05 Eylül 2017 08:04 | |
Mihrinaz |
Çocukların dinî eğitiminde her yaşın ayrı bir önemi var*dır. Ancak din eğitimi ve dinî duyguların gelişimi açısından okul öncesi dönem, "altın çağ" olarak nitelendirebileceği*miz en önemli dönemdir. Bu dönemin iyi değerlendirilmesi; anne-babanın din eğitimi konusunda sağlam bilgilere sa*hip olması, çocuğun hangi sorusuna nasıl cevap verece*ğini bilmesi ve hangi bilgiyi hangi aşamada, hangi çerçe*vede öğreteceğinin bilincinde olmasına bağlıdır. Kur'an'ın ve Hz. Peygamber'in (s.a.v.) metodu olan tedrici eğitim metodunu biz de çocuklarımızın dinî eği*timinde uygulamak durumundayız. Eğitimin süreç içeri*sinde gerçekleşen bir olgu olduğunu hiçbir zaman unut*mamak gerekir. Onları yetiştirirken daima beklemeli, teenni ile hareket etmeli ve basit alıştırmaları bıkma*dan, usanmadan tekrarlamalıdır. Çocuğun iman esasla*rını öğrenmesi ve ibadet alışkanlığı kazanmasında her zaman sabırlı olunmalıdır. Sağlıklı bir din eğitimi verebilmek için her anne-babanın yakın ve uzak plan olmak üzere belirli hedefleri olmalıdır. Bu çerçevede okul öncesi dönem sevdirme ve benimsetme, yedi yaş ve sonrasında ergenlik dönemine kadar süreç ise ibadetlere alıştırma süreci olarak değerlendirilmelidir. İKİ YAŞ İki yaşındaki çocuklarda özellikle dil alanında büyük gelişmeler yaşanır. Bu yaşta çocuk sosyal açıdan kendisi dışında ama kendisini ilgilendiren dış dünya ile ilgili konulara ilgi göstermeye başlar. Bu yaşta çocuklara dinî hikâyeler okumak ve din*letmek, Kur'an-ı Kerim ve güzel sözler dinlemesini sağlamak yaşına uygun bir uygulama olacaktır. Bu yaşta "la ilahe illallah" yani kelime-i tevhidi çocuk*lara ezberletebiliriz. ÜÇ YAŞ Üç yaşın başlarındaki çocuklar dengesiz, olum*suz, kararsız ve isyankârdır. Büyüklerin sözlerini dinlemez, hatta tersini yapar, kısıtlandığı zaman ise öfkelenir, çevresinden yardım istemez, kendi ba*şına işlerini yapmaya çalışır. Bu davranış şekilleri, çocuğa göre değişmekle beraber üç yaşın ortala*rında veya sonlarında azalır, normale döner. Ancak bu dönemde oluşan saplantılar ve ruhsal bunalım*lar ileriki yıllarda inatçılık ve direnç belirtileri şek*line dönüşebilir. Bundan dolayı çocuklara bir takım dinî içerikli bilgileri zorla verme, ibadet kalıplarını öğretme gibi çabalar içine girerek çocukla inatlaş-mayınız. Aksi takdirde çocuk, bu konularda ömür boyu olumsuz bakış açısına sahip olabilir. Bu se*beple özellikle bu yaş grubundaki çocuklara baskı ve zorlamalardan kaçınmak gerekir. Onları isteme*diği bir dinî faaliyeti gerçekleştirmeye zorlamama*lıdır. Üç yaşın sonlarında sakinlik dönemi başlar. Çocuk daha dengeli ve ölçülü hareket etmeyi öğrenir. Bu yaş çocuğu çok soru sorar, "neden" ve "niçin"lerle konuyu irdeler. Allah'a, meleklere dair, Hz. Peygam*bere ve diğer iman esaslarına dair çok fazla soru sormaya başlar. Ancak ona basit ve anlaşılır, kısa cevaplar vermekle yetinin. Bu yaşta çocuğun sinir sistemi hazır olmadığı için ona uzun dualar ve su*reler ile bazı bilgileri zorla ezberletme gibi davra*nışlardan kaçınmak gerekir. Bu süreçte çocuğun anne-babayla