Medineweb Forum/Huzur Adresi

Go Back   Medineweb Forum/Huzur Adresi > ..::.KADIN AİLE ÇOCUK.::. > Kadın-Aile-Çocuk > Tesettür Konuları > hicap,çarşaf,örtü

Konu Başlıkları: hicap,çarşaf,örtü Konu Cevaplama Paneli
Kullanıcı isminiz: Giriş yapmak için Buraya tıklayın
Aşağıdaki Kutuya Sorunun cevabını Yaz ( Bakara )
Başlık:
  
Mesajınız:
Trackback:
Kaynak olarak Ekle
Başlık Sembolleri
Konunun başında Sembol kullanmak için aşağıdaki Listeden bir Sembol seçiniz:

Diğer Seçenekler
Diğer Ayarlar
Değerlendirme
İsterseniz bu Konuyu buradan değerlendirebilirsiniz.

Konuya ait Cevaplar (Yeniler yukarda)
04 Temmuz 2009 23:02
kurtmehmet
RE: hicap,çarşaf,örtü

Cilbâb”da renk önemli midir? Ne örtünme âyetleri, ne de onları açıklayan hadisler, kadınların, şu ya da bu renkte cilbâb giymeleri hususunda bir emir ihtiva etmektedir. Buna göre kadın, dikkat çekici olmamak şartıyla, ister siyahtan ister başka bir renkten cilbâb edinir.
Ancak ilk müslüman hanımlar ve özellikle de Rasülullah (s.a.v.)’in dönemindeki sahabe kadınlar, cilbâbın görev ve maksadını çok iyi kavradıklarından olacak ki, genellikle siyah rengi tercih etmişlerdir. Mesela Ümmü Seleme annemiz: “Ci1bâb âyeti indiği zaman, Ensar kadınları siyah giysilere büründüklerinden ötürü, başlarında kargalar varmış gibi çıktılar” demektedir Bu yönüyle de “cilbâb” ile “çarşaf’ bire bir uyum sağlamaktadır. İbn Sa’d’ın rivayetinde ise Âişe (r.a.)’ın siyah bir örtü giydiği bildirilmektedir. (et-Tabakâtü’l Kübrâ VIII/71)
Arap dilinde gecenin karanlığı cilbâba benzetilmiştir Şâirler de cilbâbı hep siyah olarak düşünmüş olacaklar ki, siyah ve koyu renkli konuları cilbâba benzete gelmişlerdir.
Ayrıca, “cilbâb”ın, verdiğimiz ta’riflerinden de anlaşılacağı gibi, asıl görevi kadının zinetlerini örtmesi, dışarıda kadının çekiciliğini azaltması ve kadını nâmahremlerinden gizlemesidir; bunu ise koyu renkler daha güzel yapar. Zir koyu renklerin gizleyicilik özelliği vardır. Buna göre; farz ya da vacip değildir belki ama, cilbâbın siyah ya da koyu renkten olması maksadına uygunluk ve sahabe hanımlarını örnek alma açısından daha güzel ve daha makbuldür.
Bundan olacak ki, müfessir Âlûsi (v_l270/1853) şunları söyler: “Sonra bilesiniz ki, bana göre günümüzde ileri düzeyde (müreffeh) hayat süren birçok kadının, evlerinden çıkarken, üst elbise olarak giydikleri örtüler de (cilbâb olamayacakları gibi), gösterilmesi yasaklanan zinetler türündendir. Çünkü bunlar, nakışlı, desenli ve göz alıcı giysilerdir. Bana göre erkeklerin, kadınlarına böylece çıkma izni vermeleri, bundan hoşlanmaları ve kadınlarının yabancı erkekler arasında bu şekilde dolaşması, “ğayret” -yani övülmüş olan mahremini kıskanma azlığındandır. Bu, yaygın bir musibet halini almıştır. Böyle yaygın musibet haline gelen şeylerden biri de; kadınların, kayınbiraderlerinden sakınmamaları, kocalarının da buna aldırmamaları, hatta çoğu zaman da bunu bizzat kendilerinin emretmeleridir... Bütün bunlar Rasülullah (s.a.v.)’in müsaade etmediği şeylerdir. La havle ve lâ kuvvete illa billah!” (Rûhu’ l-Me’âni XVII/l 46)
Bütün söylenenleri göz önünde bulundurduğumuzda, sonuç olarak cilbâb için şunlar söylenebilir:
Cilbâb, kadının evinden çıktığında başörtüsünün de üzerinden büründüğü, baştan aşağı sarkıttığı bir dış elbisesi ve üstlüktür. Cilbâbın ilk uygulamalarından anlaşılan şekle göre, kolsuz ve bürünülen-sarkıtılan bir elbise olduğu görülmektedir.
Cilbâb’ın bütün vücudu örtmesi, en uygun uygulanış biçimi olarak görülmüştür.
Cilbâb’ın asıl vazifesi, kadının vücut hatları ile süslerini örtmek ve güzelliklerini gizlemek suretiyle, bakanlara iffetli ve namuslu bir kadın olduğunu hatırlatmasıdır.
Cilbâb’da renk emredilmiş olmamakla beraber, siyah ya da koyu renkli olması, tesettürün maksadı açısından daha makbuldür.
Yurdumuzda giyilen kadın giysisi modellerinden, cilbâbın ta’rifine en uygun olanı, ‘çarşaf ve Doğu’daki ‘ehram/ihram’dır.
Çarşaf kelimesi, Farsça çarşeb’den bozmadır. Çarşeb’in aslı da gece örtüsü anlamına gelen çarşeb’dir. Yatak ve yorganda kullanılan bez örtünün adı da buradan gelir. Arapçada yatak ötüsüne milhafe dendiği gibi, cilbâba da milhafe denmektedir. Türkçede de yatak örtüsüne çarşaf dendiği gibi, tesettür için giyilen elbiseye de çarşaf denmiştir. Bu iki nesnenin Arapça’daki ve Türkçe’deki karşılıklarının aynı olması da cilbâbın en iyi temsilinin “çarşaf’ denilen giysi olduğunu ispatlamaktadır.Elmalılı Hamdi Yazır, Konyalı Mehmet Vehbi Efendi gibi âlimlerin de cilbâb kelimesini çarşaf ve peçe (milhâfe ve mikne’a) şeklinde ta’rif etmeleri de bunu göstermektedir
*Kaynak:M.Abdurrahman Taşbilek”Hicap”.
19 Temmuz 2007 17:57
AŞK'ÜL İSLAM
RE: Kur'an-ı Kerim'de Çarşaf Geçiyor Mu?

