Medineweb Forum/Huzur Adresi

Medineweb Forum/Huzur Adresi (https://www.forum.medineweb.net/)
-   İslam Düşünce Tarihi (https://www.forum.medineweb.net/548-islam-dusunce-tarihi)
-   -   islam düşünce tarihi 7.-8.-9.-10.ünite soruları (https://www.forum.medineweb.net/islam-dusunce-tarihi/25620-islam-dusunce-tarihi-7-8-9-10unite-sorulari.html)

makbergülü 16 Ocak 2013 22:42

islam düşünce tarihi 7.-8.-9.-10.ünite soruları
 
islam düşünce tarihi 7.-8.-9.-10.ünite soruları toplu paylaşımı
7.ünite
İSLAM DÜŞÜNCE TARİHİ 7. ÜNİTE SORULARI


SÖZÜN estetik ahengi için ........
KULAĞIN estetik ahengi için ......
EYLEMLERİN estetik ahengi için ......
yukarıdaki boşluklara sırasıyla ne gelmelidir

a-şiir-musıki-ahlak
b-ahlak-musıki-şiir









osmanlı Düşünürleri Platoncu .............. ikiliğine dayalı felsefe yapma tarzını sürdürürler.
a-)doğru-yanlış
b-)asıl-kopya










Duraklama döneminde bölünmüş bilinç farklı unsurları eski yeni şekliyle tarihsel yani .........Organize etmeye başlanmıştır.

a-yatay
b-dikey








osmanlı düşünürleri yükselme döneminde ilk defa hangi sorunla yüzleştiler

osmanlının çöküş döneminde de düşünürlerin sorunu budur

a-kaos
b-gelişme
c-gerileme









Son dönem osm. Düşünürlerinin temel özelliği ........... ikilemi içinde düşünce üretmektir.

a-kaos-kozmos
b-kaos-kozmo politik











birbirine zıt felsefi akımların aynı anda osmanlı sınırları içinde taraftar bulması ...........sorunuyla yakından ilgilidir.

a-asıl-kopya
b-kaos-kozmos







Düşünür olmanın temel şartını bilgi aktarımından ziyade şahsi görüş ve ittihatlar geliştirmeye bağladığı için eserlerinde şahsi yaklaşım ön plandadır.

yukarıda kimden bahsedilmektedir

a-molla fenari
b-bedreddin simavi







şerhi isagoci kimin eseridir

a-kayserili davud
b-molla fenari








Osmanlı döneminde hangi padişah tehafüt geleneğini devam ettirmiştir.

a-fatih sultan mehmet

b-kanuni sultan süleyman










Risale fi tahkiki vucudil-vacip eseri ile ibn sinanın görüşlerini özetlemesi ve eski ve yeni kelamcıların filozofları yanlış anladığını ileri sürmesi tehafüt geleneğine katkı olarak görülür.

yukarıda kimden bahsedilmiştir

a-bedreddin simavi
b-molla fenari
c-molla lütfi
d-taşköprülü zade







Osmanlı entelektüellerinin gözünde en en büyük türk filozoflarından ......sayılır

a-hocazade
b-tusi
c-bedreddin simavi







İlimlerin tasnifi MEVZUATÜL ULUM eseri kim yazmıştır

a-molla fenari
b-molla lütfi
c-taşköprülü zade







kimin için nakli ilimlerin kavranmasının temelinde akli ilimler vardır

a-molla lütfi
b-katip çelebi










....... Osmanlı düşünürlerini **** fizik olarak felsefeye yönlendiren etken Osmanlı toplumunun sorunlarına genel bir çözüm yolu bulabilmektir.

a-duraklama
b-gelişme
c-son




anokranizm açılımı?
a-Günümüze göre Osmanlıyı yorumlamak
b-batı düşüncesine göre osmanlıyıyorumlamak
c-Osmanlılardaki felsefi düşünceyi yalnızca kendi şartları altında alıgılamak

