Öncelikle Hadis usulü bazında bakalım:
İsnad.
Tarihur ruvat ver rical (Raviler ve şahıslar tarihi)
Ravileri tenkid,tezkiye veya cerh etme yönüyle hallerini açıklamak.
Hadis metni ve manasının tedkiki
Cerh ve Ta'dil İlmi
Mustalahu'l Hadis ilmi
Mevzu hadisler,zayıf hadisler,mecruh raviler ve hadis uyduranlara dair kitapların telif edilmesi, Mevzu hadislerden nasıl kurtulunur
Mevzu Hadis tanımının kaideleri ve emareleri
Siyasi sebepler
İslam dinine ve devletine düşmanlık
Irk kabile,dil ve iman taratarlığı
Mezhep ve kelami ihtilaflar
İdarecilere yaklaşmak ve dünyevi isteklere ulaşmak
Bu başlıklar altında Hadislerin sahih-Mevzu-Zayıf-Uydurma olup olmadığını anlayabiliriz.Aklı bir köşeye bırakmadan Herşeyi Kurana havale etme hususunda çok farklı sonuçlar çıkar şöyleki.
Allah Resulünün Hz Ebubekir hakkında buyurduğu bir Hadis.
'Ebu Bekir'in imanı bir kefeye ümmetimin imanı bir kefeye bırakılırsa''
Eğer Kurana havale edilse ters düşer ama Allah resulünün bunun gibi
Hz. Ebu Bekir
Hz. Ali
Hz. Ömer vs. de bir açıdan diğerlerinden daha üstündür. Örneğin
İhlas ve merhamette .
Ebu Bekir adalette Ömer haya ve edepte Osman ilim-irfan ve takvada İmam Ali öne çıkmaktadır. Hadislerde
belli özellikteki makamlara münasip olarak
bunlardan birinin üstünlüğü vurgulanmıştır.Şimdi bu vurgulamaları Kurana havale ettiğimizde Kuran buna onay vermez işte o rivayetin sahih olmadığını bu ve benzeri üstünlük belirten hadisler ile anlayabilmekteyiz
Şimdi size o Rivayetin Allah Resulüne Ait olmadığını delilleri ile ispatlayalım..
Ebu Davud,Tirmizi,İbni Mace Sünenlerinde Şöyle bir rivayet ve neticesini ele alalım.
''Sizden biriniz,koltuğuna yaslanmış olarak,kendisine emrettiğim veya nehyettiğim bir haber geldiğinde, Bunu bilmiyoruz .
Biz Kur'anda bulduğumuza tabi oluruz derken bulmayayım''
Allah resulü bu hadis ile Müslümanları çok şiddetli bir şekilde sakındırarak böyle bir durumda bulunmalarından
nehyetmektedir.
Şimdi gelelim Kur'ana Arz rivayetine:
Kur'an'da tefferuatına girilmeyen hususlarda Allah Resulü bir önceki Hadiste sünnet olarak ortaya koyduklarına muhalefetten sakındırmaktadır.Çünkü Hariciler ve Rafiziler (İmam Aliyi Aşırı derece yüceltenler) Kur'anın zahirine takılıp kalmışlardır Kitabın açıklaması olan ''SÜNNET''leri terketmişlerdir neticede ise bi karar olup şaşkınlık içerinde sapkınlığa kadar gitmişlerdir.İmam Alinin Nehrevan savaşı bu sapkınlıkları durdurmak amaçlıdır.
Ebu Davud,tirmizi,ibni mace:
Dikkat edin! Ehli eşek,yırtıcı tırnaklı tüm hayvalar ve pençeli tüm kuşların etleri ile zimmilerin yitik malları sizlere helal değildir.Ancak sahibi bıraktıysa müstesna.Her kim bir topluluğa misafir olursa,onu ağırlamaları/doyurmaları gerekir.Eğer onu doyurmazlarsa hakkı kadar onları cezalandırabilir (o kadarını alabilir)
Hadiste misafirliğin karşılığı bedeli olanı ikram etmediklerinde yiyecek kadar nevaleyi,onlara bir ceza mahiyetinde alabilir.
Bu hadis başka yiyecek bulamayan ve açlıktan ölmek üzere olan bir kimse için söz konusudur. Hadisi şerifi Kur'ana arz edilmesine hacet olmadığına delil vardır.Ne zaman Allah Resulünden sahih olarak sabit olursa o bir delildir.
Bazılarının rivayet ettiği şu hadise gelince :
Size benden bir hadis geldiğinde onu Allah'ın kitabına arz edin.Eğer Kuran'a muvafıksa alın.Muhalif ise bırakın.
Rivayeti Batıl aslı olmayan bir sözdür.Yahya bin main( Bu müslümanların arasına girip inançlarını sarsan Allah'a ve ahirete inanmayanların yada Müslüman gibi gözüküp küfrünü gizleyenlerin) uydurduğu bir hadistir demiştir.Diğer kaynaklarda aynı şekilde bu hadis için
Hasen gariptir denilmiştir.
(Ebu davud-4 cilt 280 Tirmizi 4.cilt 144 İbn Mace 1/8 )
(El Beyhaki- Bu hadis tamamı zayıf olan tariklerle rivayet edilmiştir)
Şimdi size bu Hadisin uydurma olduğuna Allah resulünün dilinden delil vereyim:
''Dikkat edin! Bana Kur'an ve onunla beraber bir misli verildi.'' Evet sizin dediğiniz gibi Kur'anda her şey en ince detayına kadar açıklanmış ise bana şu vereceğim örnekleri Kur'andan ayet olarak veya isim olarak verebilirmisiniz ?
1:Ehli eşek etinin haram olduğu Yabani eşeğin Zebranın eti ise helaldir.
2:Arslan,Kurt gibi vahşi yırtıcı hayvanlar cinsinden olan tırnaklı hayvanların etlerinin haram olduğu
3:Kendileri ile avlanılan,Şahin doğan gibi pençeli hayvanların etlerinin haram olduğu.Habis oldukları
4:Zimmilerin yitik mallarının haram olduğu
Şimdilik bu kadar örnek yeter sizinle Hadis hususunda her konuda delilleri ile konuşabiliriz Çünkü Allah Resulünün Sünneti bizlere emanet olarak Veda hutbesinde açıkça bırakılmıştır.Kuran Temel kaynaktır Sünnet=Hadis açıklamasıdır uygulamaya geçiriliş yöntemidir.