[42] Bk. Ragıp Isfahânî, el-Müfredat fî Garîbi'l-Kur'ânT İst. 1986. s. 746; Mu'cemu'l Arabi'l Esâsî, heyet, Alecso 1989. s. 1189.
[43] İbn Manzur, Lisânü'l-Arap, 111/61
[44] Serahsi, Usûlü s-Serahsî, 11/53; Zerkeşî, el-Burhân fî Ulûmi'l-Kur an, 11/29; Suyûtî. el-It-kârı fî UİÛmi'l-Kur'ân, 11/27. Zerkânî. Menâhilü'l-İrfân, fî Ulümi I-Kurân. 11/173.
[45] Bk. Zerkeşî. Iİ/29; Suyûtî. 11/27; Zerkânî. 11/175.
[46] Kur'ân-ı Kerim. Hacc. 22/52.
[47] Zerkeş, 11/29; Suyutî, 11/27.
[48] Kuran-ı Kerim. Nahl, 16/101.
[49] Bk: Razî. Tefsir. IV/227-228; Kurtubî. Tefsir, 11/62-63; Zerkeşî, el-Burhân fî Ulûmi'l-Kur an. 11/29; Suyûtî. el-itkân fî U!ûmi'!-Kur an, U/27; Zerkânî. Menâhilü'l-İrfân, fî Ulû-mil-Kur'ân, 11/173: Zeyd. Mustafa, en-Nesh fi'1-Kur'âni'l-Kerim. s. 59-65. Doç. Dr. Remzi Kaya, Kur'ân-ı Kerim'de Nesih, ISBN : 975-97468-1-6, Bursa Nisan 2001: 23-24.
[50] Kuran-ı Kerim. Bakara. 2/106.
[51] Pâlevî, Zübdetü'l-lrfân Fî Vucûhi'l-Kurân. s. 29: Muhaysin, el-Mühezzep fî Kırâati'l-Aşr. 1/69: Zencele, Huccetu I-Kıraât, s. 109.
[52] Zencele. s. 109.
[53] Taberi. Tefsir. 1/447: Palevî s. 29: Muhaysin a.g e.. 1/69. Zencele. a.g.e., 1/110.
[54] Kur'ân-ı Kerim. Ala, 87/6-7.
[55] Kurân-ı Kerim. Hacc. 22/39.
[56] Doç. Dr. Remzi Kaya, Kur'ân-ı Kerim'de Nesih, ISBN : 975-97468-1-6, Bursa Nisan 2001: 24-25.
[57] Bk. Müslim. Cenâiz, 105.
[58] Serahsî. a.g.e.. 11/53; Cürcânî, Ta'rifât. s.163; Zerkânî. a.g.e., 11/176: İ.A. 1X/2O6.
[59] Taberi. Tefsir, 1/475; Cerrahoğlu, Tefsir Usûlü. s. 122.
[60] Doç. Dr. Remzi Kaya, Kur'ân-ı Kerim'de Nesih, ISBN : 975-97468-1-6, Bursa Nisan 2001: 25-26.
[61] Kur'ân- Kerim, 2/106.
[62] Kur'ân- Kerim. Nahl, 16/101.
[63] Kur'ân- Kerim, Rad. 13/39.
[64] Kurân- Kerim, Hacc, 22/52.
[65] Kur'ân- Kerim. Âlâ 87/6-7.
[66] Vahidî, Esbâbu n-Nüzul. s. 19; Bk. Râzî. Tefsir, IV/227-228; Kurtubî, Tefsir. 11/62: Sâ-bûnî, Tefsîru AyâtiTAhkâm Mine'l-Kur'ân, 1/94.
[67] Bk. Râzî, Tefsir. 1V/227-228: Kurtubî. Tefsir, ü/62: Sâbûnî. Tefsîru Ayâti'l-Ahkâm Mi*ne'!-Kur'ân, 1/94.
[68] Geniş bilgi için bk. Râzî, Tefsir. İV/228.
[69] İbn-i Kesîr, Tefsîru'1-Kur'âni I-Azîm. 11/586.