Osmanlıda mimari anlayışın en önemli kaygısı?
a-Estetik
b-Sağlamlık
c-büyüklük

-yükseliş dönemi olarak bilinir
-nihilist ataist faaliyetler görülmemektedir
-zemin mekan sorunu yoktur
Yukarıda hangi dönemin özellikleri verilmiştir?
a-estetik imar
b-bölünmüş yatay(duraklama)
c-Zemin mekan kaybı çöküş

Osmanlı düşünürlerin kısmen eğitim bilim askerlik hukuk gibi alanlarda yenilik arayışına girdikleri kendi dünyalarını yeni eski iki farklı açıdan algılanamaya başlama bilincine ...denir?
a-İçinde bölünmesi sorunu
b-dışında bölünmesi durumu
c-kendini yenilemesi durumu

Osmanlı ilk şeyhülislamı?
a-Molla Lütfi
b-Molla Fenari
c-Hocazade Msulihiddin

Varidat adlı eserinde Allahın varlığının zuhurunu açıklamaya çalışan kişi?
a-Molla Fenari
b-Kemal Paşazade
c-Bedreddin Simavi
d-Yahya Nevi
e-Mestcizade Abdullah


Tasavvuf geleneği ile ilgilenmiş
Akıl nakil bilgi yolları ile sorunlara yaklaşmışlar
Felsefi Kelam geleneği içinde tutum geliştirmişler
Aşğıdakilerden hangisi yukarıda ortak özellikleri verilen kişilerden değildir?
a-Hocazade-Yahya Nevi
b-Kemalpaşazade-Muhammed Karabaği
c-Mestcizade Abdullah-Müeyyedzade Abdullah
d-Katip Çelebi-Gelibolulu Mustafa Koçi


Anakronizm nasıl ortaya çıkar ?[/COLOR]
a-günümüz için geçerli olan kavram ya da anlayışları ,bunların söz konusu olmadığı zaman dilimlerinde aramakla ortaya çıkar
b-günümüz için geçerli olmayan kavram ve anlayışları,söz konusu oldukları zamanlarda ortaya çıkarırlar.



Osmanlıdaki felsefi düşünceyi yalnızca kendi şartları içinde algılamaya çalışmakla ortaya çıkan bir yöntem sıkıntısıdır…
a-terkipçilik
b-tarihsellik
c-tasnif
d-tahlil


Osmanlı düşünürlerin genel tutumu ..............yoluyla fikir üretmektir.
a-gruplama
b-sentezleme

c-ayrıştırma





Osmanlı toplumunun .............. ve ............ döneminde Felsefe sorun olarak algılanmaz.
a-yükselme-duraklama

b-kurluş-yükselme
c-yükselme-yıkılış




Osmanlı düşünürlerin çoğunluğu için düşüncenin kendisine dayanacağı ...........yada........... sorunu yoktur.
a-zemin -mekan

b-bölünmüş bilinç
c-estetik-imar






- sentez faaliyetinin kurallarını veren bir disiplindir.
-estetik imar çabasının zorunlu bir unsurudur.
-Mimar anlayışında kaygılar estetiktir.
-Beşeri faaliyet alanlarının ALLAH’ın kainatta kurduğu nizama göre estetik bir ahenk içinde İmar edilmesidir

*yukarıda bilgi hangi kavramın tanımlamasıdır?
a-imar
b-mantık

c-estetik





Osmanlı düşünürleri sentez işlemini belli bir amaç ideal hedef kavram doğrultusunda yapar.bu doğrultuda fizik ve ****fizik araştırmalarına ........... adını verir.
a-erdem
b-estetik
c-hikmet

d-imar





hangisi estetik sürecine katkıda bulunmamıştır?
a-kayserili davut
b-molla fenari
c-hocazade
d-katip çelebi




