Medineweb Forum/Huzur Adresi

Go Back   Medineweb Forum/Huzur Adresi > ..::.MEDİNEWEB FORUM DİNİ KONULAR.::. > Muhtelif Dini Konular > Soru Cevap Arşivi > Kutuplarda Altı Ay Gece, Altı Ay da Gündüz Oluryor. Burada Nasıl Namaz Kılınacak?

Konu Başlıkları: Kutuplarda Altı Ay Gece, Altı Ay da Gündüz Oluryor. Burada Nasıl Namaz Kılınacak? Konu Cevaplama Paneli
Kullanıcı isminiz: Giriş yapmak için Buraya tıklayın
Aşağıdaki Kutuya Sorunun cevabını Yaz ( Bakara )
Başlık:
  
Mesajınız:
Trackback:
Kaynak olarak Ekle
Başlık Sembolleri
Konunun başında Sembol kullanmak için aşağıdaki Listeden bir Sembol seçiniz:

Diğer Seçenekler
Diğer Ayarlar
Değerlendirme
İsterseniz bu Konuyu buradan değerlendirebilirsiniz.

Konuya ait Cevaplar (Yeniler yukarda)
05 Mayıs 2015 19:59
ali70
Cevap: Kutuplarda Altı Ay Gece, Altı Ay da Gündüz Oluryor. Burada Nasıl Namaz Kılınac

Alıntı:
KuM TaNeSi Üyemizden Alıntı Mesajı göster
Kutuplarda Altı Ay Gece, Altı Ay da Gündüz Oluryor Burada Nasıl Namaz Kılınacak?

Vakitler, namazların sebepleridir Vakit bulamayınca, namaz da farz olmaz Meselâ, bir yerde yatsının vakti tahakkuk etmiyorsa, yatsı namazı da farz olmaz
Vakit girmemişse namaz da olmaz.

Yani 6 ay gündüz iken akşam ve yatsının vakti girmeyeceğinden, sadece öğle ve ikindi namazları kılınabilir.
6 ay gece olduğunda ise sabah, akşam ve yatsı namazları eda edilebilir.

Mantıklı... Ama şu kadarını söyleyim buralarda insanlar uzun süreli yaşamıyor.
Onun için 6 ay gündüz olduğunda buralarda bulunanlar sadece öğlen ve ikindi namazlarını kılarken, sabah, akşam ve yatsıyı da kaza etmeleri lazım.
Ha keza 6 ay gece buralarda bulunanlar ise akşam, yatsı ve sabahı kılarken, öğlen ve ikindiyi de kaza etmeleri lazım.
Bu kazaları ise güneşin doğup battığı en yakın enleme göre yaparlarsa daha doğru olur...

Sayın hocalarım bu konuda ne derler bilmiyorum. Ama KuM TaNeSi arkadaşımız güzel açıklamış... Teşekkürler...
09 Nisan 2009 12:21
KuM TaNeSi
RE: Kutuplarda 6 ay gec 6 ay gündüz Ordaki insan nasıl namaz kılıcak?

Bu soruya çeşitli cevaplar verilmiştir Bu cevapların özetini kısaca arz edelim:
—Kutuplara doğru yaklaşıldıkça iyice uzayan gün ve gecelerde namaz vakitleri (takdir edilir) İşte bu (Takdir), meseleyi karışıklıktan çıkarır, sıhhate kavuşturur

— Takdir, hadîsten geliyor Peygamberimizin ifadesidir bu Resûlüllah Aleyhisselam günleri iyice uzun olmayan yerden çıkacak olan Deccalı haber verirken, Deccalın bir günü sizin bir seneniz kadar uzun olacaktır Sonraki günleri de beri geldikçe kısalacaktır, buyurduğunda sormuşlar:
— Ya Resûlâllah, bir günü bizim bir senemiz kadar uzun olacağını bildirdiğiniz o günde namazlar nasıl kılınacaktır?

Şöyle cevap vermiştir:
— Takdir olunarak!

Yani uzun günün saatleri takdir edilerek, hesaplanarak

— Nasıl takdir edilip, nasıl hesaplanacak?

