Yıldızların mevkilerine yemin olsun ki bu indirdiğimiz, yüce Kurandır. O, Allahın katında bulunan ve hiçbir şeyin dokunmadığı bir kitapta korunmuş*tur Ona ancak, Allahin, maddi ve manevi murdarlıklardan alındırdığı kimseler dokunabilir. Bu Kur'an, âlemlerin rabbi tarafından korunmuş olan kitaptan alı*narak yeryüzüne indirilmiştir.
Âyet-i kerimede "Ona, tertemiz olanlardan başkası el süremez" buyurul-maktadır. Abdullah b. Abbas, Mücahid, Dehhak ve Cabir b. Zeyd'e göre âyette zikredilen "O" zamirinden maksat, Allah katında korunmuş olan kitaptır. Yani Levh-i Mahfuz'dur. Bu izaha göre âyetin manası şöyledir: "Levh-i Mahfuza, ter*temiz olan yaratıklar dışında hiçbir şey dokunamaz. Öyle ki ona toz dahi kona*maz. Bu hususta
Dehhak diyor ki: "Kâfirler,Kur'anı Hz. Muhammed'e şeytanın indirdiğini zannetmişlerdir. Bunun üzerine Allah teala, Kur'anı Hz. Muham*med'e şeytanların indiremeyeceklerini, onların buna layık olmadıklarını veon-larıı-ı, Kur'anm indiği Levh-i Mahfuzdan uzak olduklarını bildirmiştir." Dehhak daha sonra şu âyetleri okumuştur. "Kur'anı şeytanlar indirmedi." "Bu onlara yanaşamaz.zaten güç de yetiremezler." "Hem de onlar, vahyi dinlemekten uzak tu*tulmuşlardır. [66]
Bu izaha göre "Tertemiz varlıklardan kimlerin kastedildiği hakkında çeşitli görüşler zikredilmiştir.
Abdullah b. Abbas, Saki b. Cübeyr, Cabir b. Zeyd, îkrime, Mücahid ve Ebııl Âliye'ye göre burada ifade edilen "Tertemiz olanlar"dan maksat melekler*dir. Bu hususta Abdullah b. Abbas diyor ki: "Allah teala kitap indirmeyi diledi*ğimle onu, elçileri olan melekler kopya ederler. Onun indireceği kitaba, tertemiz olanlardan yani meleklerden başkası dokunamaz.
îkrime'den nakledilen diğer bir görüşe göre ise "Tertemiz olanlar" ifade*sinden maksat, Tevrat'ı ve İncil'i taşıyanlardır."
Ebul Âliye ve İbn-i Zeyd'den nakledilen diğer bir görüşe göre ise bunlar, peygamberler ve melekler gibi günahlardan arınmış kimselerdir. Bu âyetin tefsi*rinde İbn-i Zeyd diyor ki: "Tertemiz olanlar, melekler ve peygamberlerdir. Zira Kur'ani Allah katından indiren melekler tertemiz ve kendilerine kitap indirilen peygamberler de tertemizdir. Mesela Kur'anı indiren Cebrail de tertemizdir. Kur'an kendisine gelen Hz. Muhammed ve diğer peygamberler de tertemizdir. İbni Zeyd bu izahtan sonra şu âyetleri okumuştur. "Kur'an çok şerefi i .yüceltilmiş, tertemiz sahifelerdedir. " "Şerefli, itaatkâr elçi meleklerin elleriyle yazılmış*tır
[66] Şura Suresi, 210-212
[67] Abese Suresi, 80/ 13, 16
__________________ Sakın başkasının kölesi olma; çünkü ALLAH seni hür yaratmıştır .
-İmam Ali- (a.s) |