-Orhan gazi tarafından iznikte kurulan Osmanlı devletinin ilk medresesinde uzun yıllar müderrislik yapmıştır.
-İbn.Arabi’nin vahdeti vucut(varlığın birliği)öğretisini felsefi kavramlarla yorumlayarak sentezlemesi yani kelam tasavvuf ve felsefeyi ortak bir dil içinde buluşturmuştr.
-Selçuklu medreselerinde ortaya çıkmış birikimi Osmanlı medreselerine aktardığı için iki farklı dönem arasında köprü şeklinde görülür.
-Farabi İbn.Sina Müslüman meşşai filozofların varlık ve zaman görüşlerini eleştiren ebul berekat bağdadi nin yaklaşımlarını kendi açısından eleştirerek farklı zaman anlayışı geliştirmiştir.
- Zaman anlayışını nihayetül beyan fi dirayetiz-zaman adlı eserinde dile getirmiştir.
-İbn.Arabi’nin füsusul-hikem adlı eserine yazdığı matlau hususilkilem fi mania fususil-hikem adlı eseriyle ünlenmiştir.
-ibn Arabinin varlığın birliği öğretisini felsefi kavramlarla savunmuştur

* yukarıda verilen açıklamalar hangi islam düşünürüne aittir?
a-molla fenari
b-gazali
c-hocazede
d-bedrettin simavi
e-kayserili davud




Risale fi tahkiki vucudil-vacip eseri ile ibn sinanın görüşlerini özetlemesi ve eski ve yeni kelamcıların filozofları yanlış anladığını ileri sürmesi tehafüt geleneğine katkı sağlayan düşünür?
a-molla lütfü

b-molla fenari
c-molla ahmet
d-bedrettin simavi




osmanlının ilk şeyhüslamı?
a-molla bedrettin
b-molla fenari

c-bedreettin simavi
d-hocazede




bedrettin simavinin Felsefe, tasavvuf ve kelam alanlarını kapsayan eseri.............tır.
a-Nurü'l-kulub
b-varidat

c-Vahdet-i Vücud





’’ maddeci panteizm ‘’e yaklaşan çözümler getirdiği kanaatiyle değerlendirilen düşünür?
a-hocazade
b-bedrettin simavi
c-molla fenari.




En önemli disiplin mantıktır sözü kime aiitr?
a-aristo

b-gazali
c-ibn kind
d-reşit rıza




Akıl-nakil yöntemiyle sorunlara yaklaşmışan düşünür?
a-hocazade

b-bedrettn simavi
c-molla fenari





Osmanlı topraklarında ilk ................... matbayı kurdu.
a-ibrahim müteferrika

b-taşköprülüzade
c-hocazade
d-f.sultan mehmet








İSLAM DÜŞÜNCE TARİHİ 8. ÜNİTE SORULARI


“benim amacım varlıkların hakikatini bilmektir. bunun için önce bilginin hakikatini onun ne olduğunu araştırmak gerekir”
bu söz kime aittir

a-farabi
b-ibn sina
c-gazali







Selçuklular döneminde sırf felsefecilik yapan ......... siyasal anlamda sorunlara neden oldular bundan dolayı felsefeye de tepki oluşmuştur.

a-batıniler
b-zahiriler
c-şia









aşağıdakilerden hangisi başta tamamen reddenler arasında değildir

-Hanbeli
- İlk dönem şia
- İlk Şafii
- Malikiler
- Klasik selefiyye
-hanefiler
– zahiri fıkıh ve hadis ekolü






Tehafütül felasife nin açılımı?
a-Filozofların tutarlılığı
b-Filozofların tutarsızlığı






Felsefi fikirleri kullanarak dine batini fikirlerini getiren ve tefahüt geleneğinin başlamasına sebeb kişi?
a-Nizamülmülk
b-Gazali
c-Hasan Sabbah
d-Farabi





Tefahüt geleneği içinde 2.eseri yaan ?
a-İbn Sina
b-İbn Haldun
c-İbn Rüşd






Tehafüler....... eserlerdir?
a-Kelami
b-Fıkhi
b-Sosyal
d-Felsefi






Gazali hangi görüşü tehafütü içinde hedef almıştır?
a-İlahiyat-Tabiyat
b-Riyaziyat
c-Mantık
d-Matematik