— En yakın normal vakitli ülkenin takvimi ve saatiyle takdir olunup, hesap edilerek

Demek ki, Resûlüllah' ın haber verdiği (takdir olunarak) ifadesi meseleyi halletmektedir Böylece beş vakit namazını en yakın normal vakitli ülkenin saatine ayarlayarak kılan kimse huzura kavuşur, yanılmaktan kurtulmuş olur

Burada cevabı gerekecek bir diğer sualde şudur:
— Bazı mevsimlerde gecenin başlamasıyla hemen arkasından şafak söker, yatsının vakti hiç olmaz Böylesine kısa gecelerde namazlarımızı nasıl kılacağız?

Cevabı şöyledir:
— Öyle kısa gecelerin başlangıcında, önce akşam namazına durulur, kılınınca vakit bulunursa hemen yatsıya başlanır, bitirilince de hemen sabah namazına girişilir Böylece kısa gecenin namazları arka arkaya eklenerek kılınır Bundan sonrası yine takdir olunarak edâ edilir Bu mevzuda Prof Dr Hamidullah "İslâma Giriş" kitabında şöyle diyor:
— İslâm din ve hukuk âlimleri umumiyetle (45) arz dâiresindeki saatlerin (vakitlerin) (90) derecede yâni kutuplarda muteber olduğunu açıklar (45) derece ile (90) derece arasındaki bölgelerde güneşe değil, saate göre hareket edilir Namaz için böyle olduğu gibi, oruç vs için de böyledir"

Bu mevzuu etraflıca inceleyen "Kaynaklarıyla İslâm Hukuku"nda ise nihaî hüküm şöyle verilmektedir:
— Altı ay gece, altı ay gündüzün devam ettiği ülkelerde normal vakitleri (yâni gece ile gündüzü) bulunan en yakın -45 enlemdeki- ülkelerin saatleri uygulanarak namaz ve oruç ibadeti yerine getirilir"

Ahmed Şahin
09 Nisan 2009 12:20
KuM TaNeSi
Kutuplarda 6 ay gec 6 ay gündüz Ordaki insan nasıl namaz kılıcak?

SORU: Vakit, namazın farzlarındandır Kutupların bazı bölgelerinde altı ay
gece, altı ay gündüz olmaktadır Öyle ise buralarda namazların vakitlerini
nasıl ayarlayıp namazlarını kılacaktır?

CEVAP: İslâm'ın dışındaki kanunları benimseyenler, İslâm'ı kabul edip de İslâm'a dair pek
bilgisi olmayanlara bu soruyu sorarak kafalarını karıştırmaktadırlar Bu suretle, güya,
İslâm'a eksiklik izafe etmektedirler Halbuki İslâmiyet hiçbir konuyu eksik bırakmamıştır
Sahih-i Buharî ve Ahmet bin Hanbel'in Müsned'inde şöyle bir hadis-i şerif vardır

Peygamberimiz ((SAV)): "Dinden dönüldüğü zaman, deccal çıkar" buyuruyor Başka bir
rivayette: "O, şarktan çıkar ve kırk günde dünyayı bir baştan bir başa dolaşır O'nun bir
günü sizin bir seneniz ve bir günü de vardır ki, bir ayınız, diğer bir günü bir haftanız, sair
günleri ise sizin günleriniz gibidir" buyuruyor Sahabi soruyor: "Miktarı bir sene olan o
günde, bir günlük namaz yeter mi?" Hayır, takdir ve hesap edersiniz (Yani bütün bir gece ve gündüzü belli bölümlere ayırarak geceye denk gelen zamanlarda gece ibadetlerini,gündüze denk gelen vakitlerde de gündüz ibadetlerini eda ederiz)

Evet, aylarca Güneş'in

batmadığı ve doğmadığı yerde çalışma, yatma, yeme, içme gibi fıtrat kanunlarına nasıl
uyuyorsak, öyle de oruç, namaz gibi ibadetlerde de yaşadığımız hayata uygun olarak aynı ritmi muhafaza etmek mecburiyetindeyiz

Emine Şenlikoglu Gençliğin İmanını Sorularla Çaldılar
09 Nisan 2009 12:19
KuM TaNeSi
Kutuplarda Altı Ay Gece, Altı Ay da Gündüz Oluryor. Burada Nasıl Namaz Kılınacak?

Kutuplarda Altı Ay Gece, Altı Ay da Gündüz Oluryor Burada Nasıl Namaz Kılınacak?




Beş Vakit Namaz Farzdır Kutuplarda İse, Bazen Altı Ay Gece, Altı Ay da Gündüz Olur Burada Nasıl Namaz Kılınacak?

