05Haziran 2014 22:54 | |
yahyadogan | Cevap: Nefs mi daha tehlikelidir Şeytan mı? tabi nefs Rabbim yardımcımız olsun |
06 Eylül 2012 20:56 | |
muallime | Cevap: Nefs mi daha tehlikelidir Şeytan mı? İnsan yukardaki soruya cevap vermeden önce şeytan nedir?,sınırları nelerdir ? Nefis nedir sınırları nediri bilmeli. İnsanoğlunun düşmanı şeytan ve nefistir..Neticede ikisi de insanın helakı için uğraşır. Rabbimizin kontrolunda denirken ne denmek isteniyor?Nefiste şeytanda Rabbimizin kontrolundadır!Nefis terbiyesi demek zor bir şey değil. Mantık olarak şeytan kesin kötüdür,nefiste iyilik de vardır.O zaman nefis daha iyidir mantık olarak doğru gözüküyor. Lakin burada kadim soru ''nefis mi şeytan mı daha tehlikelidir?'' derken Mahiyetleri üzerinde durulmaz.İnsana zararından bahsedilir.Burada kaçırdığınız nokta Şeytanın ihlaslılara takva sahiplerine bir şey yapamadığıdır.(İsra 65,Hicr 39-40)Buna rağmen apaçık düşmanımızdır. Nefsini terbiye edemeyen şeytanın tuzaklarına kolayca düşer. Nefsin mahiyeti hakkında ne güzel ifadeler vardır, Nefsi emmare mübalağa sigasıyla ''emmaretün''şeklindedir.Kötülüğü şiddetle emreden manasındadır. Onun arzusu Allaha karşı masiyet ve kendisisne düşman olan şeytana itaattir.Cahile bakın ki düşmanına itaat halindedir.Nefis Allahın hükümlerini inkar ve emirlereasidir Çünkü emri ilahiler nefse pek ağır gelir.Bu yüzden nefsini terbiye etmemiş kişilerin kalbinde yakin halinin zuhuru güç olur...... Nefsini çok konuşarak ,çok yiyerek,çok uyuyarak ,insanlarla fazla ihtilat ederek nefsi besleyen kişinin terbiyesi az olduğundan bu gibi insanların günahlara meyli fazla olur. Nefsiyle baş edip şeytanın oyuncağı olmak istemeyen kişi şu dört vazife ile işe başlar. 1-Az yemek 2-Az uyumak 3-Az konuşmak 4-Uzlet İnsanın cesedinde iki ruh vardır.Bunlardan birine hayvani diğerine insani ruh denilmiş. Hayvani ruh dedikleri (nefis) latif cevher ,insan vucüdü içinde bir buhari zulmani olup bedende olan hayat,his ve iradi hareketleri vardır.Bu ruha nefsi behimiyye,yani hayvani nefs denilir. İnsan ruhu denilen cevherse maddeden ayrıdır.İnsani ruh ,Nefsi natıka denilir. İşte bu nefistir ki levvame mülhime mutmainne radiyye mardiyye safiyye adlarıyla adlanmıştır. Benim idrak edebildiğim insani ruh (asıl ruhumuz)hayvani ruhun (nefsimizin ) dediğini yaparsa emmare oluyor ve zulmette kalıyor(karanlıkta) ,İyi insan olmaya çalışır şeytanın bize fısıldadıklarını ve nefsimizin isteklerini yapmaz ve mücadele ederse nefsin derecelerinde çıkıyor. Bunlar nedir?Günlük hayattan misaller ver denilse şunlar ; *Sigara içen kişinin daha nefis mücadelesinin basamağının ucunu dahi görmediğini söyleyebiliriz. *Dedikodu ortamında bulunan kimsenin Nefis kulağa şöyle fısıldadığı halde''anlatsın bakalım neler olmıuş dediği halde,şeytanda ağzına