Medineweb Forum/Huzur Adresi

Go Back   Medineweb Forum/Huzur Adresi > .::MEDİNEWEB DİN HİZMETLERİ ALAN BİLGİSİ SINAVLARI-(DHBT).::. > DHBT-1-Sınav Konuları > İslam İbadet Esasları(DHBT) > Kadınların Özel Halleri

Konu Başlıkları: Kadınların Özel Halleri Konu Cevaplama Paneli
Kullanıcı isminiz: Giriş yapmak için Buraya tıklayın
Aşağıdaki Kutuya Sorunun cevabını Yaz ( Bakara )
Başlık:
  
Mesajınız:
Trackback:
Kaynak olarak Ekle
Başlık Sembolleri
Konunun başında Sembol kullanmak için aşağıdaki Listeden bir Sembol seçiniz:

Diğer Seçenekler
Diğer Ayarlar
Değerlendirme
İsterseniz bu Konuyu buradan değerlendirebilirsiniz.

Konuya ait Cevaplar (Yeniler yukarda)
21 Mayıs 2014 16:22
Medineweb
Cevap: Kadınların Özel Halleri

3-
İstihâza

Fıkıhta “özür kanı” olarak da adlandırılan istihâza, terim olarak rahmin


içindeki damarlardan hayız ve nifas hali dışında ve bir hastalık veya yapısal
bozukluk sebebiyle gelen kana denilir. Buna göre istihâza, kadının âdet ve
lohusalık dışındaki kanamalarının genel adıdır. Fıkıh bilginleri, hayız ve
nifasın âzami sürelerini belirlemeye çalışırken, hayız ve nifas kanı ile istihâza
kanını birbirinden ayırt etmeyi de hedeflemişlerdir. Aynı zamanda onlar bu
konuda kadınlara genel ve pratik bir ölçü vermek de istemişlerdir. Bu konuda
her bir kadının kendi tecrübe ve kanaati önem taşır. Ancak bir hastalık
durumu söz konusu olduğu için, nihaî olarak tıp biliminin tesbitlerinin ölçü
alınması gerekir.
İstihâze kanı, dinmeyen burun kanaması, tutulamayan idrar veya bir yaradan


sürekli kan akması gibi bir özür (mazeret) halidir. Bu durumda olan
kadının sadece abdesti bozulur. O, gerekli maddi-bedenî temizliği yapar,
elbisesine kan bulaşmasına karşı tıbbın önerdiği pamuk vb. şeyleri kullanarak
tedbir alır, özürlü kimselere tanınan ruhsat ve muafiyetlerden yararlanır. Yani
her bir namaz vakti için ayrı ayrı abdest alıp ibadetlerini edâ eder. Aldığı bu
abdestle o vakit içinde farz, vacip, nâfile, edâ ve kazâ cinsinden bütün
namazları kılabilir (Buharî, “Hayz”, 8, 25). Şâfiîler'e göre her bir farz namaz
için ayrıca abdest almak gerekir.

21 Mayıs 2014 16:20
Medineweb
Cevap: Kadınların Özel Halleri

Hayızın Süresi

Hanefilere göre hayızın en az süresi üç gün üç gece, en uzun süresi ise on gün

on gecedir. Üç günden az, on günden çok gelen kan “istihâza” kanıdır.
Şâfiîlere göre en az hayız süresi bir gün bir gece, en çoğu onbeş gün ve

gecedir. Kadınlar bu süreler arasında kendilerine ait adet sürelerini

tecrübeleriyle belirlerler.


2-Nifas (Loğusalık)

Nifas, doğumun arkasından gelen kandır. Bu kanın gelmesiyle kadında bazı

ibadetleri yapmaya engel olan hükmi kirlilik (hades) durumu oluşur.Dilimizde bu duruma loğusalık, nifas halindeki kadına da loğusa denir.



