12 Ocak 2008, 13:35
|
Mesaj No:1 |
Durumu: Medine No : 5587 Üyelik T.:
05 Aralık 2008 Arkadaşları:14 Cinsiyet: Memleket:İstanbul Yaş:35 Mesaj:
2.537 Konular:
2038 Beğenildi:116 Beğendi:0 Takdirleri:270 Takdir Et:
Konu Bu
Üyemize Aittir! | Mükellefin Fiilleri**____**بسم الله الرحمن Mükellefin Fiilleri**____**بسم الله الرحمن Mükellefin fiilleri Önce mükellefi tanıyalım; Mükellef "yükümlülük sahibi kişi" demektir. Mükellefin üç şartı var: 1:Müslüman olmak. 2:Buluğ çağına gelmek. 3:Akıllı olmak. Dini emir ve yasaklara muhatap olan âkil ve bâliğ müslümanı ifade eder ki mükellefin fiilleri 8 tanedir şimdi sırası ile bunları tanıyalım . ( arkadaşlar bu kavramlar birbirine çok karıştırılır inşALLAH dikkatli okuyalım.: )) 1.si FARZ : Kuran ve sünnette yapılması kesinlikle emredilmiş işlerdir .Namaz kılmak-Ramazan orucunu tutmak-Zekat vermek -Namaz da kuran-ı kerimden bir parça okumak vs.. HÜKMÜ; Terkeden ağır cezayı hak eder-farz olduğunu inkar eden dinden çıkar. Farz ikiye ayrılır farz-ı ayn ve farz-ı kifaye Farz-ı ayn ; her mükellef müslümanın bizzat yerine getirmesi gereken farzlardır . Örnek olarak, Beş vakit namaz -Ramazan orucu -Zekat-Hacc gibi .. Farz-ı kifaye ise ;bir mükellefin yapmasıyla diğerlerlerinden de yükümlülüğün kalkmasıdır . Örnek olarak Cenaze namazı- hafız olmak gibi . 2: VACİP: farz kadar kesin olmamakla birlikte kuvvetli delillerle yapılması emredilen şeylerdir . Fıtır sadakası vermek-kurban kesmek-bayram namazları- namazda fatihayı okumak . HÜKMÜ ise: Yapmayan dinden çıkmaz fakat delalete düşer günahkardır . 3 :SÜNNET: Peygamber efendimiz (s.a.v) söz ,fiil ve takrirleridir . Yapmayan peygamber efendimizin şefaatinden mahrum kalır.Yerine getirildiği zaman sevap kazanılır terk edilince kınama gerektirir. 3 e ayrılır 1 :Müekked sünnet: Peygamber efendimizini devamlı işlediği nadiren terk ettidiği farz ve vacip olmayan amellerdir. Ezan ikamet ve cemaate devam gibi sünnetlere sünnetü'l hüda denir ki bunlarda birer müekked sünnettir. ÖRNEK ; olarak sabah ve akşam namazlarının sünnetleri HÜKMÜ: Yerine getiren sevap kazanır ,terk eden ceza hak etmez ama kınama gerektirir. 2: Gayr-I müekked sünnet: Peygamber efendimizin ibadet maksadı ile bazen yaptıkları şeylerdir yani Hz peygamberin (s.a.v) çok defa eda edip bazen terk ettiği sünnetlerdir. ikindi ve yatsı namazının sünnetleri gibi... HÜKMÜ: Sünneti yapan sevap kazanır terkeden kınamayı gerektirmez. 3 :Zevaid sünnet: Hz peygaberimizin insan olması itibari ile yaptığı işler. ALLAH rasülünün yeme -içime -giyimde izlediği yol vs..(beyaz elbiseyi tercih etmesi gibi) 4: MÜSTEHAP : Hz. peygamber efendimizin (s.a.v)bazen işleyip sevimli olan güzel görünen amellerdir. Kuşluk namazı-Sabah namazının ortalık aydınlayıncaya kadar kılınması-Akşam namazında acele edilmesi vs... HÜKMÜ:İşlememe kınama gerektirmez,işlemesinde sevap olunur. 5:MÜBAH: ALLAH Tealanın ve peygamber efendimizin (s.a.v) yapıp yapmamakla serbest bıraktığı işler. oturup kalkmak vs.. HÜKMÜ: Yapılmasında ve yapılmamasında sevap ve günah yoktur. 6 :HARAM : İslam dininde kesinlikle yapılmaması emredilen işlerdir; delilleri kuran ve sünnet . 2 ye ayrılır: 1. si : Bizzat (haram lizatihi): ALLAH ve Rasulünün ( s.a v)geçiçi sebeple değilde baştan itibaren ve temelden haram kıldığı fiillerdir. hırsızlık -zina -ölü hayvan eti yemek -İçki içmek, kumar oynamak, anaya-babaya âsi olmak gibi. 2. si ise ;Dolaylı haram (haram ligayrihi) : Temelde meşru olduğu hade zaruret halinde haram olan fiiller. cuma vakti erkeklerin alış veriş yapmadı gibi... Haramın HÜKMÜ ; terkine sevap, islenmesine ceza gerekmesi ve helâl ve mübah sayanın dinden çıkmasıdır. 7: MEKRUH : Haram kadar kesin olmamakla birlikte keisnlikle yaplımamaması gereken fiillerdir. 2 ye ayrılır: Tahrimen mekruh : harama yakın olan mekruhtur ALLAH rasulünün yapılmamamsını kesin ve bağlayıcı bir tarzda istediği ve bir zan ile sabit olmayan hükümler.Bunlar vahid yani bir haberle sabittir . Buna bir örnek vermek istiyorum daha rahat anlaşılması için hadis-i şerifte "Kişi kardeşi izin vermedikçe onun alış verişi üzerine alış verişe girişmesin ,dünür üstüne dünürlük yapmasın " (buhari ,nikah 45) buyuruyor peygamber efendimiz bu hadiste satış üstüne satış dünürlük üstüne dünürlük kesin bir üslüple yasaklanmıştır . bu haberin haberi vahid olması yüzünden tahrimen mekruh sayılır.. HÜKMÜ :işlemek cezayı gerektirir. Tenzihen mekruh: Helale yakın mekruh ALLAH ve rasulunün (s.a.v )koyduğu yasağı kesin ve bağlayıcı bir nitelikte olmaması halinde tenzihen mekruh olur . bunada bir hadisle örnek vermek istiyorum Hz Peygamber "Soğan ve sarınsan yiyen mescide gilmesin evinde otursun "( buhari ezan 160)hadisi şerifte çevrenin rahatsız edilmemesi için tedbire dikkat çelkilmiştir . HÜKMÜ ;ceza ve kınama gerektirmez fakat faziletli olan şekline aykırıdır . 8: MüFSİD: Bir ibadeti bozan ve muameleyi sakatlayan fiil ve eksikliğe denir. Müfsidin özürsüz, kasden yapılması günahtır . Hatâ meydana gelmesinde ise günah ve azab yoktur. Namaz içinde kendisini alamayıp gülmek gibi.
__________________
İmanı olanın, imkanı tükenmez.
|
| |