28 Nisan 2021 10:32 | ||
Kara Kartal | Alıntı:
Riyanın belirtileri ile ilgili; Ali b. Ebû Tâlib (r.a) der ki: Riyakârın dört belirtisi vardır: 1.Tek başına olduğunda amellerinde tembel ve gevşek davranır. 2.Halk arasında olunca amellere karşı şevki ve neşesi artar. 3.Övülünce amelini artırır. 4.Kötülenince azaltır. Riyadan Nasıl Kurtuluruz? Birincisi,En başta, sık sık ölümü hatırlamak gelir. Kabre gireceğini, orada yalnız başına kalacağını düşünen insan riyadan bir derece kendini kurtarır. İkincisi, ihsan duygusudur. Yani, Allah beni görüyor, O, bana bakıyor diye düşünmektir. Bu da bir derece insanı kurtarır. Üçüncüsü, tefekkürdür. Yani, insan kendisinin nereden geldiğini, bir damla sudan nasıl yaratıldığını, nereye gideceğini, nasıl bir akıbetle karşılaşacağını, kendi hesabını mutlaka kendisinin vermek zorunda kalacağını, başkasının yardımının söz konusu olamayacağını düşünerek riyadan sıyrılabilir. Dördüncüsü, tabiî davranmaktır. Yani nasılsanız öyle hareket etmeniz de riyadan kurtulmanıza yardımcı olur. Beşincisi, duadır. Dua ederek riyadan kurtulmak için Allah’a sığınırsınız. İnsan ya geleneklere karşı koyup açık ve cesur yaşamalı, yâhut da inandığı bâzı kıymetler varsa onlar için fedâkârlık yapmalı. En çirkin şey ikisine birden sâhip çıkan mürâîliktir (Peyâmi Safâ). Murailik kavramını ilk kez duyuyorum ![]() Her çağın belası olan rica, gösteriş, ikiyüzlülük.. Siz nasıl başediyorsunuz, başedebiliyormusunuz ![]() | |
19 Mart 2009 11:44 | ||
Emekdar Üye | re: Medineweb Haftanin Konusu 'İslamın Reddettiği Riya ve Murailik' Riyanın çeşitleri çoktur malum.Riyaya karşı mücadelede ve tedavide dua dışında fiili olarak yapmamız gerekenler nelerdir? | |
17 Mart 2009 10:45 | ||
cennet-irayiha | re: Medineweb Haftanin Konusu 'İslamın Reddettiği Riya ve Murailik' Şimdi konuyla ilgilenen arkadaşlara sorum.İmam ali devrinde riyayı nasıl görüyorsunuz savaşlarda yönetimde ve sonrasında bilgilendirseniz. | |
17 Mart 2009 10:42 | ||
cennet-irayiha | re: Medineweb Haftanin Konusu 'İslamın Reddettiği Riya ve Murailik' Bu ters dünyada benzerler çoktur. Onların nazarında bir gevher, çöp parçasından da bayağıdır. Her çöle, çeçip kurtulunacak yer adı verilmiştir. Ad ve suret, halkın akıllarına tuzaktır. Bir güruhu, elbisesi tanıtır. Onu o libasla görünce avamdan derler. Mürailik sureti de bir güruhun adını zahitliğe çıkarmıştır. Halbuki kendisi riyaya boğulmuştur. Taklitten, kapıp kaçmadan arınmış nur gerek ki, onu sözünü dinlemeden, işini görmeden tanısın. Bu nura sahip olan , akılyoliyle onun kalbine girer, nakdini görür, nakil ve rivayete bağlanmaz. Gaybı adamakıllı bilen Allahnın has kulları can aleminde kalb casuslarıdır. Lokman, kul şeklinde bir efendiydi. Kulluğu, yalnız zahiri bir görünüşten ibaretti. Meselâ, efendi tanımadık bir yere giderse kuluna elbisesini giydirir. Kendisi de o kölenin libaslarını giyer, köleyi kendisine efendi yapar. Kullar gibi onun ardından yürür. Bu suretle kendisini kimseye tanıtmaz. Ey kul sen baş köşeye otur. Ben, eski bir kul gibi ayakkabılarını götüreyim. Sen sertlik et, bana söv, hiçbir suretle ağırlama. Şimdi hizmetin, bence bana hizmet etmeyi bırakmadan ibarettir. Ben bu suretle gurbet diyarında bile tohumu ekeceğim” der. Efendiler, kendilerini kul sanılsınlar diye kulluğu kabul etmişlerdir. Onların gözleri toktur efendiliğe doymuşlardır, kendilerine lazım olan işi yapa gelmişlerdir. | |
17 Mart 2009 10:34 | ||
