21 Nisan 2009 17:56 | |
kurtmehmet | RE: Radyo, Televizyon veya Kasetten Dinlemek Yoluyla Hatim Olur mu? kur-an-ı kerim-i kendisi okur ise o zaman hatim olur. ramazan ayında allah cc razı olsun kadınlarımız taplanır bir kişi okur diğerleri dinler o zaman mukabele olur. (kanal 7 mustafa karataş) |
21 Ekim 2008 10:01 | |
Belgin | Televizyon ve Bilgisayar Ekranından Dinleyerek Hatim Olur mu? Soru: Televizyon ve Bilgisayar Ekranından Dinleyerek Hatim Olur mu? Cevap: Hatmin ıstılahtaki manası Kur'an'ı baştan sona dil ile yüzünden ya da ezberden telaffuz etmektir. Günümüzde teknolojinin gelişmesiyle bilgisayardan veya televizyondan hatim dinleme imkânı artmıştır. Bu durumda başkasının okuduğu Kur'an'ı dinleyerek hatim olur mu olmaz mı meselesi ortaya çıkıyor. Istılahi manada meseleye bakacak olursak olmaz gibi görünüyor ama günümüz şartlarını göz önüne aldığımız da meseleyi biraz geniş tutmanın faydalı olacağı anlaşılıyor. Netice olarak şunu söyleyebiliriz ki: Hatim indirirken faziletli ve makbul olanı hatmi okuyarak indirmektir. Okumanın ölçüsü ise kişinin kendisi duyacağı kadar bir sesle dudaklarını kıpırdatmasıdır. Kişi eğer hatim indirecekse kendisini okuyarak hatim indirmeye zorlamalıdır. Yavaş okumasını bahane ederek işin kolay yolu olan dinlemeye kaçmamalıdır. Zira Efendimiz (sas) bir hadisinde şöyle buyurmuştur: Hz. Aişe (radıyallahu anha) anlatıyor: "Resûlullah (aleyhissalâtu vesselâm) şöyle buyurdu: "Kur'ân'da mâhir olan (hıfzını ve okuyuşunu güzel yapan), Sefere denilen kerîm ve mutî meleklerle berâber olacaktır. Kur'ân'ı kekeleyerek zorlukla okuyana iki sevap vardır." (Buhârî, Tevhid 52; Müslim, Müsafirîn 244) Fakat buna imkânı olmayanlar mesela Ramazan ayı içerisinde hatim bitirmek isteyip de okuması yavaş olduğundan dolayı buna güç yetiremeyenler dinleyerek hatim indirme yoluna gidebilirler. Bunun sevabının da olacağı muhakkak çünkü önemli olan okuyarak veya dinleyerek Kur'an'la meşgul olmaktır. Diğer bir önemli husus da şudur: Kur'an okumayı veya hatim indirmeyi aynı oruçta olduğu gibi sadece Ramazan ayına hasretmemek lazım. Efendimiz (sas) ve ashabının yaptığı gibi her gün Kur'an okumalı ve hayatımızın bir parçası haline getirmeliyiz. Hasılı: Ramazanlar, Kur'an'ı hayatımızın her anında okunması istikametinde bir başlangıç olması için birer fırsat bilinmeli. hikmet.net |
04 Ekim 2008 18:07 | |
TÜRKcan | Cvp: Radyo, Televizyon veya Kasetten Dinlemek Yoluyla Hatim Olur mu? Sual: Kur’an-ı kerimi okumak mı, yoksa dinlemek mi daha çok sevaptır? CEVAP Kur’an-ı kerimi okumak sünnet, dinlemek ise farz-ı kifayedir. Sünnetin sevabı, farzın yanında denizde damla bile değildir. Din kitaplarında bildiriliyor ki: 1- Kur’an-ı kerimi dinlemek farz-ı kifayedir. İş gören, uyuyan ve camide namaz kılan veya vaaz veren yanında, yüksek sesle, Kur’an okumaya başlamak günahtır. (Redd-ül