Alıntı:
Armagan Üyemizden Alıntı
Kuranı Kerimdeki surelerin sıralaması tevkifi mi yoksa sahabenin içtihadıyla mıdır? |
Değerli armağan kardeşim,
Benim bildiğim kadarı ile şu anda mushaftaki bütün sûrelerde bulunan ayetlerin tertibi, Nebi (s.a.v.)'den, onun Cibril'den, Cibril'in de Allah'tan aldığı şekilde tevkifidir. Yani (Vahyin emri doğrultusundadır)
Şu anda gördüğümüz şekle göre sûrelerdeki ayetlerin tertibi, bizzat Rasulullah (s.a.v.)'in emrettiği ve emrine göre de deri, yaprak, kürek kemikleri ve ağaç dalları üzerine yazılan ve göğüslerde muhafaza edilen Kur'an'ın bizzat aynısıdır. Bu nedenle sûrelerdeki ayetlerin tertibi kat'idir. Rasulullah'tan, Cebrail'den ve Allah'tan geldiği üzere tevkifidir.
Ama ya surelerin sıralaması böyle tevkifi olmuş mudur ? Olmamıştır
Buna bir nakil ile cevap vereyim
sûrelerin tertibi sahabelerin ictihadına göre düzenlenmiştir. Ahmed İbni Hanbel ve diğer sünen sahiplerinin çıkardığı, İbni Hibban ve Hakim'in de tashih ettiği İbni Abbas'ın rivayet ettiği bir hadise göre: "Osman'a: Berae (Tevbe) sûresi ile Enfal sûresini bir araya getirip aralarına besmele yazmadan onları yedi uzun sûrenin arasına koymanızın sebebi nedir? diye sordum. Osman dedi ki: Nebi (s.a.v.)'e birkaç sûre birden iniyordu. O sûrelere ait birşey indiği zaman vahy kâtiplerinden bazılarını çağırıyor ve onlara, şu ayetleri içinde şunların zikredildiği şu sûreye koyunuz diyordu. Enfal sûresi Medine'de inen ilk sûrelerdendir. Berae sûresi ise Kur'an'ın en son inen sûrelerindendir. Bu sûre içeriği bakımından Enfal sûresine benziyordu. Bu benzerliğinden dolayı onu Enfal sûresinden bir parça sandım. Rasulullah (s.a.v.) ruhunu Allah'a teslim etti fakat bunu bize açıklamadı."
Said b. Cübeyr İbni Abbas'tan şunu rivayet ediyor: "Bismillahirrahmanirrahim ifadesi ininceye kadar Nebi (s.a.v.) bir sûrenin bitip bitmediğini bilmiyordu." Bir başka rivayette ise: "Bismillahirrahmanirrahim ifadesi indiğinde sûrenin bittiğini biliyorlardı" Bu da bütün sûrelerdeki ayetlerin tertibinin tevkifi olduğuna delalet etmektedir. Rasulullah (s.a.v.) Berae sûresinin durumunu açıklamadığı için Osman (r.a.) ictihad yaparak onu Enfal sûresine birleştirmiştir.
sûrelerin tertibi açısından Hz Ali ( KV ) mushafı ile hz Osman'ın mushafı farklıdır. Hz Osman'ın mushafındaki düzenleme ise Fatiha, Bakara, Âl-i İmrân ve Nisa şeklindedir.
Her ikisi de sûrelerin nüzuluna göre farklı düzenlenmiştir.
[size=large]
Ali (K.V)'in mushafının nüzul sırasına göre şu şekilde tertip edildiği söylenir:[/size] Alak, Müddessir, Kalem, Müzzemmil, Tebbet, Tekvir, A'la sıralamasıyla önce Mekki sûreler sonra da sırasıyla Medeni sûrelere göre tertip edilmiştir.
BANA GÖRE HZ ALİNİN DÜZENLEDİĞİ MUSHAF AYETLERİN BİRBİRİNİ TEFSİR ETMESİ , NESH NASUH BAKIMINDAN DAHA BİR ÖNEM TAŞIR