Gazalinin tehafütü yazma amaçlarından değildir?
a-Avamı tehdit eden fikirlerden onları korumak
b-Hakikati bilmek bildirmek
c-Eşariliği güçlendirmek
d-Mutezile ye cevap vermek
e-İlmini ve ismini yaymak
f-Ezher şiasına rekabet
g-Hasan Sabbahın batini düşüncelerini durdurmak






Gazali kaç meselede filozofları hedef aldı?
a-20
b-17
c-19






Gazali Farabi ve İbn Sinanın özellikle ......... fikirlerini hedef almıştır?
a-Mantık
b-Matematik
c-****fizik





Gazalinin "MAKASIT" ında felsefi ilimler tasnifi arasında hangisi yoktur?
a-Riyaziyat
b-İlahiyat
c-Fizik
d-Mantık
e-Tabiayat






Gazaliye göre Filozofların delilleri.....değil .....dir.?
a-Burhani-Zanni
b-Zanni-burhani







aşağıdakilerden hangisiKelamcılar ve filozofların telif etmek istedikleri unsurlar arasında değildir

- alem ezeli ve ebedi midir?
- İki ALLAH mümkün müdür?
- ALLAH ın zatı ve sıfatları nedir?
-üç ALLAH mümkün müdür?
- ALLAH tarif edilebilir mi?
- Gök canlımıdır?
- Gök ruhları cüz’i leri bilirmi?
- Ruh nedir?
- Cesetler dirilir mi?
- Mucize mümkün müdür.






Tehafütler kelami eserler değil ......... eserler kategorisindedirler

a-dini
b-felsefi







Gazali filozofları eleştirmek işine felsefe öğrenmekle başladı.
bir yıl okuma bir yılda müteal sonunda ......... eserini yazmıştır

a-makasidul-felasife
b-tehafütül felasife








- Gazali filozofları sadece **** fizik ve tabiiyyat alanında yirmi konuda eleştirmiştir.
-bu meselelerin üçünde küfürle .......etmiş
-on yedi meselede filozofların ...... içinde olduklarını vurgulamıştır.


a-)itham-bidat
b-)bidat-itham







.......aristotelesi şerh eden ve onu en iyi bilen kişidir.

a-ibn rüşd
b-gazali







Tehafütül felasife nin açılımı?
a-Filozofların tutarlılığı
b-Filozofların tutarsızlığı






Felsefi fikirleri kullanarak dine batini fikirlerini getiren ve tefahüt geleneğinin başlamasına sebeb kişi?
a-Nizamülmülk
b-Gazali
c-Hasan Sabbah
d-Farabi






Tefahüt geleneği içinde 2.eseri yaan ?
a-İbn Sina
b-İbn Haldun
c-İbn Rüşd






Tehafüler....... eserlerdir?
a-Kelami
b-Fıkhi
b-Sosyal
d-Felsefi






Gazali hangi görüşü tehafütü içinde hedef almıştır?
a-İlahiyat-Tabiyat
b-Riyaziyat
c-Mantık
d-Matematik






Gazalinin tehafütü yazma amaçlarından değildir?
a-Avamı tehdit eden fikirlerden onları korumak
b-Hakikati bilmek bildirmek
c-Eşariliği güçlendirmek
d-Mutezile ye cevap vermek
e-İlmini ve ismini yaymak
f-Ezher şiasına rekabet
g-Hasan Sabbahın batini düşüncelerini durdurmak






Gazali kaç meselede filozofları hedef aldı?
a-20
b-17
c-19







Gazali Farabi ve İbn Sinanın özellikle ......... fikirlerini hedef almıştır?
a-Mantık
b-Matematik
c-****fizik






Gazalinin "MAKASIT" ında felsefi ilimler tasnifi arasında hangisi yoktur?
a-Riyaziyat
b-İlahiyat
c-Fizik
d-Mantık
e-Tabiayat







Gazaliye göre Filozofların delilleri.....değil .....dir.?
a-Burhani-Zanni
b-Zanni-burhani






