Medineweb Forum/Huzur Adresi

Go Back   Medineweb Forum/Huzur Adresi > ..::.İLAHİYAT-ÖNLİSANS -AÇIK ÖĞRETİM FAKÜLTESİ.::. > 2.SINIF*Güz Dönemi* > Din psikolojisi

Konu Kimliği: Konu Sahibi Medineweb,Açılış Tarihi:  21 Şubat 2014 (19:20), Konuya Son Cevap : 20 Nisan 2018 (21:05). Konuya 9 Mesaj yazıldı

Beğeni Aldı2Kez Beğenildi
  • 1 Beğenen Sena_Merve
  • 1 Beğenen nurşen35
Yeni Konu aç  Cevapla
 
LinkBack Seçenekler Değerlendirme
Alt 21 Şubat 2014, 19:20   Mesaj No:1
Medineweb Emekdarı
Medineweb - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Durumu:Medineweb isimli Üye şimdilik offline konumundadır
Medine No : 13301
Üyelik T.: 04 Şubat 2011
Arkadaşları:6
Cinsiyet:erkek
Yaş:33
Mesaj: 4.963
Konular: 929
Beğenildi:316
Beğendi:0
Takdirleri:62
Takdir Et:
Konu Bu  Üyemize Aittir!
Standart Din Psikolojisi dersi soru-cevap bölümü

Din Psikolojisi dersi soru-cevap bölümü

selamun aleykum arkadaşlar..bu başlıkda soru cevap yapabilirsiniz..kolaylıklar dilerim
Alıntı ile Cevapla

Konu Sahibi Medineweb 'in açmış olduğu son 5 Konu Aşağıda Listelenmiştir
Konu Forum Son Mesaj Yazan Cevaplar Okunma Son Mesaj Tarihi
Medinewebli önlisans İlahiyat 1.sınıf öğrencileri... İlahiyat Öğrencileri İçin Genel Paylaşımlar nurşen35 87 11771 23 Mayıs 2015 20:53
Gülmek isteyenler tıklasın :))) Videolar/Slaytlar sms 2 2503 10 Mayıs 2015 15:16
Cumartesi Anneleri’nin ahı/Can Dündar İslami Haberler Medineweb 0 1512 10 Mayıs 2015 15:13
Ayın Üyesi ''zeynepnm'' Ayın Üyesi 9Esra 13 4307 30 Nisan 2015 13:29
Müzemmil suresi bize ne anlatıyor Tefsir Çalışmaları Medineweb 0 1862 19 Nisan 2015 14:45

Alt 12 Ekim 2014, 17:04   Mesaj No:2
Sena_Merve - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Durumu:Sena_Merve isimli Üye şimdilik offline konumundadır
Medine No : 44996
Üyelik T.: 05 Ağustos 2014
Arkadaşları:0
Cinsiyet:
Mesaj: 1
Konular: 0
Beğenildi:1
Beğendi:0
Takdirleri:10
Takdir Et:
Standart Cevap: Din Psikolojisi dersi soru-cevap bölümü

S.A. Çalışmaya din psikolojisinden başlamaya karar verdim. Sizce doğru karar mi yada öneriniz varsa alabilir mıyım
hasan3413 beğendi.
Alıntı ile Cevapla
Alt 12 Ekim 2014, 21:24   Mesaj No:3
Medineweb EDİTÖRÜ
Medineweb Emekdarı
nurşen35 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Durumu: nurşen35 isimli Üye şuanda  online konumundadır
Medine No : 38944
Üyelik T.: 09 Şubat 2014
Arkadaşları:60
Cinsiyet:Bayan
Mesaj: 9.334
Konular: 1077
Beğenildi:3925
Beğendi:3328
Takdirleri:8746
Takdir Et:
Standart Cevap: Din Psikolojisi dersi soru-cevap bölümü

Alıntı:
Sena_Merve Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
S.A. Çalışmaya din psikolojisinden başlamaya karar verdim. Sizce doğru karar mi yada öneriniz varsa alabilir mıyım

Sena Merve , istediğin konudan başlayabilirsin. Hatta bu sayfadan soru cevap şeklinde de çalışabilirsin. Din Psikolojisi konuları bu çalışma şekliyle daha da akılda kalıcı olacaktır.
Hayırlı çalışmalar diliyorum.
Alıntı ile Cevapla
Alt 12 Ekim 2014, 21:29   Mesaj No:4
Medineweb Emekdarı
EyMeN&TaLhA - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Durumu:EyMeN&TaLhA isimli Üye şimdilik offline konumundadır
Medine No : 21422
Üyelik T.: 08 Kasım 2012
Arkadaşları:37
Cinsiyet:
Mesaj: 3.447
Konular: 784
Beğenildi:115
Beğendi:33
Takdirleri:141
Takdir Et:
Standart Cevap: Din Psikolojisi dersi soru-cevap bölümü

