![]() |
Tavla oynamak günahmıdır ? Iki bölümlü tahta üzerinde, atılan zarlara göre pulları hareket ettirilerek oynanan oyun ve bu oyunun oynandığı tahta Tavlanın Arapça’daki ismi “Nerd”dir Tavla çok eski bir oyundur Arabların bunu Farslılardan aldığı söylenir Buna delil olarak asıl adının “Nerdeşîr” olduğu gösterilmektedir (Ibn Manzûr, Lisanü’l-Arab, VI, 4392) Tavlánın haramlığı bizzat Resulullah (sas)’in hadisleriyle sabittir: 1- Müslim, Ebû Davûd ve Ahmed b Hanbel’in Büreyde b Hasîb (ra)’den rivâyet ettikleri bir hadiste Resulullah (sas) Tavla (Nerdeşir) oynayan sanki elini domuz kanına bulaştırmış gibidir” buyurmuştur (Ibn Hanbel, V, 370) 2- Muvatta, Ebû Davûd, Ibn Hanbel, Ibn Mâce, Hakim, Dârakutnî ve Beyhakî’nin Ebû Musa el-Eş’arî (ra)’den rivâyet ettikleri bir hadiste de, “Kim tavla oynarsa Allah ve Resulune isyan etmiştir” buyurulmuştur (Ebû Davûd, Edeb, 56; Ibn Mâce, Edeb, 43; Muvattâ, Rüya, 6) Bu hadis-i şerifler ışığında tavlanın haram olduğu anlaşılmaktadır Tavla kumarın bir çeşididir ve kumarın haramlığında şüphe yoktur Çünkü Resulullah (sas) “Kim arkadaşına; gel kumar oynayalım dese (de oynamasa, bu sözüne kefaret olmak üzere) sadaka versin” buyurmuştur (Buharî, Edeb, 74; Müslim, Eyman, 4; Ebû Davûd, Eyman, 3) Kumar oynamaya sadece çağırmak bile, kefâret olarak sadaka vermeyi gerektiren bir günahtır Bütün müdevven fıkıh ekolleri, Hanefi*, Şâfiî, Mâlikî, Hanbelîler, Imamıyye ve Zeydiyye, ayrıca Zahirîler tavlanın haram olduğunda ittifak halindedirler imam Şevkânî, Ibn Muğaffel ile Ibn Müseyyeb’in tavla oynama, kumara sebep kılınmadığı takdirde, ruhsat verdiklerini nakletmektedir (Şevkânî, Neylü’l-Evtâr, VIII, 107) Ancak yukarıda geçen hadisler tavlanın haram olduğuna kesinlikle delâlet etmektedir Ister kumar niyetiyle oynansın, ister başka niyetle oynansın Çünkü “Tavla oynayan Allah ve Resulune asi olmuştur” hadisi sarıh ve sahihtir Allah ve Resulune asi olana Cehennem’in gerekli olduğu da açıktır Çünkü Cenab-ı Hak: Kim Allah’a ve Resulune isyan ederse, içinde ebedi kalmak üzere, ona Cehennem ateşine düşmek vardır” (el-Cin, 72/23) ve “Allah ve Resulunün emrine aykırı davrananlar, kendilerine bir belânın çarpmasından, yahut onlara acı bir azabın uğramasından sakınsınlar” (en-Nûr, 24/63) buyurmaktadır Tavla ve benzeri oyunlarda sonuç şansa dayanmaktadır Bu ise önce mücâdeleye ve çekişmeye, sonra hırslanmaya, sonra da kin, düşmanlık ve fitneye sebep olmaktadır Tavla genellikle, az bir miktar ile de olsa, kumar olarak oynanmaktadır Insanlar ona alışmakta, âdet edinmektedirler Kazanmak hırsına kapılan insan, bu hırsla rahatça yalan söyleyebilmektedir Yalan yere yemin ise kendi başına büyük günahlardandır Oynadıkça hırslanan insan, oynadıkça oynamakta, vaktin nasıl geçtiğini bilmemekte, dünyası âdeta oynadığı oyundan ibaret olmaktadır Böyle bir insanın gaflete dalacağı tabiidir Gaflete dalan insan ise haliyle hem Allah’ı anmayı, hem de namazı hatırına getirememektedir Tavlayı oynamak haram olduğu gibi, tavla aletinin alış-verişini yapmak da haramdır (Muhammed Vefâ, Bey’u'l-A’yâni’l-Muharrame, 94-96) |
ücret karşılığında oynanmasa bile zaman çaldığı aşikardır.haramsa bile boş, malayani iş olduğundan haramdır.wesselam. |