beraber namaz ibadetini yerine ge*tirmesine müsaade edilmelidir. Ama ısrarla her se*ferinde ondan yapmasını isteyerek de nefret ettir*memelidir. DÖRT YAŞ Dört yaş, çocuğun en çok araştırmacı olduğu dönemlerden birisidir. Her şeyi öğrenmek ister. Bu yaşta çocuğa seveceği, hoşuna giden hikâyelerden bol bol okuyun ya da anlatın. Dinî temaları, hikâye ve masal diliyle işleyin. Bunun için dinî hikâyeler ve seçilmiş masallardan yararlanabilirsiniz. Elinizde mevcut değilse bile siz kendiniz kurgulayarak ço*cuğa vermek istediğiniz mesajı bir hikâye içinde ve*rebilirsiniz. BEŞ YAŞ Çocuk kaç yaşında hafızlığa başlamalı? Son dönemlerde bazı anne-babalarm ısrarla çocuklarını altı-yedi yaşlarında hafız yapma gayreti içine girdiklerini görüyoruz ki bu üzerinde durulması gereken riskli bir durumdur. Bu yaş çocuğu Kur'an ezberlemede çok sıkıntı yaşayacak ve bunun üzerine Kur'an'dan soğuma tehlikesi söz konusu olacaksa -ki bu ihtimal çok yüksektir- bu yaşta çocuk hafız yapılmamalıdır. Kur'an'dan uzaklaşması, nefret etmesi tehlikesini düşünerek, teenni ile hareket etmeli, ilerleyen yaşlarda çocuk teşvik edilerek, hazırlanarak hafızlık yapması düşünülmelidir. Beş yaş, çocukluk evresinin düğüm noktasıdır. Bu yaşı "altın yaş" olarak nitelendiriliriz. Bu yaş ço*cuğu çevresine uyum gösterir. Bu yaşta çocuklar ev işlerine yardım etmeyi sever, zayıf ve küçükleri ko*rur, başkalarının üzerinde olumlu tesir bırakmak is*ter, işte bu çağ çocuğun bir takım ibadetlere, dinî ritüel ve davranışlara aşinalık kazandırabilmesi için en önemli zaman dilimidir, inanç esasları temel an*lamda bu çağda iyi ve doğru şekliyle kavratıp be*nimsetebilirsiniz. ALTI YAŞ Altı yaşında (bazen beş buçuk yaşında) çocuk üç yaşlarında olduğu gibi tekrar olumsuz davranışlar gös*tereceği bir döneme adım atmıştır. Çevresiyle çatış*maya girer, uyumsuzluk gösterir. Her zaman birinci ve en iyi olmak ister. Bu dönemde çocuk mantıksal düşünmeyi öğrenmeye başlamıştır. Bu dönemde ço*cuğa bol bol dinî hikâyeler okumalı, bununla kalma*yarak onları hafızasında tutmasını sağlamalı ve soru*lar sorarak zihnini çalıştırmayı öğretmelisiniz. Her ne kadar çocuklar üç-dört yaşlarından itibaren sorular sormaya başlasa da onların bu so*rularının bir yetişkin gibi anlatılanı tam anlamak veya cevabını kavramak şeklinde olmadığını bil*melisiniz, işin hakikatinde çoğu zaman çocuklar sordukları sorunun cevabıyla çok fazla ilgili de*ğillerdir. Ancak beş-altı yaşlarından itibaren ço*cuğun sorduğu sorular gelişigüzel sorulan sorular değil, dinlenmek ve cevaplarını öğrenmek için*dir ki bu da çocuğun kendisine verilenleri almaya hazır olduğu manasına gelmektedir. Bu sebeple özellikle beş-altı yaşlarında sorulan soruları cid*diye almalı gerektiği gibi cevaplandırma gayreti içine girmelisiniz. YEDİ YAŞ Altı-yedi yaşlarına kadar bütün pedagogların ittifak ettiği nokta bu dönemin bilgi öğretme ve ezberletme zamanı olmadığı, sevdirme ve benim*setme zamanı olduğu gerçeğidir. Temyiz çağına kadar çocuklara iman esaslarının ayrıntılarını ve bir takım kelami bilgileri öğretmek asıl amacınız