Alıntı:
Sena_Merve Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
S.A. Çalışmaya din psikolojisinden başlamaya karar verdim. Sizce doğru karar mi yada öneriniz varsa alabilir mıyım
bende d.pskolojisinden başlamıştım geçen sene.
sonra i.mezhepleri ve i.düşünce ye çalışmıştım.

sıra önemli değil tekrar önemli bence.

kolaylıklar diliyorumevet000
__________________

Geminin tek kaptanı vardır, gerisi mürettebat... Kalbinde tek sahibi vardır, gerisi teferruat...
Alıntı ile Cevapla
Alt 20 Kasım 2015, 06:05   Mesaj No:5
Avatar Otomotik
Durumu:hasan3413 isimli Üye şimdilik offline konumundadır
Medine No : 51488
Üyelik T.: 15 Kasım 2015
Arkadaşları:0
Cinsiyet:
Mesaj: 3
Konular: 0
Beğenildi:0
Beğendi:3
Takdirleri:10
Takdir Et:
Standart Cevap: Din Psikolojisi dersi soru-cevap bölümü

bu kısmı nasıl çalışmamızı önerirsiniz arkadaşlar
Alıntı ile Cevapla
Alt 20 Nisan 2018, 20:21   Mesaj No:6
Medineweb EDİTÖRÜ
Medineweb Emekdarı
nurşen35 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Durumu: nurşen35 isimli Üye şuanda  online konumundadır
Medine No : 38944
Üyelik T.: 09 Şubat 2014
Arkadaşları:60
Cinsiyet:Bayan
Mesaj: 9.334
Konular: 1077
Beğenildi:3925
Beğendi:3328
Takdirleri:8746
Takdir Et:
Standart

1. Hangi demografik değişkenler ile dindarlık ilişkisi
değerlendirmesi yapılmaktadır?

Cevap: Dindarlığın yaş, cinsiyet, öğrenim durumu, sosyoekonomik
durum, kırsal-kentsel çevre durumu ve medeni
durum olmak üzere 6 demografik değişkenle ilişkisi ele
alınmaktadır.

2. Dindarlık en genel anlamıyla nasıl tariflenebilir?

Cevap: Dindarlık, en genel anlamıyla bireyin bağlandığı
dinin kendi hayatındaki özel yansımasıdır. Yani dindarlık,
bireyin kendine has din algısı ve yorumuna dayanır. Tek
bir dine inanan bir toplumda bile, esasen inanların sayısı
kadar dindarlık biçimlerinden bahsedilebilir.

CİNSİYET VE DİNDARLIK
3.Araştırmalar incelendiğinde, cinsiyetle dindarlık
arasındaki ilişkiye dair bulguların geniş bir yelpaze
üzerinde farklılaştığı görülmektedir. Bu farklılaşmanın
sebepleri nelerdir?

Cevap: Araştırmalar incelendiğinde, cinsiyetle dindarlık
arasındaki ilişkiye dair bulguların geniş bir yelpaze
üzerinde farklılaştığı tespit edilebilir. Doğal olarak bu
farklılaşma, kısmen bireyin kendisinden, kısmen de dış
çevreden kaynaklanan psiko-sosyal pek çok faktöre
bağlıdır. Bireyin kişisel eğilimleri, dinî kabulleri ve dinden
beklentileri; inanılan dinin mahiyeti, dinî mesajların
dindardan talepleri, dinin toplumsal etkisi, kültürün dine
yüklediği anlam, yaşanılan zaman ve ortamın koşulları vb.
faktörler, bu çerçevede ifade edilebilir. Diğer önemli bir
farklılaşma nedeni ise, yapılan araştırmalarda söz konusu
ilişkiyi incelerken bazen dinî hayatın tek boyutundan,
bazen de çok boyutundan hareket edilmesidir

4. Cinsiyet değişkeniyle dindarlık ilişkisini ele alan
araştırmalar, ulaştıkları genel sonuçlar itibarıyla hangi
gruplarda incelenebilir?