cennet-irayiha | re: Medineweb Haftanin Konusu 'İslamın Reddettiği Riya ve Murailik' İşte dalalette, iktidarsızlar muktedir görünmeleri ve ehemmiyetsizler şöhret kazanmaları içindir ki, hodfüruş, şöhretperest, riyakâr insanlar ve az bir şeyle iktidarlarını göstermek ve ihafe ve ızrar cihetinden bir mevki kazanmak için ehl-i hakka muhalefet vaziyetine girerler. Tâ görünsün ve nazar-ı dikkat ona celbolunsun. Ve iktidar ve kudretle değil, belki terk ve ataletle sebebiyet verdiği tahribat ona isnad edilip, ondan bahsedilsin. Nasılki böyle şöhret divanelerinden birisi, namazgâhı telvis etmiş, tâ herkes ondan bahsetsin. Hattâ ondan lanetle de bahsedilmiş de, şöhretperestlik damarı kendisine bu lanetli şöhreti hoş göstermiş diye darb-ı mesel olmuş. (Lemalar-86) | |
17 Mart 2009 10:26 | ||
cennet-irayiha | re: Medineweb Haftanin Konusu 'İslamın Reddettiği Riya ve Murailik' Zafer kazanmak, mücadelede başarıya ulaşmak elbette önemlidir. Asıl zafer ise cephede, seçim sathı mahallinde kazanılan zafer değil, zaferden sonrasıdır. Asıl mücadele o zaman başlar. Menfaatperestler büyük bir iştihayla hemen üşüşürler. İkiyüzlülük, mürailik, yağcılık, dalkavukluk .Şu an seçim sürecinde bunu çokça görmekteyiz. | |
17 Mart 2009 08:56 | ||
cennet-irayiha | re: Medineweb Haftanin Konusu 'İslamın Reddettiği Riya ve Murailik' Selamün aleyküm riya gösteriş o kadar artmışki korunma yollarını biraz açsanız. | |
16 Mart 2009 20:38 | ||
Emekdar Üye | re: Medineweb Haftanin Konusu 'İslamın Reddettiği Riya ve Murailik' İslamın reddettiği bu kavramın ana teması ibadetin kim için yapıldığı hususudur.İbadetler Allah için yapılır.Allah rızası dışında bir amaçla gösteriş olarak ibadet yapmak bu rızayı ortadan kaldırır. Bende konuya riyanın kısımlarını belirterek iştirak edeyim. ---------- Birinci kısım:BEDEN YÖNÜNDEN DİNDE RİYA YAPMAK Bu beden zayıflığını belirtmek ve rengin sarardığını göstermektir ki bu durum,muhataplarına ahiretten çok korktuğunu ve din hususunda çok üzüldüğünü belirtmek içindirBeden zafiyetiyle az yediğine, ve sararmaklada geceleyin uykusuz kaldığına,fazla çalıştığına ve din için pek üzüldüğüne inandırmak isterBu sebepler belirdiğinde halk bu adama güzel hasletlerinden dolayı istidlal ederRiyakarın nefside bu hasletlerinin halk tarafından bilinmesi ile zevk ve rahatlık duyar İkinci kısım:GÖRÜNÜŞ VE KİSVE İLE RİYAKARLIK YAPMAK Bir cemaatin arasında kabul göreceği şekilde giyinmek de riyadırKendini o cemaatin içinden biri olduğunu göstermek amacıyla aynı elbiseye peygamber kisvesi olduğunu düşünmeden bilmeden bürünmek riyaya girerHatta böyle kimseler dahada aşırıya giderlerMesela normal kumaştan sade bir cübbe giymek varken onlar parlayan bir kumaştan beyaz rengi tercih ederlerSarığı normal bir şekilde sarmak varken daha büyük ve geniş sarar ve aşırıya kaçarlarBunlarda aynı kategoriye girerDünya ehlinin riyası ise güzel elbiseler,kıymetli binekler,genişlikler,mesken,ev aşyası,mobilya,rengarenk libaslar dırBu gürüpların her biri,mertebesini giydiği kıyafette görmektedirO kiyafetten daha düşük bir kıyafet ona ağır gelirHer ne kadar o kıyafeti giymek mubah isede kötülenmek korkusundan giymez Üçüncü kısım:SÖZ İLE YAPILAN RİYA Din ehlinin riyası vaaz etmek,hatırlatmak,hikmetle konuşmak,hadis ve eserleri,menkıbeleri ezberlemekBunları,ilmin çokluğunu isbat etmek için yapariyiliği emretmek,kötülükten nehyetmek,münkerlere karşı kzıp reaksiyon göstermek,konuşurken sesini zayıf çıkarmak,Kuran'ı okurken mahzun olduğunu korktuğunu göstermek için ince sesle okumak,hasmını susturmak için mücadele