aziz kardesim
efendimizin dinle ilgili olmayan, orfi, toplumsal veya tamemen gundelik yasama iliskin sozlerini de hadis diye almiyoruz zaten, bir soz hadis ise, o soz dinle ilgili soylenmistir. boyle bir durumda, bahsettigin konunun tartisilmasi bile fuzuli kaliyor.
mesela hurma ile iftari acmak, kaylule uykusu uyumak vs bunlar sunnet degildir. bunlar o iklim sartinin veya o cografyanin zorunlu kildigi seylerdir. eger sunneti tartisiyorsak, efendimizin, vahyi ve vahyin insanliga mesaj olarak iletmek istedigi alanlarla ilgili bir "insan" olarak o mesaji pratige dokme, somutlastirma eyleminden bahsetmis oluyoruz. konu vahiyle irtibatlandirilinca, sunnetin vahyin bir teyidi oldugunu kabullenmek zorundayiz.
sunnet madem vahiyden ustun degil, o halde sirf vahyi esas aliriz diyorsa birileri, o zaman allah neden sunnet yolu ile vahyi insanliga akratan bir resul yolladi. tartisma senin bu bakisla degerlendirildiginde buraya gider.
|