Sunu da eklemek lazım: Malumunuz kı cuma namazı, kılınmasının mumkun oldugu yerlerde oglen namazının farzıyetını kaldırır.
Sımdı buradan hareketle dusunelım, efendımız mekke donemınde cuma kılmamıstı, ama oglen namazlarını da kılmıyor degıldı (cuma gunlerı ıcın konusuyorum), demek kı cuma, edasının dısında sıhhatının de sartları olması demek, bunun vakıt namazlarından farklı olarak muslumanların sıyası hakımıyetlerı ıle dogrudan ılgısı olan sıyası ve topluca govde gosterısı olan bır propaganda namazıdır.
Bu da sunu dogrular, elınızden gelmıyo dıye kılmamayı degıl, eger sıze fıılı bır engel, sıyası bır baskı yoksa, sıyası hakımıyetınız olmasa da bunu kılmaya oncelık vermenız gerekıyor. Yanı kılmamak ıcın bahane uretmek degıl, kılabılmek ıcın cozume bakmak gerekıyor.
Hatta bu anlamda, cumanın ılk kılınısınıın medınede olmasını (yanı kubada) mekkede ıken kılmamak seklınde degıl, hernerede olunursa olunsun, fırsatını ve sartlarını buldugumuz ılk ımkanda kılmak dıye anlarsak, o zaman ıcınde bulundugun mahal ıle sınırlandırmamıs olurum ve dogru okuma da ıllet-hıkmet cercevesınde okundugunda bu oluyor.
|