İnanmayıp İnkar edenlerin yapmış oldukları amelleri, Allah’u Teala ayeti kerimelerde şöyle özetlemektedir.
Ayeti kerimeleri bir bütün olarak değerlendirdiğimizde.(İnanmayıp inkar edenler) Kafirlerin yapı ettikleri amellerinin... Fırtınalı bir günde rüzgarın hışımla saçıp savurduğu küle benzemektedir... (İbrahim-18)
... Onların yapıp ettikleri çölde (görülen) serap gibidir; susayan kişi su(yu gördüğünü) sanır; ama (gördüğü şeye) yaklaşınca orada hiçbir şey bulamaz; engin bir denizin kopkoyu karanlıkları gibidir... (Nur-39-40)
Yapıp ettikleri amelleri görünüşte iyi gözükse de, Hakikat boyutunda, aldatıcı, gerçekliği olmayan bir seraba, rüzgarın savurduğu küle benzetilmektedir. O zaman bizim anlayacağımız Allah inancı tam bir teslimiyet ile olursa karşılığı olacaktır.
Küfür çeşitlerini ele alalım:
Küfür kelimesi K-F-R den gelir
الْكُفْرِ كُفْرًا بِكُفْرِكَ كُفْرُهُ كُفُورًا كُفْرَانَ كَافِرٌ
Nankörlük etmek, İmandan çıkmak, Mürted olmak, inkar etmek, gizlemek, inanmamak, tasdik etmemek, hiçe saymak, iman hududunu aşmak, Müslüman veya müminin yapmaması gereken işleri yapmak, Bir tek Allaha ve resullerine inanmamak, kafirler inkarcılar anlamında Kur’an’da hal anlamları ile birlikte 525 yerde geçmektedir.
1:Küfrü İnadi: İman edilmesi gerekeni inkar edip, karşı çıkmak ve ayak diremek. Aklın ve Vahyin getirdiği deliller bu türden bir inkarın cezasının cehennem olacağını ispatlamaktadır. Ebu Cehilin küfrü buna örnektir.
2:Küfrü cühud: Cehaletten, bilgisizlikten ötürü hakk ile batılı bir birinden ayıramayıp ne için yaşadığını idrak edemeyen ahmakların küfrüdür. Bu küfür ilk küfre nazaran cehalet ve bilgisizlikten kaynaklandığı kesin ise o zaman Allah’ın affına mazhar olabilir diye düşünüyorum.
Bizler yetiştiğimiz aile yapısına göre ilk etapta nasıl ki Müslüman’ız diyor isek ve en doğru din bizim dinimiz anlayışı ile araştırmıyor ve ona tabii oluyor isek bu yetişme tarzına göre Hıristiyan ve yahudlişenlerde aynı mantık ile hareket etmektedirler ama araştırmamaları onlar için mazeret olamaz. Çünkü bizde taklidi imandan ziyade tahkiki imanı elde etmek için araştırmak ve öğrenerek yaşamak ile mükellefiz Akıl bizi sorumlu kılmaktadır. Yinede en iyisini Allah bilir demek en faziletli olandır.
Ki, o gün, insana ne malı ve ne de evlatları yarar sağlamaz. Yalnızca Allah'ın huzuruna kötülükten korunmuş bir kalple çıkanlar (kurtulacaktır)!"