Son iki yoruma aynen katılıyorum efendim sağolasınız
19 Temmuz 2007 10:25
Recep
RE: Kur'an-ı Kerim'de Çarşaf Geçiyor Mu?

"araç değil amaç önemlidir.ama araç amaca hizmet etmelidir."adminden..
ne güzel tesbit.adam gibi giyinde giydiğinin adı çuval olsun,
18 Temmuz 2007 21:36
Medine-web
RE: Kur'an-ı Kerim'de Çarşaf Geçiyor Mu?

Mutlak manada örtü İslami bir kavram iken özel bir kavmin sosyal geleneğine hastır.
Çarşaf bir giyim biçimidir.
Bu giyim biçimi, bu memleketten o memlekete, o zamandan bu zamana değişiklik arzeder.
Fakat netice itibariyle İslami hicab ilkesi her bilinçli ve aydın insanın kabul ettiği fıkhi bir kanundur.
Ama bu gün çarşaf iki ve örtü iki müteradif kelime haline gelmiştir. O zaman aydın saldırma ve hamle yapmak adına hicaba saldırıyor. Buna karşılık mutaassıplar, hicabı savunmak adına maalesef sadece çarşafı savunuyorlar.

kuranda çarşaf geçmemektedir rengide tipide..
kurana göre kadının vucut hatlarını belli etmiyecek her türlü giyim cilbaptır.
ben manto derim siz çarşaf dersiniz başkası çuval der bir diğeri çadır der,siyasiler türban der de der..

araç değil amaç önemlidir.ama araç amaca hizmet etmelidir.

gerisi hikaye..
18 Temmuz 2007 18:37
neslihan
RE: Kur'an-ı Kerim'de Çarşaf Geçiyor Mu?