Hayızlı kadın gibi loğusa da maddeten temiz sayılır. Dolayısıyla onun da,
bedeni, artığı, teri ve pişirdiği temizdir.
Loğusalığın en kısa süresi için bir sınır yoktur. Bir gün bile sürebilir. Bu
süreyi belirleyen bir ayet veya hadis olmadığından, loğusalığın var olduğu
süre dikkate alınır. Bu süre de kadınlara göre değişebilir. Hanefilere göre en
uzun süresi kırk, Şâfiîlere göre ise altmış gündür. Azami süreden sonra gelen
kan istihâza kanı sayılır. Nifasın başlangıcı, el ayak gibi organları belirmiş
bir çocuğun dünyaya gelmesiyle başlar. Henüz organları belirmemiş bir

şükten dolayı nifas hükümleri uygulanmaz.




Hayızlı ve Nifaslıya Ait Dinî Hükümler




Hayız ve nifas, bir nevi abdestsizlik ve cünüplük hali, yani hükmi kirlilik

(hades) veya mazeret kabul edilir. Bu durumda olan kadınların tabi oldukları

dinî hükümler kısaca şöyledir:

1. Boy abdestinin (gusül) gerekmesi ve cinsel ilişkinin yasak olması:

Hayız ve nifas durumunda olan kadınların bazı ibadetleri yapmaları ve

cinsel ilişkiye girmeleri haramdır. Dolayısıyla bu durumları sona eren

kadınların boy abdesti almaları gerekir. Namaz, oruç ve hacda tavaf gibi
ibadetleri yapabilmeleri, Kur’ân’ı ele almaları ve Kur’ân okuyabilmeleri
ve kocalarının kendileriyle cinsel ilişkiye girebilmesi için böyle bir
abdesti almaları farzdır (Buharî, “Hayz”, 19, 24; Müslim, “Hayz”, 62,6


2. Kadının âdet görmekle ergen sayılması: Genç kız âdet görmeye

başlayınca ergen sayılır ve namaz, oruç, hac, zekât gibi dinî emir ve

yasakların muhatabı olur (Ebû Dâvûd, “Salât”, 84).


3. Namazdan muaf tutulma ve orucu erteleme: Âdetli ve loğusa kadının

namaz kılması ve oruç tutması câiz değildir. Hayzın bu iki ibadetin ifasına

engel bir mazeret sayıldığında fıkıh bilginleri görüş birliği etmişlerdir.
Hayız süresince terk edilen namazların kazâ edilmesinin gerekmediği,
oruçların ise temizlendikten sonra tutulacağı hususlarında da görüş birliği
vardır. Bu konudaki görüş birliğinin delili, Hz. Peygamber'in bilgi ve
onayı dâhilinde cereyan eden uygulamalardır (Buharî, “Hayz”, 19, 20;


Müslim, “Hayz”, 69; Ebû Dâvûd, “Tahâre”, 104).
21 Mayıs 2014 16:19
Medineweb
Kadınların Özel Halleri

Kad
ınların Özel Halleri

İslâm hak ve yükümlülükler bakımından ve özellikle de Allah’ın


hükümlerine muhatap olma bakımından kadınla erkek arasında bir ayırım
yapmamıştır. Allah’a yapılacak ibadetler, emir ve yasaklarına karşı
gösterilecek itaat ve bunun sonucu elde edilecek mükâfatlar bak


ımından da
kadınla erkek arasında bir fark yoktur. Ancak kadınların fizyolojik
yapılarından kaynaklanan bir takım özel durumları vardır. Bu durumlar, fıkıh
ilminde kadınlar için, temizlenme başta olmak üzere, özel hükümler
konulmasını gerekli kılmıştır. Fıkıh ve ilmihal dilinde “kadınların özel
halleri” denilince, “hayız”, “nifas” ve “istihâza” gibi tamamen kadınlara ait
ve onların fizyolojisinden kaynaklanan üç özel durum kasdedilir.