olmamalıdır. Allah sevgisi, Peygamber sevgisi ka-zandırılırsa bu dönem için asıl aşama kat edilmiş demektir. ON YAŞ Moral Dünyası Şubat sayısında bu ay Çocuğun dini eğitimi nasıl olmalı konusu değişik yönleriyle uzmanların kaleminden anlatıldığı dosya ile işleniyor. Ayrıntılı bilgiyi derginin internet sitenden edinebilirsiniz... Altı-on yaş arasında çocukların inişli çıkışlı ba*zen dengesiz ve olumsuz davranışlar gösterdiğini bilmelisiniz. Çocuk ancak on yaşında iken beş ya*şında gösterdiği denge ve düzeni yani ölçülü dav*ranış özelliğini kazanacaktır. Bu yaş grubunun en temel özelliklerinden birisi de çocukların çok kolay etkilenme özelliğidir. Bu yaşlar arasında çocukların tutarsız özellik gösterebileceğinin bilincinde olarak onları ibadetlere alıştırmada çok zor şeyleri tercihle karşı karşıya bırakmayın. Ama ibadet ve iman eği*timini de bu çağda tamamen yerleştirmeye ve be*nimsetmeye çalışmalısınız. Bu dönem, çocuğun akli melekelerinin olgunlaşma, kendilerine göre doğru ve yanlışları ortaya koyma zamanıdır. Bundan do*layı dinî doğruları çocuğa benimsetmek önemlidir. On yaşına giren çocuğun huzurlu döneme girmesi de bu yaşın çocukların artık bazı ibadetleri tam ola*rak yerine getirme zamanının olduğunu gösterir. ON YAŞ SONRASI On yaş sonrasında çocuklarda ergenlik dönemi*nin etkileri kendisini gösterecektir. Çocuğun ergen*lik dönemine kadar din eğitiminden amacımız, er*genlik çağına girdiğinde çocuklarımızın ibadetlerini kolaylıkla yerine getiren bir fert olmasını sağlamak*tır. Bunu gerçekleştirmek ise okul öncesi dönemde iman esaslarını kavratma, yedi yaşından itibaren de namaz-oruç gibi ibadetlere hazırlık sürecini başlat*maya bağlıdır. Yedi-on yaş arası çocukların namaz kılmalarını, bir takım ibadetleri gerçekleştirmele*rini teşvik etmeli, yaptıkları zaman takdir etmelisi*niz. Ancak on yaşından itibaren bu vurgular daha kuvvetli olmalıdır. |
27Haziran 2016 21:28 | |
Esma_Nur | [Linkler Ziyaretçilere Kapalıdır.Giriş Yap Veya Üye Olmak için TIKLAYIN...] Çocuklarimizin odasini doğumundan itibaren bu ve buna benzer şekilde dekor edersek ileride öğrenmesi daha kolay olur... |
09 Ağustos 2014 09:06 | |
Arasat | Cevap: çocuğa hangi yaşta ne öğretmeli? 19 aylık oğlum var ona en çok kimi seviyorsun dediğimde Allah diyor sofra duası okuyunca amin diyo şu için ce şükür diyor ezan okunurken ve kuran ı kerim okunurken susar ve dinler şimdiden bunları aşılaya bildim ama daha tam konuşamıyor dili döndükçe doğdu doğalı sohbetlere hep götürürüm normalde çok hareketli ve yapamazdır ama sohbette kuran ı kerim okunurken ve sohbet bitene kadar sesi çıkmaz oturup okuyanı dinler |
08 Ağustos 2014 01:28 | |
mehmet akif2 | Cevap: çocuğa hangi yaşta ne öğretmeli? oğlumun yaz döneminde camiye gittiğini daha once demiştim cami imamının çocuklara öğlen namazı kılın öyle evlerinize gidin uygulaması çok güzeldi cami imamı daha önceki günlerde çocukları parka gezmeye götürüp dondurma almış bugün başka camiiyle maçları vardı yine dondurma yemişler yarın da cami bahçesinde piknikleri var bu uygulamalar çocuğun her sene istekle camiye gitmesine vesile olur eminim birçok cami imamı böyle uygulama yapıyordur böyle duyarlı imamlardan allah razı olsun |