İbn Rüşd Gazalinin filozofları eleştirdiği hangi hususda aynı düşünceyi paylaşr?
a-Allahın cüiyatı bilmediğini söylemeleri
b-Cesetlerin haşri
c-Alemin kıdemi






Yaklaşık 200 yıl aradan sonra tefahüt geleneği hangi padişah ile tekrar gündeme geldi?
a-Fatih Sultan Mehmed
b-II .Selim
c-Kanuni
d-Yavuz Sultan Selim





Gazali ile başlayan tehafüt geleneği"İbn Rüşd ün Felsefi metodu ve İmam Gazali

ile Bazı konuarda Münazarası"eseri ile Osmanlının son şeyhülislamlarından.........'a.kadar devam etmiştir?
a-Muslihiddin Abdullah
b-İbn Kemal Paşa
c-Musa Kazım Efendi








Hangisi Fatihin tehafüt ile görevlendirdiği kişilerden değildir?
a-Ali tusi
b-Hocazade
c-Kemal Paşazade







Gazali den sonra felsefe ile kelamı birleştiren?
a-Musa Kazım
b-Fahreddin Razi
c-Yahya Nevi







Tehafüt-it Tehafüt kimin eseridir?
a-İbn Haldun
b-İbn Rüşd
c-Gazali
d-İbn Sina








Gazalinin eleştirileri İbn Sina ve Farabi üzerinden hangi filozofadır?
a-Platon
b-Eflatun
c-Spinoza
d-Aristo







İmam Gazalinin kelam ve felsefi düşünce ile tanışması Eşari ekolünün büyük üstadı......ile olmuştur?
a-ibni Baz ve el-Kahtani
b-Ebul meali el-Cüveyni





felsefe müslüman düşünürler arsında 3e ayrılmıştır.bunlardan hangisi yanlıştır
a.sırf felsefe yapanlar
b.tasavvufla felsefeyi uzlaştıranlar
c.felsefi metodla dini savunanlar
d.felsefeyi dinle uzlaştıranlar





eleştiri kelimesi dilimize hangi dilden geçmiştir

a.san itçe
b.arapça
c.çince
d.yunanca






kindi-farabi-ibni sinanın ortak özellikleinden biridir

a.batınıliği savunmuşlardır
b.tehafüt geleneği onlarla başlar
c.felsefeyi tamamen reddetmişler
d.felsefeyi dinle uzlaştırmaya çalışmışlar





hanbeli -zahiri fıkıh ve hadis ekolü,klasik selefiyye,ilk dönem şia,malikiler ve ilk şafiiler..

bunların felsefi bakış açısıyla ilgili özellikleri nedir

a.felsefeyi dinle uzlaştırmışlar
b.kuran ve sünnet dışında yorum yapılabilir
c.insanın ihtiyaç duyduğu herşey kuranda ve hadislerde bulmak mümkün değildir
d.başlangıçta felsefeyi tamamen reddetmişlerdir





hangisi tehafüt kelimesinin gazzalinin kullandığı şeklinde, anlamlar arasında yoktur

a.tutarlı bir düşünceye dayanmadan kurulmuş olan fikir yapıları
b.arka arkaya bir şeyin üzerine düşmek
c.pervanenin lambaya çarpması
d.filozofların dinsiz olması





ibni rüşd ve gazzalinin tehafütlerinde asıl maksatları nedir

a.felsefe yapmak
b.allahın varlığını ispat
c.hakikate ulaşma
d.birbirlerini kıskanmışlar




tehafütlerle ilgili hangisi yanlış bilgidir

a.tarafgir bir yaklaşımla yazılmışlardır
b.sorgulayıcı eleştiri anlayışla yazılmıştır
c.eleştirinin yanında tastik içinde yazılmışlardır
d.hepsi






dini terminolojinin gazzaliyle birlikte felsefeye girişi nasıl olmuştur
a.eserinde tekfir,küfürle itham vardır
b.ilmihal bilgilerine değinmiştir
c.hadis rivayetinde bulunmuştur
d.tefsir yapmıştır