Cevap: Cinsiyet değişkeniyle dindarlık ilişkisini ele alan
araştırmalar, ulaştıkları genel sonuçlar itibarıyla üç grupta
toplanabilir. Bir kısım araştırmalara göre kadınlar,
erkeklerden; diğer bir kısmına göre erkekler kadınlardan
daha dindardırlar. Bir kısım araştırmalara göre ise, cinsiyet
ile dindarlık arasında istatistik açıdan anlamlı bir ilişki
yoktur. Birinci grupta yer alan araştırmalar, genel çizgileri
itibarıyla daha ziyade Batı kaynaklı iken, ikinci
gruptakiler Doğu kaynaklı görünmektedir.

5. Batı dünyasında dinî hayatın çok boyutluluğunu esas
alarak yapılan çalışmaların sonuçlarına göre bazı
boyutlarda kadınların, bazılarında ise erkeklerin daha
dindar olduğu ortaya çıkmıştır. Bu boyutlar nelerdir?

Cevap: Erkek ve kadınların hangi boyutlarda daha önde
oldukları, çeşitli faktörlere bağlı olarak değişmektedir.
Örneğin Fukuyama’nın tespitlerine göre kadınlar; dinin
inanç, ibadet ve duygu boyutunda; erkekler ise, bilgi
boyutunda daha yüksek puan almışlardır. Buna göre
erkekler daha fazla dinî bilgiye sahip olmalarına karşın
inanç ve ibadetlerinde daha zayıf kalmaktadırlar.
Dindarlığı, yedi boyutta ele alan benzer bir araştırma
sonuçlarına göre kadınlar, genel dindarlık, sosyal
dindarlık, Tanrı’ya bağlılık ve tövbe boyutlarında;
erkekler ise otoriter/yargılayıcı bir Tanrı inancında daha
yüksek puan almışlardır. Buna göre kadınlar erkeklere
oranla daha dindardır.


6. Bazı araştırmacılar tarafından, kadınların erkeklere
göre daha dindar olmalarını açıklayan görüşler nelerdir?

Cevap:
 İlki günahkârlık duygusuyla ilişkilidir. Bu görüşe
göre dinin temel işlevlerinden biri, bu duyguyu
hafifletmektir.
 Kadınlara has bazı kişilik özellikleri onları dindar
olmaya yöneltmektedir.
 Ataerkil toplumsal cinsiyet anlayışı, kızların ve
erkeklerin yetiştirilme biçimlerini
farklılaştırmaktadır.
 Kadınlar, etkilenmeye ve ikna edilebilirliğe daha
açık bir tabiattadır.
 Mahrumiyet-telâfi görüşüne göre kadınlar
erkeklere göre kendilerini gerçekleştirme, meslek
edinme, ekonomik bağımsızlık ve cinsel hayat
başta olmak üzere çeşitli konularda daha fazla
hayal kırıklıkları yaşamakta, dolayısıyla
kendilerini daha fazla engellenmiş
hissetmektedirler
Mihrinaz beğendi.
__________________
O (cc)’NA SIĞINMAK AYRICALIKTIR
Alıntı ile Cevapla
Alt 20 Nisan 2018, 20:42   Mesaj No:7
Medineweb EDİTÖRÜ
Medineweb Emekdarı
nurşen35 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Durumu: nurşen35 isimli Üye şuanda  online konumundadır
Medine No : 38944
Üyelik T.: 09 Şubat 2014
Arkadaşları:60
Cinsiyet:Bayan
Mesaj: 9.334
Konular: 1077
Beğenildi:3925
Beğendi:3328
Takdirleri:8746
Takdir Et:
Standart

7. Cinsiyet-dindarlık ilişkisini bir bütün olarak
değerlendirdiğimizde ortaya çıkan çok yönlü farklılıkların
temel nedenleri nelerdir?

Cevap: Cinsiyet-din ilişkisiyle ilgili bulguların bu şekilde
farklı çıkmasında kuşkusuz her iki cinsin yaş, eğitim
seviyesi, gelir düzeyi, meslek, medenî durum gibi kişisel
koşullarının önemli bir etkisi olmalıdır. Nitekim hem
Batı’da hem de ülkemizde bu yargıyı destekleyen birçok
bulgu vardır.


8. Ülkemizde erkeklerin kadınlara göre daha dindar
olduğunu ortaya koyan araştırma bulgularından hareket
ettiğimiz takdirde, bu neticenin ardındaki nedenler
nelerdir?