1-Hayız


Sözlükte, akmak anlam


ına gelen hayız, fıkıh terimi olarak, ergenlik çağına
giren sağlıklı bir kadının rahminden hastalık ve lohusalık dışında belirli
aralıklarla ve bir süre kan gelmesidir. Bu durum kadınlarda ergenlikten
menopoz dönemine kadar, süresi kadından kadına farklı olsa da, her ay
devam eder. Dilimizde bu durumu ifade etmek için “âdet hali”, “aybaşı”,
âdet kanaması” gibi ifadeler kullanılır. Hayız gören kadına “hâiz”, hayız
görmeyecek yaşa gelip hayızdan kesilenlere de “âyise” denir. Kadının iki
hayız arasında geçirdiği temzlik dönemine “tuhr” denilir. Âdet görmeye
başlayan kadın bâliğa (ergin) olduğu için dinî emir ve yasaklarla yükümlü
olur. Bu konuda Hz. Peygamber’in hadisleri vardır (Ebû Dâvûd, “Salât”, 85;
Tirmizî, “Salât”, 277; İbn Mâce, “Tahâret”, 132).
Hayız halinin İslâm’da sadece bazı ibadetlerin yapılmasına ve kadınla
cinsel ilişkiye girilmesine engel hükmi bir kirlilik olduğunu biliyoruz
(Müslim, “Hayız”, 16; İbn Mâce, “Tahâre”, 12). Bu durum asla kadının
maddeten de murdar ve necis olduğu ve ondan uzak durulması, pişirdiğinin
yenilmemesi gibi bir sonuca götürmez. Çünkü bu kadının iradesiyle meydana
gelen bir durum değildir (Buharî, “Hayız”, 1, 7; Müslim, “Hac”, 119).
Hâlbuki İslâm’ın geldiği sıralarda Cahiliye Arapları hayızlı kadınlarla birlikte
durmaz ve beraber yemek yemezlerdi. Yahudilerin adetleri de böyle idi.
Hıristiyanlar ise ay haline önem vermez, bu durumdaki kadınlarla cinsel
ilişkide bile bulunurlardı.
Hayızlı kadınların durumu hakkında Kur’ân’da şöyle buyurulmuştur:
Sana kadınların ay halini sorarlar. De ki: O, bir rahatsızlıktır. Bu sebeple
ay halinde olan kadınlardan uzak durun. Temizleninceye kadar onlara
yaklaşmayın. Temizlendikleri vakit, Allah'ın size emrettiği yerden onlara
yaklaşın. Şunu iyi bilin ki, Allah tevbe edenleri de sever, temizlenenleri de
sever” (Bakara, 2/222).
Hayız halinin ilk başlangıç ve bitiş yaşı, bölge, iklim, beslenme ve
bünyeye göre değişmektedir. Bununla birlikte fıkıh âlimleri kadınların
tecrübelerini ve yaşadıkları bölgelerin genelini dikkate alarak hayızın
başlangıç yaşını yaklaşık dokuz, hayızdan kesilme yaşını ise elli-ellibeş
olarak belirlemi


şlerdir. Tıbbî veriler ülkemizde bu hayızın başlangıç yaşının
genel olarak 11-13, bitiş yaşının ise 45-55 arasında olduğunu göstermektedir.
Bu yaşların dışında kadından gelen kan hayız kanı olmayıp “istihâza” kanıdır
ve dinî hükmü de farklıdır. Bu kavram aşağıda açıklanacaktır.


Yetkileriniz
Konu Acma Yetkiniz Yok
Mesaj Yazma Yetkiniz Var
Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok

BB code is Açık
Smileler Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-Kodu Kapalı

Bir Ayet Bir Hadis Bir Söz | www.kaabalive.net Bir Ayet Bir Hadis Bir Söz | www.medineweb.net Yeni Sayfa 1
.::.Bir Ayet-Kerime .::. .::.Bir Hadis-i Şerif .::. .::.Bir Vecize .::.
     

 

 Medineweb Sosyal Medya Gruplarımız:  Medineweb  Medineweb  Medineweb  Medineweb Medineweb     

  www.alemdarhost.com sunucularını Kullanıyoruz.