Re: Nisa suresi 3. Ayeti nasıl anlamalıyız? Değerli arkadaşım ben şu meali okuyun diyemem. Gerçekten güvendiğini sandığınız bir meal buldum diyorsunuz, bir ayeti naklederken öyle bir kelime kullanmış ki, yanlış anlaşılmaya çok açık. Eğer o geçen kelimenin toplumda kullanılan anlamında anlarsak Kuranın birçok ayetine ters düşüyor. Bu duruma genelde her mealde rastlıyorum. Bende tek meale asla takılmadan, bazen on meale baktığım oluyor. Yazımda söylediğim, artık ilim adamlarının hiçbir etki altında kalmadan, kuranın söz ettiği kelimeleri bizlere nakleden ve bizlerin düşüncesine sunan bir Kuran mealinin bir araya gelip yazılmasının zamanının geldiğini düşünüyorum demiştim.
Ben nasıl bir yol izlediğimi söylemek isterim. Önce şunu söylemeliyim ki Kuran meallerinin yüzde 95 inde bir beraberlik var, buna da şükür. Geri kalan yüzde 5 inde sanırım kelimelerin üzerinde oynanıp, bazı hadislerin etkisiyle parantez içinde anladıklarımız, inandıklarımız yazılarak, ayetlere beşeri yönler verilmiş. İşte sorunda burada çıkıyor zaten. Bu durumda ben Rabbin birkaç ayetinde söz ettiği bilgilerden yola çıkıyorum ve bu ayetleri anlamaya çalışıyorum, Allah yanıltmasın. Kuran öyle bir kitap ki hiçbir beşerin yazamayacağı her türlü şartlar oluşturulup bizlere sunulmuş. Rabbim bugünlerin olacağını bildiğinden kuranı öyle bir kurgulamış, planlamış ki, tıpkı şu ayetlerde belirttiği şekliyle detaylandırmış ve donatmıştır.
Kehf 54. ; Yemin olsun, biz, bu Kuran'da, insanlar için her türlü örneği değişik ifadelerle gözler önüne koyduk. İnsan ise varlığın, tartışmaya en çok tutkun olanıdır
İsra 89.; Yemin olsun, biz bu Kur'an'da, insanlar için her benzetmeden nice örnekler sıraladık. Ama insanların çoğu inkâr ve nankörlükten başka bir şeyde diretmediler.
Yukarıdaki iki ayet bence bizlere yol göstermeli ve şüphede kaldığımız ayetleri bu yöntemle anlamaya çalışmalıyız. Bizlere nakledilen meallerde bir şüphemiz olursa yani açıkça anlatılmadığına inandığımız bir konu olursa, bunun benzerini Kuranın bir başka yerinde aramalıyız, çünkü rabbim her türlü örneği değişik ifadelerle verdim ki anlayasınız diyorsa bu örnek başka yerde de anlatılmış izah edilmiş demektir. Rabbim her benzetmeden nice örnekler sıraladık diyorsa, kuranın bir yerinde verilen örnek daha iyi anlaşılması için başka bir yerinde mutlaka verilmiştir. Bizler bu yolu izlediğimizde en az hatayla kuranı anlayacağımızdan hiç kuşkum yok. Bir örnek vermek isterim. Rabbim kuranın bir yerinde apaçık bir şey söylüyorsa, bir başka yerinde bunun tersini asla söylemez. Bizlere düşen bunlara dikkat etmektir. Örneğin Rabbim apaçık ayetinde Şefaat tümden bana aittir diyorsa, bir başka ayetinde şefaat yetkisini birilerine de veriyor diyenlere inanmak, kuran ayetlerinde şüphe yaratmamızı sağlar. Benim yazımda belirttiğim, daha dikkatle ve etki altında kalmadan titizlikle hazırlanmış bir Kuran meali hazırlanmalıdır demekle bunları kast etmiştim. Bizlere düşen elimizdeki imkânları en iyi şekilde kullanmaktır, kuranı anlamak için. Rabbim kurana yönelik çabalarımızı asla zayi etmeyecektir, yeter ki onu anlamaya çalışalım. SAYGILARIMLA Haluk GÜMÜŞTABAK |