çünkü o dönemde tariflerine uygun o kıyafet vardı değil mi, ondan çarşaf diye çevrilmiş herhalde o dönemde pardösü faln yoktur
18 Temmuz 2007 18:30
neslihan
RE: Kur'an-ı Kerim'de Çarşaf Geçiyor Mu?

sonuç:Kur`an illa çarşaf demiyor.
18 Temmuz 2007 16:07
TufeyL
RE: Kur'an-ı Kerim'de Çarşaf Geçiyor Mu?

Alıntı:
saki Üyemizden Alıntı
sevgili kardeşim gerekli kriterleri yazdığığmı zannediyorum
Haddimize değildir kafamıza göre kriter belirlemek...Örtü dikkat çekmeyecek şekilde ve renkte olması tek kriterdir...

selametle...
18 Temmuz 2007 15:59
TufeyL
RE: Kur'an-ı Kerim'de Çarşaf Geçiyor Mu?

Alıntı:
saki Üyemizden Alıntı
sevgili kardeşim bende bu konuyu bir süre önce araştırdım.tefsir de şöyle diyor
cilbab kelimesi çarşaf olarak çevrilmiş ama renk konusunda bir ayrıntıya değinilmemiş.lakin**günümüzde bu çarşaf siyah olmazsa olmaz gibi kalıplaşmış.ama şöyle bir şey de var diyyelim ki bir kadın beyaz bir çarşaf giyerek topluma çıksın.bu insanlar arasında garip karşılanırdı.ama siyah ve ya beyaz yerine açık renkte çarşaflar giyilebilir. ama beyaz da giyilebilir. saygılar.
Kardeşim güzel tesbit lakin önemli bi ayrıntıya değinmemişsiniz...Örtü dikkat çekmeyecek şekilde olması lazımdır ki en uygun renkte siyahtır efendim... beyaz da nur ifade eder ve bi bayanın beyaz giymesi güzelleştirir doğal olarakta dikkat çeker... diğer renkler içinde öyle pembe,yeşil vs.. bunlar dikkat çeker...siyahta dikkat çekiyor diyeceksiniz fakat o insanlarımız yüzünden bakın bi arabistanda siyah giyenler dikkat çekiyormu ? fakat yeşil gibi renklerde çarşaf giyseniz dikkat çeker..malesef türkiyedede siyah çarşaf dikkat çekmiyor değil...

selametle...
18 Temmuz 2007 13:39
TufeyL
RE: Kur'an-ı Kerim'de Çarşaf Geçiyor Mu?

Kardeşim,bu sorunun cevabını konu içerisinde bulabilirsin...

selametle...
18 Temmuz 2007 13:08
neslihan
RE: Kur'an-ı Kerim'de Çarşaf Geçiyor Mu?

illa çarşaf mı yani
Bu Konuda 10 fazla Cevap bulunuyor. Bütün Cevapları görmek için buraya tıklayın.

Yetkileriniz
Konu Acma Yetkiniz Yok
Mesaj Yazma Yetkiniz Var
Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok

BB code is Açık
Smileler Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-Kodu Kapalı

Bir Ayet Bir Hadis Bir Söz | www.kaabalive.net Bir Ayet Bir Hadis Bir Söz | www.medineweb.net Yeni Sayfa 1
.::.Bir Ayet-Kerime .::. .::.Bir Hadis-i Şerif .::. .::.Bir Vecize .::.
     

 

 Medineweb Sosyal Medya Gruplarımız:  Medineweb  Medineweb  Medineweb  Medineweb Medineweb     

  www.alemdarhost.com sunucularını Kullanıyoruz.