Cevap: Hıristiyan dünyasının aksine Müslüman
toplumlarda cami, Kur’an Kursu gibi din hizmeti veren
kurumlardan faydalanma; dinî bilgilendirme
programlarına katılabilme; dinî konuları tartışabilme ya da
dinî sorunlarını paylaşabilme; cemaate iştirak edip hutbe
ve vaaz dinleme fırsatlarından yararlanma açısından
erkekler kadınlara oranla daha fazla imkânlara sahiptirler.
Türk toplumunda daha çok örf gereği olarak kadınlar,
dindarlıklarını vaaz ve hutbeleriyle olumlu yönde
etkileyebilecek Cuma, bayram namazları vb. gibi bir takım
dinî uygulamalardan ya da konferans, seminer vb. dinî
bilgilendirme etkinliklerinden erkeklere göre daha uzak
kalmaktadırlar.


YAŞ VE DİNDARLIK
9. Dinî hayatın şekillenmesinde yaş değişkeninin etkisini
açıklamaya çalışan kuramlar nelerdir?

Cevap: Geleneksel, Kararlılık ve İlgisizlik kuramları, bu
çerçevede gündeme gelen açıklama tarzlarıdır. Geleneksel
Kuram, 18-30 yaş aralığında dinî etkinliklerde önemli bir
düşüşün yaşandığını, dinî yönelişlerde yeniden artışın
ancak 30’lu yaşlardan itibaren gerçekleşebileceğini
savunur. Kararlılık Kuramı, yaşlanmayla birlikte dinî
hayatta kayda değer önemli değişmelerin ortaya
çıkmadığını öne sürer. Bu kurama göre bireyin dindarlığı
belirli bir çerçeve içerisinde sürüp gider, ciddi bir
değişime uğramaz. İlgisizlik Kuramı ise, yaş ile dindarlık
arasında ters orantılı bir değişmenin söz konusu olduğunu
iddia eder. Buna göre yaş ilerledikçe dindarlık zayıflar.


10. ABD ve Batı Avrupa’da yapılan araştırmalara
bütüncü bir yaklaşımla bakıldığında çıkan genel netice
nedir?

Cevap: Gençlik dönemiyle birlikte dindarlık zayıflamaya
başlar; ilk yetişkinlik döneminin başlangıcından 30
yaşlarına doğru dindarlıktaki düşüş nispeten sürer; daha
sonra durağan bir süreç ortaya çıkar. 40-45 yaşlarından
itibaren dindarlıkta yeni bir yükseliş eğilimi görülür
(Spilka ve ark., 1985; Françis ve Subbs, 1987;
BeithHallahmi ve Argyle, 1997). Görüldüğü gibi bu
araştırmalar, daha çok yukarı- da tanımı yapılan
Geleneksel Kurama uygun bir çizgiyi göstermektedir
__________________
O (cc)’NA SIĞINMAK AYRICALIKTIR
Alıntı ile Cevapla
Alt 20 Nisan 2018, 20:53   Mesaj No:8
Medineweb EDİTÖRÜ
Medineweb Emekdarı
nurşen35 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Durumu: nurşen35 isimli Üye şuanda  online konumundadır
Medine No : 38944
Üyelik T.: 09 Şubat 2014
Arkadaşları:60
Cinsiyet:Bayan
Mesaj: 9.334
Konular: 1077
Beğenildi:3925
Beğendi:3328
Takdirleri:8746
Takdir Et:
Standart

11. İlgili literatüre genel olarak bakıldığında, yaş
büyüdükçe dindarlığın seyri nasıl değişmektedir?

Cevap: Literatüre genel olarak bakıldığına, yaş büyüdükçe
dindarlığın da arttığı yönünde bulgularla karşılaşmak
mümkündür. Dindarlığın çok boyutlu olarak ele alındığı
bir araştırma (Kendler ve ark. 2003) bulgularına göre yaş
ilerledikçe genel dindarlık, sosyal dindarlık, Tanrı’ya
adanmışlık ve tövbe etme eğilimlerinde artış
kaydedilmiştir. Ancak yaşın ilerlemesiyle otoriter
yargılayıcı Tanrı ve şefkatli Tanrı tasavvurları arasında
anlamlı bir ilişki bulunmamıştır. Bunun dışında bazı
çalışmalarda her iki değişken arasında olumsuz ilişki tespit
edilirken, bazılarında ise herhangi bir ilişkinin olmadığı
görülmüştür.


12. 17-30 yaş aralığındaki psikolojik ve sosyal değişmeleri
dikkate aldığınızda, bu dönemde dindarlıkta ortaya çıkan
düşüşün 40’lı yıllara yaklaşırken tersine dönüp yükselişe
geçmesinin ardında hangi nedenler etkili olabilir?