08 Ağustos 2014 01:22 | |
mehmet akif2 | Cevap: çocuğa hangi yaşta ne öğretmeli? Çocuklara 'En çok kimi seviyorsun?' gibi sıradan bir soru yerine 'Allah'tan ve peygamberinden sonra en çok kimi seviyorsun?' sorusu sorulmalı, böylelikle Allah'ın herkesten çok sevilmesi gerektiği öğretilmelidir. ![]() keşke her anne-baba böyle bir uygulama yapsa |
06 Temmuz 2007 01:08 | |
Medine-web | RE: ÇOCUĞA HANGİ YAŞTA NE ÖĞRETMELİ? camiilerde şu an pedagojik formasyonlular çok az yok denecek kadar.DİB yeni atamalarla(5000 kusur) bu boşluğu doldurduğunu düşünüyorum.şu an camii görevlileri bunu üstlenmiş.düzeleceğine inanıyorum.çünkü ilahiyat mezunları çok alındı ve alınıyor 15 güne kadar.pedagojik eğitim olmasada ihl mezunlarından iyidir ilahiyat mezunları. kuran kursları için en az 5.sınıfı bitirmiş şartı var,yada 12 yaştan büyük olması lazım. bana göre bu hatadır.ergenlik dönemine girecek yaştaki çocuğun farklı zevkleri oluyor.camiiye yönlendirmek biraz zordur.hem dini eğitimlerin küçük yaşlarda doğru yerde doğru eğitimcinin yanında olması bulunmaz fırsatlardır.başkanlığımız bunun için en ideal kurum. DİB bağlı camiilerde hurafe sözkonusu olamaz.okutacağı kitap belli,verecek ders belli,aynen okul gibi.hatta teftişleri MEB müfetişleri yapmaktadır kursları.(bilmem haberiniz varmıdır?) Allah çocuğunuzu sevdiklerine**bağışlasın inşaallah.10 yaş geç olmazsa erken hiç değil.bence mutlaka yönlendirin camiilere. üç kur şeklinde,her kur 20 günlük programla toplam 60 gün eğitim verilmektedir.şu an 2.hafta dolmaktadır yarınla beraber.kayıt için henüz şansınız var. günde 3 saat eğitim verilmektedir. Allah yardımcınız olsun. |
06 Temmuz 2007 00:52 | |
z-eynep | RE: ÇOCUĞA HANGİ YAŞTA NE ÖĞRETMELİ? Evet bu konu son derece önemli. Camilerde Kuran kursu verenlerin pedagojik formasyonu var mı öğrenebilir miyim?Bununla ilgili ne gibi önlemler alınıyor? Çocuğumun ardımdan okumasını isterim. Annesi beceremedi kızı yapabilsin isterim. En uygun yaş sizce hangi yaş olabilir? Benim düşüncem temel bilgileri okulda edindikten sonra başlaması. Zaten İlköğretimi bitirmiş olması gerekiyor yanılmıyorsam. Fakat bir yandan da o yaştan sonra belki de ilgisi olmayacak. Dil vs öğrenmek için küçük yaşlar uygun olsa da kafasının hurafelerle doldurulmasına ilişkin tedirginliklerim olduğu için erteliyoruz. Özellikle şu dönemlerde oldukça ilgili ve amerikada olduğumuz dönemde kimliğini bu kadar sahiplenmesi ve yediğine içtiğine bu kadar özenli olmasından gördüğüm kadarıyla nasıl yaptım bilmiyorum ama ![]() ![]() |
04 Temmuz 2007 15:35 | |
Medine-web | RE: ÇOCUĞA HANGİ YAŞTA NE ÖĞRETMELİ? öncellikle şunun altını çiziyorum.pedagojik eğitim almamış bir eğitimciye (hangi alanda konuda sınıfta kategoride olursa olsun,)çocuk eğitimini verdirmek bana göre eğitimden ziyade cinayettir.istisnalar kaideyı bozmaz elbette.. çocuğu anlamıyan,tanımıyan bir eğitimciden korkutma sindirme bıktırma kovma beklenir.bir din görevlisi olarak buna çok şahit oldum. hatta hocanın küçük(!)bir hatası,azarı,kızması vs çocuğun belki ömür boyu tiksinmesine vesile olabiliyor.kuran kursu öğrencileri buna örnek verilebilir. devam ederiz... |