NAHL 116: Dillerinizin uydurduğu yalana dayanarak "Bu helâldir, şu da haramdır" demeyin, çünkü Allah'a karşı yalan uydurmuş oluyorsunuz. Kuşkusuz Allah'a karşı yalan uyduranlar kurtuluşa eremezler. |
Alıntı:
Alıntı:
Ayete tekrar bakalım. NAHL 116: Dillerinizin uydurduğu yalana dayanarak "Bu helâldir, şu da haramdır" demeyin, çünkü Allah'a karşı yalan uydurmuş oluyorsunuz. Kuşkusuz Allah'a karşı yalan uyduranlar kurtuluşa eremezler. Şimdi bu ayet hükmüne göre tavla oynamak günah ve haramdır demek nasıl bir anlam kazanır devamı var |
Bence sorulacak en önemli soru. Tavla ne amaçla oynanıyor ? Kumar amacıyla ise kesinlikle haramdır ? İşte size ayet. Maide 90: Ey iman edenler! Ancak şarap, kumar, (tapınmak için konulan) dikili taşlar (putlar) ve fal okları, şeytanın işlerinden pis şeylerdir. Artık bunlardan kaçının. Umulur ki böylece siz felâha erersiniz. Para verilipte oynanan Şans oyunlarıda birer kumar olmaktadır. ( Piyango- loto-toto ), fal okları her türlü fal, heykeller ve içki şeytan işi pislikler olduğunu kuran apaçık açıklamış. Tavlayı ne amaçla oynamışsın ? Teselli amacıyla oynamış isen, kumar olmaz. Kumar olmayınca da haram ve günah olmaz. Allah seni neden ve ne ile hesaba çeker ? Teselli oldun diye mi ? Diyeceksin ki Allah hayrını versin neyin tesellisi bu ? Allahı anmada, namazda zikirde seni alıkoymayan bir teselli ise ? Neden olmasın ? Bu kadar olmadıysa daha geniş bir açıklama içine de girebilirim örnekleri bol. |
takvalı olmalı herşeye sevap günah, helal haram diye bakmamalı fetva olarak oynanabilir cevabını alabilirsiniz belki ya takva boyutu ne olacak? fetva mı takva mı? |
Müslüman Kardeşim, Üç beş dakikanı lütfen bana ayır. Şu satırları Allah (cc) rızası için oku. İnsanları Allah'ın (cc) dininden, imanından, Muhammed (sav) in yolundan ayıran, haneleri yıkan, kumar hakkında biraz hasbihal edelim. Belki Müslümanların en azılı düşmanı yahudilerdir. Bakınız yahudiler 'yahmut' isimli kitaplarında biz Müslümanlar için ne diyorlar ; 'Nasıl insanlar hayvanlardan üstünse, yahudilerde Müslümanlardan üstündür .' Şimdi bütün kumar oyunlarını yahudilerin çıkardığını hatırlatalım. Acaba yahudiler çeşitli kumar oyunlarını neden ortaya çıkarmışlar? Hiç düşündünüz mü? Bütün kumar oyunlarındaki sayılar İslam'ın mukaddes sayılarına karşı hazırlanmıştır. Tavla oyununu ele alalım: 15 pul bir tarafta,15 diger tarafta eder 30. İki tane de zar 32 eder. Bu İslamın farzlarının sayısına eşit değilmidir? Sen tavla oynarken Namazın, abdestin, islamın şartları ile oynamış olmuyormusun? Niçin 31 veya 35 olmamış? Bu bir tesadüf mü acaba? Şeş düşeş ve zar oyunu iki zar ile oynanır. 6 bir tarafta 6 diger tarafta eder 12.. Bu da namazın farzlarıdır. Alçak yahudi, seni namazın farzı ile oynatıyor, hem de namazından imanından alıkoyuyor. Bulüm kağıt oyunu ; 52 kağıt ile oynanır. 