bir parmak bal çaldığı halde kişi ''Dedikodu çok günah ''diyerek o ortamı terketmesini sayabiliriz. *Sabah namazını kaçıran kişinin uyandığı zaman Çok üzülerek,günahına pişman olarak tevbe etmesini sayabiliriz. Hiç namaz kılmayanları nefsin en aşağı derecelerinde olacağı da aşikardır. Velhasıl nefis insanın kendisi değildir. "Sana Ruh'tan sorarlar; De ki: "Ruh, Rabbimin emrindendir, size ilimden yalnızca az bir şey verilmiştir." (İsra Suresi, 85) Madem ki Bu konuda bize az ilim verilmiştir,Bu ruh ve nefis konusunu alimlerimizin anladığı şekilde anlamak Aklımızın kârıdır. |
06 Eylül 2012 19:25 | |
bilinmez | Cevap: Nefs mi daha tehlikelidir Şeytan mı? Allahın kendisinden razı olacağı NEFS[KİŞİ]nin de olacağı....Hakkındaki ayet.. Ey mutmain (tatmin olmuş) nefis! Razı olmuş ve rızaya ermiş olarak dön Rabbine!" (Fecr 27-28). bu ayete göre Allah ın rızasına ulaşmış olduğu NESF[KİŞİNİN KENDİ ZATI],ndan bahsetmektedir,buna göre NEFSin kötülüğü,NEFSİN YAPTIĞI AMELE BAĞLIDIR.. Ama şeytanın tutulacak bi tarafı yok...yani şeytanın Allahın razılığından menedilmiş... Nefsi kişinin kendi zatından başka bi VARLIK OLDUĞUNU,idda edenler için pekte çözümleyecekleri bi sonuçları olamaz,nefsin kişinin kendi zatı olduğunu değilde,başka bi varlık olduğunu idda edenler,NEFSİN TARİFİNİ DAHİ YAPMAKTAN ACİZ KALIRLAR,yani nefs eğer kişinin kendisi değise buyrun tarifini yapın o zaman....örneğin insan balçıktan yaratılmış,şeytan dumansız ateşten,peki nesf neyden yaratılmıştır .. |
06 Eylül 2012 17:16 | |
FECR | Cevap: Nefs mi daha tehlikelidir Şeytan mı? Öncelikle bir durum tesbiti yapalım 1-Nefis öz itibariyle hem iyiliğe hem de kötülüğe meyillidir. Fıtraten temizdir ama sonradan nefs çeşitli sebeplerden dolayı bozuluyor. İşte nefis tezkiyesi, terbiyesi de burada ortaya çıkıyor. Fıtrata uygun davranmayan nefis her zaman kötülüğe teşvik ve sevk eder. Ama Rabbimizin kontrolunda olan nefs ise iyiliğe sevk ve teşvik eder. Yani nefs iki fonksiyonlu bir şeydir. 2-Şeytan ise tek fonksiyonlu bir varlık ve devamlı kötülüğe teşvik ve sevk eder. Bu iflah olmaz bir varlık ve kendisine Rabbımız tarafından kıyamete kadar mühlet verilmiş bir varlıktır. Hangisi daha tehlikeli konusuna gelirsek eğer, şu örneği veriyim İki kişi var diyelim. Birisi bazen iyi şeyler yapıyor, bazen kötülük yapıyor , ya da çoğunlukla kötülük yapıyor diyelim. Diğer kişi ise hiç durmadan kötülük yapıyor, devamlı insanları aldatıyor, devamlı yalan söylüyor ve bu kişi kötülük timsali olarak toplumda lanse ediliyor. Bu iki kişiden hangisi sizce daha tehlikelidir? Düzeltilebilen ya da üzerinde çalışılırsa, yani ona uygun bir eğitim verilirse onun tekrar iyi bir insana dönüşmesi ihtimali olan mı daha tehlikelidir Yoksa Ne kadar uğraşırsan uğraş , hiç bir şekilde iyilik yapmayacağı kesinleşmiş kimse mi daha tehlikelidir? Karar sizin |
