Siccin
“Siccin” kelimesi, hapsetmek anlamında olan “seçene” fiilinden türetilmiş bir
isimdir.“Siccin” sözcüğü Kur’an’da iki yerde geçmektedir:
“Hayır. Doğrusu hile yapıp sapanların yazısı muhakkak siccinde olmaktır. Siccîn
ne dir, bilir misin? Amellerin sayılıp yazıldığı bir kitaptır.”
(Mutaffifîn 7-8)
Semum
“Semme” kökünden türemiş bir kelime olan “Semum” sözcüğü “sıcak rüzgar ,estiği zaman temas ettiği her şeyi zehir gibi etkileyip dokularına isleyen, yakıp kavuran samyeli” anlamlarına gelmektedir.“Semum” kelimesi Kur’an’da üç yerde geçmektedir. Bunlardan cehennem ve onun azabını ifade eden ayetler şunlardır:
“(Cennetlikler ) Allah bize lütfetti de bizi Semum (cehennem) azabından korudu”
( Tur 27).
“Dokulara isleyen bir ateş ve kaynar su içinde (fî semûmin)”
( Vakıa 42).
Bu Ayette ise Cinlerin neden yaratıldığı anlatılmaktadır.
Görünmeyen yaratıkları ise, ondan (çok) önce, yakıcı/bunaltıcı yellerin ateşinden narissemum»dan yaratmıştık.
(Hicr 27)
Daru’l-Bevar
“Dar” kelimesi daha önce de ifade edildiği üzere, “ev, yurt, konak, saray, arsa ve
binaların bulunduğu mahalle ve vatan” manalarında olup, “Bevar” ise “helak olma, yok olma” anlamlarına gelmektedir. “Daru’l-Bevar” tamlaması ise “yok olma, helak olma yeri, yurdu” manasında bir isimdir.
Kur’an’da bir yerde geçmekte olan bu terkip, cehennem anlamında kullanılmaktadır:
“Allah’ın nimetine nankörlükle karşılık veren ve sonunda da halklarını helak
yurduna (daru’l bevar) sürükleyenleri görmedin mi? O yurt, girecekleri cehennemdir. O
ne kötü bir yerdir” (İbrahim 28, 29)
Suu’d-Dar
“Su’” kelimesi kötü, çirkin, fena bir is yapmak, hezimet ve ser anlamındaki “sae”
fiilinden türemiş bir isimdir.Firuzabadi, “su’” kelimesinin anlamları arasında “ateş” anlamını da belirtmektedir.“Suu’d-Dar” terkibi cehennem için kullanılan terkiplerdendir (Topaloglu). Bu tamlama Kur’an’da bir ayette geçmektedir:
“Allah’a verdikleri sözü kuvvetle pekiştirdikten sonra bozanlar, Allah’ın
uyulmasını emrettiği şeyleri (akrabalık bağlarını) terk edenler ve yeryüzünde fesat
çıkaranlar; iste lânet onlar içindir. Ve cehennem (Suu’d-Dar) onlar içindir”
(Ra’d 25).
Cehennemin bu isimlerin dışında Kuran’da Cehennem için Kullanıldığı söylenen
Azabu’l Harik Esfele Safilin Hamim Yahmum Veyl Saud Akabe vb terkiplerde vardır:
Azabu’l harik
(Ali İmran 181)(Enfal 50) (Hac 9-22)(Buruc 10)
Esfele saflin
(Nisa 145) (Tin 5)
Hamim
(En’am 70) (Yunus 4) (Hac 19)
Yahmum
(Vakıa 43)
Veyl
(Bakara 79)(İbrahim 2) (Meryem 37)
Saud
(Müddessir 17)
Akabe
(Beled 11, 12.)
Cehennem için kullanılan bu isimlerin hepsi, yeryüzünde Allah’a inanmayan,
O’nun emirlerine boyun eğmeyen ve insanlığın yararına güzel isler yaparak hayatını
anlamlandırmayan günahkarlara yapılacak işkenceyi, acıyı, elemi, ıstırabı ve azabı
niteleyen ve o görünmeyen aleme ait azabı bu dünyada bilinen sembollerle anlatan sıfat
isimlerdir.Allah insanları Müjde ve Öğüt verdiği kadar Kendi emir ve yasaklarına uymayanlarında acı biz azab ile cezalandıracağını buyurmaktadır.
Bu çalışmada faydalandığım kaynaklar :
(Er-Ragıb El-Firuzabadi Abdulbaki Et-Taberi El-Kurtubi İbn Manzur Ez-Zebidi )
YitikSevda
[Linkler Ziyaretçilere Kapalıdır.Giriş Yap Veya Üye Olmak için TIKLAYIN...]
12/01/2010[/align]