gazalinin filozoflara karşı getirmiş olduğu eleştiriler, art niyetli kişiler tarafından,filozofların düşüncelerine değilde doğrudan felsefeye yapıldı sanısını oluşturmuştur.bu durumun yarattığı sonuç ne olmuştur

a.felsefe ve tehafüt geleneği yankı bulmuş,herkes tehafüt eserleri yazmaya başlamış,felsefenin önü osmanlıya kadar açılmıştır

b.felsefenin bidat,dine katkısı olmayan, faydasız,zararlı bir ürün olduğu düşüncesi taraftar bulmuştur






filozoflara göre alemin kıdemi ne demektir

a.alemden önce zamanın bulunmamış olması
b.alemden önce bir zaman vardır
c.alemden sonra zaman araştırılıyordu





kişiyi, düşünceyi, eseri, görüşleri belirterek bir incelemeye tabi tutmak
a) eleştiri
b) acelecilik







dinle felsefeyi uzlaştırmaya çalışanlar, dinden felsefeye doğru olmak üzere ……………….la, felsefeden dine doğru olmak üzere …………… dır
a) filozoflar - kelamcılar
b) kelamcılar - filozoflar







felsefeyi tamamen reddedenler göre, Kuran ve sünnet dışındaki dinle ilgili yorum ve görüşler
a)bidat
b)caiz







…………….., tehafütü’l felasife isimli eserini kaleme almış ve tehafüt geleneği başlamıştır
a) ibn rüşd
b) gazzali







tehafüt kelimesinin anlamlarından değildir
yıkım
çöküntü
acelecilik
istikrarsızlık
gerileme
düşüncesiz sonuç







Tehafüt geleneğinin ortaya çıkış nedenin başında …………. görülür
a) felsefe-din ilişkisi
b) tanrı-alem ilişkisi







İbn Rüşd’ün eser yazmasındaki amacı değildir
a) gerçeğe ulaşabilmek
b) din-felsefe ilişkisini incelemek







tehafütler, sorgulayıcı yeni yeni fikirlerin doğmasına zemin hazırlayan bir eleştiri anlayışıyla yazılmıştır
doğru
yanlış








Gazzali’nin Tehafütü’l Felasife’sini yazdığı dönem hangisidir
a) mantığın ve felsefi yöntemlerin kelam ilmine girmeye başladığı dönem
b) felsefi yöntemlerin yaygınlaşıp, önemli ölçüde kelami eserlerin felsefi nitelik taşıdığı dönem







tehafüt geleneğinin başlamasında siyasi otoritenin etkisini inceleyerek, Gazzali’yi bu konuda eser yazmaya teşvik eden devlet adamı
a) Nizamülmülk
b) Hocazade








Aristoteles’i şerh eden ve onu en iyi bilen filozof olarak kabul edilen
a) Gazzali
b) İbn Rüşd







İbn Rüşd sonrası tehafütlerin kaleme alınmasının nedenlerindendir

*devlet yöneticilerinin akli ve felsefi ilimlere ilgisi

*felsefe ve kelam arasında ortak olan temel problemleri bilimsel seviyede tartışma isteği

*din-felsefe ilişkisinin incelenmesi

*gazzali ve ibn rüşdün tehafütlerinin incelenip karşılaştırma yapılararak değerlendirilmesi

*fıkhi alanda dinamizmin yeniden canlandırılıp devam ettirilmesi arzusu

*düşünce alanında tenkitçi ortamın hazırlanmasını sağlayarak taklitten uzak orijinal fikirlerle çözümün üretilmesi.

*Hepsi





Bu hizmet [Linkler Ziyaretçilere Kapalıdır.Giriş Yap Veya Üye Olmak için TIKLAYIN...] ailesine mahsustur.[/QUOTE]


SAAT: 12:20

vBulletin® Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.

User Alert System provided by Advanced User Tagging v3.2.6 (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321