ve Fatıma hakkında.[4]
Bütün İslam mezhepleri bu hususta ittifak etmişlerdir ki bir gün peygamber, Hasan, Hüseyin, Ali ve Fatımayı bir araya topladı ve hepsini kendisi de dahil cübbe sinin altına aldı. Bu ameliyle kendilerini diğerlerinden tamamıyla ayırdı ki artık sahabe veya Peygamber"in yakınlarından birisi de bu önemli işe katılmasın. Daha sonra da haklarında nazil olan bu ayeti şerife yi okudu:
Ey Ehli-i Beyt! Gerçekten de Allah sizden her çeşit pisliği, suçu gidermek ve sizi tertemiz bir hale getirmek diler.(Ahzab, 33).
İslam Peygamberi, Ehli Beytini cübbesi altına topladı ki bu vesileyle hakikatin çehresindeki tüm şek ve şüphe perdeleri kalksın değerli inciler sedeften ayrılsın ve insanlar bu mukaddes zatların makam ve mevkisini anlasınlar.
Ayrıca Peygamber bu kadarla da iktifa etmedi. Mezkur ayetin bu beş zat hakkında nazil olduğunu önemle vurgulamak için mübarek ellerini cübbenin altından altından dışarı çıkararak gökyüzünü doğru açtı ve şöyle buyurdu:
Allah’ım bunlar benim Ehli Beyt"imdir. Bunlardan her türlü pisliği (günahı, suçu) gider ve onları tertemiz kıl.Sonra da aynı cümleyi defalarca tekrar etti.
Bu olay, Peygamberin eşi Ümmü Selemenin evinde vuku bulmuştur.Ümmü Seleme de bu olaya bizzat çok yakından tanık olmuş ve Resulullahın (s.a.a) tatlı ve manalı sözlerini çok yakından duymuştu.Ümmü Seleme, Peygambere şöyle dedi:Ey Resulullah, acaba ben de sizden miyim? Sen hayır üzeresin.[5]
Ey Resulullah tanıyan ve O"nun ismet ve hikmet derecesinden haberdar olanlar, sözlerine ve yaptıklarına değer biçenler,Peygamberin ayeti kerimeyi tebliğ ederken bu zatları abanın altına toplamasına, onları diğerlerinden ayırt etmesine, ayette bunların kast olduğunu tekilde vurgulamasından başka bir açıklık getirebilirimsiniz?
Peygamberin buyurduğu Ey Allah’ım, bunlar benim Ehli Beytimdir. Her türlü pisliği onlardan gider ve onları tertemiz kıl.sözlerinden bu ayetin beş zata ait olmasından başka bir şey anlıyor musunuz?
Peygamber, kendi istek, düşünce ve tutkularına göre konuşmaz. Bu yalnızca vah yolunmakta olan bir vahiydir. Ona Şedidul Kuva olan Cebrail öğretmiştir.
Hatta ayet nazil olduktan sonra da Resulullah sabah namazına giderken Hz. Fatıma’nın kapısının önünden geçi yordu ve şöyle buyurdu:
Ey Peygamberin Ehli Beyti namaz vaktidir.Şüphesiz ki Allah sizden her türlü pisliği gidermek ve sizleri tertemiz kılmak istemektedir.
[1]- İmam Bağavi, İbn-i Hazin ve müfessirlerden çoğu bu meseleyi Ebu Sairi Hudri ile tabiinden olan Mücahit, Kuta de vb. kimselerden nakletmiştir. (Eş Şereful Müebbed liali Muhammed/Yusuf b. İsmaili Nebhaninin eseri.) Daha fazla bilgi için imam Ebi Ebi Bekir Şihabuddin Reşfet us Sadi kitabına bakınız.
[2]- Şereful Müebbed kitabından naklen
[3]- İbni Cerir ve Taberani muhtelif senetlerle bu haberi nakletmektedir. İbni Hacer de Sevaik" adlı kitabında ve Nebehani de Şereful Müebbed adlı kitabında(sf. 7) bu rivayetleri nakletmişlerdir.
[4]- İmam Ahmed b. Hanbel de (Sevaiku Muhrikanın nakli üzere) Ebu Saidi Hudriden nakletmektedir ki bu ayet beş kişinin yani Peygamber, Ali, Fatıma, Hasan, Hüseyin hakkında nazil olmuştur.
Bu hadisi diğer birçok muhaddis ve müfessirlerde nakletmiştir. Vahidi, Esbabın Nüzulda Ebu Saidden ve İmam Salebi de kendi tefsirinde nakletmiştir.
[5]Ahmed b. Hanbel kendi "Müsnedinde (6. cüz 323 sayfa) Ümmü Seleme'den nakletmektedir ki Peygamber, Fatıma ya "Eşin Ali ile çocukların Hasan ve Hüseyni yanıma getir. diye buyurdu. Fatıma da onları alıp Peygamber"in huzuruna getirdi. Sonra da hepsinin üzerine Fedek’i cübbesini örttü. Daha sonra Peygamber mübarek ellerini onların üzerin koyarak şöyle buyurdu:Allahım, bunlar Muhammed’in (s.a.a) Ehli Beytidir.
Alıntı (Şianın İspat olarak baktığı deliller)
|