2 de joker, eder 54. Bu da İslam'daki 54 farza eşittir. Yine 52 + 52 = 104 yapar. Bu sayı neye işarettir. Allah (cc) ın gönderdiği 104 kitaba eşit değilmidir? Neden 103 veya 105 olmamış? İşin içinde çok sinsi bir kurnazlığın olduğu açık değil mi? <BR>İskambil 28 kağıt ile oynanır. Bu da Kur`anda ismi geçen peygamberlerin sayısıdır. Sen iskambil kağıtlari yerine Hz. İsa'yı, Hz. Musa'yı, Hz. İbrahim'i ve işin en acısı Hz. Muhammed (sav) i masaya vurmuş olmuyormusun? Alçak yahudinin sana neler yaptığının farkındamısın ? Tavla ; bundaki sayıları düşün. Yek 1 Allah (cc), dü 2 teyemmümün farzı, se 3 guslün farzı, cahar 4 abdestin farzı, penç 5 islamın şartı, ses 6 imanın şartı. Bunların hangisi tesadüf kardeşim. Yahudilerin Müslümanları nasıl sürüklediğini nasıl imanından ayırıp kendisine köle yaptığını, imanından soyarken kendisinin milyarlık tesislerle silah ve cephane fabrikaları kurarak dünyadaki Müslümanlara kan kusturduğunu görüyorsun. Tövbe et canım kardeşim tövbe et. Biz Allah (cc) rızası için seni uyarıyoruz. Tövbe et canım kardeşim, yahudinin oyununu boz, yeniden İslam'a sarıl ve halis Müslüman ol. Bu yazıyı başkalarına da ulaştırmayı ihmal etme.!!!! "Resulullah (sav) buyurdular ki: "Kim tavla oyunu oynarsa elini domuz kanına bulamış gibi olur." Hz. Aişe (r.a)'dan Rivayet olundu; Mahallesinde oturan bir ailede tavla bulunduğu haberi kendisine ulaşır. Bunun üzerine onlara "Eğer tavlayı evinizden çıkarmazsanız ben sizi mahallemden çıkaracağım!" diye haber gönderir. Böylece onların tavla bulundurmalarını hoş karşılamadığını ifade eder. Tavlánın haramlığı bizzat Resulullah (s.a.s)'in hadisleriyle sabittir: 1- Müslim, Ebû Davûd ve Ahmed b. Hanbel'in Büreyde b. Hasîb (r.a)'den rivâyet ettikleri bir hadiste Resulullah (s.a.s) Tavla (Nerdeşir) oynayan sanki elini domuz kanına bulaştırmış gibidir" buyurmuştur (İbn Hanbel, V, 370). 2- Muvatta, Ebû Davûd, İbn Hanbel, İbn Mâce, Hakim, Dârakutnî ve Beyhakî'nin Ebû Musa el-Eş'arî (r.a)'den rivâyet ettikleri bir hadiste de, "Kim tavla oynarsa Allah ve Resulune isyan etmiştir" buyurulmuştur (Ebû Davûd, Edeb, 56; İbn Mâce, Edeb, 43; Muvattâ, Rüya, 6). ArkadaşLar Bilmiyorum GoogLe DA DolaşırKen Gözüme ÇarPtı Bende PaylaşayIM Dedim: alıntı |
Alıntı:
BU SAYILARA ACAYİP KAFAYI TAKTIM VE BEN DE SİZE SAYILAR VEREYİM. Senenin birligi olarak tavla bir tanedir. 4 kosesi 4 mevsimi, tavlanın içindeki karşılıklı 6 şar hane 12 ayı, pulların toplamı ayın 30 gununu ,siyah beyaz pullar gece ve gündüzü, karşılıklı 12 şer hane günün 24 saatini simgeler.. Sen tavla oynarken Namazın, abdestin, islamın şartları ile oynamış olmuyormusun? Yek 1 Allah (cc), dü 2 teyemmümün farzı, se 3 guslün farzı, cahar 4 abdestin farzı, penç 5 islamın şartı, ses 6 imanın şartı. Bunların hangisi tesadüf kardeşim Tavla ne zamandan beri oynanıyor ? İslam dininden önce de oynamıyor muydu ? Bakın tavlanın çıkışına ve tarihçesine Şimdi bu sayıların tesadüf mü dediklerinin gerçeklik payı ne kadar ve nasıl olabilir ki, Tavla islamdan önce de oynanmıştır. İslamdan önce ne 32 farz ne de 54 farz vardı. Ne 2 teyemmümün farzı, ne 3 güslün farzı ne de 6 islamın şartı vardı. Demek istediğim şayet bu tavla oyununu yahudiler müslümanlara karşı çıkarmış olsaydı, tavlanın içindeki bu sayılar islamdan önceden de vardı ve o şekliyle oynanıyordu.. Peygamberin hadislerine gelince doğru olabilir. Kumar şeklinde oynanan bu oyunu nehy etmek için böyle bir hadis söylemiş olabilir. Amaç kumara giden yolu tıkamaktır, resim yapmayı nasıl nehy etti ise, bu