Alıntı:
NEDEN TEK KİTAP DEĞİL DE BENZEŞMELİ ÇİFT KİTAP ?
Bu ayette verilen mesaj nedir ? Birbirine benzer ve ikili manalar ifade eden kitabın verdiği mesaj nedir ? Bir kısmı, bir kısmına benzer,
Yaptığım araştırma ve incelemem de gördüm ki, bazı ayetler aynen tıpatıp benzer ve bazıları da çok yakın anlamlı ve bağlantılı olarak birbirine benzer.
Bu ne demektir. Ayetler birbirini tefsir ediyor demektir. Yani ayetler birbirini açıklıyor.Demektir. İşte ayrıntılarıyla açıklanmış kitap budur.
O halde bir ayetin anlamını daha iyi anlamak ve bilmek için o ayetin benzerini bulmalıyız. İşte benim kuranı anlamada izlediğim metod yöntem budur. Bunun somut örneklerini verebilirim. Kuranda tek bir ayete bakarak hüküm çıkarılmaz. Benzerleriyle ve yakın anlamlarıyla bakılacak ayetler vardır.
Ve muhakkak ki, bir ayeti tefsir edecek bir başka bir ayet kuranda vardır. Öyle olmazsa bu kitab nasıl açıklanmış olur. Önceki iletimde verdiğim bunca ayete rağmen ! Dikkat edin açıklanmıştır deniliyor. Hem de detayla , ayrıntılarıyla
|
İzlediğim bir başka yol ve yöntem ; Nasıl ki ayetler birbirleriye benzeşmeli ve birbirini tefsir ediyorsa ayetlerde kullanılan ve ifade edilen kelimelerin anlamı da çok önemlidir. Bu da ayeti ayetle açıklama metoduna göredir. Yani demek istediğim şu ki: Ayette geçen kelimeleri ayette en uygun olan anlam ve manada açıklmak kuran tefsirinde önemli metoddur. Şimdi size şöyle bir örnek verebilirim.
Nisa 34 ayettinde geçen
vadribuhünn
Buradaki
"vadribuhünn" kelimesi adribe kökünden gelir
Anlamı ayırmak, ayrılmak, iki şeyi ayrı yere koymak anlamına gelir bu ayette ifade ettiği anlam boşanmaktır dövmek değil problem yanlış çeviriden kaynaklanmaktadır malesef çoğu mealdede böyle yazar. Ayetteki fadribuhünne ifadesi, Arapça'da yirmiye yakın manası bulunan darb kelimesinden türeyen bir emirdir. Kur'ân'da darbkelimesi aşağıdaki ayetlerde kullanılmıştır.
Darb: Örnek verme, örneklerle anlatma. (Örnek olarak bk. İbrahim 24, Nahl 75 - 76, Rûm28) Gezip dolaşma, seyahat etme(bk. Nisa 94, Maide 106). Yol açma(bk. Tâhâ 77). Uzaklaştırma, uzakta tutma(bk. Zühruf 5). Mühürleme, damgalama, tıkama(bk. Bakara 61, Kehf 11). Yüze ve sırta vurma(bk. Enfal 50, Muhammed 24). Elle vurma (bk. Saffat 93). Boyun ve parmakları vurup uçurma (bk. Enfal 12). Bir aletle (sopa v.s.) vurma (bk. Bakara 60, Araf 160, Şuara 63, Sad 44).
İşte görüldüğü gibi birçok manası bulunan darb kelimesi, bu ayette uzaklaştırma anlamında kullanılmıştır. Peygamber Efendimizin de uygulamaları aynı yöndedir
Kuranı anlamada izlediğim yöntem ve metodu tabii ki bu kadar değildir. Ayetin siyak ve sibakına da bakarım. Ayetlerin Siyak ve sibakı da ayeti anlamada önemli bir yöntem ve metodtur.
Ayetlerin geliş sebebi yani nuzul sebebine de bakarım. Ama açık yüreklikle söylemeliyim ki, bu benim çok tercih ettiğim veya çok sık izlediğim metod değildir ? Neden ? Bazı öyle nuzul sebebleri aktarılıyor ki ayetle çelişiyor . Maalesef ayetin anlamıyla hiç uyum sağlamayan nuzul sebebleri var. Peki bu neden kaynaklanıyor ve nasıl böyle ? Sanırım bu olay tıpkı bazı sağlıksız hadis aktarımları gibi olmaktadır. Tabii ki ayetin anlamıyla uyuşan nuzul sebebleri var ve ben bunları da kuranı anlamada bir yol bir yöntem olarak kullanırım.
Peki ya hadis ve sünnetler kuranı anlamada bir yol ve yöntem değil midir ? Olmaz olur mu ! Tabii ki çok önemlidir.
Günümüze kadar aktarılan her hadis Ayetle çelişmediği müddetçe sahihtir. .
Bir örnekle yazıma son vermek isterim . Şu tartışılan başörtüsü ayeti yok mu ? Bu ayet peygamber efendimizin uygulaması olmasaydı gerçekten anlaşılamayacaktı. Veya çok zor anlaşılacak ayet. Çünkü ayette geçen Kadının
GÖRÜNEN YERLER MÜSTESNA SÖZCÜĞÜNDEN ANLATILMAK İSTENEN NEDİR ?
Hangi kısımları görünecek hangi kısımlar görünmeyecek ? İşte peygamber efendimizin kendisine verilen hikmet ile kuranı açıklayacı vasfı buradadır. Ayeti anlar anlatır izah eder ve uygular.
"Kim Resule itaat ederse Allah'a itaat etmiş olur" (Nisâ, 4/80) buyurulur
SAYGILARIMLA