etmek vs bunlarda din ilmindeki kuvvetini halka göstermek ve gözlere alim,bilgili olarak gözükmek için yaparDünya ehlinin sözle riyası,şiirleri ezberlemek,darb-ı meselleri hıfzetmek,ibarelerde belagat ve fesahat göstermek vsdirBunları berlirli amaçlar ile yaparlar Dörüdüncü kısım:AMEL iLE YAPILAN RİYAİnsanların yanında iyi bir müslüman olduğunu göstemrek için namaz kılarken uzun süre ayakta durması,sırtını düzeltmesi,uzunca secdede ve rukuda kalması,başını eğmesi,sağa sola bakmayı terketmesi,sükuneti belirtmesi,ayaklarını ve ellerini düzgün tutması gibi fiillerdirAceleci bir riyakar acele iel yürürDin ehlinden birini gördüğü zaman yavaşlar va vakara bürünürAceleciliğe nisbet edilmekten korkarEğer o kişi gözden kaybolursa yine aceleyle yürümeye başlarBuna göre misallei genişçe çoğaltabilirsiniz Burada bir gurup vardır ki bunu okuduğu ve bildiği zaman yanlız halinin,halkın arasındaki haline benzemesnden korarVe yanlız yani halvette kendisini halkın arasında olmak istediği şekle zorlarZorlar ki halkın arasında bir amellerinde bir değişiklik yapmaya muhtaç olmasınBu kişi böyle yapmakla riyadan kurtulduğunu znnederAncak riyası katmerleşmiştirÇünkü halvethanesinde de riyakar olduMisal halvet ve tenhada,halkın gözleri önünde güzel yürüyebilmek için güzel yürümeye çalışmıtırAllah'dan koktuğu veya haya ettiği için değil Yapılan her ibadeti,ameli,yürümeyi,kalkmayı,yatmayı,kalmayı,ye meyi,çalışmayı,ilim telab etmeyi,giyinmeyi vs ALLAH için yapmalıRızasını taleb etmek için yapmalıİnsanların sana verecek ne cenneti,nede seni cezalandıracak cehennemi varRiya yapan bir insan ahirette, amellerine karşılık bir mükafat bulamayacağı gibi azar ve ceza görecektirRiyakarlık kişisizliği ve haysiyetsizliğide aynı zamanda kabul etmektir | |
16 Mart 2009 20:25 | ||
Emekdar Üye | RE: Bu hafta islamın red ettiği "RİYA,MURAİLİK,GÖSTERİŞ" "O ettiklerine sevinen, yapmadıklan şeylerle övülmeyi sevenlerin, azâbdan kurtulacaklannı sanma." Âl-i İmran, 188. | |
16 Mart 2009 15:40 | ||
Emekdar Üye | RE: Bu hafta islamın red ettiği "RİYA,MURAİLİK,GÖSTERİŞ" Bir cemaatin arasında kabul göreceği şekilde giyinmek de riyadır.Kendini o cemaatin içinden biri olduğunu göstermek amacıyla aynı elbiseye peygamber kisvesi olduğunu düşünmeden bilmeden bürünmek riyaya girer. Hatta böyle kimseler dahada aşırıya giderler.Mesela normal kumaştan sade bir cübbe giymek varken onlar parlayan bir kumaştan beyaz rengi tercih ederler.Sarığı normal bir şekilde sarmak varken daha büyük ve geniş sarar ve aşırıya kaçarlar.Bunlarda aynı kategoriye girer.Dünya ehlinin riyası ise güzel elbiseler,kıymetli binekler,genişlikler,mesken,ev aşyası,mobilya,rengarenk libaslar dır.Bu gürüpların her biri,mertebesini giydiği kıyafette görmektedir.O kiyafetten daha düşük bir kıyafet ona ağır gelir.Her ne kadar o kıyafeti giymek mubah isede kötülenmek korkusundan giymez (Bu niyette olmayan kardeşlerimi tenzih ederim.) | |
Bu Konuda 10 fazla Cevap bulunuyor. Bütün Cevapları görmek için buraya tıklayın. |
![]() |
.::.Bir Ayet-Kerime .::. | .::.Bir Hadis-i Şerif .::. | .::.Bir Vecize .::. |
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم , بسم الله الرحمن الرحيم O sizi karanlıktan nura çıkarmak için üzerinize melekleriyle beraber rahmet edendir. O mü'minleri çok esirgeyicidir.(Ahzab-43) | عن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال Bir müslümana, kardeşini 3 günden fazla terk etmesi(küsmesi) helal olmaz. | Sözünle cömert, fiilinle cimri olma.(Zeyd bin Sabit) |
|