Ellezine yettebiuner rasulen nebiyyel ummiyyellezi yecidune mektuben indehum fit tevrati vel incil, ye'muruhum bil ma'rufi ve yenhahum anil munkeri ve yuhillu lehumut tayyibati ve yuharrimu aleyhimul habaise ve yedau anhum israhum vel ağlalelleti kanet aleyhim, fellezine amenu bihi ve azzeruhu ve nesaruhu vettebeu nurallezi unzile meahu ulaike humul muflihûn.
Onlar ki, ellerindeki Tevrat’ta ve (daha sonra da) İncilde tanımlanmış bulacakları Elçinin, okuması yazması olmayan Habercinin izinden gidecekler (ve o Elçi ki) onlara yapılması doğru olanı buyurup yapılması yanlış olanı yasaklayacak; yine onlara temiz ve hoş şeyleri helal, kötü ve çirkin şeyleri haram kılacak; onların sırtlarına vurulmuş yükü indirip boyunlarına geçirilmiş zincirleri çözecek. Ve sonuç olarak, ona inanan, onu yüce tutup destekleyen ve yücelerden bahşedilen ışığın ardına onunla birlikte düşenler; işte böyleleri, nihai kurtuluşa, esenliğe erişen kimseler olacak".
(Araf-157)
Bununla birlikte, senden önce her ne zaman bir elçi ya da haberci göndersek ve bu (elçi ya da haberci) ne zaman (uyarılarına olumlu tepkiler almayı) umut etse, Şeytan mutlaka o'nun güttüğü nihai amaca gölge düşürmeye kalkışmıştır; ama Allah Şeytan'ın düşürmeye çalıştığı gölgeyi giderir ve mesajlarını kendi içlerinde açık ve anlaşılır kılar ve birbirleriyle açıklar; çünkü Allah doğru hüküm ve hikmetle edip eyleyen, mutlak ve sınırsız bilgi Sahibidir
(Hac-52)
Kur’ani kerimde Peygamberler için ‘’Nebi’’ ve ‘’Resul’’ terimleri kullanılmaktadır. Üstte vermiş olduğum ayeti kerimelerde ise Allah Resulüne hitaben hem nebi hemde resul birlikte kullanılmıştır.
‘’Nebi’’ Terimi : Allah tarafından insanlar arasından seçilmiş olan vahiy alan ama yeni bir şeriat ve kitap verilmeyen kendisinden önceki peygamberin kitabı ve şeriatı ile hükmeden peygamberdir.
İnnehu lekavlu resulin kerîm. Zi kuvvetin 'inde zil'arşi mekîn.
Bakın, bu (ilahi kelam), gerçekten soylu bir elçinin (vahyedilmiş) sözüdür,
Güç bahşedilmiş, kudret ve egemenlik tahtının Sahibi nezdinde emin kılınmış.
(Tekvir-19-20)
Allahu yastafi minel melaiketi rusulev ve minen nas, innellahe semium besîr.
(Sınırsız kudret ve nüfuzuyla) Allah meleklerden de, insanlardan da elçiler seçer. Ama yine de her şeyi gören, her şeyi işiten Allah'tır:
(Hac-75)
''Resul'' ise hem peygamberlere hem Meleklere. Tekvir Suresinde Melek Hacc suresinde Melek ve İnsan için kullanılmıştır. Resul İnsan için kullanıldığında Allah tarafından insanlar arasından seçilen, Vahiy alan yeni kitap ve şeriat ile gönderilen elçi. Bu anlam ile bakıldığında Hem Resul Hem Nebidir. Ama Nebi Resul değildir.
Ya eyyuhen nebiyyu inna erselnake şahidev ve mubeşşirav ve nezira.
(Sana gelince,) ey Peygamber, unutma ki Biz seni (hakikatin) bir şahidi, bir müjdeci ve bir uyarıcı olarak gönderdik,
(Ahzab-45)
Ya eyyuher rasulu belliğ ma unzile ileyke mir rabbik ve il lem tef'al fe ma bellağte risaleteh, vallahu ya'simuke minen nas, innellahe la yehdil kavmel kâfirîn
Ey Elçi! Rabbinden sana indirilenleri tebliğ et: Sen onu tam yapmadığın sürece Rabbinin mesajını (hiç) yaymamış olursun. (Görevini yaparsan) Allah seni (inanmayan) insanlardan koruyacaktır. Allah, hakikati inkâr eden insanları doğru yola iletmez.
( Maide-67)
Hz Muhammed (s.a.a) Hem Resul hem Nebidir. Hem Yeni Kitap ve Şeriat verilmiştir hemde Eski Şeriatleri tasdik etmiştir. Lakin Kur’an Allah resulüne ayrı bir hitap ile Nübüvvet ve risaletin onunla son bulduğunu Peygamberler halkasının onunla tamamlandığını ve dinin onun ile kemale ediğini açıkça bildirmiştir...
Ma kane muhammedun eba ehadim mir ricalikum ve lakir rasulellahi ve hatemen nebiyyin, ve kanellahu bi kulli şey'in alima.
(Ve bilin ki, ey müminler,) Muhammed sizin erkeklerinizden hiçbirinin babası değildir, fakat o, Allah'ın Elçisi ve bütün peygamberler'in Sonuncusu’dur. Ve Allah her şeyi hakkıyla bilendir.
(Ahzab-40)
Ayeti kerimede dikkat edildiğinde Resul terimi ile Allah’ın elçisi Kitap ve Şeriat verilmiş olan Peygamberimize hitap ediyor iken Nebi terimi bütün Peygamberler için kullanılmıştır. Buda Bütün Peygamberlerin Nebi olduğunu Ama Her Nebi Olanın Resul olmadığını izah etmeye yetmektedir. İkisinin temel özelliği Allah’tan gelmiş olan Vahiyler ile İnsanlara hitap etmeleri bir birlerini tasdik etmeleri.