[70] Elmalılı, Tefsir, V/3124
[71] Bk. İbn Manzur. Usânü'l-Arab, Ayet md.; Abdurrahman Çetin, T.D.V. İslam Ansiklope*di, Ayet md. IV/242-244.
[72] Bk. Kuran-ı Kerim. Bakara. 164: Rum 20-25; Enbiya 31-32.
[73] Bk. Kuran-ı Kerim. Araf, 7/73. 106. Al-i İmran, 3/49, Mâide 5/114. Kasa?. 28/36, Kamer. 54/ 2. 15.
[74] Bk. Kuran-ı Kerim. Rum. 30/20.
[75] Bk. Kuran-ı Kerim. Meryem, 19/21.
[76] Bk. Kurân-ı Kerim. Bakara. 2/178. 221. 242; Al-i Imran. 3/103.
[77] Bk. T.D.V. İslâm Ansiklopedisi. IV/242
[78] Bk. Kuran-ı Kerim. Yusuf, 12/105.
[79] Ayetinde işaret edildiği gibi Kur'ârı. Yüce Allah'ın sözlü bir mucizesi, tabiat olaylan ola*rak bilinen göklerde ve yerde mevcut olanlar da insanları Allah'a götüren birer işaretleri*ni oluşturmaktadır. Kuran Allah'ın varlığını ve birliğini sözlü olarak hatırlatmakta, tabiat ta eserini göstermektedir Her İkisi de insanları düşünerek Allah'a götürmektedir. Doç. Dr. Remzi Kaya, Kur'ân-ı Kerim'de Nesih, ISBN : 975-97468-1-6, Bursa Nisan 2001: 26-28.
[80] Müslim, el-Camiu's-Sahih. 1/185.
[81] El-Hemadânî, el-İtibâr Fi'n-Nâsih ve'1-Mensuh Mine'1-Asar, s. 16.
[82] Hemâdânî. a.g.e.. s. 16.
[83] Hibetullah. en-Nâsih ve'1-Mensuh, vık. 2a; İsferâînî. Kitabün-Nâsih ve'1-Mensuh, s 146.
[84] Hibetullah. a g,e.. Vrk 2a; İsferâînî. a.g.e.. s. 146.
[85] Bk. Müslim. Cenâiz. 105.
[86] İbn-i KesiY. Tefsir. 1/474.
[87] Bk. Ko
iğit. Talat, Hadis Usulü. s. 15.
[88] Daha geniş bilgi için bk; Hemadâni. a.g.e.. s. 16. Doç. Dr. Remzi Kaya, Kur'ân-ı Kerim'de Nesih, ISBN : 975-97468-1-6, Bursa Nisan 2001: Doç. Dr. Remzi Kaya, Kur'ân-ı Kerim'de Nesih, ISBN : 975-97468-1-6, Bursa Nisan 2001: 28-29.
[89] Bk. Razi Tefsir, IV/227-228.
[90] Bk. Kur'ân-ı Kerim, Rum, 30/30; Nisa. 4/163-164; Şura. 42/13.
[91] Bk. Kuran-ı Kerim, Şuarâ, 26/196-198.
[92] Bk. Kur'ân-ı Kerim, Mâide. 5/68.
[93] Bk. Kur'ân-ı Kerim, Mâide. 5/67.
[94] Bk Kuran-ı Kerim. Âl-i İmran, 3/S5.
[95] Bk Kur ân-ı Kerim Kasas. 23/50-54
[96] Bk. Zeyd, a.g.e., s. 221.
[97] Zerkânî, 1/188; Âmidî, 111/107.
[98] Zerkânî. il/189.
[99] Zerkânî. 11/189.
[100] Zerkânî, 11/189; Âmidî. 111/106.
[101] Bk. Kuran-ı Kerim. Bakara. 2/286.
[102] Bk. Kur'ân-ı Kerim, Enbiya. 21/107.
[103] Kur'ân-ı Kerim. Ahzap, 33/40.
[104] Zerkânî, 11/190.
[105] Doç. Dr. Remzi Kaya, Kur'ân-ı Kerim'de Nesih, ISBN : 975-97468-1-6, Bursa Nisan 2001: 30-32.
