Alıntı:
YitikSevda Üyemizden Alıntı
Onlar;
Tartışmacı Kimselerdir
(43/Zuhruf-58)
Fecr abim ayetleri biraz açabilirmiyiz daha faydalı olması için
Bu ayette onlar kasdı kimleredir tartışmacı kesimler kimlerdir bunları beraber açabilirmiyiz abim KURAN'ı daha güzel anlayabilmek ve anlatabilmek adına . |
Bu ayeti Kehf-54.ayet ile birlikte düşünürsek konu daha güzel anlaşılır herhalde:
And olsun ki, Biz bu Kuran'da insanlara türlü türlü misali gösterip açıkladık. İnsanın en çok yaptığı iş tartışmadır.
Bu iki ayette de olumsuz bir insan tiplemesi ile karşı karşıyayız.Bu insan tartışmacı bir kimsedir.Burada bahsedilen tartışma,bir fikir teatisinden,alışverişinden daha çok enaniyetin ön plana çıkarıldığı ve cedelleşmeyi,kavgayı ön plana çıkaran bir tartışmadır.Ayette zaten cedelden gelen "cidal" kavramı geçiyor.Bu kavram Türkçede de "cedelleşmek" olarak da kullanılır.Olumsuz bir anlam olarak kullanılır.
Müslüman davetçi fikir teatilerinde işi cedelleşmeye götürmemeye çalışmalıdır.İş cedelleşmeye başlayınca taraflar arasında bir uzlaşma,anlaşma olmaz.
Önce insanlar niçin tartışmaya ihtiyaçlar duyarlar,bu sorunun cevabını bulmaya çalışalım:
Tartışmanın nedeni insanlardan insanlara değişebilir.Mesela;
1-İnsandaki hırsdan dolayı
2-Haklı olduğunu ispat etmek için
3-Haksız olduğunu bildiği halde haksızlığını kamufle etmek için
4-Karşısındaki insanla fikir uyuşmazlığından dolayı
5-Karşıt görüşe karşı fikrini kabul ettirebilmek için
6-Doğruyu bulmak için
7-Menfaat,çıkar için
vs vs
Usvetün hasene-güzel bir örnek-olarak Kur'an'da Hz.İbrahim a.s'ın Nemrud ile tartışmasını örnek alırsak müslümanın tartışma uslubunu da ortaya koymuş oluruz:
"A
llah kendisine mülk (hükümdarlık ve zenginlik) verdiği için şımararak Rabbi hakkında İbrahim ile tartışmaya gireni (Nemrut'u) görmedin mi! İşte o zaman İbrahim: Rabbim hayat veren ve öldürendir, demişti. O da: Hayat veren ve öldüren benim, demişti. İbrahim: Allah güneşi doğudan getirmektedir; haydi sen de onu batıdan getir, dedi. Bunun üzerine kâfir apışıp kaldı. Allah zalim kimseleri hidayete erdirmez."2/Bakara-258
İbrahim a.s Nemrud ile tartışmasında polemiklere girmiyor.Nemrud ise olayı polemikle devam ettirmeye çalışıyor.
Bugün için bu tartışma olsa; Nemrudun ifadesi karşında yani "Ben de öldürüm,ben de diriltirim" deyip iki köle veya mahkum getirip birisini öldürüp diğerini serberst bırakarak öldüğrdüğünü ve dirilttiğini söylerse biz hemen onun sözünün geçerli olmadığını Allahın öldürmesi ve diriltmesinin senin köleyi azad etmen veya öldürmen ile alakası olmadığını söylererek tartışmayı münakaşaya döndürürüz.Ama Hz.İbrahim onunla bu konuda demagojiye girmeyip onun da itiraz edemeyeceği bir konuya geçiyor ve Nemrud sus pus olup diyecek bir şey bulamıyor.
Hz.İbrahim ile Nemrud arasındaki bu olay bize tartışmanın nasıl yapılması konusunda güzel bir fikir veriyor
Allah insanların konuşmalarında,tartışmalarında,fikir alışverişlerinde işin cedelleşmeye götüren kimselerden olunmaması fikrini ayetlerinde işliyor