da aynı türden bir yasaklama olabilir. Fakat şartlar ve mahal o zamanki duruma göreydi. Bir taraftan her gördüğü resme ,heykele tapan bir toplum vardı. Putlardan henüz daha yeni kurtulmuş olan o toplum için bu bir tehlike idi. Kumar da o dönem tavla ile yaygınlaşmış ise bu hadis sözünü o günün şartları altında söylemiş olabilir. herşeye sevap günah, helal haram diye bakmamalı fetva olarak oynanabilir cevabını alabilirsiniz belki ya takva boyutu ne olacak? fetva mı takva mı? hattabhamza kardeşimizin soruna cevaben açıklık getirmek lazım. fetva mı takva mı? |
Alıntı:
Yani kısacası tavla oynamak kumar olmazsa dahi muminin sergileyeceği iyi bir davranış biçimlerinden değildir. |
tavla oynamak neden haram? yani efendimiz bunu neden haram olarak bildirmis, bu konudaki illetler sirasiyla tekrardan yazilirsa, konu onun uzerinden tartisilirsa cok daha farkli bir sonuca varilacaktir. misal, sans oyunu oldugu icin piyango, toto, loto haramdir diyoruz. peki ayni sekilde sadece sansa dayali olan su da haram midir: bir insana dedim ki bil bakalim parayi hangi elimde tutuyorum? o da iki ihtimalden (sag-sol) birini soyledi. simdi buna bakarak, aa isi sansa biraktirmayi gereken bir soru sordu, bu o zaman sans oyunu oldu, o halde haramdir... denilebilir mi? cunku kiyasa vurdugunda tavladaki snsa birakmanin aynisi burada da sozkonusu. islam hukuku bu kadar aleladelik uzerinden sonuca variyor olabilir mi? bugun geldigimiz durumun sebebini de bu yaklasim acisi zaten ortaya koyuyor. hatta bu alelade bakis acisini biraz daha ilerletelim, bir bilgi yarismasina katildiniz, sorulardan bir kismini bildiniz, bir kismi ise secenekler arasindan hangisinin dogru oldugunu bilemediginiz icin kafadan atarak belki tutar diye cevapladiniz, peki yarisma olan bu seyi simdi isi sansa biraktiginiz icin kumara mi cevirmis oldunuz? kusura bakmayin ama sadece oyunun adindan yola cikaraK haramdir demek, yine bu alelade kiyas yontemi ile bakarak sunu da demenizi gerektirir, o zaman ya bunu diyin, ya da illet-hikmet baglaminda farkli bir gozle degerlendirip, bir seyi kumar kilan ve dolayisiyla haram kilan sebeblerin o seyin icinde olup olmamasina gore degerlendirip sonuca ulasin. ust paragrafta yine bu alelade kiyas yontemi ile bakarak sunu da demenizi gerektirir, o zaman ya bunu diyin dedigim seye gelince: bakin alelade bakis bizi nereye surukler: iki kisinin cetin kavgaya tutustugunu gordunuz, yapmayin yaziktir gunahtir dediniz ayirmaya ugrastiniz, ayiramadiniz, ve kavga cok ilerledi, kiliclar silahlar cekildi.... simdi bu olaya bakarak, kavga etmek kotudur sonucunu cikariyoruz, ama alelade bakis burdan yola cikarak, iki toplum savasiyor ve kiliclar da cekiliyorsa bu cok ayip ve gunahtir demek gibi birsey. icerigindeki eylem ayni olmakla birlikte, kavgayi ayirmaya ugrasiriz ama savasa ise bizzat istirak ederiz degil mi? demekki birseyin haramligi o eylemin bizzat kendisinden kaynaklanmiyor. yani tavlayi haram kilan sey, kac cikacagini bilmedigin halde, zari elinde sallayip atmaktan dolayi degil. o zaman ha elinde zar sallayip atmissin, ha oteye koydugun 6 siseyi nisan alip vurmaya calismissin, sans ve olasiligi ayni seyler bunlarin. burada demekki