Cevap: Orta yaş döneminde dine ilginin yeniden
canlanması hayatın anlamına ilişkin sorgulamaların
yaşanmasıyla, yaşam kalitesi ve mutluluk düzeyiyle,
içinde bulunulan bunalım, kararsızlık ve gerilimlerden
kurtulma arzusuyla da yakından ilişkilidir.


13. Ülkemizde yaş ve dindarlık arasındaki ilişki nasıl
değerlendirilebilir?

Cevap: Ülkemizde yapılan araştırmalar ana hatlarıyla ele
alındığı zaman, genel bir kanaate ulaşmak oldukça zor
görünmektedir. Her şeyden önce araştırmalar, yaş ile
dindarlık arasında anlamlı ilişkiye işaret edebilecek
düzeyde tatmin edici bulgular sunmamaktadır. Diğer
taraftan gerçekleştirilen araştırmalar, genel olarak
birbiriyle çelişir bulgulara sahiptir. Birinde pozitif bulunan
ilişki diğerinde negatif bulunabilmektedir. Bu durum, yaş
ile birlikte kişisel ya da çevresel daha farklı bir takım
faktörlerin de işe karıştığını akla getirmektedir.


ÖĞRENİM DURUMU VE DİNDARLIK
14. Öğrenim durumu-dindarlık ilişkisi hangi boyutlularla
açıklanabilir?

Cevap: Öğrenim durumu-dindarlık ilişkisini iki boyutta
ele almak uygun görünmektedir. Boyutlardan biri, eğitimöğretim
düzeyidir; diğeri ise, yapılan eğitim-öğretimin
içeriğidir. Konumuz itibariyle öğrenim düzeyi-dindarlık
ilişkisi, bireyin ilköğretimden üniversiteye kadar geçirdiği
eğitim-öğretim aşamalarının kişisel dindarlığı üzerindeki
etkilerini içermektedir. Öğrenim içeriği-dindarlık ilişkisi
ise, eğitim kurumlarında alınan eğitim-öğretim
içeriklerinin bireyin dindarlığının kalitesi üzerindeki
etkilerini içermektedir
__________________
O (cc)’NA SIĞINMAK AYRICALIKTIR
Alıntı ile Cevapla
Alt 20 Nisan 2018, 20:56   Mesaj No:9
Medineweb EDİTÖRÜ
Medineweb Emekdarı
nurşen35 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Durumu: nurşen35 isimli Üye şuanda  online konumundadır
Medine No : 38944
Üyelik T.: 09 Şubat 2014
Arkadaşları:60
Cinsiyet:Bayan
Mesaj: 9.334
Konular: 1077
Beğenildi:3925
Beğendi:3328
Takdirleri:8746
Takdir Et:
Standart

15. Kişisel dindarlığı doğrudan ya da dolaylı olarak
etkileyen en etkili kurum nedir ve etkileri nelerdir?

Cevap: Bireyin dindarlığının oluşmasında ve daha sonraki
dinî hayatının şekillenmesinde en etkili kurumun aile
kurumu olduğu konusunda eğitimcilerin hepsi fikir birliği
içindedir. Nitekim kişisel dindarlığı doğrudan ya da
dolaylı olarak konu edinen hemen tüm araştırmalar, aynı
hususa vurgu yapmaktadır. Bu nedenle aile kurumu, ilk
eğitim kurumu olarak kabul edilmektedir. Kuşkusuz aile,
sadece ilk dinî temellerin atıldığı veya ilk dinî eğilim ve
etkilerin geliştiği ortam değildir; aynı zamanda o, bireyin
sonraki dinî eğitim tercihlerini de birinci derecede
belirleyen en önemli sosyal yapıdır.


16. Ülkemizde üniversite düzeyinde yapılan çalışmalardan
elde edilen bulgular incelendiğinde -ilahiyat fakülteleri
hariç- yükseköğretimle dindarlık arasında nasıl bir ilişki
bulunduğu görülmüştür? Nedenleri nelerdir?

Cevap: Ülkemizde üniversite düzeyinde yapılan
çalışmalardan elde edilen bulgular incelendiğinde -ilahiyat
fakülteleri hariç- yükseköğretimle dindarlık arasında ters
yönlü bir ilişkiden söz edilebilir. Başka bir ifadeyle
öğrenim düzeyi yükseldikçe dindarlık düzeyinde düşüş
yaşanmaktadır. Kuşkusuz bu durumu besleyen sebepler
çok çeşitlidir. Sadece seküler odaklı eğitim veren fakülte
ve bölümlerde zaman zaman din ile bilimin karşı karşıya
gelmesi ya da yükseköğrenim sürecinin beraberinde
getirdiği sorgulayıcı akademik zihinsel yapıyla dinin
eleştirel bir tarzda değerlendirilmesi, akla ilk gelen
nedenler arasındadır.


