Değerli arkadaşım aslında sorduğunuz sorunun cevabını yazdığım yazıda, Peygamberimizin seçkin arkadaşlarından Selman Farisi, namaz sırasında Fatiha suresinin özgün metnini güzel okuyamadıklarını söyleyen ve bunun yerine Fatiha nın Farsça tercümesini okuyup okuyamayacaklarını soran ırkdaşlarına, bunun olabileceğini bildirmekle kalmamış, Fatiha yi Farsça ya çevirerek kendisine başvuran kişilere göndermiştir. Nitekim Hanefi fıkıhçılar Fatiha nin çevirisi ile Namazın geçerliliğine HÜKMEDERKEN sürekli bicimde Selman in uygulamasına atıf yapmışlardır.
Bu durumda dikkat edin, bizden önceki toplumlarda geçmişte de böyle bir sorun yaşanmış, bir kısım alimler bu şekilde çözümlemişler, kur’an dan anladıkları ve onun önerilerinden yola çıkarak.
Yine İmamı Azamda aynı görüşü paylaşmaktadır. IMAM-I AZAM EBU HANIFE söyle demiştir:
Namaz kılan kişi isterse Arapça özgün metni okur, isterse Farsça çevirisini.
Ayrıca sizin aynı kelimeden birçok farklı sözcükler var, dediğiniz düşüncenin tersine bakın İmamı Azam nasıl bir açıklama yapmış.
(Kuran kâğıtlarda Yazılmış ve bizim Okuduğumuz Lafızlar değildir. Esas kuran o lafızların taşıdığı manadır ki, bir kelam-i nefsi ( ALLAH ın zati ile var olmaya devam eden söz ) olarak kalıptan kalıba dökülür. O kalıplar sonradan yaratılmış ( Muhdes ) Varlıklardır. Oysaki esas Kuran, MAHLÛK olmayan bir manadır. Hiç kuskusuz O,öncekilerin Zübürlerinde de vardı ( Şuara suresi,42 ) Buyrulması da bu gerçeği gösterir.)
Değerli arkadaşım yukarıdaki düşünceden yola çıkarak, Fatihayı birçok mealden yan yana getirin, göreceksiniz ki kelime farklılıkları dahi olsa, anlam ve mana bakımından hepsi aynı olduğunu göreceksiniz. Önemli olan ayetin anlattığı manasıdır. Anlatılmak istenen de bu zaten. Önemli olan ayetin ne anlatmak istediği yani manasıdır. Elbette bunun tersini savunanlarda vardır. Burada bizlere düşen doğru olduğunu düşündüğümüz düşünceyi uygulamaktır. Siz eğer bana bu düşünce yanlış geliyor diyorsanız uygulamazsınız, ama kesinlikle yanlıştır demek, doğru olmaz kanısındayım.
Allah kur’anı hayatımızın düzene sokulması için, bizlere rehber olsun diye göndermiştir. Allah katından gelen rehber bir kitabı, acaba başka dile çevirirken, doğru anlamamız mümkün değildir diyebilir miyiz? Ya da başka dile çevirdiğimizde Rabbim e bu ayetleri okuduğumuzda mı yanlış yapmamız daha çok olur, yoksa anlamını hiç bilmeden okuduğumuz damı hata yapma riskimiz daha fazladır? Bir başka düşünce olarak ta, Allah acaba Arapça kendisine seslenmediğimiz için, bizlere kızar mı? Bu soruları çoğaltabiliriz. Tekrar söylüyorum eğer bu düşünce bir insanın içine sinmiyor ve doğru gelmiyorsa, bence uygulamamalıdır, önemli olan önce gönül rahatlıdır.
SAYGILARIMLA Haluk Gümüştabak |