06 Eylül 2012 16:29 | |
muallime | Cevap: Nefs mi daha tehlikelidir Şeytan mı? Bizim nefislerimizin hangi derecede olduğuna dair ipuçları vardır. Ama konunun devamına yazılması uygun değildir. |
06 Eylül 2012 16:25 | |
muallime | Cevap: Nefs mi daha tehlikelidir Şeytan mı? [QUOTE=FECR;189299]Kur'ân-ı Kerim'de Nefs Kavramı ". "Nefs"i, temel olarak olumsuz şekilde tanımlayan, hep mücâdele edilmesi, hatta öldürülmesi gereken bir özellik olarak düşünen bir yaklaşım, Kur'an'a uygun değildir. Çünkü Kur'an, nefis kelimesini Allah'a da nisbet etmektedir. Kur' an'da hem de altı âyette Allah'ın nefsinden bahsedilmektedir. Allah'a ıtlak olunan şeyin kötü olduğunu iddia etmek nasıl mümkün olabilir? ''Allah'a izafe edilen şey nasıl kötü olabilir''.sözü hakikatte doğru ,kastedilen şey manasıyla batıldır. Çünkü Rabbim Muntakimdir.Ama insan muntakim olamaz. “Allah güçlüdür, intikam alıcıdır.”(Ali imran 4) “Büyük bir şiddetle yakalayacağımız gün, elbette biz intikam alacağız.”[Duhan 16] Allah geçmiştekileri affetmiştir, kim tekrar yaparsa Allah ondan intikam alır. Allah Güçlü'dür, intikam alacaktır..”[Maide 95] Çünkü Rabbim tuzak kurar ,Ama insan tuzak kuramaz ,hile yapamaz. ''Hani bir zaman da o kafirler, seni tutup bağlamaları veya öldürmeleri ya da sürüp çıkarmaları için, sana tuzak kuruyorlardı; onlar tuzak kurarlarken Allah da karşılığını kuruyordu. Öyle ya Allah tuzakların hayırlısını kurar.''[Enfal30] Rabbim kıskançtır,İnsan kıskançlığı gayret derecesinden( mesela namusunu koruma gibi ) ileri giderde hasede dönüşürse hüsrandadır.(ihya i.gazali) Hz. Ebû Hüreyre (radıyallahu anh) anlatıyor: "Resulullah (aleyhissalâtu vesselâm) buyurdular ki: "Allah kıskançtır, mü'min de kıskançtır. Allah'ın kıskanması, mü'minin Allah'ın haram ettiği şeyi yapmasıdır." [Buhârî, Nikâh107, Müslim, Tevbe 36, (2761); Tirmizî, Radâ 14, (1168).] Yukardaki ''Rabbimin nefsi var.Ohalde nasıl nefis kötü olabilir.'' Sözünün batıllığını böyle izah ettikten sonra ,Asıl soruya gelecek olursak, Nefis şeytandan daha tehlikelidir.Çünkü şeytanın yaptırım gücü yoktur.Sadece telkin eder. İblis ihlaslı kullarını azdıramayacağını şöyle ifade eder, ......yeryüzünde onlara (günahları) süsleyeceğim ve onların hepsini mutlaka azdıracağım!Ancak ihlaslı kulların müstesna.(Hicr suresi 39-40.ayetler) ''Doğrusu benim (ihlaslı) kullarım üzerinde senin hiçbir hakimiyetin (yaptırım gücün) yoktur. Vekil olarak Rabbin yeter''(.İsra 65.Elmalılı meali) Yani en büyük düşmanımız şeytanın gücü bir yere kadardır. Ama nefse bakalım, “Ben nefsimi temize çıkarmam, çünkü Rabbimin merhamet ettiği hariç, nefis aşırı derecede kötülüğü emreder. Şüphesiz Rabbim çok bağışlayandır, çok merhamet edendir” dedi.