17. Eğitim düzeyi yükseldikçe ya herhangi ciddi bir
değişiklik ortaya çıkmamakta ya da karmaşık ve tutarsız
ilişkiler gündeme gelebilmektedir. Eğitim düzeyi
yükseldiği halde dinî hayatında ciddi değişmeler
yaşamayanlar nasıl açıklanabilir?

Cevap: Eğitim düzeyi yükseldiği halde dinî hayatında
ciddi değişmeler yaşamayanlar, daha çok belirli
standartlara bağlı kurulu bir dinî çevreden gelenlerden ya
da özellikle dinî bunalım ve şüphelerle boğuşup
sonrasında kendini tatmin edecek belirli dinî kalıplara
sarılmayı tercih edenlerden oluşmaktadır. Kapalı dinî grup
ve cemaatlerde yetişenleri de bu çerçevede örnek teşkil
edebilecek başka bir kesim olarak sayabiliriz. Öğrenim
düzeyi-dindarlık ilişkisinin karmaşık sonuçlara yol
açtığıyla ilgili iki örnekle yetinebiliriz: Bir araştırma
bulgularına göre eğitim dinî organizasyonlara katılımı
desteklediği halde, eğitim seviyesi artan bireyler arasında
dinî organizasyonlardan ayrılma, din değiştirme ve dinden
dönme oranları daha fazladır (Sherkat ve Ellison, 2004).
Yine, eğitim seviyesinin yükselmesine bağlı olarak
dindarlıklarında daha dürüst ve tutarlı olmaya çalışanların
bir kısmı, eski olumlu dinî alışkanlıklarının bir kısmından
uzaklaşabilmektedir. Daha açık bir ifadeyle bazı dinî
tutum ve davranışlarda kalite artarken bazı dinî davranış
ve uygulamalar ortadan kalkmaktadır.


18. Ülkemizde hiç din eğitimi almayanların inanç
düzeyleri, din eğitimi alanlar ile farklılık göstermekte
midir?

Cevap: Ülkemizde üniversite öğrencileri üzerinde yapılan
bir araştırma, hiç din eğitimi almayanların Allah’a inanç
hususunda kararsız eğilimler geliştirdiklerini ve inanç
sorunları yaşadıklarını, ayrıca bunların dua ve ibadet
davranışlarında resmî ya da özel din eğitimi alanların çok
gerisinde kaldıklarını ortaya koymuştur. Liseli gençler
üzerinde gerçekleştirilen bir araştırmada ise Allah’a iman
konusunda en yüksek puanları İmam-Hatip öğrencileri
almasına karşın liseler arasında en düşük puanları Fen
Lisesi ve Anadolu Lisesi öğrencileri almıştır. Ayrıca dinî
şüphe ve tereddütler noktasında bu iki okul, en yüksek
oranlarla başı çekmiştir. Diğer taraftan ülkemizde yapılan
diğer birçok araştırma bulguları, din eğitimi alan
öğrencilerin daha dindar olduklarını gösteren ilave veriler
sunmaktadır. Ayrıca, fiziksel ve sosyal olayları
anlamlandırırken dinî referansları kullanma düzeyleri
bakımından İlahiyat Fakültesi öğrencilerinin diğer fakülte
ve bölümlerden anlamlı derecede farklılaştığı görülmüştür.


SOSYO-EKONOMİK DURUM VE DİNDARLIK
19. Sosyoekonomik düzey ile dindarlık arasında nasıl bir
ilişki vardır?

Cevap: Amerika ve Avrupa ülkelerinde yapılan
çalışmalar, dinî faaliyetlerin daha çok ekonomik durum
itibariyle orta gelir düzeyinde olanlar tarafından
yürütüldüğünü göstermektedir. Zenginler daha ziyade
göze hitap eden dinî faaliyetler içerisinde yer alırken
fakirler genellikle dinin duygusal ve manevî boyutuyla
ilgilenmektedirler. Buna göre gelir düzeyleri farklı olanlar,
dinî hayatın değişik boyutlarında farklı tutum ve
davranışlar sergileyebilmektedir. Esasen sosyal statü ile
dindarlık ilişkisi, farklı görüntüler altında yansıma
bulabilir.


20. Ülkemizde elde edilen bulgulara göre sosyoekonomik
düzey ile dindarlık arasında nasıl bir ilişki vardır?