sans yada olasilik degil, bu durumun insanin ruh dunyasinda, aile hayatinda, toplum yasantisinda kendisini surukledigi durumdan dolayi bir haramlik sozkonusu. bos zaman gecirmek bile bunun haramliginin delili ve illeti degil, o zaman bos vakit bulmusken bir oturup cay iceyim dediginiz anda da harama adim atmis olmalisiniz ve bunu kendinizle celismemek adina kabullenmek zorundasiniz. hele ki taladaki zarlarin uzerindeki rakamlardan yola cikan arkadasimiz, o zaman yeni bir zar gelistirip 1-6 arasinda degil de 10000-10006 arasinda sayi verirsek zarlara o zaman haram degildir mi olacak bu? isin sirrini orada aramaniz da cok abes kacmis. |
burada haram olup olmamasının sebebi, zaman kaybı boş yani malayani iş olduğundandır. çünkü zevk için oynanan her şey oyundur. insanı Allah'tan alıkoyan her eğlence gaflete düşürür. hadislerle sabit olan bazı müstesnalar hariç yüzme/eş ile oynaşma/atıcılık vs. hayrettin karamana göre hilal tvde izlemiştim bir çok oyun iskambilde dahil cevaz şartına göre değiştmektedir hükmü.. |
Alıntı:
Elbette insanı Allahtan alıkoyan her eğlence insanı gaflete düşürürür. Ancak birşeye haramdır demek bambaşka, Haram hükmü kolayca verilemez. Ya bu eğlence insanı Allahı anmaktan alıkoymuyor ve alıkoymamışsa ! Yine de mi ? Haram olan bir şeyde mutlaka çirkinlik ve zarar vardır. .. Yüce Yaratıcımızın haram kıldığı bir şeyde, insanlar için sayısız zararlar olduğu gibi, helâl kıldığı bir şeyde de sayısız faydalar bulundurur Strançt oynamak da haram, davul zurna eşliğinde halay çekmek te haram, şarkı mırıldanmak da haram yüzmek de haram, futbol ,veleybol, güreş vs de haram . Haramda haram. O haram bu haram. Ne o islam haramlar dini mi ? Sahih olmayan hadisler ve mezhep imamlarının verdiği haramlar listesine bakarsanız bu işin içinden hiç çıkamazsanız öyle ki size dininizi bile terkettirebililer bu haramlar listesiyle. Yok öyle birşey ANA KAYNAK KURANla kıyas ve içtihat edin. İçtihat edenlerin farklı hükümlerini ( Mezheplerin içtihatlarını ) kuranla karşılaştırın. Tavlayı ne amaçla oynamışsın ? Teselli amacıyla oynamış isen, kumar olmaz. Kumar olmayınca da haram ve günah olmaz. Ancak muminin takva yönünden örnek alınacak iyi bir davranış biçmi olmadığını daha önce söylemiştim.. Allah seni neden ve ne ile hesaba çeker ? Teselli oldun diye mi ? Yoksa bu teselli ile beni anmaktan alıkoyan şey ne idi ? Kalbini Allahın zikri ile teselli etmeyip huzuru ve teselliyi bir başka yerde mi aradın ? Kalbini bununla mı mutmain ettin diye hesaba çekip sormaz mı ? Elbette Sorar. RAD 28: Onlar, inananlar ve kalpleri Allah’ı anmakla huzura kavuşanlardır. Biliniz ki, kalpler ancak Allah’ı anmakla huzur bulur. Mezhep alimlerinin fetvalarıyla helal haramların belirlenmesi ancak aralarında görüş ayrılıklarının olmaması ile mümkündür. Birinin helal dediğine bir diğeri haram derse ? Gel bunu en iyisi kurana havele edelim ve kuranı hakem yapalım derim. Peygamberimizinden beğendiğim hadislerinden birini nakledeyim. SENİ ALLAHTAN ANMAKTAN ALIKOYAN HERŞEY KUMARDIR DEMİŞTİR ( El ihtiyar c.4 s.146 ) Kİ BU KUMARLA HEM BU DÜNYA HAYATINI VE HEMDE SONSUZ HAYATINI KAYBETMİŞTİR. |
Alıntı:
Alıntı:
Takva sahibi bir muminin yapacağı işler bellidir. Kuranda takva sahiplerinin özellikleri apaçık belirtilir ki, onlar Allahın emirlerine sımsıkı bağlıdırlar. Onların yaşamları ve ölümleri hepsi Allah içindir ve Allah rızası uğrunadır. De ki: Benim namazım, ibadetim, hayatım ve ölümüm hep âlemlerin Rabbi Allah içindir. (EN'AM/162). Allah'a itaat hayatımızın merkezidir. O'nun rızası çabalarımızın merkezidir. ... hayatım ve ölümüm hepsi âlemlerin Rabb'i Allah için olsun. Kim bu duaya amin demez. ? ‘‘ Ey iman edenler, ALLAH’ tan nasıl korkup sakınmak gerekiyorsa öylece korkun-sakının ve siz ancak Müslüman olmaktan başka ( bir tutum üzerinde ) ölmeyin. Nur 36:Allah'ın, içinde İsmi'nin yükseltilmesine ve zikredilmesine izin verdiği evlerin içinde (Allah'ın nuru) vardır. Orada O'nu, sabah akşam tesbih ederler. Nur 37:Onlar, ne ticaret ne de alışverişin kendilerini Allah'ı anmaktan, namaz kılmaktan ve zekât vermekten alıkoyamadığı insanlardır. Onlar, kalplerin ve gözlerin allak bullak olduğu bir günden korkarlar. cuma 11: Onlar bir ticaret ve eğlence gördükleri zaman hemen dağılıp ona giderler ve seni ayakta bırakırlar. De ki: Allah'ın yanında bulunan, eğlenceden ve ticaretten daha yararlıdır. Allah, rızık verenlerin en hayırlısıdır. (Oysa onlar (kendilerini tümüyle Allah'a ve İslam'a teslim etmeyenler) bir ticaret ya da bir eğlence gördükleri zaman, (hemen) ona sökün ettiler ve seni ayakta bıraktılar. De ki: "Allah'ın katında bulunan, eğlenceden ve ticaretten daha hayırlıdır. Allah, rızık verenlerin en hayırlısıdır." ) AYET ALLAH KATINDA BULUNANIN EĞLENCEDEN VE TİCARETTEN DAHA HAYIRLI OLDUĞUNU SÖYLEMEKTEDİR. PEKİ ALLAH KATINDA EĞLENCEDEN VE TİCARETTEN DAHA HAYIRLI OLDUĞU SÖYLENEN ŞEY NEDİR ? TAKVA Olduğu söylenemez mi ? O takva ki, Yaşantımızı Allahın emir ve istekleri üzerine kurduğumuzda her türlü eğlence ve ticaretten, zevk alınacak ,teselli olunacak her işten daha hayırlı olmaz mı ? İşte olur. Ayet bunu izah etmektedir zaten ...Allah katinda en hayırlı olanız ( En iyi olanız, en üstün veya en serefli olanız ) Ondan en çok korkanınızdır.” (Hucurat suresi, 13) Yani Allahın emir ve isteklerine en çok sarılanızdır. |
Eğer ki oynanan Kumarsız tavla veya diğer oyunlar ve diğer nefsi eglencilere sapış İnsanı allahtan uzaklaştırcak bir hal almışsa kesinlikle ve elbette bu günahtır. Sen tavla başında zaman harcarken , nefsinin esiri olmuş şeytan sana Allahı unutturmuştur. Allahı anma vaktini burda mı geçiriyorsun. Diye hesaba çekilirsin. Rahman olan Allah’ı anmaktan uzak yaşayana, yanından hiç ayrılmayacak bir şeytanı arkadaş olarak musallat ederiz. Artık o şeytan daima onunla beraberdir.” (Zuhruf Suresi, 36) Demek ki, Allah’ı unutanın yanına Şeytan sokuluyor ve onun hayatı artık Şeytan’ın arkadaşlığında geçiyor. Kur’an açısından baktığımızda ise Şeytan’ın insan için “apaçık bir düşman” olduğunu görüyoruz. Kur’an bize Şeytanın adımlarına uymayın” çağrısında bulunuyor. (Bakara Suresi, 168) “Siz beni anın ki ben de sizi anayım. Bana şükredin, nankörlük etmeyin!” (Bakara suresi, 152) ........Onlar Allah’ı unuttular, Allah da onları unuttu. Şüphesiz münafıklar fasıkların taa kendileridir.” (Tevbe Suresi, 67) Takva sahibi kul akılllı kuldur. Allahı en çok