Muhtar) 2- Camiye girince tehıyyet-ül-mescid olarak, iki rekat namaz kılmak, sünnettir. Kur'an-ı kerim okunuyorsa, sünnet olan bu namaz kılınmaz. Çünkü Kur’an-ı kerimi dinlemek farzdır. Farz-ı kifaye için dahi, sünneti terk etmek evladır. (Eşbah şerhi) 3- Kitap okuyan veya iş yapan yanında Kur'an-ı kerim okumaya başlamak, onlar dinlemezse günah olur. Birinin okuyup, başkalarının sessizce dinlemeleri gerekir. İşi olanların dinlemeden işlerine gitmeleri günah olmaz. Kur’an-ı kerimi dinlemek, farz-ı kifayedir. (Halebî-yi kebir) Farz-ı kifaye, bir kişi onu yapınca diğerlerinden bu mesuliyet kalkar demektir. Yani bir kişi okunan Kur’an-ı kerimi dinlerse, başkaları dinlemeyip işlerine gidebilir, onlara günah olmaz. Kur’an-ı kerim okuyanı dinleyenler varsa, onların farz işlemelerine sebep olduğu için, Kur’an okuyan ayrıca sevaba kavuşur. Mehmet Ali Demirbaş.. |
29 Eylül 2008 15:52 | |
NUR | Radyo, Televizyon veya Kasetten Dinlemek Yoluyla Hatim Olur mu? Radyo, televizyon veya kasetten dinlemek yoluyla hatim olur mu?” Kur’an-ı Kerim’i namazda okuyacak kadar öğrenmek her mü’mine farzdır. Çünkü namazda Kur’an’dan kısa üç âyet veya uzunca bir âyet okumak namazın geçerli olması için şarttır. Âyette, “Kur’an’dan kolayınıza geleni okuyunuz.” buyurulmuştur. Bu âyet namazda kıraatle ilgili olarak inmiştir. Kur’an’ı namaz dışında okumak ve anlamaya çalışmak ise sünnet veya müstehap olarak bir feyiz, bereket ve ecir kaynağıdır. Onu baştan sona okumaya veya dinlemeye ise hatm-i şerif denir. Hatm-i şerif bizzat okuma veya başkasının okuduğunu dinleme yoluyla olur. Nitekim Hz. Peygamber (s.a.v), Medine döneminin son yılında Kur’an-ı Kerim’in tamamını Cebrail (a.s) ile karşılıklı olarak okumuş, bir de Allah’ın elçisi onu ashab-ı kirama bütün olarak okumuştur. Sahâbeler, Kur’an’ı önlerinde yazılı metin olmaksızın dinlemişlerdir. Kur’an’ı hem okuyanın hem de dinleyenin lafız ve harf başına ecir kazanacağını bildiren hadisler vardır. Bu dinleme bizzat okuyan kişiden olursa belki en güzeli gerçekleşir. Ama araya giren münâdî yerindeki iletişim araçlarından dinlemekle de hatm-i şerif gerçekleşmiş olur. Ancak Allah’ın elçisi döneminde Kur’an-ı Kerim, içindeki hükümleri, kıssaları, ibretli olayları dinleyip öğrenmek ve ibret almak için okunurdu. Bu yüzden günümüzde Kur’an’ı Kerim’in aslını dinlerken, manasını da ya o anda izlemeli ya da ilk fırsatta bir meal veya tefsirden, dinlenen yerlerin manasını okuyarak bilgi sahibi olunmalıdır. Çünkü Kur’an’ın aslı mucize olduğu gibi manası da mucizedir. Mana eksik kalırsa mucizelik yönü ve ecri de eksik kalır. Cenab-ı Hakk’ın bizlere aile arasında ve toplum içinde adaletli olmayı, her hak sahibine hakkını vermeyi nasip etmesini temenni ederiz. Prof.Dr.Hamdi Döndüren.. alıntı |
![]() |
.::.Bir Ayet-Kerime .::. | .::.Bir Hadis-i Şerif .::. | .::.Bir Vecize .::. |
|