04 Temmuz 2007 15:26 | |
z-eynep | RE: ÇOCUĞA HANGİ YAŞTA NE ÖĞRETMELİ? okullarımızda din kültürü ve ahlak bilgisi öğretmenlerimizden bazılarının " çocuğunuzu nasıl dinden soğutursunuz?" kitabından alıntıdaki gibi katı tutumları bence önemli bir sorun. BAZI ları diyerek genelleme yapmaktan da kaçınıyorum lütfen dikkat ediniz. korku üzerine temelleri atarsak çocukları dinlerinden uzaklaştırmış soğutmuş oluruz. çocuklara yaklaşım ne olmalı konusunu bence tartışabiliriz. örnekler verilebilir. çocukluğunda camide hocanın önünden kovulmuş(!) biri olarak merakla bekliyorum.. |
15Haziran 2007 13:34 | |
Medine-web | re: Çocuğa hangi yaşta ne öğretmeli?/ medineweb DEVAMI.. İLK ÇOCUK KİTABI YAZARI PROF. DR. YAŞAR KANDEMİR: ÇOK SORUN YAŞADIM 1970'lerin ikinci yarısındaydı. Bir gazetede, Kapıkule'den yurda giren gurbetçilerin çocuklarıyla yapılan bir röportajı okudum. Çocuklara Allah, Peygamber, âhiret gibi önemli konularda sorular soruluyor, onlar da bu sorulara son derece sığ cevaplar veriyordu. Hele birkaçının 'Peygamberin kim?' sorusuna 'Atatürk' diye cevap vermesi din konusunda hiçbir bilgileri olmadığını gösteriyordu. Bazı arkadaşlarımla meseleyi istişâre edip 'Çocuk kitapları yazmayı düşünüyorum' dediğimde ilmî çalışmalarımın daha önemli olduğunu söylediler. Fakat ben bu ciddi boşluğu önemsedim ve çocuk kitapları yazmaya başladım. O sıralarda Dame de Sion Fransız Özel Kız Lisesi'nde Din Bilgisi dersi okutuyordum. Oradaki rahibeler vasıtasıyla Fransa'dan Hz. Îsâ ile ilgili bazı çocuk kitapları getirtip inceledim. Bizim hazırlayacağımız kitaplar onlardan geri kalmamalıydı. İlk olarak on kitaplık 'Dinim Serisi'nin ilk kitabı olan 'Dine Doğru'yu yazdım. 32 sayfalık kitabın resimleri iki yılda tamamlandı. Bir defasında ressamdan dua eden bir çocuk resmi çizmesini istedim. Tıpkı bir Hıristiyan gibi, iki avucunu birbirine yapıştırarak dua eden bir çocuk resmi geldi önüme. Hem çizim hem basım açısından çok sorun yaşadım. ÇOCUĞUNUZU NASIL DİNDEN SOĞUTURSUNUZ? Zorla dua ezberletin, ezberlemediğinde cezalandırın. Yaramazlık yaptığı zaman Allah’ın onu cehennemde yakacağını söyleyerek korkutun. Din adamlarını, dindar akrabalarınızı, komşularınızı çekiştirin, hatalarını sayarak gözden düşürün. (C. G. Salzman’ın ‘Çocuğu Kötü Eğitmenin Yolları’ isimli kitaptan alıntı.) |
Bu Konuda 10 fazla Cevap bulunuyor. Bütün Cevapları görmek için buraya tıklayın. |
![]() |
.::.Bir Ayet-Kerime .::. | .::.Bir Hadis-i Şerif .::. | .::.Bir Vecize .::. |
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم , بسم الله الرحمن الرحيم İçinizden mücahede edenler, sabır gösterenler belli oluncaya kadar elbette sizi deneriz.(Muhammed-31) | عن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال İmanın en sağlam kulpu, Allah için sevmek ve Allah için buğzetmektir. | Risale-i Nur’un vazifesi, imanı kuvvetlendirip kurtarmaktır. - (Şualar - 393) |
|