Bu soruyu soranların samimî olup olmadığını bilmiyoruz Zira, şimdiye kadar bu soru hep İslâmiyet’in âlemşümûl bir din olduğunu inkâr eden mülhitler tarafından soruldu Ve demek istendi ki: Siz İslâmiyet’i âlemşümûl kabul ediyorsunuz ama, altı ay gece ve altı ay gündüz olan bazı yerlerde namazıyla, orucuyla bunu yaşamak acaba mümkün olacak mıdır?

Hemen arz edeyim ki, dünyada hiçbir sistem hatta, bu sistem sadece iktisâdî bir sistem dahi olsa, kat’iyen, İslâm’ın ulaştığı âlemşümûl hüviyete ulaşamaz İşte günümüzdeki bin-arıza sistemler ki, insan bunlara sistem demeye sıkılır Hatta bunların içinde, daha sistemin nazariyecisi hayatta iken, birkaç defa revizyona tâbi tutulanları da var Meselâ, Marks’ın iktisâdî sistemi, Engels’le beraber birkaç defa gözden geçirilip düzeltilmiş olmasına rağmen, birbirini takip eden enternasyonellerde, yer yer yine tâdilâta girilmiş, rötuşlar yapılmış ve her defasında ayrı bir kılığa sokulmuştur

Bu husus, günümüzdeki her iktisadî sistemde böyle olduğu gibi, bütün zamanlarda ve çeşit çeşit sistemlerde de, sık sık göze çarpan tabiî kusur ve beşerîliğe ait bir arızadır

Şunu da hemen ilâve edeyim ki, ben böyle mukayese ile işi örtbas edip hafife almak niyetinde değilim Ne var ki, bazılarının meslek ve meşrebi diyalektik olduğundan bizim için de muvakkat bir tenezzül ve çocuk edâsına girmeye sebep oluyor

Sâniyen, acaba dünya nüfusunun kaçta kaçı bu türlü yerlerde yaşıyor ki, onların biraz da hususiyet arz eden durumlarıyla, öyle âlemşümûl bir din tenkide tâbi tutuluyor Evet, o buzullar ve karanlıklar diyarında yaşayanlar, insanlığın kaçta kaçıdır? Belki de milyonda biri bile değil Öyle ise, küre-i arzın her tarafını ve bütün beşeri bir tarafa bırakarak, üç-beş gayr-i medeni ve zavallı kimselerin durumlarını mevzû kanunlara menat gibi gösterip tereddüt imâl etmeye çalışmak, nasıl samimiyetle ve ilmîlikle telif edilecek ki!

Sâlisen, acaba kutuplarda Müslüman var mıdır ki, Müslümanların namaz meselesi dert ediliyor da, kutuplarda yaşayan insanların namaz kılacakları soruluyor Eğer bir gün insanlık kutuplarda yerleştikten sonra, bazı kimseler ibâdet ü taatı sormaya gelirlerse o zaman böyle bir soru irat etmenin de mânâsı olur Yoksa şimdilik öyle bir soruyu sırf mâsum gönüllere şüphe atmak için uydurulmuş kabul edeceğiz Materyalistlerle konuşurken, gönül istemediği hâlde dil, diyalektik yapıyor, affola!

Şimdi de İslâm’ın bu hususta bir şey deyip demediğini kısaca arz edelim Şurası muhakkak ki, hiçbir noktada açıklık bırakmayan İslâm bu mevzûu da ihmal etmemiştir Evet bu husus bir hâdise münasebetiyle, tâ ilk asırda vuzûha kavuşturulmuştur İmam Buhârî’nin Sahih’i ile, Ahmed b Hanbel’in Müsned’inde, Efendimiz’le Ashâbı arasında şöyle bir müzâkerenin cereyan ettiğini görüyoruz Peygamberimiz: “Dinden dönüldüğü zaman, Deccal çıkar” başka bir rivayette: “O, şarktan zuhûr eder ve kırk günde, yeri bir baştan bir başa dolaşır O’nun bir günü sizin bir seneniz Ve bir günü de vardır ki, bir ayınız; diğer bir günü bir haftanız; sâir günleri ise sizin günleriniz gibidir” buyurur Sahabi sorar: “Miktarı bir sene olan o günde, bir günlük namaz yeter mi?” O cevap verir: “Hayır, takdir ve hesap edersiniz” (1) Yani, bütün bir gece ve gündüz olan ayları ve haftaları yirmi dört saatlik günlere böler, ibadetinizi ona göre yaparsınız