Cevap: Bu konuda ülkemizde elde edilen bulgulara göre,
genelde orta gelir düzeyinde olanlar, üst gelir grubundan
daha yüksek dini yönelim göstermektedir. Gelir grupları
açısından en dindar olanlar, orta gelir düzeyinde yer
almaktadır. Onları alt ve üst gelir grupları izlemektedir.
Alt gelir grubunu oluşturanlar ise, dinî yaşayış itibariyle
orta ile üst gelir grubu arasında yer almaktadır.
Dolayısıyla üst gelir grubundakilerin orta ve alt gruplara
göre, dine daha ilgisiz bir tavır sergilediği söylenebilir.


21. Sosyo-ekonomik düzey- dindarlık ilişkisinde ortaya
çıkan farklılaşmaların ardındaki nedenler nedir?

Cevap: Sosyo-ekonomik düzey- dindarlık ilişkisinde
ortaya çıkan farklılaşmaların ardında pek çok neden etkili
olabilir. Bu noktada kişisel, toplumsal ve kültürel
nedenler, en genel çerçeveyi oluşturur. Daha
derinlemesine analizlerde, aynı toplumda, yörede ve
kültürde yaşanmasına karşın mevcut koşullara göre gelir
düzeyine bağlı değişen dindarlık biçimlerinden de
bahsedebiliriz. Ülkemiz açısından değerlendirildiğinde,
sosyo-ekonomik düzeyi yüksek olanların din ile daha az
ilgilenmelerini, muhtemel birkaç nedene bağlamak
mümkün görünmektedir: Özellikle Batılılaşma ve
modernleşme süreciyle birlikte, aydın kavramıyla
tanımlanan entelektüel üst kesimlerin ve sanat
camiasından önemli simaların dine ilgisiz yaklaşmaları,
diğer zenginlerin dine ilgisiz kalmalarına örnek teşkil
etmiş olabilir. Doğal olarak böyle bir anlayışta din, gelir
düzeyi düşük fakir ve yoksullar tarafından sahiplenen ve
yaşanan bir olgu olarak mahkûm edilmiş olur.


22. Üst gelir grubuna mensup kişilerin dinle ilişkisi nasıl
değerlendirilebilir

Cevap: Öğrenim durumu-dindarlık ilişkisinde üzerinde
durulduğu üzere, genellikle özel okullardan yetişen zengin
kesimin aldığı pozitivist-akılcı eğitimin etkisiyle dine
mesafeli bir zihniyet oluşturması, bu bağlamda akla gelen
başka bir nedendir. Bu çerçevede olmak üzere zengin aile
çocuklarının özel okul-dershane-ev üçgeninde geçirdikleri
çalışma temposu sırasında isteğe bağlı din eğitimi
alamamaları, zamanla dinî bilgisizlik nedeniyle onları dine
yabancılaşmış bireyler haline getirebilir. Kuşkusuz aile içi
dinî eğitim eksikliğinin, çocuğun dinî temellerden yoksun
olarak hayata atılmasındaki önemli payı, burada ayrıca
vurgulanmalıdır. Diğer taraftan içinde bulundukları yoğun
iş ortamı nedeniyle zenginler, ibadetlere zaman ayırma
noktasında kendilerini mazur sayabilir. Böyle bir gerekçe,
gittikçe onları dine daha da ilgisiz hale getirebilir. Yine,
üst gelir grubunda bulunanların dinî hayata ilgisiz kalması
__________________
O (cc)’NA SIĞINMAK AYRICALIKTIR
Alıntı ile Cevapla
Alt 20 Nisan 2018, 21:05   Mesaj No:10
Medineweb EDİTÖRÜ
Medineweb Emekdarı
nurşen35 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Durumu: nurşen35 isimli Üye şuanda  online konumundadır
Medine No : 38944
Üyelik T.: 09 Şubat 2014
Arkadaşları:60
Cinsiyet:Bayan
Mesaj: 9.334
Konular: 1077
Beğenildi:3925
Beğendi:3328
Takdirleri:8746
Takdir Et:
Standart

23. Bireyin yaşadığı yerleşim biriminin köy, kasaba ya da
şehir olması ile dindarlığı arasında bir ilişki kurulabilir
mi?