(Nefsi emmarenin Kur'andan delilidir.) Yusuf 53. Rasulullah efendimiz şöyle buyurmuştur. ''Senin düşmanlarının en düşmanı,en şiddetlisi iki tarafın (senin İçinde) arasında bulunan nefistir.(Kenzül Hakayık ,Beyhaki) ''Nefsini kötülüklerden arındıran kurtuluşa ermiştir.Onu kötülüklere gömen de ziyan etmiştir.''(Şems suresi 9-10.ayet) Nefsi Levvame Kendini kınayan (pişmanlık duyan)nefse yemin ederim(diriltip hesaba çekileceksiniz).(Kıyamet suresi ayet 2) Nefsi Mülhime ''Sonra da ona iyilik ve kötülüğü ilham edene yemin ederim ki.''(Şems suresi 8.ayet) Nefsi Mutmainne Ey İtminana ermiş nefis!Sen Rabbinden, Rabbin senden razı olarak Rabbine dön!Kullarım arasına katıl ve Cennetime gir!(Fecr suresi 27-30) İşte nefis terbiyesinin sebebi,İşte zikrin sebebi ,işte kalb tasfiyesinin sebebi,işte tasavvufun sebebi şu yukardaki ayetteki makama ermekten başka birşey değildir. Bu makama erebilmek için ise nefsin huylarından Şirk ,küfür,cehalet,gaflet,kibir,hırs,cimrilik,şehvet(s adece cinsi değil yeme giyme şehveti)öfke ,hased,kin gibi kötü huylardan kurtulmak lazımdır ve nefis terbiyesi şarttır. Hülasa ,netice olarak,En büyük düşmanlarımız şeytan ve nefistir.Şeytan sadece telkin eder.Kötülüğü, haramı,günahı yaptıran nefistir.O halde iman ilim amelden sonra nefisi terbiye etmek ve kalbi kuvvetlendirmek Müminin en önemli görevlerindendir. Nefsi Emmare ,Levvame ,mülhime, nefislerinden olanlar Allahu tealanın överek bahsettiği Mutmainne makamına gelinceye kadar nefsini terbiye etmelidir.Bu işide erbabı bilir.Erbabına müracat etmelidir.(Tasavvuf ve tarikat işte bunun için gereklidir) |
06 Eylül 2012 11:59 | |
FECR | Cevap: Nefs mi daha tehlikelidir Şeytan mı? Kur'ân-ı Kerim'de Nefs Kavramı "Nefs" ve türevleri Kur'ân-ı Kerim'de toplam 298 yerde geçer. "Nefs"i, temel olarak olumsuz şekilde tanımlayan, hep mücâdele edilmesi, hatta öldürülmesi gereken bir özellik olarak düşünen bir yaklaşım, Kur'an'a uygun değildir. Çünkü Kur'an, nefis kelimesini Allah'a da nisbet etmektedir. Kur' an'da hem de altı âyette Allah'ın nefsinden bahsedilmektedir. Allah'a ıtlak olunan şeyin kötü olduğunu iddia etmek nasıl mümkün olabilir? "Nefs"in Allah'a ıtlak olunduğu âyetler, ya bizzat Allah Teâlâ'nın kendi sözleriyle veya başka birinin ağzından dile getirilmiştir. Bu âyetler hep "Allah'ın zâtı" mânâsını ifâde etmektedir. Örneğin Allah Teâlâ, Hz. Mûsâ'ya hitâben: "Seni nefsim (kendim) için seçtim." (20/Tâhâ, 41) buyuruyor. Başka bir âyet-i kerîmede de, bu defa Hz. İsa'nın ağzından "nefs" sözcüğü Allah Teâlâ için kullanılmaktadır: "(Ey Rabbim!) Sen benim nefsimde olanı bilirsin, ben Senin nefsinde olanı bilmem." (5/Mâide, 116). Bazı âyetlerde Allah Teâlâ, "nefs" kelimesini kendisi için kullanır: "O (Allah) rahmet etmeyi Kendi nefsine (üstüne) yazdı." (6/En'âm, 12); "Rabbiniz rahmet etmeyi