Mesele fukahanın eline geçince, herhangi bir yanlış anlamaya meydan vermeyecek şekilde, Şafiî’nin “El-Umm” kitabından, mezhebindeki “Minhaç”a kadar ve Hanefîlerin, kadîm kitaplarından “Tahtâvî” hâşiyesine kadar, üzerinde durulmuş ve işlene işlene herkesin bileceği bir mesele haline getirilmiştir

Bu mevzû, vakitlerin namaza sebep olması bahsinde ele alınır ve izah edilir Biz bu mevzûda sadece meselemizle alâkalı kısma temas edeceğiz

Vakitler, namazların sebepleridir Vakit bulamayınca, namaz da farz olmaz Meselâ, bir yerde yatsının vakti tahakkuk etmiyorsa, yatsı namazı da farz olmaz Ama bu, günün bir vaktinin bulunmadığı yerler içindir; yoksa Deccal hadîsinde anlatıldığı gibi, senenin büyük bir kısmı gece veya gündüz olduğu yerlerde, o uzun gün veya geceyi, günlerimiz ve gecelerimiz ölçüsüne göre bölüp, hesap ve takdir etmekle vazifelerimizi yerine getiririz Yani o mıntıkaya en yakın yerin imsakiyesini kullanarak, mevcut gece ve gündüzü, belli bölümlere ayırıp, geceleri, gecede yapılan ibadeti, gündüzleri de, gündüz yapılan ibadeti eda ederiz Tıpkı yeme, içme, yatma ve kalkmada, tabiî ve fıtrî olarak bu parçalama işini yaptığımız gibi

Evet aylarca güneşin batmadığı ve doğmadığı yerlerde, fıtrat kanunlarına karşı nasıl iki büklüm isek, oruç, namaz ve hac gibi ibadetlerde de, yaşadığımız hayata hemâhenk olarak, aynı âhengi muhafaza etme mecburiyetindeyiz

Hâsılı, diyebiliriz ki, İslâm, bu hususu da kat’iyen ihmal etmemiş, kutuplara en yakın yerlerden, beş vaktin tahakkuk ettiği bir daireye ait evkât cetvelinin kullanılması prensibini getirmiştir

Burada diğer bir meselenin de ele alınması uygun olacaktır O da vaktin bulunmadığı yerde namazın da tahakkuk etmeyeceği hususudur Evet, gerçi vakitler namazlara sebep gösterilmiş ise de, namazın hakiki sebebi Allah’ın emridir Binâenaleyh, vaktin tahakkuk etmediği yerlerde dahi başka bir vakit içinde o namazın kaza edilmesi ihtiyata muvafıktır

İşin doğrusunu O bilir


--------------------------------------------------------------------------------

Âlemşümûl: Evrensel
Hemâhenk: Uygun, münasip, denk
İrad etmek: Ortaya getirmek, söylemek
Vuzûh: Açık olma, belirginlik


--------------------------------------------------------------------------------

[1] Müslim, Fiten, 110, nr 2937; Müsned 4,181



Fethullah Gülen

Yetkileriniz
Konu Acma Yetkiniz Yok
Mesaj Yazma Yetkiniz Var
Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok

BB code is Açık
Smileler Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-Kodu Kapalı

Bir Ayet Bir Hadis Bir Söz | www.kaabalive.net Bir Ayet Bir Hadis Bir Söz | www.medineweb.net Yeni Sayfa 1
.::.Bir Ayet-Kerime .::. .::.Bir Hadis-i Şerif .::. .::.Bir Vecize .::.
  أعوذ بالله من الشيطان الرجيم , بسم الله الرحمن الرحيم Şüphesiz ki Allah, cihad eden mü'minlerin canlarını ve mallarını cennet karşılığında satın almıştır.(Tevbe-111)               عن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال               Ey müslüman kadınlar! Komşu hanımlar birbirleriyle hediyeleşmeyi küçümsemesin! Alıp verdikleri şey bir koyun paçası bile olsa...   Allah'ın dinine zam yada iskonto yapmak,Allah'a dini öğretmektir! Bu Haddini bilmezliktir!
Muhsin Arslan

 

 Medineweb Sosyal Medya Gruplarımız:  Medineweb  Medineweb  Medineweb  Medineweb Medineweb     

  www.alemdarhost.com sunucularını Kullanıyoruz.