Cevap: Yapılan araştırmalar, bireyin yaşadığı yerleşim
biriminin köy, kasaba ya da şehir olması ile dindarlığı
arasında bir ilişki olduğunu ortaya koymaktadır. Elde
edilen bulgular, büyük yerleşim birimleri olan şehirlere
oranla köy, kasaba veya ilçe gibi küçük yerleşim
birimlerinde yaşayanların dine daha fazla yakın
durduklarını ve dindarlık düzeylerinin daha yüksek
olduğunu göstermektedir. Batıda yapılan araştırmalarda
genel olarak kırsal kesimlerde yaşayanların, özellikle de
çiftçilerin geleneksel dinî değerlere daha bağlı olduklarını
ve dindarlık düzeylerinin şehirlerde yaşayanlara göre daha
yüksek olduğunu ortaya koymuştur.



24. Sosyal çevre-din ilişkisini sekülerleşme/dünyevileşme
bağlamında ele alındığında nasıl bir çıkarım yapılabilir?

Cevap: Genel olarak incelendiğinde Batıdaki çalışmaların
çoğunluğu, sosyal çevre-din ilişkisini
sekülerleşme/dünyevileşme bağlamında ele almaktadır.
Buna göre kırsal kesimlerde yaşamanın toplumsallaşma
açısından olumlu etkisi, dindarlığa da yansımaktadır. Şehir
ortamı ise, sosyal hayatta dünyevî katkılar sağladığı için
dindarlığı da bu yönde etkilemektedir. Bunun anlamı
şudur: Kırsal ya da nüfusun az olduğu yerlerde yaşayanlar,
şehirlerde ya da nüfusu kalabalık yerlerde yaşayanlara
göre geleneksel inançlara daha çok bağlanmakta; dinî
aktivitelere daha çok katılmakta ve dinî inançlarında daha
muhafazakâr olmaktadırlar



25. Medeni durum ile dindarlık ilişkisi nasıl açıklanabilir?

Cevap: Medeni durum ile dindarlık ilişkisini konu edinen
birçok araştırma mevcuttur. Batı’da yapılan araştırmalara
genel bir bakış açısıyla yaklaştığımızda, bunların
birbirinden farklı sonuçlar ortaya koyduğunu görebiliriz.
Genel olarak evlilerin bekârlara göre daha dindar
olduklarına dair bulgular yaygın olmasına karşın, birçok
araştırmada evlilik ve bekârlık açısından evlilerin lehine
küçük farklılıklar bulunmuştur. Yapılan bir araştırma
sonucuna göre, bekâr kadınların kiliseye devamda evlilere
oranla daha önde oldukları gözlemlenmiştir. Evlilerin
bekârlara göre daha yaşlı olabilecekleri göz önünde
tutulduğunda bu durum, çarpıcı bir sonuç olarak görünür.
Zira ilerleyen yaşla birlikte dinî aktivitelerde belirgin bir
artış söz konusudur. Eşini kaybetmiş dulların bekâr ve
evlilere göre özellikle günlük dua ve ölüm sonrası hayata
inanmada daha çok dinî davranış sergiledikleri
görülmektedir. Dulların daha yüksek yaş ortalamalara
sahip olmaları, bu bulgunun bir açıklaması kabul
edilebilir. Ayrıca tespitlere göre dullar, maneviyata ve
ölüm sonrası hayatta sevdikleriyle kavuşacaklarına inanma
eğilimindedirler. Boşanmış ve ayrı yaşayanlar da
evlilerden ortalama olarak daha yaşlıdırlar ve muhtemelen
dullardan daha gençtirler
__________________
O (cc)’NA SIĞINMAK AYRICALIKTIR
Alıntı ile Cevapla
Cevapla


Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir)
 
Seçenekler
Konuyu değerlendir
Konuyu değerlendir:

Benzer Konular
Konu Başlıkları Konuyu Başlatan

Medineweb Forum Ana Kategori Başlıkları

Cevaplar Son Mesajlar
Tefsir Dersi Soru-Cevap Bölümü Medineweb Tefsir 12 05 Aralık 2019 18:29
Arapça 3 Dersi Soru-Cevap Bölümü Medineweb Arapça 3 859 19 Mayıs 2018 01:31
Türk Dili dersi soru-cevap bölümü Medineweb Türk Dili 1 317 19 Nisan 2018 21:54
AÖF İlahiyat Arapça Dersi Soru Cevap Bölümü muuskem Arapça 1 84 20 Ocak 2016 13:17
İslam mezhepleri Tarihi dersi soru-cevap bölümü Medineweb İslam Mezhepler Tarihi 0 21 Şubat 2014 19:21

Yeni Sayfa 1

www.medineweb.net Ana Sayfa

Tefekküre Davet Köşesi

Medineweb Sosyal Medya Guruplarımıza Katılın

facebookacebook   twitter Twitter   InstagramInstagram

Medineweb Alemdarhost sunucularında barındırılmaktadır.


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285