[106] Zerkânî. 11/180; Âmidî, 111/105; Zeyd, s. 177.
[107] Buharı. Cihad. 43: Müslim. el-Hıyal, 69.
[108] Zerkânî. 11/180. Âmidî. IH/105: Zeyd. s 177-178.
[109] Bk. Zerkânî. 11/180.
[110] Ebû Zehra. Usûlü-i-Fi Mı. s. 164.
[111] Doç. Dr. Remzi Kaya, Kur'ân-ı Kerim'de Nesih, ISBN : 975-97468-1-6, Bursa Nisan 2001: 32.
[112] Doç. Dr. Remzi Kaya, Kur'ân-ı Kerim'de Nesih, ISBN : 975-97468-1-6, Bursa Nisan 2001: 33.
[113] Râzî, Tefsir 111/227.
[114] Bk. Râzî, Tefsir, [11/229; Zerkânî, 11/207; Sâbünî. 1/101.
[115] Bk. Râzî, Tefsir, 111/229; Sâbûnî, 1/101.
[116] Konuyla ilgili geniş bilgi için bk. Said Şimşek, Kur'an'da Nesh Meselesi, Selçuk Ü. İ Fak.Der- 1986. say,. 2. s. 239.
[117] Kur'ân-ı Kerim. Fussilet. 41/41-42.
[118] Zerkânî, 11/207; Sâbünî. 1/101.
[119] Doğrul. Tanrı Buyruğu Kur'ân-] Kerim'in Terceme Ve Tefsir'i. LXXXVI. Ömer Rızâ nes*hi reddederken; "Bize kalırsa bu bahsin ortaya çıkmasına sebep, Kur'ân-ı Kerimin mubkem-müteşabih kaideler dairesinde tefsirine önem verilmemesinden kaynaklan*maktadır. " sözleriyle neshin imkansızlığını vurgulamaktadır. Öte yandan, hadislerin nes*he delil olamayacağını savunur.
[120] Bk. Kurtubî, Tefsir. V/278: Elmabiı, Tefsir. IV/2940.
[121] Bk. Şimşek. Said. Kur'an'da Nesh Meselesi. Selçuk Ü.İ.Fak. Der. Sayı 2. s. 243. 7f> Bu konu üzerinde tekrar durulacaktır.
[122] Doç. Dr. Remzi Kaya, Kur'ân-ı Kerim'de Nesih, ISBN : 975-97468-1-6, Bursa Nisan 2001: 33-34.
[123] Amidî, 111/106.
[124] Kur an-ı Kerim, Bakara, 2/106.
[125] Bk. Râzî, Tefsir, İII/229; Amidî, III/107; Sâbûnî, 1/101.
[126] Kuran-ı Kerim. Nahl, 16/101.
[127] Kur'ân-ı Kerim. Bakara. 2/240.
[128] Kur'ân-ı Kerim, Bakara, 2/234.
[129] Râzî, Tefsir, İli/229: Sâbûnî. 1/102.
[130] Kuran-, Kerim. Rad. 13/39.
[131] Şafiî. Risale, s. 55.
[132] Râzî, Tefsir, 111/230; Sâbûnî, 1/102. Kıblenin değişmesinin neshin varlığına delil olama*yacağı İleri sürülerek, ayetin Ehl-i Kitabın iddialarına cevap olarak indiği belirtilir. Bk. Şimşek, Said, Selçuk Ü.İ.Fak. Der. Sayı. 2; s. 242.
[133] Kur an-ı Kerim, Enfal, 8/65.
[134] Kur an-ı Kerim, Enfal. 8/66.
[135] Râzî, Tefsir, 111/229; Sâbûnî. 1/102. Bu ayetlerle ilgili iki ve üçüncü bölümde geniş açık*lamalar yapılacaktır.
[136] Daha geniş bilgi için bk. Râzî, Tefsir, 111/229-230; Amidî, 111/106-120; Sâbûnî, i/100-103.
[137] Doç. Dr. Remzi Kaya, Kur'ân-ı Kerim'de Nesih, ISBN : 975-97468-1-6, Bursa Nisan 2001: 35-36.