Kendi nefsine (üstüne) yazdı." (6/En'âm, 54); "Allah sizi nefsinden (Kendisinden) sakındırır." (3/Âl-i İmrân, 28 ve 30). Kur'ân-ı Kerim'de nefis kelimesi, iki âyette diğer sahte ilâhlar hakkında da kullanılır (25/Furkan, 3; 13/Ra'd, 16). Kur'ân-ı Kerim'de Nefs Kelimesinin Farklı Anlamlarda Kullanılması: Nefs, kişinin (insan, cin, melek, hayvan ve bitkinin) kendisi anlamının dışında, Kur'an'da en çok "ruh" mânâsında kullanıldığını görüyoruz. Yine, "kalp, gönül, içdünya, insan bedeni, bedenle birlikte ruh, kötülüğü emredici ve insanı aldatıp kötü işlere sürükleyici özelliğinin vurgulanması yanında, cins, tür anlamında da kullanılır. Akıl, işkence ve cezâlandırma, gayb, nefes, gırtlak, boğaz gibi farklı anlamlarda da kullanıldığı görülür. Görüldüğü gibi, Kur'ân-ı Kerim'de nefis, sadece kötülüklerin kaynağı olarak gösterilmez. Kur' an, nefsin terbiye edilerek güzel özelliklerin ona kazandırılıp iyi bir ruh haline getirilebileceğini ifade ederek bunu tavsiye eder. İnsanın gönlüne, kalbine, iç dünyasına da delâlet eden nefis, insanın bedenden oluşan cüssesini ve bedeniyle birlikte rûhunu da ifâde etmektedir. Kur'ân-ı Kerim'de, nefs kelimesinin 298 yerde kullanılması ve nefs üzerine yemin edilmesi, Allah Teâlâ'nın bu kavrama ne derece önem verdiğini göstermektedir. ( Ahmet Kalkan ) |
06 Eylül 2012 11:06 | |
YaŞuHa | Cevap: Nefs mi daha tehlikelidir Şeytan mı? İnsanı kötülüklere sürükleyen nefis ve şeytandır. Nefis, şeytandan daha tehlikelidir. Kötü arkadaş, kötü çevre nefisten de tehlikelidir. Nefis, yaratılışında kötülükleri, zararlı şeyleri sevici ve isteyicidir. “Nefsinden sakın dâim. Ona güvenme aslâ/Yetmiş şeytandan daha, fazla düşmandır sana” beyti, tam yerinde söylenmiştir. Nefsin, insanı haramlara ve mekrûhlara sürüklemesinin zararları meydandadır. İstekleri hep hayvanî arzûlardır. Hayvanî arzûlar ise, hep dünyadaki ihtiyaçlardır. İnsan bu arzûları peşinde olduğu kadar, âhiret ihtiyaçlarını hâzırlamakta geri kalır. Çok mühim olan bir şey de, nefis, mubahlarla doymaz. Mubahları kullanmayı artırdıkça, isteklerini artırır. Yine de, doymaz. İnsanı haramlara sürükler. Bundan başka, mubahları aşırı kullanmak, elemlere, dertlere, hastalıklara sebep olur. Böyle insan, hep midesini, zevkini düşünür. Hasîs ve rezîl olur. |
05 Eylül 2012 23:30 | |
suhtem | Cevap: Nefs mi daha tehlikelidir Şeytan mı? "Nefsinle Yapacağın Savaş En Büyük Savaştır." (F. Attar) ![]() |
05 Eylül 2012 22:25 | |
bilinmez | Cevap: Nefs mi daha tehlikelidir Şeytan mı? BAKARA SÜRESİ....208- Hepiniz Allaha teslim olun, şeytanın adımlarını izlemeyin. Çünkü o, size apaçık bir düşmandır. |
Bu Konuda 10 fazla Cevap bulunuyor. Bütün Cevapları görmek için buraya tıklayın. |
![]() |
.::.Bir Ayet-Kerime .::. | .::.Bir Hadis-i Şerif .::. | .::.Bir Vecize .::. |
|