seven, en çok korkan ve Allaha en çok bağlı olan kuldur. Allahı anmayı, ona ibadet etmeyi hiçbir zaman ve hiçbir yerde aksatmayan kul. ki, Haramda şüpheli olan hiçbir şeye yaklaşmaz . Ondan uzak durur. Bana göre takvalı kulun kumar sayılmayan tavlayı oynaması iyi davranış bir biçmi değildir. Tavlanın bir kumar aracı veya şeytanın kumar ile sembolize ettiği bir araç olmasının verdiği haram şüphesi ile ondan uzak durması en güzel bir davranış biçmi olacaktır. Dikkat ki, Kumar niyetiyle oynanmayan tavla oyunu haramdır veya günahtır demedim. Muminin bu tür oyunları oynamaması takvaca uyması gereken ve kendisine yakışan en güzel bir davranış biçmi olur dedim.. |
harammı helal mi bilenlerin alanıdır. bide şu açıdan bakalım : gece yarılarına kadar kahvelerde tavla oynayan erkekler,evde onu bekleyen eşi ve çocuklarının eş ve baba hakkı ne olacak ? onlara verilmesi gereken zamanı kahve masalarnda geçirmek tek başına bir hastalık,hukuk ihlalı değilmi? biii dee kahve köşelerinde filistini kurtarmaya çalışan mücahitler,evde gözü yaşlı eşi ve çocuklarını da ihmal etmeseler diyorum !!! (eşimi tenzih ederim.o dünyanın en ideal aile babasıdır .arkadaşlarımdan biliyorum bu hastalığı) |
kumar amaci ile oynanmamasina ragmen, kisiye birtakim sorumluluklarini ihlal ettiriyorsa yine de haram denilemez. ayiptir, gunahtir, bos istir ama haram degildir. ama burada haram midir degil midir amacli sorulma nedeni daha cok, kumar olarak oynanabilen oyunlarin, iki arkadas arasinda sirf eglencesine oynenmasi durumunda da haram midir konusunu netlestirmek. misal piknige gittiniz ve orada tavla oynadiniz ... vs gibi |
Alıntı:
güzel bir tesbit... kawakeb31 kardeşimiz ana noktaya amaca değinmiş zaten... sizin dile getirdiğiniz sorun,hürriyetlerın sınırı başkasının hukukunu çiğneme noktasına gelmeden kesilir.bu gerek islam gerek evrensel akılcı kabuldur. sadece oyun değil,yatarsa,gezerse bile,eğer bu yatışı gezisi başkasının hukukuna tecavuz ise gene haramdır.bir baba çoluk çocuğunun hakkına hukukuna tecavuz edemez.zaruret dışında hak ve hukuka azami dikkat etmelidir. böyle sorumsuz babalar,kocalar var ise ki vardır,oyun oynadıkları için değil,eşlerine çocuklarına ayırması gereken zamanı , israf lüzümsuz zaruri olmayan bir alana kaydırması zaten kul hakkıdır.... mesela eğer tavla helal olsa bile,namaza engel olursa haram olur. uzanıp yatsa namaz geçse o uykuda haram olur.... o konu oyunla alakası yok yani..yapması gerekeni yapmamak,yapmaması gerekeni yapmak zaten müslümanım diyen kişiyi bozar... konuya gelince; özetlenirse bana göre ,fıkıhta eşyanın aslı mubahtır kaidesince hareket etmek lazım.açıkça haram olmayan bir şeyı haram kılmak yetkisi kimseye verilmemiştir.helal içinde aynı şey geçerlidir. tavla ve benzeri oyunlar sizi ibadetinizden işinizden farizalarınızdan men etmiyorsa,abartmıyorsanız,ve kumar tipine çevirmezseniz mubahtır derim.ama kesinlikle doğru değildir.zaman israfıdır.abartmamak kaydıyla bazen oynanabilir... Allahu alem... |
SAAT: 14:53 |
vBulletin® Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
User Alert System provided by
Advanced User Tagging v3.2.6 (Lite) -
vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.